handdator

Visa fullständig version : Hur gör jag nu? *nybörjar gbg tjej*


mayo86
2013-02-18, 17:49
Jag har det senaste 2 åren gått ner från 100 kg till 53kg pga en gastric bypass. (164 lång) (var tvungen att göra den pga medicinska skäl som inte endast är kopplat till vikt)


Allt har dragit ihop sig fint över förväntan trotts snabb viktnedgång men nu är jag bokstavligt talat som spagetti i kroppen!

Smal men verkligen inga muskler alls. Kurvorna har försvunnit och jag är supermjuk.. Så nu vill jag träna hela kroppen så jag får muskler och blir fast! Jag har inga fitness ambitioner alls utan vill bara ha en snygg kropp. Få tillbaka rumpa och lår, fina fasta armar, magmuskler osv.. på innelåren och armarna är jag extra mjuk men det skulle fixa sig med träning enligt min läkare.

Just nu har jag två månader på mig och jag vill komma så långt jag kan på dom. Till mitt förfogande har jag lösa vikter upp till 20 kg, ett hopprep, ett par joggingskor, youtube, hyfsad bra motorik, närhet till slottskogen (park i gbg) och en iphone. :)

Så hur ska jag gå till väga..? Vill helst inte behöva skaffa gymkort.. Behöver jag nåt tillskott som kan göra det hela snabbare? Känner mig helt nollställd för jag kan inget om detta. Gå ner mer i vikt är det sista jag behöver! Behöver en mentor tror jag!

pezrulezhaakon
2013-02-18, 17:59
mayo86

Bra initiativ att träna.

2 månader är tyvärr ingenting i sammanhanget, men definitivt mycket mer än att sitta i soffan.

Det är ju svårt att ge nåt specifikt tips på träning då man inte vet hur du ser ut. (vilket du inte behöver visa)
Att bygga muskler tar lång tid och är mycket beroende på hur din kropp nu funkar och din kost.

Att bli fast innebär att man har mer muskler och mindre andel kroppsfett. Men då du bara väger 53 till din längd så är det uteslutet att du ska gå ner i fettvikt i dagsläget.
Därmed så gäller medeltung till tung styrketräning i allafall 3-4 år framöver, för att få tillbaka lite muskelmassa.

Visst kan du lyckas utan gym, men du gör det bara mycket svårare för dig själv om du inte löser gymkort. Inget av det du har är tillräckligt för att bygga någon nämnvärd muskelmassa.

Juniper
2013-02-18, 18:33
Just nu har jag två månader på mig och jag vill komma så långt jag kan på dom.

Kan du utveckla det här? Om du bara tänkt träna i två månader tänker i alla fall inte jag lägga ned någon energi på att hjälpa dig.

mayo86
2013-02-18, 18:39
Kan du utveckla det här? Om du bara tänkt träna i två månader tänker i alla fall inte jag lägga ned någon energi på att hjälpa dig.

Jag ska operera mig om två månader och då kommer jag inte få träna på tre månader. Så jag tänkte att det är bättre att träna så mkt jag kan fram tills operationen iaf. Sen ska jag ta upp det igen efter dom tre månaderna.
Eller är det helt onödigt? Eftersom jag inte kommer kunna träna i sommar vill jag göra så mkt som jag kan iaf. just nu är det mest mina armar jag inte gillar och så vill jag ha mer rumpa :)

mayo86
2013-02-18, 18:40
mayo86

Bra initiativ att träna.

2 månader är tyvärr ingenting i sammanhanget, men definitivt mycket mer än att sitta i soffan.

Det är ju svårt att ge nåt specifikt tips på träning då man inte vet hur du ser ut. (vilket du inte behöver visa)
Att bygga muskler tar lång tid och är mycket beroende på hur din kropp nu funkar och din kost.

Att bli fast innebär att man har mer muskler och mindre andel kroppsfett. Men då du bara väger 53 till din längd så är det uteslutet att du ska gå ner i fettvikt i dagsläget.
Därmed så gäller medeltung till tung styrketräning i allafall 3-4 år framöver, för att få tillbaka lite muskelmassa.

Visst kan du lyckas utan gym, men du gör det bara mycket svårare för dig själv om du inte löser gymkort. Inget av det du har är tillräckligt för att bygga någon nämnvärd muskelmassa.

Ska ta ett gymkort sen igen hade jag tänkt, men eftersom jag ska opa mig om två månader så ska jag vänta tills jag kan börja träna efter open med att köpa ett. Men Jagkan ju göra det bästa av situationen fram tills dess :) tror inte jag kommer lyfta mer än 20 kg på två månader för just nu tycker jag 2 är tungt..

Axii
2013-02-18, 18:44
Tyvärr är 2 månader väldigt lite!

Men ska iaf försöka hjälpa dig.

Du sa du har lösa vikter upp till 20kg.

Du måste göra det bästa av situationen.

Jag antar du både har stång och hantlar. Därför är mitt tips detta:
Dag ett: Bröst (Bänkpress, armhävningar)
Dag två: Rygg (marklyft, stångrodd, chins/pull ups)
Dag tre: Ben (knäböj, utfall)
Dag fyra: Axlar (Militärpress, hantellyft åt sidan, frammåt lutande hantellyft)
Dag fem: Armar (curls, extetion)
Dag sex: vila
Dag sju: vila

Ligg på ca 10x4 på varje övning.

Ät ca 300kcal mer än va du gör av med, ligg på ca 100g protein.

Edit: Såg nyss att du ska operera dig om två månader och inte kan träna i tre månader efteråt. Du kommer antagligen ändå förlora det lilla muskelmassan du kommer bygga på två månader.

Tyrwing
2013-02-18, 18:45
Skulle väl säga att du borde dedikera dessa 2 månader till att lära dig kontrollera din kropp med kroppsviktsövningar eller nöta teknik på basövningarna. Så får du lite för det tills du kan börja träna igen. :)

pezrulezhaakon
2013-02-18, 18:50
mayo86

Ingen träning är onödig om man tränar sunt. Så gör det du kan nu och återkom gärna för mer hjälp då du vill satsa mer.

ebbmp
2013-02-18, 18:50
Hej
Kul att du har bestämt dig för att börja träna :-)
Googla på träning med kroppsvikt resp hantlar till en början så kommer du få många fina uppslag på övningar och utföranden.
Dock instämmer jag m föregående talare gällande gymkort.
Går att lösa gymkort månadsvis och då får du till bra mycket bättre övningar pga bredare urval av redskap, vikter och maskiner mm
Lycka till med träning och operation *flex*

Juniper
2013-02-18, 19:48
Jag ska operera mig om två månader och då kommer jag inte få träna på tre månader. Så jag tänkte att det är bättre att träna så mkt jag kan fram tills operationen iaf. Sen ska jag ta upp det igen efter dom tre månaderna.
Eller är det helt onödigt? Eftersom jag inte kommer kunna träna i sommar vill jag göra så mkt som jag kan iaf. just nu är det mest mina armar jag inte gillar och så vill jag ha mer rumpa :)

Om dina mål med att träna är att få lite hårdare armar och mer rumpa så ser jag ingen större vits med att införskaffa ett gymkort.

Biceps och triceps går utmärkt att träna med de vikter som du redan har.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBOneArmTriExt.html

För rumpan kan du köra bulgarisk utfall med vikter(ju tyngre vikter, desto mer kommer rumpan att växa).

https://www.youtube.com/watch?v=WYJ3w2t47e8

mayo86
2013-02-19, 12:32
Om dina mål med att träna är att få lite hårdare armar och mer rumpa så ser jag ingen större vits med att införskaffa ett gymkort.

Biceps och triceps går utmärkt att träna med de vikter som du redan har.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBOneArmTriExt.html

För rumpan kan du köra bulgarisk utfall med vikter(ju tyngre vikter, desto mer kommer rumpan att växa).

https://www.youtube.com/watch?v=WYJ3w2t47e8

Tack! Ska kolla in länkarna :) Även om jag bar kan träna två månader tänkte jag att det var bättre än inget.

Fuark
2013-02-19, 12:42
All träning är bättre än ingen :thumbup:

Marcuslevin
2013-02-19, 13:19
Du skulle börjat träna innan du gjorde din GB, så hade du besparat dig den smärtan och processen ;) men, vill man vara fin får man lida...pin?

Iaf, OnT: kör hårt de två månader med promenader och lite kroppsviktsövningar, armhävningar, situps osv osv...

mayo86
2013-03-08, 10:42
Du skulle börjat träna innan du gjorde din GB, så hade du besparat dig den smärtan och processen ;) men, vill man vara fin får man lida...pin?

Iaf, OnT: kör hårt de två månader med promenader och lite kroppsviktsövningar, armhävningar, situps osv osv...

För det första har du ingen jävla aning varför jag gjorde en GPS ditt mongo. Är mkt väl medveten om att man kan träna men FÅR man inte träna pga medicinska skäl så har man inget val. Hade aldrig behövt göra den från första början om jag inte varit så jävla fixerad vid att vara smal från första början då jag hade anorexi när jag var ung. Använd hjärnan innan du skriver så dumma jävla uttalanden om saker du helt klart inte har en aning om.

frekar3
2013-03-08, 10:58
Ska ta ett gymkort sen igen hade jag tänkt, men eftersom jag ska opa mig om två månader så ska jag vänta tills jag kan börja träna efter open med att köpa ett. Men Jagkan ju göra det bästa av situationen fram tills dess :) tror inte jag kommer lyfta mer än 20 kg på två månader för just nu tycker jag 2 är tungt..

Du kan skaffa ett gymkort, för att sedan pausa det under "rehab-tiden". Sen på't igen! (Åtminstone på de flesta gymmen)

Marcuslevin
2013-03-08, 11:30
För det första har du ingen jävla aning varför jag gjorde en GPS ditt mongo. Är mkt väl medveten om att man kan träna men FÅR man inte träna pga medicinska skäl så har man inget val. Hade aldrig behövt göra den från första början om jag inte varit så jävla fixerad vid att vara smal från första början då jag hade anorexi när jag var ung. Använd hjärnan innan du skriver så dumma jävla uttalanden om saker du helt klart inte har en aning om.

Allt jag vet är att många tjejer springer och gör magoperationer för att ta den lätta vägen ut, snälla berätta mer om dina medicinska problem som hindrat dig från att äta rätt och röra på dig?

Holmeros
2013-03-08, 11:30
Jag blir rätt irriterad av att läsa i den här tråden, fan va bittra och överdrivna folk är..

Några har gett goda förslag på övningar och upplägg, lyssna på dem. Skit i alla negativa puckon som tycker det är onödigt med två månader, det är klart det är lönt! Förhoppningsvis får du ju en mersmak, gillar träningen och när du får lov att träna igen så blir det nog både lättare och roligare att dra igång.

Om du vill prioritera armar och rumpa så är Junipers inlägg rätt bra.
Har du skivstång är det nog inte dumt med knäböj heller :)

Lycka till! :)

Alsor
2013-03-08, 12:42
Du hinner få en del muskler på 2 månader, speciellt om du är nybörjare, (dock även om du haft muskler tidigare). Men då jävlar gäller det att du tar i med höga vikter och inte bullshittar runt när du väl gör din träning. Många här på forumet verkar överdriva med hur lång tid det tar för muskelökningar. Visst, det tar längre tid för kvinnor, pga den avsevärt lägre testosteronhalten, men det går för de målen du har.

För fastare rumpa är övningar som marklyft och benböj bäst för snabba resultat. För armar behöver du nog göra en del isoleringsövningar med bicepscurls och diverse tricepsövningar, även chins funkar dock bra.

Kör på hårt!