handdator

Visa fullständig version : Mörkt eller ljust bröd vid diet?


diezel
2013-02-18, 14:13
Tjena,

Vad är bäst om man ska äta bröd vid diet/deff?

Mörkt(fullkornsbröd), innehåller massa nötter/frön mm. Som sedan bakas i ugn och blir värmda/brända. Hur bra är det igentligen?

Vitt bröd är väll bara vatten, mjöl, salt typ?


Så vitt bröd måste väll vara lättare att gå igenom magen?


Så vilket ska man välja?

mvh

Pretorian
2013-02-18, 14:20
Jag äter sällan bröd men när jag väl gör det brukar det bli ganska ljust bröd för det är godast. Om det är "bäst" vet jag inte.

King Grub
2013-02-18, 14:20
Frågor som "hur bra" något är har inget svar.

Det är mer näring i fullkornsbröd än i franskbröd, t ex, och det grova brödet mättar bättre.

Färgen i sig säger dock inte allt; det finns mörkt "vitt" bröd också. Men om, som du säger, brödet innehåller frön, hela korn och kärnor så är det nyttigare och oftast ett bättre val vid diet. För någon som önskar gå upp i vikt och har svårt att få i sig så mycket som behövs från (vad som anses vara) nyttiga källor kan det vita brödet vara ett bättre val.

frekar3
2013-02-18, 14:40
Använder själv ibland vitt bröd innan träning istället för malto (Då dubbla mängden bröd i jämförelse med malto).
I övrigt blir det sällan bröd :D

vicarious
2013-02-18, 15:35
Det som är godast skulle jag köra på. Och sen får man nog kolla till resten av kosten angående hur mycket fibrer man får i sig. Äter man redan mycket fibrer kanske fullkornsbröd gör så det blir för mycket.

strango
2013-02-18, 15:47
Jag brukar äta mörkt bröd. Tycker det mättar mycket bättre än ljust.

Fast ljust bröd är mycket godare :D

Reaper123
2013-02-18, 16:00
Om du inte bygger din kost på enbart bröd tycker jag du kan äta ditt favoritbröd oavsett vad det är. Om du däremot tänkt äta mycket bröd bör du väl leta upp det du finner mättar bäst, rent nyttighetsmässigt känns det som det kvittar för äter man varierat i övrigt så är bröd knappast onyttigt! ;)

Personligen åt jag nästan enbart "ljust" bröd under senaste deffen, en stor favorit är olika varianter av typ lantbröd och toastliknande som man köper som färdigskivade limpor :)