handdator

Visa fullständig version : Varför är vissa personer så varma?


Rikard Jansson
2013-02-19, 19:40
Jag är stekhet 24/7, och då menar jag inte bara snygg, utan i kroppstemperatur också. Märks extremt tydligt när man gosar med någon t.ex., och det spelar ingen roll om man nyss varit ute i minusgrader (som jag kan vara i t-shirt och öppen jacka så länge det inte blåser) utan det är först efter någon timme som man börjar frysa. Klagar inte, men är nyfiken på vad det kan bero på?

hahavaffan
2013-02-19, 19:43
Jag också. Jag är känd bland umgängeskretsen som den varma människan... är liksom inte svettig alls, men obekvämt varm i en temperatur där majoriteten trivs. Att sitta inomhus med skjorta+tröja är ju helt omöjligt för mig exempelvis.

Fuark
2013-02-19, 19:44
this is relevant to my interests. jag är också väldigt varm, sommaren är en pina och vintern en fröjd

Okej
2013-02-19, 19:44
I know that feel, brukar lämna spår av kläder efter mig i varma länder, fan helt olidligt ibland

Skjorta när det är över 20 grader? Pft, mission impossible

edit: ännu värre när det är kvavt och pissig luftfuktighet, tacka vet jag vintern

tjing
2013-02-19, 19:47
Metabolism.

TEF från mat, t ex ett högt proteinintag, stimulanter, träning etc. Allt som ökar metabolismen (cellernas ämnesomsättning) ger upphov till värme.

Rikard Jansson
2013-02-19, 19:49
Har inga problem med värme som ni andra verkar ha, utan kan ha på mig t-shirt vid typ 30 plusgrader utan att svettas (svettas gör jag bara när jag ligger på rygg, på ryggen). Kan nog ha med metabolismen att göra ja!

billmaier
2013-02-19, 19:49
Känner igen mig själv. Går med t-shirt även på vintern, utomhus har jag dock på mig en munkjacka. Först då det är -20 grader börjar jag plocka fram vinterrocken.

hurril
2013-02-19, 19:51
Även jag är konstant lite för varm.

Rikard Jansson
2013-02-19, 19:52
Kanske är det en träningssak? Vi har inflammationer i kroppen hela tiden (muskeluppbyggnad) som orsakar värmepåslag?

King Grub
2013-02-19, 19:52
Det beror på att ni är feta som sälar.

Fuark
2013-02-19, 19:52
Metabolism.

TEF från mat, t ex ett högt proteinintag, stimulanter etc. Allt som ökar metabolismen (cellernas ämnesomsättning) ger upphov till värme.

ah. så det finns en kemisk förklaring till det hela. jag hade hoppats på något i stil med att jag var en ängel som kommit till jorden för att sprida värme i dystra och kalla tider.

Rikard Jansson
2013-02-19, 19:52
Det beror på att ni är feta som sälar.

Det är väl ändå inte alla i tråden, jag är ju inte shredded precis men se avatar för referens^^

Proxy
2013-02-19, 19:52
Metabolism.

TEF från mat, t ex ett högt proteinintag, stimulanter, träning etc. Allt som ökar metabolismen (cellernas ämnesomsättning) ger upphov till värme.

Aha, äntligen har jag fått svaret på varför jag är som ett jäkla element (påpekat av många), makes sense faktiskt.

Även jag är konstant lite för varm.

Det är för att du är så stor och gosig! Och faktiskt lite hårig, det gör nog också sitt.

Fuark
2013-02-19, 19:53
Det beror på att ni är feta som sälar.

men.. men.. jag är ju shredded!

martikainen
2013-02-19, 19:54
kroppsfett över 7% - konstant tokvarm, hud mot hud på annan människa = svetten rinner
Kroppsfett under 7% - Konstant frusen

Mao så har King Grub ännu en gång rätt, vi är feta, studie: se ovan!

Helgon1
2013-02-19, 19:56
Jag är tydligen också skitvarm. Att skedas är tydligen hemskt jobbigt- min sambo tycker att jag blir en kamin på noll- tid. Själv lider jag inte alls av det? Jag älskar sommar och hatar vintern. (fryser lika lätt som jag svettas. Sist jag kollade hade jag 11% kroppsfett, säkert mer i dagsläget, men det KAN var det som gör att jag fryser så lätt?)
Jag känner omedelbart värme om jag kramar någon t.ex. Med vissa funkar det bra, det håller sig på en bra värmenivå, medan andra blir jättevarma och tycker att det blir obehagligt.
Svettas inte mer. Och som sagt, lider inte av det själv =)

Skönt med lite värme tycker jag =) Det blir ju i alla fall aldrig varmare än 37 grader, hur man än försöker ;o)

Alfers
2013-02-19, 20:02
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brunt_fett kanske?

Jag är också tokvarm.

Sheogorath
2013-02-19, 20:07
kroppsfett över 7% - konstant tokvarm, hud mot hud på annan människa = svetten rinner
Kroppsfett under 7% - Konstant frusen

Mao så har King Grub ännu en gång rätt, vi är feta, studie: se ovan!

Eller så har "man" (nej, inte Grub) bara under 7% BF efter en viss tids dietande (vilket betyder att metabolismen nedreglerats p.g.a. längre tids underskott). Jag är mao mer inne på tjings linje.

BlötSnö
2013-02-19, 20:07
Det yttra r sig väldigt mycket nu under vintern när jag åker bil med min vän, då halva framrutan, sidorutan samt en bit av baksätesrutan på min sida immar igen på 2 minuter.
Även jag är glad för kyla och kan inte duscha varmt eller vistas i varma miljöer utan att bli trött och seg.

wessmen
2013-02-19, 20:15
Känner också igen mig, förutom händer som alltid är iskalla.
Kvittar om jag bara går från bilen till gymmet så hinner de förfrysa.

hurril
2013-02-19, 20:17
Det beror på att ni är feta som sälar.

HAHA! Faktum är att jag nog var varmare när jag var tunn som en räkel :)

Olegh
2013-02-19, 20:24
Nu kommer jag inte ihåg exakt var jag har fått detta ifrån, men så som jag förstod det finns det specifika receptorer i huden som registrerar detta, vilket därefter blir någon slags nervsignaler. Hur många av dessa man har skulle på så sätt kunna påverka upplevda skillnader mellan varmt och kallt.

Sannolikt är avvikelserna i regel små, men i extremfall skulle detta kunna vara en bidragande orsak.

Wzup2u
2013-02-19, 20:27
same here beror nog på min hög fetts diet =)
nae men helt allvarligt folk som äter lite fett fryser mkt mer och folk som fryser mer har sämre blodcirkulation.. så det är bra att vara varm

hahavaffan
2013-02-19, 20:36
Det beror på att ni är feta som sälar.Haha, vad fan! :D

PontusAndersson
2013-02-19, 21:03
Jag har svårt att tänka mig att någon av er som skriver i tråden har en annan kroppstemperatur inne i kroppen än 37 (+-0.5) grader. Det är en förutsättning för att era kroppar och de kemiska processer som sker i kroppen ska fungera på ett optimalt sätt.

Däremot är det möjligt att vissa har en högre temperatur på huden, och därför känns varm för den som tar på er. Påstår inte att någon hävdat motsatsen!

Okej
2013-02-19, 21:04
Haha, vad fan! :D

http://applejack.ponychan.net/chan/files/src/134854337706.jpg

Fuark
2013-02-19, 21:07
http://applejack.ponychan.net/chan/files/src/134854337706.jpg

:laugh:

mangemani
2013-02-19, 21:08
jag själv håller nästan på att koka över på nätterna, speciellt då jag sover bredvid tjejen.
medans hon ligger och fryser så känns det som att jag nästan håller på att flyta bort.
ändå så är hon skitvarm och jag skitkall, skulle hon he sitt ben över mig eller nått så känns det som att hon bränner mig, no kidding.

spoonchest
2013-02-19, 22:52
Den stora behållningen som sambon har av att jag tränar är när jag kommer hem från passet, äter middag, och kryper ner i sängen.

älskarcola
2013-02-19, 22:57
Har alltid varit så för mig. Men det blir alltid värre när jag har ångest konstigt nog D: och jag verkar inte ha en supermetabolism och är inte fet

BelowAverage
2013-02-19, 23:07
Alltid varm och ofta lökig :(
Kan dålig kondition > ofta hög puls ha med saken att göra? Har varma händer med.

Edit: ett skägg tätare än Tokyo och allmän ludenhet gör nog sitt, också.

Latissimus Dorsi
2013-02-19, 23:09
Alltid varm och ofta lökig :(
Kan dålig kondition > ofta hög puls ha med saken att göra? Har varma händer med.

Samma här! Värdelös kondition, lökig, väldigt varm och svettas om händerna :(

Sniggel
2013-02-19, 23:12
Jo, varm här också. Om man tar hänsyn till Grubs inlägg får man ju även tänka på att folket här i tråden jämför sig "med andra" och då vågar jag dra slutsatsen att det i snitt handlar om fetare människor. :p

Jag har alltid varit rätt varm även när jag var ung och otränad. Åt det kallare hållet blir jag först när jag blir rejält deffad (<8%) eller när jag äter väldigt lite och sitter still.

Viktor_Balck
2013-02-19, 23:18
HAHA! Faktum är att jag nog var varmare när jag var tunn som en räkel :)

Det är du väl fortfarande?*hug*

Fredron
2013-02-19, 23:22
Jag gick från att alltid vara kall till att alltid vara varm när jag när jag höjde mitt proteinintag och gick upp i vikt.
Ni som alltid är varma, känns det likadant när ni deffar?

leBrownJames
2013-02-19, 23:23
Jag brukar vara väldigt varm, varje tjej, varje gång man skeder eller dylikt så säger dem alltid "shit vad varm du är" blabla twilight varulv etc. Intressant att det är så många, då är det väl kanske metabolismen som någon påpekar

Lillgrabben
2013-02-19, 23:23
Bra fråga! Även jag är varm & go, ofta lite väl varm...

Tror det till stor del har med arvsanlagen att göra. När jag var liten var jag en högst normalbyggd kille, jämfört med nu och redan då så varm att jag vägrade sova med pyamas & blötte ner flera kuddar / natt - oavsett rumstemperatur. Det var inte ovanligt att jag var alldeles blöt i håret vid uppstigandet.

En sak är jag helt på det klara med - med ökad sälighet blir inte den inbyggda värmekällan mindre effektiv! :d Åtminstone enligt mina högst egenupplevda erfarenheter....

Rikard Jansson
2013-02-19, 23:24
Är det några fler som inte har problem med värme men samtidigt är sjukt varma? Är väl lyckligt lottad verkar det som :D

hurril
2013-02-19, 23:38
Det är du väl fortfarande?*hug*

Men...men... m.. jag är fet som en säl men ändå smal? Är jag smalfet, Viktor? Säg sanningen :/

MathiasF
2013-02-19, 23:38
Det beror på att ni är feta som sälar.
kroppsfett över 7% - konstant tokvarm, hud mot hud på annan människa = svetten rinner
Kroppsfett under 7% - Konstant frusen

Mao så har King Grub ännu en gång rätt, vi är feta, studie: se ovan!


Men vafan jag är ju fet som en säl OCH fryser!
Folk brukar säga att jag är varm också.

Jag hatar vintern.

Gabriel174
2013-02-19, 23:51
Tänkte göra en tråd om detta nu i veckan faktiskt. Jag är ofta olidligt varm. Denna vinter ovanligt varm, även för att vara mig. Sitter nästan chockad över hur folk kan sitta på tunnelbanan i jacka och mössa, när jag själv måste ta av mig jackan så fort som möjligt och hålla i den tills man kommer utomhus.

Kan ofta knappt sova p.g.a att värmen är olidlig. Sover ibland med öppet fönster under vintrar, och om jag inte gör det kyler jag ner rummet innan genom att ha fönstret öppet ett tag.

Exempelvis så bokstavligt talat led jag så pass mycket av värmen att jag inte visste vad jag skulle ta mig till (hällde kallvatten över mig i ett par minuter) trots att jag hade boxers på mig medan flickvännen var tvungen att sova i långärmat och långbyxor och frös ihjäl...

Okej
2013-02-19, 23:54
Aftonbladet sa faktiskt idag att fett gör att du fryser mer *popcorn*

jagärensnnällman
2013-02-19, 23:56
Det beror på att ni är feta som sälar.

Elak

Viktor_Balck
2013-02-20, 00:01
Men...men... m.. jag är fet som en säl men ändå smal? Är jag smalfet, Viktor? Säg sanningen :/

Skulle säga fetstark, nä skämt och sido hurril du är både stor och stark, lite som Baloo, både listig och stark.

Scratch89
2013-02-20, 06:52
Det beror på att ni är feta som sälar.

:(

aijou
2013-02-20, 07:26
Även jag brukar vara för varm medans andra fryser. Nu de senaste veckorna när jag legat på underskott och kört periodisk fasta så har jag dock blivit betydligt frusnare (läs mer normal).

Vilket visserligen låter oerhört logiskt. Ligger man på överskott så blir mer energi till värme, medan vid underskott så blir kroppen mer "ekonomisk" med energin. Ju längre man varit utan mat desto mer "ekonomisk" blir kroppen.

Jag har inget som helst vetenskapligt stöd för detta. Men det är min teori. Troligtvis så har det redan tagits upp i tråden redan. Jag har inte läst igenom den.

Skickat från en mobil enhet.

mikaelj
2013-02-20, 07:45
Jättejättejättevarm. Värmer upp en liten lägenhet själv.

Somma som Java dock att jag nog var en smula varmare för sisådär 6-7 kg sedan.

Vunnis brukade vara ännu varmare än mig men har på sistone börjat frysa.

martikainen
2013-02-20, 08:23
Eller så har "man" (nej, inte Grub) bara under 7% BF efter en viss tids dietande (vilket betyder att metabolismen nedreglerats p.g.a. längre tids underskott). Jag är mao mer inne på tjings linje.

Va fan sheo, menar du att mina extrema svettningar när jag trycker i mig 500gram kollisar på ätardagarna beror på temporärt upphöjd metabolism? I am confused, trodde det var kroppens sett att gråta av lycka ;)

Latissimus Dorsi
2013-02-20, 08:29
Även jag brukar vara för varm medans andra fryser. Nu de senaste veckorna när jag legat på underskott och kört periodisk fasta så har jag dock blivit betydligt frusnare (läs mer normal).

Vilket visserligen låter oerhört logiskt. Ligger man på överskott så blir mer energi till värme, medan vid underskott så blir kroppen mer "ekonomisk" med energin. Ju längre man varit utan mat desto mer "ekonomisk" blir kroppen.

Jag har inget som helst vetenskapligt stöd för detta. Men det är min teori. Troligtvis så har det redan tagits upp i tråden redan. Jag har inte läst igenom den.

Skickat från en mobil enhet.
Det är t.o.m vetenskapligt ;) kallas TEF

spoon
2013-02-20, 08:40
Men vafan jag är ju fet som en säl OCH fryser!
Folk brukar säga att jag är varm också.

Jag hatar vintern.

+1

Eller extremt frusen är jag ju inte men jämfört med flickvännen så är jag en istapp. Speciellt om händer och fötter.

/ Fet säl.

aijou
2013-02-20, 08:59
Det är t.o.m vetenskapligt ;) kallas TEF

Jag vet vad TEF är. :) Det var mer "att bli mer frusen under periodisk fasta"-biten som jag menade att jag inte visste om det finns något vetenskapligt stöd för.

olle lindblad
2013-02-20, 09:03
Är det några fler som inte har problem med värme men samtidigt är sjukt varma? Är väl lyckligt lottad verkar det som :D

En till här. Alltid varm, men lider inte när det är 30 eller mer. Konstigt det där.

knuckles
2013-02-20, 09:25
Jag är varm, därför att jag är snäll.

hahavaffan
2013-02-20, 09:49
http://applejack.ponychan.net/chan/files/src/134854337706.jpg:d

AronP
2013-02-20, 10:03
Jag håller en hyfsad temp jag med, tjejen dietar och fryser konstant. Väldigt dålig kombo. Sitter i kalsonger när jag äter med svetten rinnande.

Knatcharn
2013-02-20, 10:41
Haha samma här.. Tjejen är ALLTID kall och jag utnyttjas ofta som ett mänskligt element. De kalla händerna! :(

hurril
2013-02-20, 10:56
Skulle säga fetstark, nä skämt och sido hurril du är både stor och stark, lite som Baloo, både listig och stark.

Hahaha listig som Baloo! :)

Juxta
2013-02-20, 11:02
Har aldrig element på oavsett säsong.
Sover med endast ett lakan som täcke på vintern.
Tjejen får värma sina vinterkalla händer på min mage när vi är ute och går, nemas problemas.

Jag är väldigt varm, och jag svettas även på vintern. Även om jag bara har en t-shirt under min höstjacka.

Herman H
2013-02-20, 17:58
this is relevant to my interests. jag är också väldigt varm, sommaren är en pina och vintern en fröjd


*hug*

nissepelle
2013-02-21, 07:30
Av den här tråden att döma tycker inte jag det verkar som att "vissa" människor är lite onormalt varma. Verkar snarare som att ALLA människor är för varma!

tjing
2013-02-21, 11:50
Jag vet vad TEF är. :) Det var mer "att bli mer frusen under periodisk fasta"-biten som jag menade att jag inte visste om det finns något vetenskapligt stöd för.

Självklart finns det en anledning till det. Eller tror du att det är Placebo (tm)?

Som redan nämnts: Det är ett resultat av att din metabolism sänks och att värmen försvinner in i kroppen och bort från ytan, i e kalla fingrar/tår/hud. På samma sätt blir man snabbt varmare när man äter; metabolismen (ämnesomsättningen i cellerna) höjs.

aijou
2013-02-21, 12:42
Självklart finns det en anledning till det. Eller tror du att det är Placebo (tm)?

Jag hoppas att du förstår skillnaden på: "Jag vet inte om det har något vetenskapligt stöd." och "Det måste vara placebo! Duh Doi! :Virro"

Jag antar att mitt inlägg måste har varit väldigt otydligt och rörigt eftersom så många har misstolkat det. Jag skyller på att det skrevs tidigt på morgonen på telefonen.

Som redan nämnts: Det är ett resultat av att din metabolism sänks och att värmen försvinner in i kroppen och bort från ytan, i e kalla fingrar/tår/hud. På samma sätt blir man snabbt varmare när man äter; metabolismen (ämnesomsättningen i cellerna) höjs.

Tack för förklaringen! :)