handdator

Visa fullständig version : hjälper vatten vid diet?


J3T69
2013-02-19, 08:12
Hej!

Vad gör vatten för nytta vid själva dieten??

begt
2013-02-19, 08:17
Mättar och hjälper kroppen att föra bort oönskade ämnen som kan frigöras från fettdepåerna. Dessutom är det bra om man dricker rikligt på högproteindieter- det underlättar för njurarna.

Samtidigt får det förstås inte gå till överdrivt. Personligen ligger jag nog på 0.5-1 L mer under viktnedgång.

slo
2013-02-19, 08:20
Samtidigt får det förstås inte gå till överdrivt. Personligen ligger jag nog på 0.5-1 L mer under viktnedgång.

Vad är då ett normalt vätskeintag av vatten? Finns så mycket olika uppfattningar om detta. Så man vet ungefär hur mycket som skall drickas. *drool*

begt
2013-02-19, 08:23
Vad är då ett normalt vätskeintag av vatten? Finns så mycket olika uppfattningar om detta. Så man vet ungefär hur mycket som skall drickas. *drool*

På slvs hemsida ska det stå ca 2-3 L/dygn.

Är det väldigt varmt, eller ifall du tränar mycket, går det åt mer naturligtvis.

Reaper123
2013-02-19, 08:37
Vad är då ett normalt vätskeintag av vatten? Finns så mycket olika uppfattningar om detta. Så man vet ungefär hur mycket som skall drickas. *drool*Nu dricker jag i överkant dagligen, så landar nog aldrig under 3L. Men som begt säger har SLV siffror på vad som är ett bra riktmärke...

Men tycker man även kan styra intaget utefter färgen på urinet, är det mörkgult är det åt helvete för dåligt med vätska och måste du springa på toan konstant har du troligen druckit för mycket och för snabbt (ljust/vattenfärgat urin är väl bra riktmärke). Rekommenderar att försöka sprida ut intaget över dagen, tex 0,5L per 2h eller liknande (jag har alltid en shaker/vattenflaska i närheten)

Vatten är för övrigt bra om man vill prestera max, låg vätskenivå försämrar nämligen presationer avseevärt! Läs mer här (http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-iii-vatskenivaer-och-prestation/)!

Beemel
2013-02-19, 08:39
På slvs hemsida ska det stå ca 2-3 L/dygn.

Är det väldigt varmt, eller ifall du tränar mycket, går det åt mer naturligtvis.

Detta gäller väl inte bara det man dricker? Vatten som ingår i maten räknas, eller?

Kischen
2013-02-19, 08:41
Dricker när jag är törstig.

*väntar på att någon kommer in och påpekar att kroppen inte klarar av så basala funktioner som att säga till när den vill ha vätska*

begt
2013-02-19, 08:43
Detta gäller väl inte bara det man dricker? Vatten som ingår i maten räknas, eller?

Vatten som ingår i maten räknas. Var lite otydlig där.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-miljo/Miljosmarta-matval/Vatten/

Om man äter som slv vill, dvs. mycket grönsaker osv. kan man alltså komma undan med 1 liter vatten.

Jag dricker definitivt mer än så.

zeusden1
2013-02-19, 08:56
10L 0-gradigt vatten förbrukar 370kcal så det är möjligt att dricka vatten så man hamnar på kaloriunderskott

Rahf
2013-02-19, 08:59
Reaper slog huvet på spiken. Måttligt intag som inte innebär att man springer på toa precis hela tiden. Lätt gulfärgat urin är måttstocken.

J3T69
2013-02-19, 10:50
Tack för alla inlägg grabbar:)
Det både räcker och blir över med info:)

JamesD
2013-02-19, 11:36
Jag brukar dricka vatten när jag blir sugen på godis/mat bara för att få något i mig och tänka på annat. Blir att springa på toa hela tiden men det hjälper.