handdator

Visa fullständig version : Sjuk ofta av grappling - erfarenheter?


Silencer
2013-02-19, 11:34
Sen jag började med d-vitamin för några år sedan så är jag i princip aldrig sjuk. Varje gång alla gnällde om sina vinterförkylningar skrattade jag och kände mig övermäktig eftersom jag bokstavligen var lite lätt förkyld max en gång om året eller varannat år.

Sedan jag börjat med grappling (BJJ) så har detta förändrats. Jag är sjuk kanske var tredje månad eller så nu, och det påverkar min styrketräning negativt.

Är det någon annan som också kör grappling eller brottning som upplever att ni blir sjuka oftare. Vad är det egentligen med dessa sporter som gör att man lättare blir sjuk?

Knatcharn
2013-02-19, 11:52
Du kanske myser intimt med andra människor oftare nu?

Fordon
2013-02-19, 11:53
Sen jag började med d-vitamin för några år sedan så är jag i princip aldrig sjuk. Varje gång alla gnällde om sina vinterförkylningar skrattade jag och kände mig övermäktig eftersom jag bokstavligen var lite lätt förkyld max en gång om året eller varannat år.

Sedan jag börjat med grappling (BJJ) så har detta förändrats. Jag är sjuk kanske var tredje månad eller så nu, och det påverkar min styrketräning negativt.

Är det någon annan som också kör grappling eller brottning som upplever att ni blir sjuka oftare. Vad är det egentligen med dessa sporter som gör att man lättare blir sjuk?

Brottas mot friska personer istället. Även om det är kul att vinna så tjänar du på att hålla dig frisk.

Beemel
2013-02-19, 11:54
Vad är det egentligen med dessa sporter som gör att man lättare blir sjuk?

Fysisk närhet till andra människor??

difaren
2013-02-19, 12:01
Så dåligt immunförsvar kan du väl ändå inte ha bara över att röra lite kroppar?
Blir du sjuk utav att ha samlag då?

Stefan J
2013-02-19, 12:06
Sen jag började med d-vitamin för några år sedan så är jag i princip aldrig sjuk. Varje gång alla gnällde om sina vinterförkylningar skrattade jag och kände mig övermäktig eftersom jag bokstavligen var lite lätt förkyld max en gång om året eller varannat år.

Sedan jag börjat med grappling (BJJ) så har detta förändrats. Jag är sjuk kanske var tredje månad eller så nu, och det påverkar min styrketräning negativt.

Är det någon annan som också kör grappling eller brottning som upplever att ni blir sjuka oftare. Vad är det egentligen med dessa sporter som gör att man lättare blir sjuk?

Du får i dig väldigt outspädd utandningsluft (eftersom era ansikten är så nära varandra) och kroppsvätskor (två svettiga kroppar där svett blandas och överförs) i mycket högre grad än i andra miljöer. Antalet bakterier/virus du får i dig är betydande för om du kommer bli sjuk eller ej.

Silencer
2013-02-19, 12:13
Du får i dig väldigt outspädd utandningsluft (eftersom era ansikten är så nära varandra) och kroppsvätskor (två svettiga kroppar där svett blandas och överförs) i mycket högre grad än i andra miljöer. Antalet bakterier/virus du får i dig är betydande för om du kommer bli sjuk eller ej.

Så det är alltså priset man får betala för att ligga och grotta i andra människors skrev och armhålor. Jag förstår nu, men trist att det ska vara så.

mikaelj
2013-02-19, 12:39
Äter du tillräckligt? När jag åt för lite blev jag sjuk ofta. Åt mer mat - utan att gå upp i vkt - och var aldrig sjuk längre.

patrik747
2013-02-19, 14:15
Mattorna är säkert inte alltid så rena heller kan jag tänka mig. Har inte brottats så länge men sjuk har jag då sannerligen varit.
Sen då såklart närheten till andra påverkar ju säkerligen.

Zababa
2013-02-19, 14:43
När jag grapplades så kombinerade jag det med styrketräning de dagar grappling inte fanns på schemat. Jag blev alltid sjuk för eller senare.
Jag slutade med styrkan och förblev frisk, jag tolkar det som överträning. En utmattad kropp kombinerat med bakterierna man tar del av när man brottas leder nog till förkylning.

Stefan J
2013-02-19, 14:54
Så det är alltså priset man får betala för att ligga och grotta i andra människors skrev och armhålor. Jag förstår nu, men trist att det ska vara så.

En ökad risk för att bli sjuk innebär ju inte att du kommer att bli det. Eller att grapplingen ens är orsaken till att du blir sjuk ofta nu. Men det kan ju vara en bidragande orsak. Stor exponering av virus/bakterier i form av folks andedräkt rakt i ansiktet och utbyte av svett i kombination med att du är utmattad (jag antar att du ger järnet på träningen) och just då har lite sämre motståndskraft mot sådana angrepp försämrar ju oddsen att hålla sig frisk och kry.

delta_mats
2013-02-19, 15:04
Det du/ni kan göra på klubben för att förhindra sjukdom är ju att vara rena och fräscha när ni tränar, ha rena kläder varje träning, hålla mattan ren. Och absolut inte träna när man känner sig sjuk eller krasslig.

Men av egen erfarenhet vet jag att detta inte följs så bra alla gånger även om det är A och O på i princip alla kampsportsklubbar.

Silencer
2013-02-19, 15:14
När jag grapplades så kombinerade jag det med styrketräning de dagar grappling inte fanns på schemat. Jag blev alltid sjuk för eller senare.
Jag slutade med styrkan och förblev frisk, jag tolkar det som överträning. En utmattad kropp kombinerat med bakterierna man tar del av när man brottas leder nog till förkylning.

Styrketräningen är min prio ett så jag kör aldrig slut mig på grapplingen, jag är mer där för att det är en kul sidohobby. Men visst kan du ha rätt i att det påverkar ändå men jag tror mer det är bakterier och sånt som de andra påpekat.

Ska ju tilläggas att jag igår var så lat att jag satte mig och käkade chips i soffan flera timmar efter träningen innan jag duschade, kanske spelade det roll, så jag ska i första hand bli noggrannare med att duscha direkt efter, se om det hjälper.

Silencer
2013-02-19, 15:27
Äter du tillräckligt? När jag åt för lite blev jag sjuk ofta. Åt mer mat - utan att gå upp i vkt - och var aldrig sjuk längre.

Japp, går stadigt upp i vikt.

Kål
2013-02-19, 15:40
De flesta brottarklubbar sköter hygienen väldigt dåligt. Höll på i ett tiotal år och svinkoppor och ringorm var väldigt vanligt. Så klart andra sjukdomar också.

Jag själv klarade mig rätt bra då jag var en flitig användare av desinfektion och tränade aldrig med öppna sår, oavsett storlek. Trots att jag lyfte fram det så började inte klubben ställa upp pumpar förr än svininfluensan kom.