handdator

Visa fullständig version : var tappar man mest fett?


J3T69
2013-02-20, 11:05
Tjing!

Som topic låter!

Jag har lite gött fett på magen kommer jag då att tappa mest fett där under diet eller är det så att kroppen kommer plocka fett lite överallt på kroppen?
Jag tänker då på mina spagetti ben och då särskillt vaderna som är klena men inte nåt fett att tala om.Hur ligger det till om det är någon som kan förklara detta för mig är jag väldigt tacksam:)

gratefuldead
2013-02-20, 11:08
Det är genetiskt betingat.

Provrörsbarn
2013-02-20, 11:10
Tjing!

Som topic låter!

Jag har lite gött fett på magen kommer jag då att tappa mest fett där under diet eller är det så att kroppen kommer plocka fett lite överallt på kroppen?
Jag tänker då på mina spagetti ben och då särskillt vaderna som är klena men inte nåt fett att tala om.Hur ligger det till om det är någon som kan förklara detta för mig är jag väldigt tacksam:)

Jag tror det är väldigt olika från person till person, men jag skulle tro att det är en jämn fördeling över hela kroppen. Jag har alltid haft väldigt lite fett kring nyckelbenen/axlarna vilket kunde se ganska benigt ut när jag inte hade någon muskelmassa :P

Reaper123
2013-02-20, 11:12
Eftersom du inte kan punktförbränna fett så är det ju egentligen inte att fundera på om du bestämt dig för att du vill/behöver deffa. Men...

Normalt har ju dom flesta mest fett runt bålen, rumpa och lår ( & bröst) och det är väl där dom flesta tappar mest och snabbast/först. Men är väl gener/genetik som bestämmer detta? Många har problem att bli av med vad som brukar kallas "the stubborn fat" och det sitter nästan alltid längst ner på magen och döljer det eventuella 6-/8-packet!

Har fått för mig att det är lite som med huvudregeln med LAS... "först in sist ut" men det är bara vida spekulationer från min sida!

J3T69
2013-02-20, 11:22
Eftersom du inte kan punktförbränna fett så är det ju egentligen inte att fundera på om du bestämt dig för att du vill/behöver deffa. Men...

Normalt har ju dom flesta mest fett runt bålen, rumpa och lår ( & bröst) och det är väl där dom flesta tappar mest och snabbast/först. Men är väl gener/genetik som bestämmer detta? Många har problem att bli av med vad som brukar kallas "the stubborn fat" och det sitter nästan alltid längst ner på magen och döljer det eventuella 6-/8-packet!

Har fått för mig att det är lite som med huvudregeln med LAS... "först in sist ut" men det är bara vida spekulationer från min sida!

Ok så jag kan ju alltid hoppas att som du säger,bröst ,mage,rumpa kommer det att plockas mest fett där...sen kan jag ju iofs hoppas att vaderna klarar sig:)

fredrik89
2013-02-20, 11:33
Eftersom du inte kan punktförbränna fett så är det ju egentligen inte att fundera på om du bestämt dig för att du vill/behöver deffa. Men...

Normalt har ju dom flesta mest fett runt bålen, rumpa och lår ( & bröst) och det är väl där dom flesta tappar mest och snabbast/först. Men är väl gener/genetik som bestämmer detta? Många har problem att bli av med vad som brukar kallas "the stubborn fat" och det sitter nästan alltid längst ner på magen och döljer det eventuella 6-/8-packet!

Har fått för mig att det är lite som med huvudregeln med LAS... "först in sist ut" men det är bara vida spekulationer från min sida!

Men fettet längst ner på magen försvinner väll om man deffar ett tag?
Det måste väll gå att få bort den skiten också? :)

Reaper123
2013-02-20, 11:37
Ok så jag kan ju alltid hoppas att som du säger,bröst ,mage,rumpa kommer det att plockas mest fett där...sen kan jag ju iofs hoppas att vaderna klarar sig:)Har du mer eller mindre inget fett på tex vaderna borde kroppen inte ta det lilla du har där först, men du får helt enkelt deffa och se!

Men fettet längst ner på magen försvinner väll om man deffar ett tag?
Det måste väll gå att få bort den skiten också? :)Självfallet, men det kan krävas att man måste tappa bra många fler kilon än man tänkt. För rätt vanligt fel många gör, alltså att underskatta sin fettmängd på kroppen.

Jag har själv gjort detta på samtliga deffar och fick avsluta senaste deffen pga att jag helt enkelt ej hade den muskelvikt jag hade hoppats på och såg helt enkelt för tunn ut för att fortsätta!

J3T69
2013-02-20, 11:43
Har du mer eller mindre inget fett på tex vaderna borde kroppen inte ta det lilla du har där först, men du får helt enkelt deffa och se!

Självfallet, men det kan krävas att man måste tappa bra många fler kilon än man tänkt. För rätt vanligt fel många gör, alltså att underskatta sin fettmängd på kroppen.

Jag har själv gjort detta på samtliga deffar och fick avsluta senaste deffen pga att jag helt enkelt ej hade den muskelvikt jag hade hoppats på och såg helt enkelt för tunn ut för att fortsätta!

Nä det är precis det som jag vill kolla:Om jag kanske har för lite muskler för att just deffa:)

fredrik89
2013-02-20, 12:06
Har du mer eller mindre inget fett på tex vaderna borde kroppen inte ta det lilla du har där först, men du får helt enkelt deffa och se!

Självfallet, men det kan krävas att man måste tappa bra många fler kilon än man tänkt. För rätt vanligt fel många gör, alltså att underskatta sin fettmängd på kroppen.

Jag har själv gjort detta på samtliga deffar och fick avsluta senaste deffen pga att jag helt enkelt ej hade den muskelvikt jag hade hoppats på och såg helt enkelt för tunn ut för att fortsätta!

Okej då var det som jag trodde men tänker jag rätt om man i mitt fall är 1,78 väger 82kg nu under min deff då jag gått ner ifrån 96kg och mitt mål är 67kg och sedan bulka upp till 78kg för att öka i muskelmassa?

Förlåt för tråd låningen. :)

Reaper123
2013-02-20, 13:08
Okej då var det som jag trodde men tänker jag rätt om man i mitt fall är 1,78 väger 82kg nu under min deff då jag gått ner ifrån 96kg och mitt mål är 67kg och sedan bulka upp till 78kg för att öka i muskelmassa?

Förlåt för tråd låningen. :)Du tänkte alltså deffa från 96 till 67kg om jag fattat det rätt och sedan öka till 78...

Ja nu vet jag inte hur du kommer se ut på 67kg eller vad du förväntas ha för BF då, vilket då gör det svårt att säga hur du ska bulka. Du ska nog däremot inte bulka speciellt snabbt, utan säg runt +0,3kg/vecka som max för att slippa bli fet igen och köra en långdragen bulk!

Läsvärt:
http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.html