handdator

Visa fullständig version : Egen gjord pizza vs köpt?


fredrik89
2013-02-20, 16:55
Hej!

Jag undrar vad som vore det nyttigaste alternativet att köpa eller göra egen pizza?

King Grub
2013-02-20, 16:55
Det beror på vad som är på pizzorna...

Lärlingen
2013-02-20, 17:08
Hur gör du den, vad har du på den?.

Men självklart går det att göra det nyttigare hemma men det beror som sagt på innehållet

fredrik89
2013-02-20, 19:02
Jag brukar inte göra hemma gjord pizza så förslag tages tacksamt emot hur och vad man kan ha på för att vara nyttig :)
Tonfisk är väll nyttigt?

StarkaUlf
2013-02-20, 19:06
Jag brukar inte göra hemma gjord pizza så förslag tages tacksamt emot hur och vad man kan ha på för att vara nyttig :)
Tonfisk är väll nyttigt?

Definiera nyttigt i sammanhanget. Vad vill du "ha ut" av pizzan?

fredrik89
2013-02-20, 19:27
Definiera nyttigt i sammanhanget. Vad vill du "ha ut" av pizzan?

Nyttigt=få kcal

fek09
2013-02-20, 19:30
Ska du baka en pizza hemma så kan du ju:

1) Använda fullkornsmjöl i degen
2) Rivs ost med lägre fetthalt
3) Använda bra protein, exempelvis tonfisk om du nu gillar det
4) Lägga på isbergssallad, tomat och gurka på den efter du tagit ut den från ugnen (som vissa kebabpizzor har).

Då får du i dig en hel del bra näring samtidigt som du håller kalorierna nere så gott det går. Jag skriver "så gott det går" för ska du äta en pizza med ost på(även low-fat ost) som är lika stor som de som serveras ute så brukar det ändå bli en hel del kalorier skulle jag tro. Men helt klart "nyttigare" än om du går till random pizzeria.

Tacos
2013-02-21, 11:10
Lite tips här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165173) kanske

z_bumbi
2013-02-21, 11:29
Det är lätt att öka proteinet och minska kalorierna i både köpt och hemmagjord pizza.

Köpt
Beställ med extra kött/fisk och ät inte upp hela pizzan.

Hemma
Gör en mindre pizza och ha på mer fyllning.

Reaper123
2013-02-21, 12:15
Hej!

Jag undrar vad som vore det nyttigaste alternativet att köpa eller göra egen pizza?Helt klart lättare att få en hemmagjord "nyttig", eftersom man själv bestämmer vad som är i den. Men en köpes behöver inte nödväntigtvis vara onyttig för det om man väljer topping med omsorg och kanske kan flörta lite med personalen ;)

Personligen äter jag numera nästan enbart pizza som jag själv gör (eller nån annan i köket), vilket inte enbart är pga att jag då kan välja ingredienser utan att jag tycker den blir både bättre och godare! :thumbup: