handdator

Visa fullständig version : Simpa rör om i grytan!


Castro
2004-02-18, 18:24
Jag måste bara få dela med mig av mitt goda recept som jag kom på själv igår när jag som vanligt stod och stekte mina laxfileér.
Är du sugen på något nyttigt, krämigt och syrligt så bör du testa detta!

Stek laxenfileérna helt utan fett. Lax är en väldigt fet fisk som när du steker ger ifrån sig väldigt mycket omättat fett som är både nyttigt och bra att steka i. Jag tog och stekte upp 200 g lax, dela den i småbitar i stekpannan och när den var färdigstekt så kryddade jag med salt och citronpeppar. Sen stängde jag av plattan och rörde ned cirka 2-3 matskedar kesella (även lättcreme-fraiche fungerar utmärkt). Sedan tillsatte jag massa citronsaft och rörde om.

Till detta passar det utmärkt med pasta!

Du kommer att njuta av varje tugga. :eating:

Om man skall bjuda någon på detta i samband med en fin middag så tillsätt lite dill på toppen ellet något annat töntigt. :D

Megatuttarna
2004-02-18, 18:39
Originally posted by Castro

Om man skall bjuda någon på detta i samband med en fin middag så tillsätt lite dill på toppen ellet något annat töntigt. :D

Även kallat garnering :thumbup:

hangatyr
2004-02-18, 19:56
låter enkelt och mumsigt. ska prövas.

Arwen
2004-02-18, 21:00
bara ett litet varningens ord:

ta av pannan från spisen innan ni rör i kesellan, den bör inte koka, blir grynig & oaptitlig då.....King G vet säkert vid vilken temperatur detta fenomen uppstår:angel: