handdator

Visa fullständig version : varför ser jag ingen skillnad?


Lilz0r
2013-02-19, 21:50
Jag är tjej, 17 , 172 cm och väger ungefär 68 kg. Har nu i snart 2 månader gymmat i genomsnitt 5 dagar i veckan till skillnad från innan då jag tränade ungefär 1-2 ggr i veckan. Äter som innan förutom att jag bara äter "onyttigheter" på lördagar och söndagar. Har innan vägt 56 kg så mitt mål nu är att gå ner till 63.

Mitt problem är att jag inte märker någon skillnad förutom förbättrad kondition och styrka, istället har jag gått upp 1 kg!? vad gör jag fel?

tacksam för svar/tips!

gratefuldead
2013-02-19, 21:53
Du äter väl för mycket, helt enkelt. Eller gått upp i vätska alternativt en kombination.

King Grub
2013-02-19, 22:17
När man tränar mer kan man gå upp lite i vikt av att musklerna får plats med mer glykogen, som är musklernas bränsle när man tränar. En hårt tränande person lagrar mer energi i musklerna och det kan skilja ett antal hundra gram, som sedan binder 2.7 gånger sin egen vikt i vatten på det. Det är vikt lagrad inne i musklerna, inget man ser sämre ut av, utan det är en positiv sak. Sedan är det väl fullt möjligt att du har byggt lite muskler av att träna mer och hårdare. :) Och det är också positivt. Titta mer i spegeln, mindre på vågen. På sikt får du dock dra ner lite på matintaget om du vill gå ner i vikt.

Marcuslevin
2013-02-20, 10:04
två månader är ju ingen tid att skryta med direkt i denna världen. man går, som grub sa, upp i vikt eftersom du lägger på dig vatten, lite muskler och annan skit. sen är det väl helt enkelt grundregeln som gäller om du vill gå ner i vikt: energi in > energi ut

Hennish
2013-02-20, 10:40
två månader är ju ingen tid att skryta med direkt i denna världen. man går, som grub sa, upp i vikt eftersom du lägger på dig vatten, lite muskler och annan skit. sen är det väl helt enkelt grundregeln som gäller om du vill gå ner i vikt: energi in > energi ut

Fast du får nog vända på den där olikheten ;)

unit731
2013-02-21, 08:31
grundregeln som gäller om du vill gå ner i vikt: energi in > energi ut

Tvärtom tror jag du menar.

energi in > energi ut = större energiintag jämfört mot energiförbrukning.

energi in < energi ut = mindre energiintag jämfört mot energiförbrukning.

Det sistnämnda gäller om du vill gå ned i vikt.

NiklasF
2013-02-21, 08:51
Ge det tid:)