handdator

Visa fullständig version : Här diskuterar vi Starting Strength på alla sätt och vis!


bar57
2013-02-20, 12:30
Yeah Buddy!

Det finns ju en samlingstråd för alla som kör Stronglifts men inte för Starting Strength. Tänkte att det kunde vara kul att höra vad ni andra som kör detta program tycker och tänker och dela med om varandras erfarenheter.

Jag körde mitt pass 15 idag (hållt på i 6 veckor-ish) och så här ser mina start-nuvarande vikter ut:

Knäböj 50 - 110kg
Bänk 70 - 90kg
Press 30 - 50kg
Mark 90 - 140 kg
Sen kör jag chins till fail, (för taskig teknik i powercleans men körde på 60kg på sista försöket)

Börjar känna att det börjar bli riktigt tungt nu i varje övning. Har ökat med 2.5kg varje pass i bänk och press samt 5 och 10kg i knäböj respt mark. Sedan denna vecka ökar jag dock med 2.5kg i böj och 5 i mark.

Och idag kom failen i mark - så in i helvete. Från att dragit stabil 5 rep på 140kg i fredags klarade jag bara 2 rep på 140kg, försökte mig inte ens på 145kg, gick ner till 120kg och körde 5 rep som kändes överdrivet tungt. Hur kan det blivit så? Har i och för sig kört mark som första övning de två tidigare passen och böj som sista - kan det påverkat?

Har ju dock kört mark på 130kg som sista övning för tre pass sen utan problem, alltså som det är tänkt enligt programmet. (Hoppas det inte blev otydligt).

Knäböj är tungt som fan nu. När jag är klar med böjen så känner jag alltid som en värk längst ner i ländryggen typ som man blivit slagen med ett baseball trä rakt över 10 cm ovanför svanskotan. Känns inte så bra? Försvinner dock efter passet. Ska försöka filma mina lyft.

Hur har ni kört som tränat längre på detta program - hur mycket har ni ökat med i vikt i varje övning vid varje pass? Och när vet man att man ska deloada?

Lightweight baby!

bar57
2013-02-20, 12:49
Kan ju tillägga att jag körde 5 på 140kg i mark innan jag började programmet, har mao blivit svagare...det går bra nu

Ponde
2013-02-20, 12:52
Antagligen greppet som sviker vid 140kgx5 eller? Testa med mixat grepp, jag kan lyfta mycket tyngre med det än med överhandsgrepp eftersom att greppet är den svaga faktorn.

Du borde nog inte ha så sjukt i ländryggen efter ett böjpass, är du säker på att du håller nedre ryggen rak och har buktryck under lyften? Annars måste jag säga att du fått imponerande resultat :d.

Pjotor
2013-02-20, 14:06
Ländryggen blir trött efter ett böjpass. Om det inträder gradvis och försvinner en tid efteråt så betyder det att musklerna har fått jobba. Om du trodde knäböj gav ländryggsvärk så har du inte gjort tunga goodmornings ännu...

Om du jobbar på frivändningar ett tag så kommer det att märkas även i marklyftet. Det är viktigare att du utvecklar kraft än att tekniken är perfekt.

+1 på omvänt grepp, det gör väldigt stor skillnad.

bar57
2013-02-20, 14:12
Tack för svaren!

Kör redan mixat grepp när vanliga failar, idag fick jag bara inte upp vikten i bottenläget...surt som fan.

Okej, då kanske det är naturligt med en viss smärta där, aldrig kört good mornings typ. Dock så känns det mer som en smärta än muskeltröttnad.

Tror ni att knäböja först så man skiter ner sig först och sen gå på mark kan vara förklaringen till att det blev så tungt i marken? Programmet är ju ändå uppbyggt med knäböj innan mark så borde väl inte vara så...

Okej, ska ge powercleans ett försök till då :)

Carnes
2013-02-20, 14:34
http://woldfitness.com/wp-content/uploads/2011/10/what-muscle-atlas-stone.jpg
http://woldfitness.com/wp-content/uploads/2011/10/what-muscle-barbell-snatch.jpg
http://woldfitness.com/wp-content/uploads/2011/10/what-muscle-football-catch.jpg
http://i1101.photobucket.com/albums/g424/danielklaer/funny1.jpg

Snömannen
2013-02-20, 18:55
Tror ni att knäböja först så man skiter ner sig först och sen gå på mark kan vara förklaringen till att det blev så tungt i marken? Programmet är ju ändå uppbyggt med knäböj innan mark så borde väl inte vara så...

Okej, ska ge powercleans ett försök till då :)

Upplevde samma sak med SL5x5. Har fått sänka en hel del i marken.

Ponde
2013-02-20, 20:14
När noobgainsen slutar så borde man oftast byta program, tror du kanske borde byta snart. Du kommer inte att kunna öka lika mycket per pass mera och att böja tungt och marka tungt samma dag funkar INTE efter nybörjarfasen då man fått upp lite mera rejäla vikter på stången.

bar57
2013-02-20, 23:51
När noobgainsen slutar så borde man oftast byta program, tror du kanske borde byta snart. Du kommer inte att kunna öka lika mycket per pass mera och att böja tungt och marka tungt samma dag funkar INTE efter nybörjarfasen då man fått upp lite mera rejäla vikter på stången.

Thx! Inte tänkt på det. Har ju varit periodare i 6 år typ och tränat seriöst sen i höstas (dock utan benträning pga skada) och så började jag med starting strenght nu i januari. Har ju fått upp min knäböj ordentligt i vikt men resten har det ju inte skett mirakel med, så kanske borde byta program strax - har du något förslag?

Ja, jag känner att marken vara så snuskigt tung idag även på en vikt som flyger upp om jag körde det som första övning. Kanske ska och tänka om på upplägget. Konstigt bara att detta inte benämns så mycket SS FAQ - de påstår ju att man kan köra programmet i 6-12mån och 3mån borde vara minimum? Även om man är total noob så efter 10mån så är man ju på typ 200 i mark...teoretiskt.

z_bumbi
2013-02-21, 11:16
att böja tungt och marka tungt samma dag funkar INTE efter nybörjarfasen

Jo

Men att byta ut ett nybörjarinriktat styrkeprogram när det tar stopp enligt hur programmet är skrivet är fortfarande en bra idé.