handdator

Visa fullständig version : Införskaffa straps, men vilka?


whuddafuks
2013-02-20, 16:32
Ska som sagt införskaffa ett par straps då armar börjar slacka. Tänkte mig då köpa från MM-Sports då jag gillar företaget. Strapsen ska bara användas till underarmar vid raka marklyft, roddövningar, marklyft och chins.

*edit* fick visst inte länka till deras hemsida.. Men här är de två jag tänker på: Better Bodies Lifting Straps, eller Better Bodies 1,5 in.leather strap.

Har ni kört med någon av dessa, och hur är de? Är kvalitetsskillnaderna stora? Är inga av dessa någon bra?

ceejay
2013-02-20, 16:34
zup duuuude, läs regler innan du gör något på kolo.

whuddafuks
2013-02-20, 16:38
zup duuuude, läs regler innan du gör något på kolo.

§2. Reklam för andra webbutiker/portaler, spam och liknande typer av säljande reklam är förbjudet. På Kolozzeum diskuterar vi inte heller nerladdning av upphovsrättsskyddat material eller illegal fildelning.

Heh... glömde :em:

Ponde
2013-02-20, 16:41
Skulle inte rekommendera straps för att då börjar ditt grepp suga hårt, sen blir det svårt att få greppstyrkan upp om du alltid kört med straps i mark. Kör greppövningar och de tyngsta marksetten med mixat grepp istället så får du ett starkare grepp.

difaren
2013-02-20, 16:43
Det är bra träning för själva "nypet" att köra utan straps.

ceejay
2013-02-20, 16:47
annars kan jag rekommendera straps liknande dessa
http://www.svensktkosttillskott.se/images/leatherstraps_med.jpg

finns nog ett par olika märken som gör sådana

whuddafuks
2013-02-20, 17:04
Skulle inte rekommendera straps för att då börjar ditt grepp suga hårt, sen blir det svårt att få greppstyrkan upp om du alltid kört med straps i mark. Kör greppövningar och de tyngsta marksetten med mixat grepp istället så får du ett starkare grepp.

Jag förstod att någon skulle börja predika om detta... Att inte kunna trötta ut ryggen alls, eller få lov att släppa hantlarna vid utfall p.g.a svaga armar är inge kul. Att "fortsätta och låta armarna vänja sig" är inget jag vill för tillfället, då det nog kommer ta allt för lång tid, och jag vill inte behöva dra ner hälften av vikterna på ryggövningar.

Jag vet vad biverkningarna är med straps, och det ska jag komplettera med genom att träna greppstyrka med grippers och diverse stång/hantel-övningar. ;)


Det är bra träning för själva "nypet" att köra utan straps.

Se ovan

annars kan jag rekommendera straps liknande dessa
http://www.svensktkosttillskott.se/images/leatherstraps_med.jpg

finns nog ett par olika märken som gör sådana

Okej, men så du skulle inte säga att vilka man köper spelar en sådan stor roll? Tänkte mig liksom ett par vanliga och billiga straps (som de du länkade)

Är också lite orolig angående storlekarna, då jag har så oerhört smala armleder (damn you genes!), funkar de flesta till alla sorters armar, eller bör jag specialbeställa kanske? :)

ceejay
2013-02-20, 17:08
de där funkar ändå, nån cm hit och dit på handlederna spelar ingen roll.
Jag har better bodies straps, jag har nog haft de i 3-4 år. Används till alla ryggövningar inkl marklyft.

bubbe
2013-02-20, 17:11
En rak rem, klipp av till två st ca 30 cm lång. Vik remmen dubbel, stoppa in handen i den vikta öglan, snurra ändarna runt stången, lyft.

PureWhey
2013-02-20, 17:51
Skulle inte rekommendera straps för att då börjar ditt grepp suga hårt, sen blir det svårt att få greppstyrkan upp om du alltid kört med straps i mark. Kör greppövningar och de tyngsta marksetten med mixat grepp istället så får du ett starkare grepp.

Vill man maxa ut ryggen och inte greppet är det perfekt.

Ponde
2013-02-20, 18:04
Vill man maxa ut ryggen och inte greppet är det perfekt.

Nu kan säkert TS ta samma med mixat grepp som med straps också, så ser inte problemet där heller...Jag har iaf aldrig haft problem med mixat grepp (än), och då har jag maxat 170kg.

Birkharju
2013-02-20, 18:05
Nu kan säkert TS ta samma med mixat grepp som med straps också, så ser inte problemet där heller...Jag har iaf aldrig haft problem med mixat grepp (än), och då har jag maxat 170kg.

Mixat grepp i rodd, chins och raka marklyft? Tell me more...

Ponde
2013-02-20, 18:07
Mixat grepp i rodd, chins och raka marklyft? Tell me more...

Behöver du stärka greppet för chins eller rodd? Wat. Varför skulle man inte kunna köra mixat i raka mark då?

Snömannen
2013-02-20, 18:10
Skaffa en gripper istället. Tog inte mycket tid att träna upp greppet för mig. Är oerhört tacksam att jag inte köpte straps.

Birkharju
2013-02-20, 18:20
Behöver du stärka greppet för chins eller rodd? Wat. Varför skulle man inte kunna köra mixat i raka mark då?

Du kan inte döma ut remmar som ett dåligt redskap bara för att du inte har ett behov av det. Är du stark i ryggen så kommer greppet vara det som tröttas ut fortast. Jag använder det när jag kör viktade chins på 30 kg, för då behöver jag det men undviker det vid exempelvis marklyft.

sry om jag inte är lika hardkår som du

PureWhey
2013-02-20, 18:31
Behöver du stärka greppet för chins eller rodd? Wat. Varför skulle man inte kunna köra mixat i raka mark då?

Du har uppenbarligen ingen koll, sluta svara i denna tråden.