handdator

Visa fullständig version : Fritera egna pommes i rapsolja?


b1gdude
2013-02-19, 21:36
Tja, såg en rapsolja från ICA som det står går att använda till fritering m.m då undrar jag hur nyttig är denna att fritera egna pommes med? Borde ju vara mycket nyttigare än frityrolja. Om så, då är detta perfekt så man kan äta sina pommes med gott samvete både till bulkd/deff :D

Smakar det gott att fritera med rapsolja?

Mvh

Fastback
2013-02-19, 21:40
Tja, såg en rapsolja från ICA som det står går att använda till fritering m.m då undrar jag hur nyttig är denna att fritera egna pommes med? Borde ju vara mycket nyttigare än frityrolja. Om så, då är detta perfekt så man kan äta sina pommes med gott samvete både till bulkd/deff :D

Smakar det gott att fritera med rapsolja?

Mvh

Varför det?:)

Reaper123
2013-02-19, 21:45
Tja, såg en rapsolja från ICA som det står går att använda till fritering m.m då undrar jag hur nyttig är denna att fritera egna pommes med? Borde ju vara mycket nyttigare än frityrolja. Om så, då är detta perfekt så man kan äta sina pommes med gott samvete både till bulkd/deff :D

Smakar det gott att fritera med rapsolja?

MvhHar du kollat energinnehållet i rapsolja? Med ~100E% fett så kan det inte bli så mycket kaloritätare...

sen om vi pratar ration mättat, enkelmättat och fleromättat fett så känns det som att man är lite ute och cyklar om man tror man ska kunna äta friterat 7 dagar i veckan bara för att olja skulle vara "nyttigare"! :D

Slutsats? Ta oljan du finner passande, det är en piss i nilen och äter du varierat och bra i övrigt gör det nog inte ens nån mätbar skillnad!

LillisJ
2013-02-19, 21:46
Sen så är ju frityrolja återanvändbar ett par gånger.

b1gdude
2013-02-19, 22:04
Detta är taget från energinnehållet på flaskorna. Dock hittar jag inte mer info om Enkelomättat & fleromättat på frityroljan men solrosoljan är ju inte direkt nyttig heller.


Frityrolja = 50% Rapsolja & 50% solrosolja

Per 100ml
Kcal: 828

Fett: 92g

Mättat: 9g
Enkelomättat:
Fleromättat:



ICA Rapsolja

Per 100g
Kcal: 900
Fett. 100g.

Mättat: 8g
Enkelomättat: 62g
Fleromättat: 30g