handdator

Visa fullständig version : Fruktansvärt stel i bröstryggen


Biffhage
2013-02-18, 16:41
Hallå!
Efter tunga rygg och bröstpass har jag dragit på mig en otrolig stelhet i bröstryggen. Någon mer som delar detta problem?
Och det jag är ute efter mest är stretchövningar eller andra rörelser som kan hjälpa att motverka detta.
Jag har försökt sträcka ut latsen så mycket som möjligt men jag tycker inte att det gör så mycket nytta...

Någon som har förslag?

jonteeo
2013-02-18, 16:47
Jag fick något liknande för ett tag sen, kunde knappt lyfta en hantel. Det blev bättre med dagarna, försvann helt efter någon vecka. Nu har jag dock åkt på någon sträckning i röven högst upp på skinkan som icke vill försvinna, vilket begränsar träningen än den...

Ristretto
2013-02-18, 21:47
Är du stel som i dålig rörlighet eller stel som man kan bli av en skada?

Biffhage
2013-02-19, 08:31
Stel som i försämrad rörlighet och smärta vid vad ska man säga.. hastiga rörelser. Har blivit mer och mer efter tunga lyft.

Carnes
2013-02-19, 12:23
Rent generellt så känns det som om du borde ta ett break från tunga lyft, lägga in rörelseövningar och stretcha dagligen under en period av typ 2-4 veckor för att se om det blir bättre.

Jag var sjuk i ca 1 månad och spelade dator över 10h/dag under den perioden (ingen träning eller annan aktivitet) När jag väl kom tillbaka till gymmet kunde jag inte ens köra bänkpress. Jag tog ''ett break'' och fokuserade på att få tillbaka min rörlighet, vilket jag fick efter ett par veckor.

Övningar jag rekommenderar:

xck3d8LidME
Ut/inåt rotationer.
Wallslides.
Batwings

remindme
2013-02-20, 20:10
Har senaste tiden kört ett schema som innefattar bröst/rygg, framförallt tung bänkpress och viktade chins. Blev också efter några veckor otroligt stel och fick diverse problem. Ej smärtot men tappad styrka, obalans och obekväma känningar i axlar.
Löstes dock med foamrolling och stretching av skuldror, bröst och diverse leder kring underarmarna.

Går faktiskt att "knäcka" upp bröstryggen som naprapaterna gör med en foam roller. Rekomenderas!

Asterix89
2013-02-20, 20:32
Har senaste tiden kört ett schema som innefattar bröst/rygg, framförallt tung bänkpress och viktade chins. Blev också efter några veckor otroligt stel och fick diverse problem. Ej smärtot men tappad styrka, obalans och obekväma känningar i axlar.
Löstes dock med foamrolling och stretching av skuldror, bröst och diverse leder kring underarmarna.

Går faktiskt att "knäcka" upp bröstryggen som naprapaterna gör med en foam roller. Rekomenderas!



Kan du ge tips/länkar på dessa ovan du skriver? Övningar och stretchlänkar? Jag har själv problem.

Biffhage
2013-02-20, 21:15
Har senaste tiden kört ett schema som innefattar bröst/rygg, framförallt tung bänkpress och viktade chins. Blev också efter några veckor otroligt stel och fick diverse problem. Ej smärtot men tappad styrka,

Sant, har på senaste tiden kört tung bänk och viktade chins.
Körde så mycket som 20kg platta med 8-10 reps chins, nu klarar jag knappt tio reps med 10 kg extra.
Bänken har dock inte fått lida ännu, hoppas det vänder.
Ska prova det du tipsar om

Kendouy
2013-02-24, 00:45
Hallå!
Efter tunga rygg och bröstpass har jag dragit på mig en otrolig stelhet i bröstryggen. Någon mer som delar detta problem?
Och det jag är ute efter mest är stretchövningar eller andra rörelser som kan hjälpa att motverka detta.
Jag har försökt sträcka ut latsen så mycket som möjligt men jag tycker inte att det gör så mycket nytta...

Någon som har förslag?

I vilken rörelseriktning är du stel? Extension, flexion, rotation? Svårt att veta utifrån det du skriver.

Biffhage
2013-03-02, 10:58
Det gör ont när jag roterar överkroppen, när jag kör rodd och när jag spänner ryggen.
Var hos naprapaten i veckan och han knäckte upp en låsning i bröstryggen.
Nu har det gått 4 dagar sen dess och det gör fortfarande ont på samma sätt, om inte värre.. känner att stelheten har spridit sig.
Funderar på att gå och få massage eller något, för jag känner att muslkerna är ömma och rätt irriterade..

Järvskan
2013-03-02, 11:39
Tror det bästa skulle vara att vila kroppen och/eller köra en återhämtande period inom styrketräningen

Scratch89
2013-03-02, 18:06
I vilken rörelseriktning är du stel? Extension, flexion, rotation? Svårt att veta utifrån det du skriver.

Man kan ju bli rörligare i alla riktningar av att mobilisera i extension. Ett rätt säkert kort om man inte riktigt vet. :)