handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. LCHF!


Thelder
2013-02-19, 20:10
Tja!
Har precis börjat på LCHF, trivs hittills hur bra som helst! Men så fick jag en tankeställare.
Allt handlar ju om kalorier in vs. kalorier ut, om man vill gå upp eller ner i vikt. Det är inget vi behöver diskutera. Men: om du käkar 0g kolhydrat, 150g protein, 200g fett per dag. Det blir ca 2400 kcal.
Låt oss säga att du gör av med 2000. Detta innebär ju viktuppgång. MEN, hur? Då du inte ätit några kolhydrater är ju insulinnivåerna extremt låga, vilket inte binder något fett. Vad är det du går upp i vikt av?

Eller tänker jag fel?
Tacksam för svar! :)

Sverker
2013-02-19, 20:14
Inlagringen av fett är inte beroende av insulin. Det går bra ändå.


Men vill du gå ned i vikt kanske du ska börja motionera istället;).

RobinEH
2013-02-19, 20:31
Extremt låga insulinnivåer? Du vet väl att protein kan höja insulinnivåerna också va?

Wiizra
2013-02-19, 20:33
För att quota King Grub

LCHF är för tjockisar som inte vill träna :p

Och tränar man hårt så är det bra att äta kolhydrater

King Grub
2013-02-19, 20:34
Extremt låga insulinnivåer? Du vet väl att protein kan höja insulinnivåerna också va?

Det skulle ändå inte spela någon roll. Fettet i kosten lagras in som kroppsfett helt obehindrat med insulinnivåer på fastenivå.

Wzup2u
2013-02-19, 20:41
kolhydrater och fett ihop 4 lajf... utan massa mackor med bregott varje dag skulle livet inte avnjutas ]

A.Steinbach
2013-02-19, 20:46
Tja!
Har precis börjat på LCHF, trivs hittills hur bra som helst! Men så fick jag en tankeställare.
Allt handlar ju om kalorier in vs. kalorier ut, om man vill gå upp eller ner i vikt. Det är inget vi behöver diskutera. Men: om du käkar 0g kolhydrat, 150g protein, 200g fett per dag. Det blir ca 2400 kcal.
Låt oss säga att du gör av med 2000. Detta innebär ju viktuppgång. MEN, hur? Då du inte ätit några kolhydrater är ju insulinnivåerna extremt låga, vilket inte binder något fett. Vad är det du går upp i vikt av?

Eller tänker jag fel?
Tacksam för svar! :)

Läst lite för mycket LCHF-propaganda nu va.

Hade varit lite jobbigt för de ursprungliga eskimåerna om kroppen inte kunnat lagra in fettet i kosten utan en viss mängd kolhydrater/insulin närvarande.

RobinEH
2013-02-19, 20:47
Det skulle ändå inte spela någon roll. Fettet i kosten lagras in som kroppsfett helt obehindrat med insulinnivåer på fastenivå.

Jodå, det e jag medveten om. Tänkte bara belysa om att insulinutsöndringen inte bara ökar vid intag av kolhydrater eftersom Sverker redan tagit upp fettinlagringsdelen.

kolhydrater och fett ihop 4 lajf... utan massa mackor med bregott varje dag skulle livet inte avnjutas ]

Trodde att du syftade på havregrynsgröt med vispgrädde.

Thelder
2013-02-19, 20:52
Inlagringen av fett är inte beroende av insulin. Det går bra ändå.


Men vill du gå ned i vikt kanske du ska börja motionera istället;).
Så om jag som diabetiker käkar 20g kh/dag, kräver ca 3,5IE snabbverkande insulin utöver mitt långtidsverkande kommer detta inte påverka fettinlagringen beroende på om jag istället hade ätit 120g kh och betydligt mer insulin?

Är det viktigt för dig att veta är jag tyvärr väldigt sjuk och får inte röra mig alls i princip. Därav LCHF i dagsläget, känner inte att jag behöver ha kh för någon slags prestation just nu. (Tog upp det här med insulinet med dig pga har hört att du också är diabetiker.)

Det skulle ändå inte spela någon roll. Fettet i kosten lagras in som kroppsfett helt obehindrat med insulinnivåer på fastenivå.

Samma fråga som till Sverker.

Thelder
2013-02-19, 20:54
Läst lite för mycket LCHF-propaganda nu va.

Hade varit lite jobbigt för de ursprungliga eskimåerna om kroppen inte kunnat lagra in fettet i kosten utan en viss mängd kolhydrater/insulin närvarande.

Förmodligen.
Du förstår nog inte min fråga.

Thelder
2013-02-19, 20:59
Extremt låga insulinnivåer? Du vet väl att protein kan höja insulinnivåerna också va?

Har mycket väl koll på vad som påverkar insulinnivåerna, då jag själv är diabetiker som sagt, och ser hur blodsockret påverkas. Vid 30g rent protein, i princip inget händer med blodsockerkurvan = inget insulin behövs.
Så ja, jag är medveten om vad som påverkar blodsockernivån = insulinbehovet.

A.Steinbach
2013-02-19, 21:08
Förmodligen.
Du förstår nog inte min fråga.

Jo jag förstod frågan.

Fettinlagring är inte beroende av att insulinnivåerna ökar mycket eller att man äter kolhydrater.

A.Steinbach
2013-02-19, 21:10
Har mycket väl koll på vad som påverkar insulinnivåerna, då jag själv är diabetiker som sagt, och ser hur blodsockret påverkas. Vid 30g rent protein, i princip inget händer med blodsockerkurvan = inget insulin behövs.
Så ja, jag är medveten om vad som påverkar blodsockernivån = insulinbehovet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5956200&postcount=24

stafh
2013-02-19, 21:21
Så om jag som diabetiker käkar 20g kh/dag, kräver ca 3,5IE snabbverkande insulin utöver mitt långtidsverkande kommer detta inte påverka fettinlagringen beroende på om jag istället hade ätit 120g kh och betydligt mer insulin?


Klart du kommer bli fetare om du sexdubblar kaloriintaget.

Har mycket väl koll på vad som påverkar insulinnivåerna, då jag själv är diabetiker som sagt, och ser hur blodsockret påverkas. Vid 30g rent protein, i princip inget händer med blodsockerkurvan = inget insulin behövs.
Så ja, jag är medveten om vad som påverkar blodsockernivån = insulinbehovet.

Blodsocker är som namnet tyder på socker i blodet. Man får inte mer glukos i blodet om man äter protein.
Kolhydrater är inte det enda som stimulerar insulininsöndring. Från wikipedia:

"[Glucose signalling] is the primary mechanism for release of insulin. Other substances known to stimulate insulin release include the amino acids arginine and leucine, parasympathetic release of acetylcholine (via phospholipase C), sulfonylurea, cholecystokinin (CCK, via phospholipase C),[20] and the gastrointestinally-derived incretins glucagon-like peptide-1 (GLP-1) and glucose-dependent insulinotropic peptide (GIP).

Release of insulin is strongly inhibited by the stress hormone norepinephrine (noradrenaline), which leads to increased blood glucose levels during stress. It appears that release of catecholamines by the sympathetic nervous system has conflicting influences on insulin release by beta cells, because insulin release is inhibited by α2-adrenergic receptors[21] and stimulated by β2-adrenergic receptors.[22] The net effect of norepinephrine from sympathetic nerves and epinephrine from adrenal glands on insulin release is inhibition due to dominance of the α-adrenergic receptors.[23]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin#Synthesis
http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_signal_transduction_pathway_and_regulation _of_blood_glucose

Thelder
2013-02-19, 21:42
Klart du kommer bli fetare om du sexdubblar kaloriintaget.



Blodsocker är som namnet tyder på socker i blodet. Man får inte mer glukos i blodet om man äter protein.
Kolhydrater är inte det enda som stimulerar insulininsöndring. Från wikipedia:

"[Glucose signalling] is the primary mechanism for release of insulin. Other substances known to stimulate insulin release include the amino acids arginine and leucine, parasympathetic release of acetylcholine (via phospholipase C), sulfonylurea, cholecystokinin (CCK, via phospholipase C),[20] and the gastrointestinally-derived incretins glucagon-like peptide-1 (GLP-1) and glucose-dependent insulinotropic peptide (GIP).

Release of insulin is strongly inhibited by the stress hormone norepinephrine (noradrenaline), which leads to increased blood glucose levels during stress. It appears that release of catecholamines by the sympathetic nervous system has conflicting influences on insulin release by beta cells, because insulin release is inhibited by α2-adrenergic receptors[21] and stimulated by β2-adrenergic receptors.[22] The net effect of norepinephrine from sympathetic nerves and epinephrine from adrenal glands on insulin release is inhibition due to dominance of the α-adrenergic receptors.[23]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin#Synthesis
http://en.wikipedia.org/wiki/Insulin_signal_transduction_pathway_and_regulation _of_blood_glucose

Du räknar nog ganska fel.
Från 20g kh (ca 80kcal) till 120 (ca 480 kcal) innebär en kaloriökning från, i detta fallet, 2000->2400. Svårt att se hur det blev sexdubblat.

Tack för alla andra svar, ska diskutera detta med min läkare vid nästa besök.

RobinEH
2013-02-19, 21:56
Du räknar nog ganska fel.
Från 20g kh (ca 80kcal) till 120 (ca 480 kcal) innebär en kaloriökning från, i detta fallet, 2000->2400. Svårt att se hur det blev sexdubblat.

Tack för alla andra svar, ska diskutera detta med min läkare vid nästa besök.

Snarare du som räknar fel utifrån vad han svarade på.
Läs citatet han svarade på: Så om jag som diabetiker käkar 20g kh/dag, kräver ca 3,5IE snabbverkande insulin utöver mitt långtidsverkande kommer detta inte påverka fettinlagringen beroende på om jag istället hade ätit 120g kh och betydligt mer insulin?
Där skrev du inget om något annat intag än 20g kolhydrater vs. 120g kolhydrater.
120/20 = 6
480/80 = 6

Thelder
2013-02-19, 22:07
Snarare du som räknar fel utifrån vad han svarade på.
Läs citatet han svarade på: Så om jag som diabetiker käkar 20g kh/dag, kräver ca 3,5IE snabbverkande insulin utöver mitt långtidsverkande kommer detta inte påverka fettinlagringen beroende på om jag istället hade ätit 120g kh och betydligt mer insulin?
Där skrev du inget om något annat intag än 20g kolhydrater vs. 120g kolhydrater.
120/20 = 6
480/80 = 6

Herregud. Tog för givet att jag inte behövde förklara att detta bara gällde kolhydratsintaget, inte hela kaloriintaget...

stafh
2013-02-19, 22:50
Herregud. Tog för givet att jag inte behövde förklara att detta bara gällde kolhydratsintaget, inte hela kaloriintaget...

Det var inte det jag menade heller. Sex gånger mer kalorier är fortfarande sex gånger mer kalorier.

exevision
2013-02-20, 09:15
Thelder, ta och läs igenom tråden en gång till, försök förstå att du kan missuppfattas och tagga ner en smula. Annars kommer denna tråd att bli rätt så tråkig.

Beemel
2013-02-20, 09:30
LCHF är för tjockisar som inte vill träna :p

Jag tränar (7 pass i veckan över 6 dagar) och äter LCHF. Jag märker ingen större skillnad i min prestation jfr. med när jag tränat tidigare i mitt liv, på andra koster. De små skillnaderna är att jag snarare upplever det som att jag har mer energi och ork, samt mår bättre.

Visst finns det folk som vill gå ner i vikt utan att träna, men det är väl på inget sätt unikt för LCHF anhängare.

Känns spontant som citatet är ämnat att håna/provocera snarare än att informera.

Svarstad
2013-02-20, 10:33
http://www.metro.se/halsa/fettdiet-kan-ligga-bakom-okning-av-brostcancer/EVHmbs!mDz230Yqxm0a2/

tjing
2013-02-20, 12:47
Som nämnts lagras fett in väl även vid fastenivåer av insulin.

Proteinet ASP (acylation-stimulating protein) syntetiseras i fettceller och spelar en stor roll för fettinlagring. Det vore dessutom onekligen lite märkligt ur evolutionär synvinkel om kroppen inte kunde lagra in dietärt fett som kroppsfett, vid frånvaro av kolhydrater.

Coordinated release of acylation stimulating protein (ASP) and triacylglycerol clearance by human adipose tissue in vivo in the postprandial period

http://www.jlr.org/content/39/4/884.short

RobinEH
2013-02-20, 17:59
http://www.metro.se/halsa/fettdiet-kan-ligga-bakom-okning-av-brostcancer/EVHmbs!mDz230Yqxm0a2/

Enligt Henrik Lindman kan snabbmatsvågen under 90-talet vara en bidragande orsak till ökningen.
– Bröstcancer är mycket vanligare i storstäderna än på landet. Det har att göra med levnadssättet i storstäderna med mer snabbmat och även mer alkohol, säger han.

Vad dum jag är! Jag glömde helt bort att LCHF går ut på att äta en massa snabbmat och dricka alkohol. *slap*

Mastodntflmsmats
2013-02-20, 20:55
Förstörs lchf om man ligger på överskott i proteinnivån. Jag ska ligga på 127g/protein per dag men ligger alltid över detta. Har det någon negativ påverkan på lchfdieten? Sorry för ot.

tjing
2013-02-20, 20:57
Förstörs lchf om man ligger på överskott i proteinnivån. Jag ska ligga på 127g/protein per dag men ligger alltid över detta. Har det någon negativ påverkan på lchfdieten? Sorry för ot.

Det kan påverka dina ketonnivåer och således dina energinivåer.

Mastodntflmsmats
2013-02-20, 22:04
Det kan påverka dina ketonnivåer och således dina energinivåer.

Ja, de e ju tråkigt nog sant. Tack för ditt svar.

Ramrod
2013-02-21, 03:26
För att quota King Grub

LCHF är för tjockisar som inte vill träna :p

Och tränar man hårt så är det bra att äta kolhydrater

Det var så moget sagt att det var tvunget att upprepas.