handdator

Visa fullständig version : Angående fettmätningar


Lärlingen
2013-02-20, 16:09
Har en sak som jag grubblat på angående fettmätningar.

Gjort 4stycken nu varav 3 har stämt exakt på den fettfria massan

Mätning nummer 1: 85kilo fettfri massa på 110kilo hade gått på vlcd i 8 dagar vid mätning (vet att man egentligen skall mätas under normala förhållanden)
Mätningen gjorde med body metrix dvs ultraljud. Resultat 22,9 i bf

Mätning nummer 2: 82kilo fettfri massa på 102,6 gick på normal kost och hade tyvärr varit slarvig med protein mellan ~108-102,6. Personen som mätte denna gången kändes väldigt ovan och gjorde om mätningen flera gånger. Resultat 20,4 i bf

Mätning nummer 3: 100,4kilo och min fettfria massa var tillbaka till 85kilo dvs bf på 15,4. PROBLEMET är följande här, gjordes på omron våg med handtag så tar set inte super seriöst egentligen men min ffm var återigen 85 kilo? Vilket stämmer med mätning 1. Kosten var normal vid denna vägning

Mätning nummer 4: 95,1kilo och ffm på 85 IGEN. Gjordes med kaliper hemma själv dvs har ingen erfarenhet tidigare av kaliper. Ffm på ~12 vilket jag ser skumt. Kost fortfarande normal

Mina funderingar, vilket FFM hade ni sett som den korrekta? 3 mätningar har visat 85kilo även om 2 stycken har gjorts på något som nödvändigt inte alltid stämmer. Kaliper mätningen gjorde jag om 5gånger med utmätta kaliper punkter för att mäta exakt. Studerade många filmer innan men är dom sagt bara amatör så nödvändigtvis behöver den inte stämma

Fundering nummer 2: kan vlcd övergången göra så att ffm minskar?. För efter mätning nummer 2 så har jag varit noga med proteinet och legat på minst 2g kilo dagligen, kan det öka min ffm under deff?

Ja jag skall mäta med body metrix igen så fort vikten ligger rätt då kaliper är bara rent för nyfikenhetens skull. Vill mest ha svar för att kunna lägga upp strategin

Ola Wallengren
2013-02-20, 17:12
Alla metoderna har så stora felmarginaler att ingen av mätningarna kan räknas som korrekt.
Med denna typen av metoder är det ändå bästa att jämföra med samma metod hela tiden.

VLCD minskar oftast den fettfria massan om du inte "äter igen" (dvs laddar upp lite med mat ett par dagar).
Ökad FFM vid din fettprocent är inte omöjligt även på en diet.

Jag är inte så förtrogen med ultraljud men min gissning är att den är den sämsta metoden. Håll dig till din egen kaliper för att göra jämförelser.

Lärlingen
2013-02-20, 19:01
Alla metoderna har så stora felmarginaler att ingen av mätningarna kan räknas som korrekt.
Med denna typen av metoder är det ändå bästa att jämföra med samma metod hela tiden.

VLCD minskar oftast den fettfria massan om du inte "äter igen" (dvs laddar upp lite med mat ett par dagar).
Ökad FFM vid din fettprocent är inte omöjligt även på en diet.

Jag är inte så förtrogen med ultraljud men min gissning är att den är den sämsta metoden. Håll dig till din egen kaliper för att göra jämförelser.


Tack för ditt svar. Så med andra ord så finns det en viss risk att min ffm är 85 än. Börjar bli förbannat trött på att deffa och vill i mål nu! Haha

Men om vi kollar vlcd igen jag kanske bara är för trött för att fatta men. Med vlcd så hade jag 85 i ffm och med kost 83 vid 1 mätning av totalt 4 vid olika dagar.

Mätt mig med kalibern säkert 10gg idag och alla är på samma bf +-0,4%