handdator

Visa fullständig version : Dela med er av era styrkeskrönor från förr.


filmjölk
2013-02-18, 17:53
Kommer ni ihåg diskussionerna kring Grängesbergsjätten som påstods kunna lasta 450kgs malmblock själv och bära 2*100kgs mjölsäckar på promenader på flera kilometer utan att ens sätta ner dem när han stannade för att prata med folk han mötte på vägen?

Sitter ni på några egna skrönor, anekdoter eller liknande av sådan natur? Det måste vara från "förr" och sanningshalten spelar ingen som helst roll, tvärtom, ju mer osannolikt destå bättre. länkar, berättelser, bilder etc. välkommet.

Vi vet ju alla att man var så jävla stark förr! Dagens strongmen, lyftare, byggare och atleter är ju ingenting emot 1880-talets kraftkarlar.


En skröna från min mors hemtrakter är om någon herre ("Meäi häähnder steura som dassalåck och puckelryugg!") som slog ihjäl en älgtjur med en spade, lade upp älgen på axeln och traskade ett par km genom skog och sumpmark hem med älgkadavret.

Scratch89
2013-02-18, 17:58
Jag förväntar mig många underbara historier.

Själv kan jag bara dela med mig om en historia om en bonde vi bodde granne med när jag var yngre. Riktigt stor och skitig karl som försörjde sig som mjölkbonde. Han var väldigt snäll, likt en björn, men han kunde också få otroliga vansinnesutbrott när nöden krävde det. En dag var han ute och spikade upp nya stolpar till hagen som kossorna betade i, när det helt plötsligt började bli oroligheter bland kvigorna och en av dem började rusa mot honom i fullaste karriär (jag vet inte varför de gör på det sättet när de blir rädda, det rimliga borde väl att vara att springa iväg, som andra djur gör). Eftersom han står instängd i ett hörn och inte har en chans att hinna hoppa över, tar han några riktiga älgkliv mot kon, som att ta sats, och skallar kon mitt i huvudet. Kon blir så förvånad att den stannar upp och sätter sig ner på rumpan.

Gabriel174
2013-02-18, 18:04
Farfars bror eller någonting sånt, är inte hundra, men någon släkting till mig i alla fall. Skulle tydligen ha brottats med en björn och strypt (eller skar av halsen?) den till döds efter att den kommit nära hans familj :D

Finns visserligen en bild med honom på en sjukbädd med massvis med sår på ansiktet tillsammans med en bataljon från Frankrikes armé som ville ta foto med honom, men jag är väldigt tveksam på att det var en björn så att säga....

Matsa
2013-02-18, 18:12
Min gammelmorbror från dalarna ska tydligen i sin krafts dagar ha blivit så arg på en stockholmare (givetvis) att han kastade ut först stockholmaren och sedan en gjutjärnsspis med brasa och allt genom fönstret.

en stor stark
2013-02-18, 18:14
Jag förväntar mig många underbara historier.

Själv kan jag bara dela med mig om en historia om en bonde vi bodde granne med när jag var yngre. Riktigt stor och skitig karl som försörjde sig som mjölkbonde. Han var väldigt snäll, likt en björn, men han kunde också få otroliga vansinnesutbrott när nöden krävde det. En dag var han ute och spikade upp nya stolpar till hagen som kossorna betade i, när det helt plötsligt började bli oroligheter bland kvigorna och en av dem började rusa mot honom i fullaste karriär (jag vet inte varför de gör på det sättet när de blir rädda, det rimliga borde väl att vara att springa iväg, som andra djur gör). Eftersom han står instängd i ett hörn och inte har en chans att hinna hoppa över, tar han några riktiga älgkliv mot kon, som att ta sats, och skallar kon mitt i huvudet. Kon blir så förvånad att den stannar upp och sätter sig ner på rumpan.

Hahaha, kor är roliga ibland. :d

Latissimus Dorsi
2013-02-18, 18:52
Arne Persson sitter inne med en hel drös!

Mackan58
2013-02-18, 19:21
Haha skön tråd!

Min farsas morfar (veteran från erövringen av Kuba- amerikanska kavalleriet) var enligt utsago tvungen att slåss mot tre Finspångbor vid återvändandet till Sverige för att få farsans mormor. Vann obviously :)

PixelMiner
2013-02-18, 19:34
I trakterna där jag kommer ifrån så fanns det en gammal gubbe som spred skrönor om hur han var som ung. Hans livs historia börjar med att han föds medan hans mor var nere vid sjön och tvättade. Strax efter hans födsel så ligger hans mor kvar vid strandbanken helt utmattad. Så han såg ingen annan utväg än att resa sig upp. Han tog sedan sin mamma i hand och sa "Kom nu mor, så går vi hem!".

När han sedan var barn och satt vid bordet för att äta gröt, så kröp det fram en huggorm och började dricka av mjölken. Han tog då sin matsked och drämde i huvudet på ormen och sa: "Du skall äta av gröten också din dumming!"

När han sedan var vuxen karl och var ute i skogen och gick så blev han plötsligt överfallen av en björn. I kampen så bet björnen över hans arm så att hela armen var i björnens mun, hela vägen upp till axeln. Hur han än kämpade så kunde han inte få ut den. Så han såg ingen annan utväg än att sticka armen ännu längre in, ta tag i björnens svans inifrån och sedan slita till så att björnen vrängdes ut och in....

Bra fantasi hade gubben iallafall... :d

filmjölk
2013-02-18, 19:36
I
Bra fantasi hade gubben iallafall... :d

hahaha:laugh::hbang:

mattilainen
2013-02-18, 19:37
I trakterna där jag kommer ifrån så fanns det en gammal gubbe som spred skrönor om hur han var som ung. Hans livs historia börjar med att han föds medan hans mor var nere vid sjön och tvättade. Strax efter hans födsel så ligger hans mor kvar vid strandbanken helt utmattad. Så han såg ingen annan utväg än att resa sig upp. Han tog sedan sin mamma i hand och sa "Kom nu mor, så går vi hem!".

När han sedan var barn och satt vid bordet för att äta gröt, så kröp det fram en huggorm och började dricka av mjölken. Han tog då sin matsked och drämde i huvudet på ormen och sa: "Du skall äta av gröten också din dumming!"

När han sedan var vuxen karl och var ute i skogen och gick så blev han plötsligt överfallen av en björn. I kampen så bet björnen över hans arm så att hela armen var i björnens mun, hela vägen upp till axeln. Hur han än kämpade så kunde han inte få ut den. Så han såg ingen annan utväg än att sticka armen ännu längre in, ta tag i björnens svans inifrån och sedan slita till så att björnen vrängdes ut och in....

Bra fantasi hade gubben iallafall... :d

Behöver ju armar som slender :D

Rellos_87
2013-02-18, 19:49
1IClkIEBEk8

http://dudelol.com/DO-NOT-HOTLINK-IMAGES/Man-kills-a-bear-with-his-own-bare-hands-This-is-when-you-know-youre-a-man.jpg

LeBron
2013-02-18, 19:56
Denna drog en kompis på gymnasiet och han var FULLT seriös, är mytoman en sjukdom så lider han utan tvekan av det.

Något i stil med detta: "Min farbror är en karlakarl på cirka 150kg, bänkar 200kg enkelt och springer dessutom 100m på 11s. En gång när han var på stan så var det en kille i en cab (taket satt kvar, sånt där tyg/plats-tak) som skrek något som upprörde denna karlakarl. Han gick då emot bilen och tryckte sina nävar rakt igenom detta tak och lyfte ut killen ur bilen och bara "VAD FAN SA DU TILL MIG?!"."

Killen var HELT seriös. Han har dragit massa såna men denna tog priset.

Wzup2u
2013-02-18, 20:01
psss... a litle secret.
my dad can fly and are so strong that he can move cars... psss. hes called superman....
shhhhhhhhhhhhhhhhhh

Sniggel
2013-02-18, 21:16
LeBron jag vet precis vad du menar. Klockrent exempel på mytoman. Det är så befängt att det som förvånar en mest är att personen tror att man ska tro på det.
Eller?

mattilainen
2013-02-20, 12:22
Nu kom jag på en som jag hört för många många år sedan. Det var en persons morfar som hade varit boxare och tränat hela sitt liv (så klart) och han hade sett två killar snott någons väska på stan och sprungit mot honom på var sin sida. Han hade då tagit tag i jackan på killarna och lyft upp dom (likt hantellyft åt sidan) och gick med dom tillbaka till kvinnan på detta sättet. Pojkarna hade bett om förlåtelse och fick en utskällning etc.

Vad tror ni? Hur stark är man om man klarar av att lyfta killarna rakt ut och hålla dom så när man går till kvinnan?

Rikard Jansson
2013-02-20, 12:26
Det är ingen gammal historia, för han lever ännu, och det ska vara en herre i byn som kan bryta ihop mynt. Men det är omöjligt säger internet. har ännu inte fått tillfälle att kolla upp om det stämmer :/

vasby
2013-02-20, 12:32
Hörde en historia från mitt befäl i lumpen om en kille från landet som gjorde värnplikt ihop. Han ska tydligen varit en kloss på över 100 kilo och byggd som en tjur och inte gått i skolan utan jobbet på jordbruket de hade och som tog 170 kg i bänk när det skulle tävlas på 70-talet/första gången han provade på det. Befälet reserverade sig med att det nog både var studs, rövlyft, osv och han kändes inte som en person som ljög eller broderade ut sina historier så det kanske inte skulle varit helt omöjligt? Men fortfarande, 170 kg är extremt mycket i mina öron...

LoveMachine
2013-02-20, 12:44
En bra och musikalisk skröna. Men med en riktigt tänkvärd slukläm.

nDGbHH2Lobc

Akerhage
2013-02-20, 14:31
En kompis till mig hävdar att han brukar köra 1000dips i rad och även att han bicepscurlar med ca 150kg. Då väger han 60kg ungefär och är normaltränad.

Blir lika förbannad varje gång han drar upp den här historien (vilket är ganska vanligt förekommande)

ingen skröna direkt, men åt det hållet kanske.

filmjölk
2013-02-20, 14:37
Det är ingen gammal historia, för han lever ännu, och det ska vara en herre i byn som kan bryta ihop mynt. Men det är omöjligt säger internet. har ännu inte fått tillfälle att kolla upp om det stämmer :/

Den här gubben bryter mynt vid 6:22:

towYRo0wUao

Knatcharn
2013-02-20, 14:45
Den här gubben bryter mynt vid 6:22:


Hahaha den där alltså!

nissepelle
2013-02-20, 16:37
Nu kom jag på en som jag hört för många många år sedan. Det var en persons morfar som hade varit boxare och tränat hela sitt liv (så klart) och han hade sett två killar snott någons väska på stan och sprungit mot honom på var sin sida. Han hade då tagit tag i jackan på killarna och lyft upp dom (likt hantellyft åt sidan) och gick med dom tillbaka till kvinnan på detta sättet. Pojkarna hade bett om förlåtelse och fick en utskällning etc.

Vad tror ni? Hur stark är man om man klarar av att lyfta killarna rakt ut och hålla dom så när man går till kvinnan?

Är väl väldigt troligt att han tog tag i två 14 åriga snorisar, en med varje arm, och släpade dem tillbaka. Sedan när det återberättas så är det att han lyfte dem med raka armar.

mattilainen
2013-02-20, 16:52
Är väl väldigt troligt att han tog tag i två 14 åriga snorisar, en med varje arm, och släpade dem tillbaka. Sedan när det återberättas så är det att han lyfte dem med raka armar.

Så kan man ju mer eller mindre säga om alla skrönor då? Det klart det kanske började så men så jag hörde det för längesen så var historien såhär. Ska man börja leta sanningar i skrönorna så är det ju bara att börja.

Dyrgripen
2013-02-20, 17:43
Min farfars farfar var starkast i byn...

petersson
2013-02-20, 17:47
Hörde om en finne som kan/kunde klämma ihop kapsyler mellan fingrarna. Metoden är alltså att man gör "peacetecknet" och sätter en kapsyl mellan pek- och långfingret och klämmer ihop kapsylen.

gunhamn
2013-02-20, 18:00
Ingen skröna eller gammal historia direkt, men min farfars kusin, alltså släkting till mig på lååångt håll hade världsrekord i enhandsryck i viktklass 75 och 87 kg torr jag det var han lyfte. Ingemar Franzen hette han om det är ngn OL-intressead som har koll på lite historia.

luderlasse
2013-02-20, 18:19
Ingen skröna eller gammal historia direkt, men min farfars kusin, alltså släkting till mig på lååångt håll hade världsrekord i enhandsryck i viktklass 75 och 87 kg torr jag det var han lyfte. Ingemar Franzen hette han om det är ngn OL-intressead som har koll på lite historia.

Hela du är en styrkesköna gunhamn!