handdator

Visa fullständig version : Mycket volym för lite kcal: Flingor!


crizzan
2013-02-18, 00:42
Letar efter flingor där man får mycket volym för lite kcal.
De flesta flingsorter är väl helt okej men vill ha extremt mycket volym.
Så kom med förslag och gärna bilder!

anderssv82
2013-02-18, 03:11
Letar efter flingor där man får mycket volym för lite kcal.
De flesta flingsorter är väl helt okej men vill ha extremt mycket volym.
Så kom med förslag och gärna bilder!

Du vet vad som händer med flingorna i munnen va?
Dom tappar ju ALL sin volym!
Varför vill du äta något med stor volym som ändå "försvinner" i munnen?

Tacos
2013-02-18, 11:04
Rispuffar?

Reaper123
2013-02-18, 11:13
Rispuffar?+1 på den!

Annars skulle jag säga att Cheerios (Havre) är helt okej, 1dl väger typ 15gram och dom håller sig hyfsat i yoghurt åtminstone men knappast något som ökar volymen och mättnad mer än andra flingor? *screwy*

forslund
2013-02-18, 11:38
Havrefras!

nitz
2013-02-18, 11:53
Havrefras!
+1 :thumbup:

Beemel
2013-02-18, 11:58
Spelar densitet någon roll? eller är det bara den visuella volymen du är ute efter?

Ramrod
2013-02-18, 13:07
Varför måste det just vara flingor när det finns så mycket andra livsmedel med så mycket större volym/kcal

crizzan
2013-02-18, 15:02
Flingor är enkelt, bara köra ner i en skål med mjölk och äta, pasta, ris och många andra kolhydratskällor tar tid att laga och jag är 15år och lat.
Om ni har bättre exempel på mat man får mer volym för lite kcal skriv på!
densitet spelar roll men inte lika mycket som det visuella.

RykteT
2013-02-18, 15:10
Flingor är enkelt, bara köra ner i en skål med mjölk och äta, pasta, ris och många andra kolhydratskällor tar tid att laga och jag är 15år och lat.
Om ni har bättre exempel på mat man får mer volym för lite kcal skriv på!
densitet spelar roll men inte lika mycket som det visuella.

Gröt, potatis eller maräng.

zozofu93
2013-02-18, 15:12
Köp färdiga 500grams risgrynsgröt på ica, kostar typ 6kronor och du kan äta den kall eller värma i mikron. En billig frukost

vicarious
2013-02-18, 15:33
Varken flingor eller mjölk/drycker är väl något vidare bra val om man vill ha volym för kalorierna.

KycklingBen
2013-02-18, 15:50
Orkar man träna bör man orka laga mat med?
Är man 15 år bör man ju ha all tid i världen på att finurla i köket.

Inte så roligt att bara bemästra gorbys och flingor liksom ;)

crizzan
2013-02-18, 18:18
Tråkigt att laga tråkig mat som tex pasta och potatis.
Mjölk laktosfri 0,5% är grymt, mättar okej och bra macros.
Flingor får man ganska mycket volym för lite kcal? Köpte kalaspuffar och där får man extremt mycket volym för inte jättemycket kcal. Får väl kolla upp macrosen på den där färdiga gröten bara. Menar bara att när jag kommer hem från gymmet vill jag äta något snabbt direkt och då är det lätt med flingor och mjölk. Sen senare på kvällen blir det ju oftast pasta, potatis eller ris. Rätt bra på laga mat, men inget jag alltid tycker är roligt :)

Ramrod
2013-02-19, 11:55
Tråkigt att laga tråkig mat som tex pasta och potatis.
Mjölk laktosfri 0,5% är grymt, mättar okej och bra macros.
Flingor får man ganska mycket volym för lite kcal? Köpte kalaspuffar och där får man extremt mycket volym för inte jättemycket kcal. Får väl kolla upp macrosen på den där färdiga gröten bara. Menar bara att när jag kommer hem från gymmet vill jag äta något snabbt direkt och då är det lätt med flingor och mjölk. Sen senare på kvällen blir det ju oftast pasta, potatis eller ris. Rätt bra på laga mat, men inget jag alltid tycker är roligt :)

Kalaspuffar innehåller väl bara socker och vit stärkelse som bryts ner väldigt fort, så även ifall volymen är hyfsat stor så mätter det inte speciellt länge.

Beemel
2013-02-19, 11:58
Tråkigt att laga tråkig mat som tex pasta och potatis.
Mjölk laktosfri 0,5% är grymt, mättar okej och bra macros.
Flingor får man ganska mycket volym för lite kcal? Köpte kalaspuffar och där får man extremt mycket volym för inte jättemycket kcal. Får väl kolla upp macrosen på den där färdiga gröten bara. Menar bara att när jag kommer hem från gymmet vill jag äta något snabbt direkt och då är det lätt med flingor och mjölk. Sen senare på kvällen blir det ju oftast pasta, potatis eller ris. Rätt bra på laga mat, men inget jag alltid tycker är roligt :)

Luftpoppade popcorn har ganska stor volym.

crizzan
2013-02-19, 17:17
Körde på färdig gröt icas (per 100g 17g kolhydrater 3g protein 2g fett) och mättade rätt bra på ett helt paket. Jo vet att det är typ bara socker och vit stärkelse i kalaspuffar men gott som fan och ger bra med volym, men som anders skrev "försvann" dom i munnen :(

dittan
2013-02-19, 17:52
Kör vanlig havregrynsgröt i micron bara. klart på 1 minut, 120 kalorier som ligger kvar relativt länge tycker jag. Längre än den där färdiga risgrynsgröten i vilket fall.

anderssv82
2013-02-20, 04:38
Precis som föregående säger!
Havregrynsgröt i micron!
3dl havregryn + 5dl vatten, 3min i micron.
Toppa med valfri sylt/äpplemos och kanel!
ÄT MED MJÖLK! :whipped:

Om du inte blir mätt på det så vetifan alltså! *gah!*

exevision
2013-02-20, 07:52
Luftpoppade popcorn har ganska stor volym.

Hur gör man?

Beemel
2013-02-20, 08:01
Hur gör man?

http://www.tretti.se/hushallsapparater/hushallsapparater/ovr-koksapparater/bestron-popcorn-em-boll?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=ovriga-hushallsapparater&utm_term=popcorn-em-boll

Jode
2013-02-20, 20:00
Angående popcorn så finns OLW popcornpåsar med mindre fett. 380kcal /100g. Rena popcornkärnor är väll ca 360kcal/100g.. Så slipper man ha en ful fotboll till popmaskin i skafferiet också!

Sheogorath
2013-02-20, 20:03
Risgrynsgröt är fantastiskt lätt att få i sig massiva mängder kalorier av för lite mättnad. Toppas kanske bara av ljust bröd utan pålägg.