handdator

Visa fullständig version : Frågor angående träningsprogram


Shoyan
2013-02-17, 20:35
Hej!
Kör just nu ungefär såhär:
Måndag: Bröst, Triceps
Tisdag: Ben
Onsdag: Axlar, Mage
Torsdag: Rygg Biceps
Efter att jag har gjort klart en runda, så brukar jag köra om den direkt igen.
Utöver detta så tränar jag fotboll på måndagar, tisdagar, onsdagar samt söndagar.
Har nu tagit en paus från gymmet på 1 vecka då jag började känna överträning. Så jag vet att jag tränar för mycket. Men det jag undrar är hur jag ska köra nu när jag börjar gymma igen.
Har gymmat sedan ungefär mars förra året så snart 1 år. Jag ligger oftast runt 8-12 reps, då jag vill träna hypotrofi. På Triceps, bröst och på Rygg,Biceps passen har jag börjat med Triceps respektive biceps. Har kört Ehrlings program på enbart armarna. Kände att det inte var lönt att ändra hela programmet så jag kör exakt som man ska köra på Ehrlingsprogrammet, utan tänkte göra det efter sommaren. Så jag har kört Biceps som man kör på Ehrlingsprogrammet. Sen har jag gått över till rygg. Samma sak har jag gjort med Triceps och bröst passet.
Så, hur skulle ni kombinerat fotbollen med gymmet. Kan säga att på fotbollen så tar jag det oftast lungt.
Ålder: 17
Vikt: 78
Längd: 177
Tacksam för svar!

Testarozza
2013-02-18, 21:03
Varför börja med de små musklerna? Biceps & triceps? Bara nyfiken.

Hebbe84
2013-02-18, 21:27
Att börja med triceps och biceps på respektive pass är en tämligen dålig idé i m o. Kör du slut på biceps innan du börjar köra rygg så kommer säkerligen armarna att ge sig före ryggen oavsett hur bra utförande du har på ryggövningarna. Samma sak med triceps och bröst.

Shoyan
2013-02-19, 01:26
Varför börja med de små musklerna? Biceps & triceps? Bara nyfiken.

Att börja med triceps och biceps på respektive pass är en tämligen dålig idé i m o. Kör du slut på biceps innan du börjar köra rygg så kommer säkerligen armarna att ge sig före ryggen oavsett hur bra utförande du har på ryggövningarna. Samma sak med triceps och bröst.

Körde dessa först då det är då jag har mest energi.
Har kört rygg och bröst före innan, men just nu prioriterar jag armarna mer.
Vet inte om detta är bra eller dåligt.

BisonLGcrew
2013-02-19, 02:02
prioritera dom, men kanske inte på bröst o ryggpassen. Du kommer aldrig bli nöjd med din volym där oavsett hur stor du blir :P. släng in ett armpass nån/några mornar när du e pigg.

Vincent Vega
2013-02-19, 03:38
Hej!
Kör just nu ungefär såhär:
Måndag: Bröst, Triceps
Tisdag: Ben
Onsdag: Axlar, Mage
Torsdag: Rygg Biceps
Efter att jag har gjort klart en runda, så brukar jag köra om den direkt igen.
Utöver detta så tränar jag fotboll på måndagar, tisdagar, onsdagar samt söndagar.
Har nu tagit en paus från gymmet på 1 vecka då jag började känna överträning. Så jag vet att jag tränar för mycket. Men det jag undrar är hur jag ska köra nu när jag börjar gymma igen.
Har gymmat sedan ungefär mars förra året så snart 1 år. Jag ligger oftast runt 8-12 reps, då jag vill träna hypotrofi. På Triceps, bröst och på Rygg,Biceps passen har jag börjat med Triceps respektive biceps. Har kört Ehrlings program på enbart armarna. Kände att det inte var lönt att ändra hela programmet så jag kör exakt som man ska köra på Ehrlingsprogrammet, utan tänkte göra det efter sommaren. Så jag har kört Biceps som man kör på Ehrlingsprogrammet. Sen har jag gått över till rygg. Samma sak har jag gjort med Triceps och bröst passet.
Så, hur skulle ni kombinerat fotbollen med gymmet. Kan säga att på fotbollen så tar jag det oftast lungt.
Ålder: 17
Vikt: 78
Längd: 177
Tacksam för svar!

Ser inget fel i splitten i sig. Skulle dock inte tro att det var bra att du körde 4 dagar i rad eller började om direkt. Kör din split men kör den iaf 2on1off. Och vill du spika den ta en vilodag på onsdagen och förskjut axlar,mage samt rygg,biceps en dag. Kör aldrig triceps före bröst eller biceps före rygg oavsett om du prioriterar dom.

Svårt att kommentera ingående utan övningsval eller volym men..

Periodisera din träning mer än att bara ligga på 8-12 året om.

tex.

Fas 1. Hypertrofi v.1-4 8-12 reps.
Fas 2. Hypertrofi/Styrka v.5-8 6-8 reps.
Fas 3. Styrka v.9-12 4-6 reps.
Fas 4. ”Deload” v13

För att få en naturlig viktökning på stången funkar det för många.

Shoyan
2013-02-19, 15:45
Ser inget fel i splitten i sig. Skulle dock inte tro att det var bra att du körde 4 dagar i rad eller började om direkt. Kör din split men kör den iaf 2on1off. Och vill du spika den ta en vilodag på onsdagen och förskjut axlar,mage samt rygg,biceps en dag. Kör aldrig triceps före bröst eller biceps före rygg oavsett om du prioriterar dom.

Svårt att kommentera ingående utan övningsval eller volym men..

Periodisera din träning mer än att bara ligga på 8-12 året om.

tex.

Fas 1. Hypertrofi v.1-4 8-12 reps.
Fas 2. Hypertrofi/Styrka v.5-8 6-8 reps.
Fas 3. Styrka v.9-12 4-6 reps.
Fas 4. ”Deload” v13

För att få en naturlig viktökning på stången funkar det för många.
Tack för svar!
Ska testa detta.