handdator

Visa fullständig version : Tjej. Deffa plus träning


gipfeli
2013-02-17, 22:43
Hej!

Jag är 173 och väger ca 63 kg. Jag vill bli av med fett på min kropp. Min träning i dagens läge är:

jag tränar ca 4 gånger i veckan. Springer 5 km var tredje dag på löpbandet. li
Tränar med fria vikter samt pilatesboll.

Mitt mål är att bli slankare. Jag har en relativt vältränad kropp. Mest benmuskler, men jag vill bli smalare i kroppsformen, och inte bygga stora muskler, utan mer ser slank men ändå tränad ut på ett feminint sätt. Vad ska jag göra?

-Ska jag träna tyngder efter eller före löpningen?
-Ska jag lyfta tunga eller lätta vikter under tiden jag deffar?

+ andra tips :)

Vivaldi
2013-02-17, 22:53
Jag är absolut ingen expert, men kör styrketräning ( gärna tung få reps = mindre hypertrofi ) före löpningen och satsa på att verkligen köra hela kroppen.

Något annat som du verkligen skall köra om du inte redan gör det är benböj ... massa massa benböj

gipfeli
2013-02-17, 23:03
Jag är absolut ingen expert, men kör styrketräning ( gärna tung få reps = mindre hypertrofi ) före löpningen och satsa på att verkligen köra hela kroppen.

Något annat som du verkligen skall köra om du inte redan gör det är benböj ... massa massa benböj

Men vänta lite, om jag kör tunga och få reps så kommer jag ju att bygga större muskler, och det vill jag INTE. (som jag nyss skrev....)
Jag vill bli slankare, alltså har jag för mig att jag läst att man ska köra många reps med lättare vikter? Men ska man göra detta fast man deffar?

Svara endast om du verkligen vet...:)

King Grub
2013-02-17, 23:16
En muskel kan bara bli större eller mindre. Den kan inte ändra form. "Slanka muskler" finns inte - du är född med formen på dina muskler och du kan aldrig förändra denna. Träning gör musklerna större och starkare. Att hålla på med lätt pumpträning är bara att slösa tid och energi på ineffektiv träning. Och det är väldigt väldigt sällan någon ser visuellt bättre ut av att få mindre muskelmassa. Nästan alltid är det tvärtom. Och en normal tjej/kvinna kan inte få stora muskler hur som helst av styrketräning. Att bygga muskler som du ser kvinnliga kroppsbyggare ha kräver extrema och långvariga insatser, och "risken" är obefintlig att du plötsligt kommer att upptäcka att träningen har gett dig mer muskelmassa än du önskat.

gipfeli
2013-02-17, 23:30
Tack för ett bra svar!
Jag förstod det alltså som att jag inte kommer kunna bli större om jag lyfter tunga tyngder medans jag deffar. Jag tycker allvarligt talat att allt om träning verkar vara en stor djungel av information och det är svårt att tänka på allt.

Hur ska jag göra efter att jag slutat med att deffa? Ska jag fortsätta med tunga vikter? Min idealkropp är nog Miranda kerr! Behöver kanske gå ner 5-6 kilo för ha hennes mått. Men vill ju inte förfalla i muskelmassa, inte heller få för stora muskler. Absolut inget sixpack, bara en vältränad frisk kropp!

King Grub
2013-02-17, 23:43
Har du inga speciella kroppsbyggarambitioner utan är nöjd med den muskelmassa du har räcker det om du tränar igenom kroppen en eller ett par gånger per vecka hyfsat intensivt i gymmet.

Grundregeln inom all träning är dock, att om du vill bli bättre, måste du utsätta kroppen (muskeln i den här fallet) för större belastning än den är van vid, annars händer ingenting speciellt. Det kallas progression. Om du redan klarar av det du gör i din träning utan problem, finns det helt enkelt ingen anledning att starta dom processer i kroppen som gör dig snabbare, starkare, explosivare, eller vad nu din träning är tänkt att åstadkomma. Den klarar ju redan det du utsätter den för.

Att minska kroppsfettet är en dietfråga, inte främst en träningsfråga. Det handlar om kalorier; äter man inte mindre mängd energi än man förbrukar, går man inte ner i fettvikt, oavsett vad eller hur mycket man tränar. Att styrketräna medan man ligger på kaloriunderskott gör att man går ner mest i fettvikt, inte i muskelvikt. "Bantar" man bara utan styrketräning förlorar man mer muskelmassa vid en viktnedgång, vilket kanske ser bra ut på vågen för den som vill gå ner, men han eller hon kanske t o m blivit procentuellt fetare trots viktnedgången, om denna bestått till för stor del av muskelmassa i stället för fettvikt.

Och som sagt, att du skulle öka i muskelmassa till den grad att du blir "stor", den möjligheten är rätt utesluten. Även om du skulle ha perfekta gener för det och satsa uteslutande och metvetet på det, är det en väldigt långsam process, särskilt för tjejer som har naturligt mycket mindre muskeluppbyggande hormoner än killar, och du behöver aldrig oroa dig för att "bli större än du vill bli" helt plötsligt.

LarsLasr
2013-02-17, 23:46
Tänk på att väldigt många bilder av Miranda Kerr är photoshoppade, att hon är sminkad på ett sätt så att hennes kropp är svår att uppnå bara genom träning och med många bilder tagna i ett bra ljus. Bra att ha en fysik i åtanke, men att ta bilder på en fotomodell kan nog vara en stor otjänst.

Försök hitta någon tjej på ditt gym/din kompiskrets vid liknande ålder med en fysik du gillar och fråga hur hon tränar/har tränat får att nå dit. Och här kan det vara viktigt hur hon tränade när hon var 10-18 år då den tiden kan lägga grunden för den fysiken man får som vuxen. Många gånger får man släppa rädslan för muskler och inse att det krävs hårt jobb och mycket svett för att nå dit.

Jag skulle rekommendera intensiv träning, typ intervaller på löpbandet, backlöpningar, cirkelträning, tunga basövningar(knäböj och marklyft) för att få en fin fysik och bli av med fett. Att bara ligga på kcal underskott brukar sällan räcka för att tjejer ska bli av med det sista fettet, och det krävs muskler för att fylla ut och ge form när fettet försvinner.

Meliss
2013-02-18, 08:23
Har du inga speciella kroppsbyggarambitioner utan är nöjd med den muskelmassa du har räcker det om du tränar igenom kroppen en eller ett par gånger per vecka hyfsat intensivt i gymmet.

Grundregeln inom all träning är dock, att om du vill bli bättre, måste du utsätta kroppen (muskeln i den här fallet) för större belastning än den är van vid, annars händer ingenting speciellt. Det kallas progression. Om du redan klarar av det du gör i din träning utan problem, finns det helt enkelt ingen anledning att starta dom processer i kroppen som gör dig snabbare, starkare, explosivare, eller vad nu din träning är tänkt att åstadkomma. Den klarar ju redan det du utsätter den för.

Att minska kroppsfettet är en dietfråga, inte främst en träningsfråga. Det handlar om kalorier; äter man inte mindre mängd energi än man förbrukar, går man inte ner i fettvikt, oavsett vad eller hur mycket man tränar. Att styrketräna medan man ligger på kaloriunderskott gör att man går ner mest i fettvikt, inte i muskelvikt. "Bantar" man bara utan styrketräning förlorar man mer muskelmassa vid en viktnedgång, vilket kanske ser bra ut på vågen för den som vill gå ner, men han eller hon kanske t o m blivit procentuellt fetare trots viktnedgången, om denna bestått till för stor del av muskelmassa i stället för fettvikt.

Och som sagt, att du skulle öka i muskelmassa till den grad att du blir "stor", den möjligheten är rätt utesluten. Även om du skulle ha perfekta gener för det och satsa uteslutande och metvetet på det, är det en väldigt långsam process, särskilt för tjejer som har naturligt mycket mindre muskeluppbyggande hormoner än killar, och du behöver aldrig oroa dig för att "bli större än du vill bli" helt plötsligt.

väldigt bra tips!! Deffar själv just nu och i början "slösade" jag oändligt många timmar på konditionsträning. Skulle du säga att det är onödvändigt? Ska jag istället åta mindre ochistället satsa på endast styrketräning med lätt jogg som uppvärmning? Kan man dela upp i överkropp/ underkropp eller något annat istället för muskelgrupper? Är det förresten någon som vet hur stor viktnedgången är de första veckorna? Tänkte på vätska osv.. Vad gör man för fel om man inte går ner dessa vätskekilon?

ChrisRiddick
2013-02-18, 08:42
väldigt bra tips!! Deffar själv just nu och i början "slösade" jag oändligt många timmar på konditionsträning. Skulle du säga att det är onödvändigt? Ska jag istället åta mindre ochistället satsa på endast styrketräning med lätt jogg som uppvärmning? Kan man dela upp i överkropp/ underkropp eller något annat istället för muskelgrupper? Är det förresten någon som vet hur stor viktnedgången är de första veckorna? Tänkte på vätska osv.. Vad gör man för fel om man inte går ner dessa vätskekilon?

bara ta en rask promenad i 10 minuter på löpbandet sen styrketräna.

du kan dela upp det hur du vill bara musklerna du tränat får vila i ca 48 timmar mellan varven.

man brukar prata om 3-4 kilo, men det beror ju helt på din storlek.
Alla går inte ner dessa vätskekilo, är från person till person. inget att bry sig om.

Meliss
2013-02-18, 08:48
bara ta en rask promenad i 10 minuter på löpbandet sen styrketräna.

du kan dela upp det hur du vill bara musklerna du tränat får vila i ca 48 timmar mellan varven.

man brukar prata om 3-4 kilo, men det beror ju helt på din storlek.
Alla går inte ner dessa vätskekilo, är från person till person. inget att bry sig om.

Okej, men ingen konditionsträning är alltså nödvändig när jag vill minska i fett? Hur lång tid kan det ta ungefär att gå ner 6 kg. Vet att man räknar på 0.5 kg i veckan men det kan ju gå snabbare.

Meliss
2013-02-18, 09:08
Okej, men ingen konditionsträning är alltså nödvändig när jag vill minska i fett? Hur lång tid kan det ta ungefär att gå ner 6 kg. Vet att man räknar på 0.5 kg i veckan men det kan ju gå snabbare.

Syftade bland annat på www.johannaeo.se som gick ner 10 kg under 1 månads period på ett intag av 1000 kcal/dag

tjing
2013-02-18, 11:46
Låter som ett recept på en misslyckad bantning och dåligt mående som följd. Men vill du prova något drastiskt så testa att bara äta protein, fett och grönsaker en vecka med raska promenader och styrketräning. Det kommer garanterat ge resultat. Glöm inte en multivitamin och att dricka vatten. Och dra inte på dig några ätstörningar.

Du behöver inte konditionsträna för att minska på fettet, nej.

Meliss
2013-02-18, 12:01
Låter som ett recept på en misslyckad bantning och dåligt mående som följd. Men vill du prova något drastiskt så testa att bara äta protein, fett och grönsaker en vecka med raska promenader och styrketräning. Det kommer garanterat ge resultat. Glöm inte en multivitamin och att dricka vatten. Och dra inte på dig några ätstörningar.

Du behöver inte konditionsträna för att minska på fettet, nej.

Okej, som lchf då alltså! Det kan vara kul att testa så kör denna vecka fram till måndag. :) kan jag GARANTERAT förvänta mig resultat? Haha

tjing
2013-02-18, 12:53
Ja faktiskt LCHF, typ. Ät mindre kalorier, håll proteinet högt. Rör på dig mycket i form av promenader.

Ja, du kommer garanterat se skillnader i spegeln om du ligger på ett stort underskott och äter på det här viset en vecka.

En del mår rätt bra av att äta såhär i en kort period, andra mår skit. Det beror väl lite på hur man mår utan kolhydrater i regel.

Meliss
2013-02-18, 13:01
Ja faktiskt LCHF, typ. Ät mindre kalorier, håll proteinet högt. Rör på dig mycket i form av promenader.

Ja, du kommer garanterat se skillnader i spegeln om du ligger på ett stort underskott och äter på det här viset en vecka.

En del mår rätt bra av att äta såhär i en kort period, andra mår skit. Det beror väl lite på hur man mår utan kolhydrater i regel.

Okej, ska jag ligga på ett underskott av 500 kcal i mat eller mer? På lägsta aktivitetsnivå (1.2) så ska jag äta 1700 kcal/ dag för att behålla nuvarande vikt. Räcker verkligen en vecka? Känns som en kort tidsperiod, hehe :)

Ja, det är bara att vänta och se, har ändå hört mycket positivt om lchf och en vecka skadar ju inget :)

Bryggan
2013-02-18, 13:02
En del mår rätt bra av att äta såhär i en kort period, andra mår skit. Det beror väl lite på hur man mår utan kolhydrater i regel.
Skulle vilja säga att Alla mår skit av att sluta med kolhydrater men det går över efter ett tag.

Det jag inte vet är om Meliss trollar eller vad men med tanke på vad du skrev i en tidigare tråd så borde du rasa som snö från ett tak i vikt - eftersom du inte gör det så vet jag inte om du kan tas riktigt på allvar...

Meliss
2013-02-18, 14:27
Skulle vilja säga att Alla mår skit av att sluta med kolhydrater men det går över efter ett tag.

Det jag inte vet är om Meliss trollar eller vad men med tanke på vad du skrev i en tidigare tråd så borde du rasa som snö från ett tak i vikt - eftersom du inte gör det så vet jag inte om du kan tas riktigt på allvar...

Haha nej jag trollar inte, tyvärr. Självklart går jag ner i vikt men kanske inte så mycket som jag borde. varför vet jag inte.. Jag provar nya sätt att gå ner för att se vad som passar bäst helt enkelt :)

tjing
2013-02-18, 16:28
Gå så lågt du mår bra av. Gå inte under 1000 kcal per dag. Mår du inte bra, lägg dig högre.

Det här är alltså kortsiktigt, en vecka här och där. Inte flera veckor på raken.

Donkens
2013-02-19, 01:02
LCHF kan stärka många mentalt efter 2 veckor men tycker inte det är en långsiktig lösning i fall du inte är en diabetiker. Har märkt också att LCHF leder till mycket vätskeförlust ur kroppen som kan luras lite här och där för många.

LCHF tycker jag är bra för att man minskar på sötsuget och det mättar bättre. Sen tycker jag man bör gå på det dära LCHQ.

Bryggan
2013-02-19, 06:55
LCHF tycker jag är bra för att man minskar på sötsuget och det mättar bättre. Sen tycker jag man bör gå på det dära LCHQ.
What?? Nu har jag kollat och kan faktiskt inte se skillnaden mellan Atkins-dieten (grunden för LCHF) och LCHQ!?
En ny cool bokstavsförkortning, wow, måste prova:).

ChrisRiddick
2013-02-19, 14:35
Okej, men ingen konditionsträning är alltså nödvändig när jag vill minska i fett? Hur lång tid kan det ta ungefär att gå ner 6 kg. Vet att man räknar på 0.5 kg i veckan men det kan ju gå snabbare.

Ingen träning överhuvudtaget är nödvändig för att gå ner i vikt. Kosten gör att du går ner i vikt.

Man kan gå ner snabbare om man vill men desto mer drastiskt du förändrar dina matvanor desto kraftigare påverkan har dieten på din kropp.(läs mer negativ)

gratefuldead
2013-02-19, 15:41
LCHF kan stärka många mentalt efter 2 veckor men tycker inte det är en långsiktig lösning i fall du inte är en diabetiker. Har märkt också att LCHF leder till mycket vätskeförlust ur kroppen som kan luras lite här och där för många.

LCHF tycker jag är bra för att man minskar på sötsuget och det mättar bättre. Sen tycker jag man bör gå på det dära LCHQ.

Diabetiker typ-2 i sådana fall.

Meliss
2013-02-20, 08:20
Gå så lågt du mår bra av. Gå inte under 1000 kcal per dag. Mår du inte bra, lägg dig högre.

Det här är alltså kortsiktigt, en vecka här och där. Inte flera veckor på raken.

Har sedan i måndags gått ner 0,5 kg. Har tagit raska promenader men har inte haft stenkoll på kalorierna för jag är så less på att sitta och räkna men låter det rimligt med 0,5 kg på 2 dagar haha? Kommer som sagt bara köra detta en vecka..

Beemel
2013-02-20, 09:41
Har sedan i måndags gått ner 0,5 kg. Har tagit raska promenader men har inte haft stenkoll på kalorierna för jag är så less på att sitta och räkna men låter det rimligt med 0,5 kg på 2 dagar haha? Kommer som sagt bara köra detta en vecka..

Variationen på vikt över två dagar är tämligen ointressant. Jag har vägt mig samma tid varje morgon och min vikt har hoppat upp och ned ibland så mycket som 1,5 kg från ena dagen till nästa. set över 6-7 veckor börjar jag nu kunna urskilja trendlinjen ordentligt.
Så dina 0,5 kg på 2 dagar säger tyvärr ingenting.

tjing
2013-02-20, 12:27
Har sedan i måndags gått ner 0,5 kg. Har tagit raska promenader men har inte haft stenkoll på kalorierna för jag är så less på att sitta och räkna men låter det rimligt med 0,5 kg på 2 dagar haha? Kommer som sagt bara köra detta en vecka..

Viktskillnad på vågen under några dagar är inte alltid en bra markör för viktnedgång, då vattennivåer i kroppen, mat i magen etc kan skilja sig åt. Allt i din kropp ökar vikten på vågen, inte bara dina fettdepåer.

Kör på en vecka om det funkar bra och kolla skillnaden efter veckans slut.

För att låta lite tråkig så ät ett paket kvarg om dagen om du inte orkar hålla koll på kosten i övrigt. Då täcker du i alla fall upp en hel del protein, plus att kvarg är kalorisnålt och billigt. Men det är knappast ett måste, bara ett enkelt tips om du tål mjölkprodukter väl.

Meliss
2013-02-20, 14:15
Viktskillnad på vågen under några dagar är inte alltid en bra markör för viktnedgång, då vattennivåer i kroppen, mat i magen etc kan skilja sig åt. Allt i din kropp ökar vikten på vågen, inte bara dina fettdepåer.

Kör på en vecka om det funkar bra och kolla skillnaden efter veckans slut.

För att låta lite tråkig så ät ett paket kvarg om dagen om du inte orkar hålla koll på kosten i övrigt. Då täcker du i alla fall upp en hel del protein, plus att kvarg är kalorisnålt och billigt. Men det är knappast ett måste, bara ett enkelt tips om du tål mjölkprodukter väl.

Okej, får se på måndag hur mycket den totala viktminskningen blir! Ska bli spännande att se :) kanske är för tidigt för att säga men än så länge mår jag väldigt bra och jag har inget sug efter kolhydrater. Varför skulle inte sån här kost funka i längden?

Ja, det blir en del kvarg under en dag, framförallt till frukost och mellanmål just för att det är så smidigt och enkelt :)

tjing
2013-02-20, 16:43
Okej, får se på måndag hur mycket den totala viktminskningen blir! Ska bli spännande att se :) kanske är för tidigt för att säga men än så länge mår jag väldigt bra och jag har inget sug efter kolhydrater. Varför skulle inte sån här kost funka i längden?

Ja, det blir en del kvarg under en dag, framförallt till frukost och mellanmål just för att det är så smidigt och enkelt :)

Då så. En del människor mår som sagt väldigt bra utan kolhydrater. De får stabilt humör, blir piggare etc. Väldigt individuellt. Känner du dig nere, irriterad etc utan anledning, prova att lägg till lite kolhydrater.

Finemang. Det här går som på räls märker jag.

Meliss
2013-02-20, 16:57
Då så. En del människor mår som sagt väldigt bra utan kolhydrater. De får stabilt humör, blir piggare etc. Väldigt individuellt. Känner du dig nere, irriterad etc utan anledning, prova att lägg till lite kolhydrater.

Finemang. Det här går som på räls märker jag.

Jaa, tack så mycket för tipsen :D annars hade jag nog spendera flera timmar i löpspåret eller utfört annan cardio, har verkligen underskattat promenader och styrketräning. Nu kommer jag spendera mestadels av träningen till det :) nu räknar jag inte kalorier lika noggrant heller vilket gör att jag inte blir så fixerad. Får som sagt se på måndag hur bra det har gott :)

tjing
2013-02-20, 17:11
Kör hårt.

Meliss
2013-03-05, 07:10
Kör hårt.

Vad är anledningen till att vikten fluktuerar egentligen och kan man undvika det på något sett?

Har kört upplägget protein grönsaker och fett nu i ca två veckor (?) och första veckan gick sjukt bra då jag gick ner 3 kg. Då körde jag på promenader mest varje dag. Under förra veckan började jag öka i vikt, jag minskade på promenaderna och igår körde jag ett benpass på gymmet! Nu är den totala ökningen 1,5 kg. Består det av vatten eller? Vet att vikten kan pendla 1 kg hit och dit. Brukar man gå upp i vikt dagen efter ett styrkepass pga träningsvärk osv? Väger 0,8 kg mer idag haha:)

baguette
2013-03-05, 07:56
Vikten kan bero på var i cykeln du befinner dig också, jag går lätt upp 3 kg innan mens och tappar det efteråt.

cero
2013-03-05, 09:12
Väg dig vid samma tid varje dag, räkna ut genomsnitt, gör ett diagram och ge det ett par veckor.

Brukar man gå upp i vikt dagen efter ett styrkepass pga träningsvärk osv?

Inte vad jag vet, nej.

Meliss
2013-03-05, 18:08
Vikten kan bero på var i cykeln du befinner dig också, jag går lätt upp 3 kg innan mens och tappar det efteråt.

Hmm, det ligger nog något i det du skriver!! Kan nog förklara en del för jag har ju legat på samma kalori intag!

gipfeli
2013-03-15, 21:08
Bra svar!:) tack! Så jag ska alltså köra så tunga vikter som möjligt när jag deffar. Har nämligen hört att man blir stor om man gör det, men det gäller kanske endast killar isåfall!

Nu när vi ändå är igång så måste jag få veta om jag behöver köra jättestrikt? dvs träna ben måndag armar tisdag osv och sedan upprepa detta hela tiden eller räcker det med att de muskler jag tränat vilar 48 h innan jag kör samma igen?