handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall(?)


Sorbazz
2013-02-18, 23:51
Hej på senaste tiden har jag kommit igång rätt bra med min träning.

Det jag vill ha svar på är varför jag ofta på senaste tiden drabbas av vad jag tror är blodsockerfall. Det sker i flesta fall i början av passen. Jag lyfter nån tung vikt och plötsligt nästan svartnar det för ögonen, jag blir snurrig till det stadiet att jag måste sätta mig ner, samtidigt fylls jag av en illamående känsla men jag spyr aldrig.

Jag har noterat detta och är noga med att få i mig något innan träning. Idag åt jag 2st hemmagjorda fajitas ca 1.5h innan träning. Men likt förbannat skedde detta.

Är det något min kropp brister i, i form av vitamin som resulterar i detta? Är detta blodsockerfall?

Jag äter en allsidig kost. Försöker äta mindre kolhydrater men i övrigt kan jag inte förstå varför detta händer och det har hänt ofta senaste tiden när jag är på gymmet.

mattilainen
2013-02-18, 23:55
Vad för övningar och vilka vikter pratar vi om? Det kan ju handla om hur du andas i övningarna. För lite/för mycket blod i huvudet kan man lätt få svimningskänsla.

Andy.da.wohoo
2013-02-19, 00:05
Kan väll vara lågt blodtryck också?

Sorbazz
2013-02-19, 00:06
Det händer nästan uteslutande i början av passen. Idag skulle jag ta upp 2st 12.5kg hantlar från golvet i och med detta sköt givetvis blodet upp i hjärnan och jag var tvungen att sätta mig ner. Jag missade uppvärmningen i dagens pass och kan det hela bero på att man går från 0 till att börja lyfta vikter resultera i detta. Ska testa värma upp noggrant imorgon och se om samma sak händer.

prOtotype
2013-02-19, 00:09
Detta har säkert inte med blodsockret att göra. Om något låter det som en fråga om blodtryck.

Victuhh
2013-02-19, 00:12
Det händer nästan uteslutande i början av passen. Idag skulle jag ta upp 2st 12.5kg hantlar från golvet i och med detta sköt givetvis blodet upp i hjärnan och jag var tvungen att sätta mig ner. Jag missade uppvärmningen i dagens pass och kan det hela bero på att man går från 0 till att börja lyfta vikter resultera i detta. Ska testa värma upp noggrant imorgon och se om samma sak händer.

Att lyfta ett par hantlar från golvet ska man kunna klara utan att behöva sätta sig ned och nästan svimma. Fan du borde ju kolla upp ditt blodsockervärde eller nåt på riktigt, 1½ efter maten borde du inte känna så. :confused:

Sorbazz
2013-02-19, 00:13
Ok lågt eller högt? Min kära mor lider ju av högt blodtryck som hon tar medicin dagligen emot. Är det något jag lyckats ärva från henne? Vad göra? Kan jag prova något för att kanske utesluta det ena eller andra? Eller finns det något generellt som man ska tänka på om det är någotdera?

Provrörsbarn
2013-02-19, 00:20
som det skrevs tidigare i tråden tror jag inte heller det har något med blodsockret att göra utan isf blodtrycket, att kroppen inte riktigt hinner med att anpassa blodtrycket. Har du testat med att värma upp ordentligt?
Har jag legat en stund i soffan och plötsligt reser mig upp fort så kan det svarta för ögonen, Kollade upp det och det berode på att jag hade lågt blodtryck, det är inget farligt med lågt blodtryck och det är faktiskt ganska bra att ha det så länge det inte blir "Jobbigt"
Testa med att värma upp ordentligt o drick mycket vatten.

Edit : Läste nu att du hade slarvat lite med uppvärmningen ;P

mattilainen
2013-02-19, 00:22
Det låter som ortostatiskt blodtryck. Det handlar ju främst om just lägesändringar och framförallt i hastiga rörelser. T.ex. ställa sig från liggande position etc.

Det är alltså att kroppen inte hinner reglera blodtrycket tillräckligt snabbt för att höja ditt blodtryck för att klara av påfrestningen, som i detta fallet var att förflytta ditt huvud från en lägre punkt till en annan. Det kan vara att du redan i grunden har lågt blodtryck eller som sagt att regleringen är förlångsammad. Är du lång och smal? Läs på lite om ortostatiskt blodtryck eller lågt blodtryck så kanske du kan se om det stämmer in? Det lättaste är ju att gå till vårdcentralen och ta blodtrycket redan imorgon.

Som personen ovan skrev så är lågt blodtryck inget farligt, så länge det inte ger besvär, vilket det faktiskt gör på dig. Dock är det ju bra att lära sig när det händer etc för att kontrollera det eller att när du känner dig svimfärdig så sätter du huvudet mellan benen och hukar dig ner.

Något mer jag tänker på är om du dricker tillräckligt innan passen?

Sorbazz
2013-02-19, 00:24
som det skrevs tidigare i tråden tror jag inte heller det har något med blodsockret att göra utan isf blodtrycket, att kroppen inte riktigt hinner med att anpassa blodtrycket. Har du testat med att värma upp ordentligt?
Har jag legat en stund i soffan och plötsligt reser mig upp fort så kan det svarta för ögonen, Kollade upp det och det berode på att jag hade lågt blodtryck, det är inget farligt med lågt blodtryck och det är faktiskt ganska bra att ha det så länge det inte blir "Jobbigt"
Testa med att värma upp ordentligt o drick mycket vatten.

Tack!

Ja vatten dricker jag i överflöd så ska satsa på att värma upp ordentligt.

Donkens
2013-02-19, 00:36
Jag har gått igenom en viktnedgång på 35 kg. För en vecka sen började jag känna exakt samma sak, har känt det tidigare enstaka gånger när jag var yngre. Men nu kan jag känna mig yr bara jag ska plocka tillbaka redskapen i gymmet hastigt. Går jag upp från sängen eller från en stol så kan det också kännas så.

Jag var och fick mäta mitt blodtryck, fick ett värde på 110-80 nånting, känner inte igen den enheten för att mäta blodtryck. Så jag ska ta blodprov på morgonen. Jag dricker hyffsat mycket vatten också. Så mitt förslag är att också kolla upp dig.

mattilainen
2013-02-19, 00:40
Jag har gått igenom en viktnedgång på 35 kg. För en vecka sen började jag känna exakt samma sak, har känt det tidigare enstaka gånger när jag var yngre. Men nu kan jag känna mig yr bara jag ska plocka tillbaka redskapen i gymmet hastigt. Går jag upp från sängen eller från en stol så kan det också kännas så.

Jag var och fick mäta mitt blodtryck, fick ett värde på 110-80 nånting, känner inte igen den enheten för att mäta blodtryck. Så jag ska ta blodprov på morgonen. Jag dricker hyffsat mycket vatten också. Så mitt förslag är att också kolla upp dig.

110/80 är "normalt" men man ska självklart alltid utgå ifrån individen och hur dennes problem är. Så 110 för mig är absolut inte 110 för dig och därför kanske du får känningar som lågt blodtryck här medan jag har 105/55 och klarar mig utan några problem. Så allt är individuellt. Sen kan det ju självklart vara så att när man går och tar blodtrycket så stressar man alltid upp sig lite och ofta vilar man inte 10 minuter som man ska göra innan man tar blodtrycket heller. Så i själva fallet kan ditt blodtryck ligga lägre än 110/80 (beroende på stresspåslag, pratar du samtidigt, sitter du/står eller ligger, vilat 10 minuter etc). Många faktorer som spelar in.

Det jag ville få fram var alltså att blodtryck är också individuellt och vad som är normalt ofta generaliseras.

Gröntvedt
2013-02-19, 01:22
Det händer nästan uteslutande i början av passen. Idag skulle jag ta upp 2st 12.5kg hantlar från golvet i och med detta sköt givetvis blodet upp i hjärnan och jag var tvungen att sätta mig ner. Jag missade uppvärmningen i dagens pass och kan det hela bero på att man går från 0 till att börja lyfta vikter resultera i detta. Ska testa värma upp noggrant imorgon och se om samma sak händer.

Det skulle kunna vara blodsockerfall . I vissa kan ett kolhydratintag före träningen får en negativ effekt. Den aktivitetsrelaterade ökningen av blodsockret hämmas av kolhydratintaget, kraftigt insulinpåslag medför ökat upptag av glukos till muskeln och musklerna tar dessutom upp mer glukos pga den ökade kontraktionen.

Oftast är det dock mer fördelaktigt med ett kolhydratintag före men prova dig fram. Du kan även köpa en glukosmätare om du vill vara säker. Finns på apoteket och är inte överdrivet dyrt.

Sorbazz
2013-02-19, 01:25
Är med största sannolikhet ett lågt blodtryck som det rör sig om. Ska börja med en mer betydelsefull uppvärmning. Kan man jobba upp sitt låga blodtryck, nån?

StretfordEnd
2013-02-19, 06:15
Detta hände mig varenda dag på gymmet förr. Aldrig hänt sen jag slutade med LCHF och började träna på tom mage. Säkert ingen betydelse i detta fallet, men så har det varit för mig iallafall.

edasvangen
2013-02-19, 10:31
Detta hände mig varenda dag på gymmet förr. Aldrig hänt sen jag slutade med LCHF och började träna på tom mage. Säkert ingen betydelse i detta fallet, men så har det varit för mig iallafall.

LCHF sänker ju ofta blodtrycket något så det kan nog stämma, har själv prövat på det förr och träningen gick ju sådär, det gick framåt men var långt från optimalt och även mitt blodtryck blev allmänt lägre men det var inget jag kände av.

Sen behöver det inte vara lågt blodtryck heller, att resa sig snabbt kan bli.. för snabbt, det kan ta någon sekund för kroppen att anpassa sig och då blir det att man blir yr.

Lägg hantlarna på en bänk/ställ så slipper du böja dig ner så?;)

gratefuldead
2013-02-19, 11:26
Troligtvis inte blodsockerrelaterat. Man får inte plötsliga "fall" som sker bara på någon sekund, särskilt inte om man ätit 1,5h innan.

HungryChicken
2013-02-19, 13:08
Låter inte som blodsockerfall, men köp en blodsockermätare och kolla själv, dom kostar mellan 75 och 200 kronor