handdator

Visa fullständig version : Inför deff


Shoyan
2013-02-20, 14:58
Hej
Den första mars så är det dags för deff.
Har deffat en gång innan och det blev inte så bra. Slutade med att jag tappade för mycket muskler, alltså så tappade jag ungefär 1 kg i veckan.
Denna deffen vill jag göra annorlunda såklart.
Har läst deffguiden redan.
Det jag undrar är ifall jag räkna kalorierna eller om jag ska skita i det och titta på viktnedgången på vågen endast. Det jag menar är att om jag ser att jag går ner för snabbt på vågen så äter jag mindre.
Vad tycker ni ? Räkna eller ej?

unit731
2013-02-21, 08:21
Tja, vet inte hur det ligger till egentligen.

Men jag har för mig att man inte tappar muskelceller, utan att det bara är volymen på muskelcellerna som ändras.

Jag har själv märkt att efter ett längre uppehåll, något år för min del, så bygger man snabbt som fan upp massan igen som man hade innan uppehållet. Tog inte många veckor av seriös och stenhård träning innan jag hade fått tillbaka massan, och då bulkade jag inte ens utan låg på kcal balans. Finns videos på youtube där jag sett liknande fenomen, och då med kroppsbyggare som var ganska stora innan uppehållet som såg ut som dom knappt tränat innan dom körde igång igen.

Detsamma borde gälla vid viktminskning? Du borde alltså kunna tokrasa i vikt, för att sedan ligga på balans några veckor under stenhård träning och få upp samma volym på musklerna som du hade innan viktminskningen.

Någon får gärna hoppa in och diskutera ämnet, hur det ligger till.

NiklasF
2013-02-22, 10:27
Kör tungt 1-5 reps köp en matvåg lägg dig på 3-500 kval underskott. Desto mindre underskott desto mindre muskelmassa förlorar du :)