handdator

Visa fullständig version : Vad har ni för stekpanna?


bigtraps
2013-02-17, 18:40
Är jävligt trött på teflonpannor med begränsad hållbarhet.

mikaelj
2013-02-17, 18:41
ICAs är bra.

..och är det inte enbart teflonpanna skall man köpa Skeppshults gjutjärnspannor. De är bra om man ser till att sköta dem.

kemm
2013-02-17, 18:42
Haha, random. Jag var iväg idag och köpte två gjutjärnspannor från Skeppshult, en vanlig och en pannkakspanna.

Nöjd än så länge men antar att 6 timmars ägande kanske inte ger produkten tillräcklig rättvisa.

Sparven från Minsk
2013-02-17, 18:43
Icas, good shit.

O_Wao
2013-02-17, 18:46
Min gjutjärnspanna från Skeppshult med höga kanter och lock är bland mina bästa köksinköp någonsin. Sen har jag nån slags random teflonpanna från Ikea, den är helt ok bara man är rädd om beläggningen.

Wzup2u
2013-02-17, 18:54
swiss diamond panna. inget jag själv skulle köpa (2000kr) fick i julklapp..
sen har jag porche knivar =) 3 knivar för 2500 vann i tävling yey

Tricce
2013-02-17, 18:56
Ikea 365+

Olegh
2013-02-17, 18:59
Har två ica-pannor som beläggningen håller väl på. En är lite kinkig att ställa plant på plattan men jag vet ärligt talat inte ens om jag kan skylla det på pannan. En parentes bara.

MathiasF
2013-02-17, 19:05
http://www.independent.co.uk/migration_catalog/article5300715.ece/ALTERNATES/w620/Ten-Best-1.jpeg


Tefal, jämn värme och teflonet håller.

Som alternativ till skeppshult finns ronneby bruk, fina gjutjärnspannor som funkar fint på induktionshäll.

tommie-92
2013-02-17, 19:06
2st Hackman stekpannor

Lachrillo
2013-02-17, 19:08
Skeppshult 4 laif

Amfksp
2013-02-17, 19:09
Teflon: Tefal och någon från jamie oliver som är riktigt bra
Gjurjärn: Skeppshult och Le creuset

z_bumbi
2013-02-17, 19:55
Gjutjärn: Huskvarna

Keramisk: Ica

hahavaffan
2013-02-17, 20:01
Tefals Jamie Oliver. Fått lite kassa omdömen här och där för bland annat ojämn botten som repar glaskeramiska hällar, vilket jag aldrig upplevt. Tjock botten med mycket jämnare värme än alla andra jag haft tidigare ut Ikeas och ICAs sortiment, och teflonet håller nog för ett kärnvapenkrig.

bigtraps
2013-02-17, 20:26
Tack för era förslag

Amfksp
2013-02-17, 20:28
Se till att lämna teflonträsket nu, det har man till pannkakor och lite annat bös, till allt annat kör man gjutjärn =D

sudoo
2013-02-17, 20:32
En Ronneby bruk gjutjärn och en skeppshhult grillpanna även den gjutjärn såklart.

Ondskapelsen
2013-02-17, 20:48
Hur sköter ni ert gjutjärn då? Hur diskas det osv? Diskas i varmvatten bara? Måste man torka det eller kan det självtorka? Jag har en gjutjärnspanna men aldrig använt den för jag inte förstår mig på den.

När det gäller teflon så är Ikeas förvånandsvärt bra. Bara man inte kör full värme med tom stekpanna så håller den länge. Och inga metallredskap osv men det är basics.

Amfksp
2013-02-17, 20:55
Diska med varmt vatten, torka av, smörj med olja. Då och då häller jag i olja och låter den stå på låg värme ett par timmar.

Ondskapelsen
2013-02-17, 20:59
Diska med varmt vatten, torka av, smörj med olja. Då och då häller jag i olja och låter den stå på låg värme ett par timmar.

Torka av med vad? Papper? Kökshanduken blir väl kolsvart direkt?

Herman H
2013-02-17, 21:00
Hur sköter ni ert gjutjärn då? Hur diskas det osv? Diskas i varmvatten bara? Måste man torka det eller kan det självtorka? Jag har en gjutjärnspanna men aldrig använt den för jag inte förstår mig på den.

När det gäller teflon så är Ikeas förvånandsvärt bra. Bara man inte kör full värme med tom stekpanna så håller den länge. Och inga metallredskap osv men det är basics.

Min skeppshult är sen -96, bästa stekpanna jag ägt.

Diskas bara i varmt vatten, inget diskmedel. Är det redo för en riktig sanering=massivis av bränt av någon anledning så häll i vatten till strax innan kanten och koka det. Under tiden det kokar så skrapa sakta med en stekspade i metall. När stekjärnet är rengjort och torrt så häll i lite matolja och låt det stå över natten och sen torka ur det med lite hushållspapper.
Ett sådant stekjärn håller garanterat tills du dör om du sköter det ordentligt. Det blir dessutom bättre och bättre och åldras snyggt med åren.

Amfksp
2013-02-17, 21:00
Torka av med vad? Papper? Kökshanduken blir väl kolsvart direkt?

Ne, inte om du diskar ordentligt. Jag brukar dock ställa den på plattan 30 sekunder så den torkar, sen smörja in den med oljat hushållspapper.

nissepelle
2013-02-17, 21:12
Har haft en tefal telfonpanna i typ 5 år nu. Beläggningen sitter än men finns väl något litet märke nånstans. Och då brukar jag ändå använda metallredskap i pannan rätt ofta. Så den kan jag rekommendera.

tossefar
2013-02-17, 21:53
Ikeas tycker jag är bra, Icas tycker jag håller sämre.

Jag har en "Tefal by Jamie Oliver" som jag trivs mycket bra med.

tjabon
2013-02-17, 21:59
ICAs är bra.

..och är det inte enbart teflonpanna skall man köpa Skeppshults gjutjärnspannor. De är bra om man ser till att sköta dem.

:hbang:

Hela mitt stekpannebatteri är Skeppshult. Haft dom i många år!

tjabon
2013-02-17, 22:01
Hur sköter ni ert gjutjärn då? Hur diskas det osv? Diskas i varmvatten bara? Måste man torka det eller kan det självtorka? Jag har en gjutjärnspanna men aldrig använt den för jag inte förstår mig på den.

När det gäller teflon så är Ikeas förvånandsvärt bra. Bara man inte kör full värme med tom stekpanna så håller den länge. Och inga metallredskap osv men det är basics.

Skrapar, torkar ur med papper, rengör med trasa med matolja.
Aldrig vatten+diskmedel.

Latissimus Dorsi
2013-02-17, 22:04
Apropå gjutjärn. Kommer ihåg elden i min hemkunskapslärares ögon när jag nyss tvättat hennes bästa gjutjärnsstekpanna med en redig dos diskmedel :D Fan vad jag skrattade efter att hon skällt ut mig.

drakfelt
2013-02-17, 22:16
Gjutjärn all the way. Sa någon att det inte fungerade till pannkakor? Jag steker och flippar pannkakor som en jävla hjälte med gjutjärnspanna i alla fall :)

d1anny2
2013-02-17, 22:21
Gjutjärn all the way. Sa någon att det inte fungerade till pannkakor? Jag steker och flippar pannkakor som en jävla hjälte med gjutjärnspanna i alla fall :)

På rak arm? Min skeppshult väger fläsk.

Amfksp
2013-02-17, 23:12
Klart det funkar till pannkakor, men jag föredrar en liten, tunn pannkakspanna till det =)

Kryss
2013-02-17, 23:42
Gjutjärn all the way. Sa någon att det inte fungerade till pannkakor? Jag steker och flippar pannkakor som en jävla hjälte med gjutjärnspanna i alla fall :)

Just pannkakor är ju där gjutjärnspannorna skiner, att få upp en hög och jämn temperatur. Däremot kastar jag inte upp dem i luften ;)

Slängde ut min teflon som var paj för några månader sen och har sen dess bara en stor skeppshult i gjutjärn. Funderat på att skaffa en teflon, men har hittils bara saknat det när jag skall göra omelett.

drakfelt
2013-02-18, 00:04
På rak arm? Min skeppshult väger fläsk.

På rak arm, det krävdes lite övning och man får väl inte vara helt klen antar jag, men jag flippar pannkakor enkelt med en arm :)

Barstar
2013-02-18, 09:42
På rak arm, det krävdes lite övning och man får väl inte vara helt klen antar jag, men jag flippar pannkakor enkelt med en arm *flex*

Fixed.


Jag kör ICAs cook and eat och skeppshult gjutjärn.

Okej
2013-02-18, 09:45
En gjutjärn, mitt IKEA basic precis-flyttat-set blev snabbt utkastat med allt vad teflon och kassa köksknivar heter, man spenderar så mycket tid på att laga mat att det ska fasen inte vara smärtsamt, aldrig mer teflon! Pannkakor funkar för övrigt utmärkt i gjutjärn!

edit: jag verkar dock inte ha någon större koll på hur man sköter den efter att ha läst tråden, shit trodde inte det var så petigt :laugh:

martikainen
2013-02-18, 09:56
Teflon: Tefal och någon från jamie oliver som är riktigt bra
Gjurjärn: Skeppshult

This! :)

Barstar
2013-02-18, 09:57
En gjutjärn, mitt IKEA basic precis-flyttat-set blev snabbt utkastat med allt vad teflon och kassa köksknivar heter, man spenderar så mycket tid på att laga mat att det ska fasen inte vara smärtsamt, aldrig mer teflon! Pannkakor funkar för övrigt utmärkt i gjutjärn!

edit: jag verkar dock inte ha någon större koll på hur man sköter den efter att ha läst tråden, shit trodde inte det var så petigt :laugh:

det är väl som med det mesta annat, ta hand om det så håller det. Ta inte hand om det och köp nytt med jämna mellanrum.

Ladugårdsdörr
2013-02-18, 09:57
Once you go Skeppshult you never go back.

Mental
2013-02-18, 10:17
Ang gjutjärn, jag bränner ur mina med salt ibland om de blivit grovt smutsade.
Maxfräs på värmen, täcker hela botten av pannan med salt typ 1 cm. låter stå och elda en 15-20 min, rör runt saltet då och då. Sedan ut med saltet, låt pannan svalna, fyll med neutral olja som täcker hela botten, värm in oljan 15-20 min på låg värme.
Häll bort och torka ur överflöd. Klart.

Dyrgripen
2013-02-18, 11:09
Varför rundas alltid botten på mina teflonpannor? :smash:

MathiasF
2013-02-18, 11:11
Varför rundas alltid botten på mina teflonpannor? :smash:

Full värme och inget i pannan på en tunn och billig panna?
Eller, har du för vana att skölja en varm panna under kallt vatten?

Dyrgripen
2013-02-18, 11:47
Full värme och inget i pannan på en tunn och billig panna?
Eller, har du för vana att skölja en varm panna under kallt vatten?

Jag sköljer typ alltid varma pannor i varmt vatten, kan inte njuta av måltiden om jag vet att det står en skitig panna i köket, så jag brukar inte orka vänta på att den ska kallna :em:

Mental
2013-02-18, 11:59
Jag sköljer typ alltid varma pannor i varmt vatten, kan inte njuta av måltiden om jag vet att det står en skitig panna i köket, så jag brukar inte orka vänta på att den ska kallna :em:

Då får du köpa nya pannor oftare helt enkelt. Vad gör man inte för middagsfriden!

Tricce
2013-02-18, 12:05
Då får du köpa nya pannor oftare helt enkelt. Vad gör man inte för middagsfriden!

Har man en redig botten på stekpannan, en sån tjock botten så brukar dom klara sig dock.

koloiten
2013-02-18, 12:33
Då får du köpa nya pannor oftare helt enkelt. Vad gör man inte för middagsfriden!

om man inte sköljer av pannan direkt som blir det svårt att få bort allt som fastnat i pannan. oavsett hur mkt smör/olja man har så fastnar det ju nånting.

Dyrgripen
2013-02-18, 12:37
Då får du köpa nya pannor oftare helt enkelt. Vad gör man inte för middagsfriden!

Mjo, det avverkas väll en 2-3 ica pannor i månaden redan.. Kanske får köra på lite dyrare nästa gång.

Mental
2013-02-18, 12:42
I månaden? Haha, det är extremt.

MathiasF
2013-02-18, 12:50
I månaden? Haha, det är extremt.

Minst sagt.

Sätt pannan i diskmaskinen istället (om du har en), så är problemet löst.

saigon
2013-02-18, 12:56
I månaden? Haha, det är extremt.


Köpte ny ifrån ica för 2 månade sedan, den förra höll i ca 1,5år.

shadowfire
2013-02-18, 13:31
Vad har ni emot teflon? Tycker mat är fantastiskt lättlagat i t.ex. Hackmans teflonpannor

IKEAs teflonpannor osv är ju lågbudget, betalar man 50 kr för en stekpanna så får man räkna med att den blir en banan

Larsson
2013-02-18, 13:34
Har en stekpanna från Anders Petter köpt för 3-4 år sen. Den används dagligen och beläggningen ser i princip fortfarande ny ut. Sen har jag en grillpanna från Skeppshult.

PowPow
2013-02-18, 13:38
Vad har ni emot teflon? Tycker mat är fantastiskt lättlagat i t.ex. Hackmans teflonpannor

IKEAs teflonpannor osv är ju lågbudget, betalar man 50 kr för en stekpanna så får man räkna med att den blir en banan

Fast Ikeas 365+stekpanna tycker jag fungerar ganska bra. Är inne på min andra, och den första höll 3-4 år iaf innan beläggningen började bli märkbart sliten, vilket väl får anses vara bra för en stekpanna som kostar 150kr. Banan blev den aldrig.

blondyz
2013-02-18, 13:52
Skeppshult här med. Har två grytor som gått i arv och en stekpanna med 5år på nacken, alla funkar ypperligt på gas och glashäll (saknar min gamla gasspis :() Stekpannan har ännu inte behövt fettas in utöver matlagning, sköljer ur och drar något varv med diskborsten utan diskmedel och låter torka på eftervärmen på spisen.

Ikeas kastruller på gasspis är dock inte att rekommendera. Mer halvklotsformade kastrullbottnar har jag aldrig sett, luktade förbannat illa gjorde det också :D

Danne2k
2013-02-18, 15:23
Ikeas teflonpanna, tror jag gav 300 kr.
Visst är det begränsad hållbarhet, slits rätt bra om man ofta kör på hög värme osv. men fördelen tycker jag är stekytan som är 32 cm i diameter om jag minns rätt. Inte sett någon panna som slagit det än (men förhoppningsvis finns det större).

Menigar
2013-02-18, 17:35
Vad har ni emot teflon? Tycker mat är fantastiskt lättlagat i t.ex. Hackmans teflonpannor

IKEAs teflonpannor osv är ju lågbudget, betalar man 50 kr för en stekpanna så får man räkna med att den blir en banan

Jag tycker att allt är enklare och bättre med gjutjärnspannor, jämnare och finare stekyta och med den en bättre smak.
Man kan använda en stekspade i metall och diska direkt när man är klar(vissa teflonpannor ska ju svalna innan man kan diska). Sen är hållbarheten attraktiv, min ena är köpt begagnad på början av 80-talet och fungerar fortfarande utmärkt.
Den enda nackdelen är vikten men det är mest en vanesak.

Fishtank
2013-02-18, 17:41
Enbart gjutjärn.
Enda som jag tycker duger.

grondahl
2013-02-18, 17:47
Enbart gjutjärn.
Enda som jag tycker duger.

Har du prövat emalj, kolstål, rostfria eller koppar-pannor?

Wiizra
2013-02-18, 17:47
En svart stekpanna.

vonad
2017-02-06, 17:13
En fråga om gjutjärnspannor:

Blir det inte massa gammlt fett och bakterier kvar i pannan om man inte använder diskmedel? Är det okej att diska ur den lite då och då eller förstör man den helt då? Tänkte köpa en Skeppshult.

Yes
2017-02-06, 17:22
En fråga om gjutjärnspannor:

Blir det inte massa gammlt fett och bakterier kvar i pannan om man inte använder diskmedel? Är det okej att diska ur den lite då och då eller förstör man den helt då? Tänkte köpa en Skeppshult.
Du kan diska den med diskmedel utan problem, men se då till att smörja pannan och bränna in den.

Bakterier är väl hyfsat låg risk med tanke på värmen.

andeem
2017-02-06, 17:25
Om du prompt vill diska med diskmedel är en gjutjärnspanna kanske inget för dig ...

G.W
2017-02-06, 17:30
Aldrig diskmedel i gjutjärn, aldrig.

Tree Fiddy
2017-02-06, 17:33
Man kan utan problem diska en gjutjärnspanna med diskmedel.

vonad
2017-02-06, 17:35
Man kan utan problem diska en gjutjärnspanna med diskmedel.

Men då måste man alltså bränna in och smörja? Finns det någon bra guide för det (det Mental skrev ett par sidor tillbaka?)? Om det är för meckigt så struntar jag nog i diskmedel.

G.W
2017-02-06, 17:38
Men då måste man alltså bränna in och smörja? Finns det någon bra guide för det (det Mental skrev ett par sidor tillbaka?)? Om det är för meckigt så struntar jag nog i diskmedel.

Du kan behöva bränna in den igen då och då, beroende på hur skitig den blir. Istället för diskmedel använder man salt, jag brukar köra med grovsalt. Bränn på salt i pannan en stund och diska ur med vatten efteråt.

timoat
2017-02-06, 18:23
Ikea 29 kr för 24 cm. Funkar skit bra för priset om man tar hand om den. Byte ca var 8 månad.

Starke75an
2017-02-06, 19:17
Har två gjutjärn pannor. Diskar med vatten. Den med järnhandtag kan man även ha i ugn.

Bulta
2017-02-06, 20:43
För priset tycker jag Ikeas sensuell serie är riktigt bra om man vill ha en obelagd.
Har även några kolstålspannor från De Buyer och gjutjärnspannor från Skeppshult. Sen en enklare teflonbelagd av Tefal och en mindre teflonbelagd ifrån Scanpan.

Gjutjärn framför kolstål för mig med min elspis. Är inte helt nöjd med kolstålspannorna då de tappar klart mer värme, och fler kalla zoner.

Gällande att diska gjutjärn och kolstål så talar J Kenji Lopez på Serious Eats att det inte alls är någon större fara med att diska pannorna. Såvida den är väl inbränd och att man är noggrann med att värme upp ny olja efter användning så är det lugnt. Värst enligt honom är att låta den ligga i blöt under lång tid.

Diskar själv gjutjärn och kolstål emellanåt och har inga problem med att beläggningen luckras upp.

svenbanan
2017-02-06, 21:14
Byte av stekpanna var 8:e månad låter olidligt?

Det låter som om att man är tvungen att stå ut med stekpannan då den börjar bli rejält dålig, alternativt köpa en ny innan den egentligen behövs bytas ut...

Jag köpte min gjutjärnspanna 1992 för runt 100-200 spänn. Den är lika bra nu som för tjugo år sedan. Jag är inte heller särskilt religiös med att aldrig ha diskmedel. Oftast har jag bara hett vatten. Men ibland kör jag med diskmedel för att få den helt ren. Brukar också ibland ta i några droppar olja efter jag diskat.

Dock har jag även en gjutjärnsgryta och nåt slags wokpanna, så jag steker inte precis allt i den.

svenbanan
2017-02-06, 21:17
För priset tycker jag Ikeas sensuell serie är riktigt bra om man vill ha en obelagd.
Har även några kolstålspannor från De Buyer och gjutjärnspannor från Skeppshult. Sen en enklare teflonbelagd av Tefal och en mindre teflonbelagd ifrån Scanpan.

Gjutjärn framför kolstål för mig med min elspis. Är inte helt nöjd med kolstålspannorna då de tappar klart mer värme, och fler kalla zoner.

Gällande att diska gjutjärn och kolstål så talar J Kenji Lopez på Serious Eats att det inte alls är någon större fara med att diska pannorna. Såvida den är väl inbränd och att man är noggrann med att värme upp ny olja efter användning så är det lugnt. Värst enligt honom är att låta den ligga i blöt under lång tid.

Diskar själv gjutjärn och kolstål emellanåt och har inga problem med att beläggningen luckras upp.

Det misstaget gjorde jag förr. Lät stekpannan stå med vatten i över natten och ibland ännu längre tid. Att grejerna börjar rosta är ju inte ett bra tecken... ;)

VoDaresVins
2017-02-06, 21:20
Ikea 29 kr för 24 cm. Funkar skit bra för priset om man tar hand om den. Byte ca var 8 månad.

Tror den vi köpte från Ikea var större än så men det var inget bra köp. Den var skev redan från början så står och guppar på plattan. Fantiserade om att den kanske skulle sätta sig efter den varit i hög värme men tydligen bara en dum tanke.

svenbanan
2017-02-06, 21:26
Tror den vi köpte från Ikea var större än så men det var inget bra köp. Den var skev redan från början så står och guppar på plattan. Fantiserade om att den kanske skulle sätta sig efter den varit i hög värme men tydligen bara en dum tanke.

Stekpannor blir väl sådär skeva just för att de utsätts för kraftiga temperaturväxlingar, om de är för tunna i bottnen.

timoat
2017-02-06, 22:18
Stekpannor blir väl sådär skeva just för att de utsätts för kraftiga temperaturväxlingar, om de är för tunna i bottnen.

Precis. Man måste låta dem svalna helt innan man kör i diskmedel och vatten. Teflonbeläggningen kan ju även skadas om man diskar den när den är varm. Och aldrig annat än plastutensiler i! Och inte bränna fast saker med.

Bjorneman
2017-02-06, 23:10
Givetvis gjutjärn.

ceejay
2017-02-06, 23:11
Ikea trovärdig tror jag. Väldigt nöjd.

anvihl
2017-02-06, 23:14
Har två stycken teflonare från Ica, funkat bra, haft dom i tre år tror jag och inga problem hittills, lagar mat med dom 1-2 gånger per dag. Men har inga höga krav heller, vet således inte om någon kvadratcentimeter är sämre uppvärmd än någon annan likt vissa vill veta ;).

rooz
2017-02-07, 07:37
En gjutjärn (primärt för kött), en teflon från anders & petter (allround, lättskött och låg vikt) och en Debuyer i kolstål (allround) jäkligt fin.

delta_mats
2017-02-07, 10:08
En gjutjärn från Ronneby, den väger 3 kg och är lite otymplig men gillar den. En liten teflon från Fiskars som gjort sitt för länge sedan. Skulle behöva en ny.

pepplez
2017-02-07, 10:13
Teflonpannor är lite av en förbrukningsvara här. Går väl en om året ungefär.

Kör mest teflon för enklare vardagsmat. För kött/kyckling som ska tillagas i "portionsbitar" brukar det bli en grillpanna i gjutjärn från Skeppshult. Har en panna i kolstål med men den gillar jag inte.

tumme
2017-02-07, 11:20
Hur är stekpannor i stål? Tex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80324543/ Någon som har testat en liknande? Har bara använt teflon innan.

agazza
2017-02-07, 11:27
Hittade ett sett med gjutjärn i torpet jag köpte, använder nästan bara det.¨

EDIT: gjutjärn, som är tillräckligt flottigt och använt är överlägset, lite annat att justera värmen, men ändå.

Bra underarmsträning också

Bulta
2017-02-07, 13:54
Hur är stekpannor i stål? Tex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80324543/ Någon som har testat en liknande? Har bara använt teflon innan.

Skrev om Sensuell-serien i mitt förra inlägg. För priset är de riktigt bra. Skulle primärt satsa på att skaffa den stora stekpannan om du överväger en.

Använder obelagd stekpanna väldigt mycket när det inte är någon större risk för att det man steker fastnar i pannan. Smidigt att nyttja när jag gör rätter som är "allt i en stekpanna" och har en syrlig bas för att bespara mitt gjutjärn. Smidigare att rengöra också framför gjutjärnspannorna.

Teflon ger inte alls samma stekyta, och ger heller inte nån fond nere i pannan, vilket gör att man inte kan få till en lika bra sås efter att man stekt köttet. Teflon är suveränt för att t ex steka ägg,pannkakor, fisk och rätter där man vill karamellisera på det som steks, och inte i botten av pannan. I övrigt duger de inte till mycket mer.

spoon
2017-02-07, 14:57
Använder en teflonpanna. Kommer ej ihåg märke men har haft den några år.

Tapatalk

VoDaresVins
2017-02-07, 15:48
Stekpannor blir väl sådär skeva just för att de utsätts för kraftiga temperaturväxlingar, om de är för tunna i bottnen.

Jo det har jag hunnit testa på själv med det sura med Ikeapannan var att den var skev redan när vi köpte den.

svenbanan
2017-02-07, 16:06
Jo det har jag hunnit testa på själv med det sura med Ikeapannan var att den var skev redan när vi köpte den.

Reklamera!

VoDaresVins
2017-02-07, 16:42
Reklamera!

Vi har 25 mil till närmaste Ikea så orkade inte göra nåt åt saken. Ett halvår sen nu. Tomten kom med en Tefal med keramisk yta istället. Varit nöjd med den.

Wormzie
2017-02-07, 19:05
Kör en teflonpanna från ikea som varit kanon i 3-4 år nu och säkert håller lika länge tid om vi fortsätter sköta den.

Har dessutom en debuyer kolstålspanna 32cm och en debuyer kolstål pannkakspanna 24 cm till kött och annat som man vill ha en riktigt sjyst stekyta på. Stekt in båda järnen i många omgångar för att få till en bra non-stick yta :)

r3mpuh
2017-02-07, 19:14
Rund metallplatta med handtag. Går att steka köttbullar i.

Wormzie
2017-02-08, 11:06
Rund metallplatta med handtag. Går att steka köttbullar i.

Har den också upphöjda kanter så att köttbullarna inte rullar iväg? :)

r3mpuh
2017-02-08, 12:02
Har den också upphöjda kanter så att köttbullarna inte rullar iväg? :)Precis! Hur visste du? :d







http://www.bilddump.se/bilder/20170208120141-83.182.248.22.jpg

Korash
2017-02-08, 12:11
Kör en sådan för saker som inte kräver särskilt hög värme:

https://www.cervera.se/produkt/premium-hard-anodized-stekpanna-28-cm

Och för att hårdsteka saker kör jag min gamla gjutjärnspanna.

Gearhead85
2017-02-08, 12:14
Som en av mina egnatrådar vittnat om kör jag med en gammal gjutjärnspanna som är betydligt äldre än mig. Ingen älskare av teflon.

Magnus Larsson
2017-02-08, 12:17
Le Creuset gjutjärn

Wormzie
2017-02-08, 13:29
Precis! Hur visste du? :d







http://www.bilddump.se/bilder/20170208120141-83.182.248.22.jpg

Hah! Avslöja inte mig :)

Le Creuset gjutjärn
Nåt i denna stilen? Dom är sjukt snygga! Har själv en 6,7l le creuset gjutjärnsgryta.. använder den minst 2-3ggr/veckan :)

https://az666937.vo.msecnd.net/27/ac731818-e3f8-4363-8922-f8303c579a07.jpg

hultman
2017-02-09, 12:19
Har en massa Jamie Oliver teflonpannor. De är ärligt talat ganska dåliga och håller inte mer än några månader. Förstår inte varför jag inte byter till något bättre. Kött steker jag antingen i Demeyere stål/alu-panna eller grillpanna i gjutjärn från Le Creuset. Jättenöjd med de båda.

spoon
2017-02-09, 12:22
Hur lyckas du ha sönder en stekpanna på ett par månader, Hultman? Är det något speciellt som du lagar? Blir nyfiken då jag byter stekpanna ganska sällan och lagar ju också mat var eller varannan dag.

Tapatalk

hultman
2017-02-09, 12:28
Hur lyckas du ha sönder en stekpanna på ett par månader, Hultman? Är det något speciellt som du lagar? Blir nyfiken då jag byter stekpanna ganska sällan och lagar ju också mat var eller varannan dag.

Tapatalk

Kombination av att den körs för varm och att det är dålig kvalitet tror jag. Sen har vi alla olika definitioner av vad förstörd innebär. Teflonpannor brukar nötas ut i mitten av pannan inom 5-6 månader och sedan sprider det sig utåt tills det nästan bara finns "strävt fäste " (fullgod funktion) kvar längs kanterna.

agazza
2017-02-09, 12:55
Många teflonpannor är förstörda fast folk inte vet om det, räcker med att man glömmer av sig på värmen innan man lagt i något.

Oftast kan man har sett att det ryker från pannan fast den inte innehåller något, då är den sönderbränd men rätt okej ändå.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

spoon
2017-02-09, 12:57
Kombination av att den körs för varm och att det är dålig kvalitet tror jag. Sen har vi alla olika definitioner av vad förstörd innebär. Teflonpannor brukar nötas ut i mitten av pannan inom 5-6 månader och sedan sprider det sig utåt tills det nästan bara finns "strävt fäste " (fullgod funktion) kvar längs kanterna.

Möjligt att mina dåliga köksfläktar har räddat mina stekpannor då. Steker ofta på ganska låg värme för att undvika för mycket os i köket.

Wormzie
2017-02-09, 13:02
Känns som att induktionshällarna kan vara rätt aggressiva mot teflonet. Jag har old school spisplattor som inte hinner bli svinvarma innan man får i stekfett. Päronen hade sönder ett jamie oliver teflon på väldigt kort tid efter de skaffade induktionshäll.

trädgårdsmöbel
2017-02-09, 13:03
Jag gillar en tung gjutjärnspanna. Jag har fått för mig att jag mår bra av ett högt järnintag, och har hört nånstans att järnet i pannan ger järn i maten. Blodpudding stekt i gjutjärnspanna är därför en favorit.

Pelle2
2017-02-09, 14:30
Scanpan belagd:

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/scanpan-ctx-stekpanna-28-cm/?group=prod_prod_grp-s1%2F273


Tänkte köpa en obelagd och väljer mellan kolstål och rostfritt.

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/demeyere/demeyere-proline-stekpanna-7-ply-28-cm/

eller

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/de-buyer-stekpanna-kolstal-lyonnaise-mineral-b-dia-28-cm/

Ozma
2017-02-09, 15:31
Kombination av att den körs för varm och att det är dålig kvalitet tror jag. Sen har vi alla olika definitioner av vad förstörd innebär. Teflonpannor brukar nötas ut i mitten av pannan inom 5-6 månader och sedan sprider det sig utåt tills det nästan bara finns "strävt fäste " (fullgod funktion) kvar längs kanterna.

Skulle tro att du kör dina pannor alldeles för varmt om teflonet lossnar så snabbt, kvalitén tycker jag är riktigt bra på Jamie Olivers för det pris man betalar. Du använder inte metallredskap i pannan möjligtvis?
Jag har två st pannor av Jamie Oliver, en 24cm och en 28cm. Båda är i nyskick och har använts flera gånger i veckan i ett antal år. Väldigt prisvärda pannor i mitt tycke.



Min 28cm:
http://imageshack.com/a/img923/9412/5egMId.jpg

Gearhead85
2017-02-09, 16:16
När vi ändå är inne lite på offtopicen om teflonpannors hållbarhet så min mor är expert på att förstöra teflonkärl då hon 1: kör på så hög värme som möjligt och 2: gärna använder gafflar och knivar för att kolla om det hon steker är färdigt. :p

Old Nick
2017-02-09, 21:51
Gjutjärn.

Har plöjt igenom en oändlig mängd teflonpannor genom åren och ansåg länge att gjutjärn var värdelös skit som allt bara fastnade i. När jag väl fick klart för mig att man skulle bränna in den och gärna smörja med lite olja efter diskning blev min gamla gjutjärnspanna helt plötsligt ett fantastiskt redskap. Maten smakar bättre, värmen är jämnare, den tål metallredskap och vad gäller hållbarheten så kan jag förmodligen låta den gå i arv till barnbarnen.

En teflonpanna kan väl vara på sin plats om man deffar och vill göra pannkakor utan att överdosera på stekfettet. Men annars är det som sagt bara gjutjärn som gäller.

Kimball
2017-02-09, 22:15
Gjutjärn.

Har plöjt igenom en oändlig mängd teflonpannor genom åren och ansåg länge att gjutjärn var värdelös skit som allt bara fastnade i. När jag väl fick klart för mig att man skulle bränna in den och gärna smörja med lite olja efter diskning blev min gamla gjutjärnspanna helt plötsligt ett fantastiskt redskap. Maten smakar bättre, värmen är jämnare, den tål metallredskap och vad gäller hållbarheten så kan jag förmodligen låta den gå i arv till barnbarnen.

En teflonpanna kan väl vara på sin plats om man deffar och vill göra pannkakor utan att överdosera på stekfettet. Men annars är det som sagt bara gjutjärn som gäller.

Agreed, införskaffade mig precis en av OBHs "lättvikts" gjutjärnspannor:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2245129

Och kan varmt rekommendera den!

Är dock inte missnöjd med Fiskars hard face-panna heller, f.a. kött & hamburgare som ska stekas på hög värme blir godare i gjutjärnspannan. Men man kör ju inte långkokt köttfärssås i gjutjärn kanske.

Wormzie
2017-02-10, 13:01
Scanpan belagd:

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/scanpan-ctx-stekpanna-28-cm/?group=prod_prod_grp-s1%2F273


Tänkte köpa en obelagd och väljer mellan kolstål och rostfritt.

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/demeyere/demeyere-proline-stekpanna-7-ply-28-cm/

eller

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/de-buyer-stekpanna-kolstal-lyonnaise-mineral-b-dia-28-cm/

Jag har nyligen köpt en de buyer stekpanna och är väldigt nöjd. Har testat att steka ägg, kött, kyckling, pannkakor med bra resultat. De kräver däremot instekning och skötsel.

Har ingen koll på demeyere.

saigon
2017-02-10, 14:02
Jag har nyligen köpt en de buyer stekpanna och är väldigt nöjd. Har testat att steka ägg, kött, kyckling, pannkakor med bra resultat. De kräver däremot instekning och skötsel.

Har ingen koll på demeyere.


Köpte en sådan också nyligen.

Det är väl egentligen en gjutjärnspannan fast med en liten annan sammansättning antar jag då själva ytan är blank till skillnad ifrån en traditionell gjutjärnspanna? Vad är poängen med "skillnaden" undrar jag?

Hur ska man steka in den tycker du? Jag rengjorde den, värmde upp den tillsammans med rapsolja, sen när jag steker så bränns det fast väldigt enkelt, nästan så det sugs fast i botten.

Wormzie
2017-02-10, 21:57
Köpte en sådan också nyligen.

Det är väl egentligen en gjutjärnspannan fast med en liten annan sammansättning antar jag då själva ytan är blank till skillnad ifrån en traditionell gjutjärnspanna? Vad är poängen med "skillnaden" undrar jag?

Hur ska man steka in den tycker du? Jag rengjorde den, värmde upp den tillsammans med rapsolja, sen när jag steker så bränns det fast väldigt enkelt, nästan så det sugs fast i botten.

Jag körde ordentlig rengöring med diskmedel+stålull sen stekte jag in den i omgångar med rapsolja, funkar skitbra.. körde nyss en bit entrecote med perfekt resultat!

xoIO8YOpyN4

Korash
2017-02-11, 11:24
Skulle tro att du kör dina pannor alldeles för varmt om teflonet lossnar så snabbt, kvalitén tycker jag är riktigt bra på Jamie Olivers för det pris man betalar. Du använder inte metallredskap i pannan möjligtvis?
Jag har två st pannor av Jamie Oliver, en 24cm och en 28cm. Båda är i nyskick och har använts flera gånger i veckan i ett antal år. Väldigt prisvärda pannor i mitt tycke.



Min 28cm:
http://imageshack.com/a/img923/9412/5egMId.jpg

Kan instämma i att dem håller länge om man sköter dem. Hade en som jag misshandlade och den höll i snitt 2 år ändå. Numera använder jag dock min nya enbart på lägre värme, känns som en bra ursäkt för att inte äta hårdstekta saker lika ofta också, även om det är mycket godare :em:

Blir det en röd köttbit eller burgare åker dock gjutjärnet fram som sagt.

delta_mats
2017-02-11, 14:13
Jag körde ordentlig rengöring med diskmedel+stålull sen stekte jag in den i omgångar med rapsolja, funkar skitbra.. körde nyss en bit entrecote med perfekt resultat!

xoIO8YOpyN4

Bra tips där. Jag har brukat smörja in min gjutjärn med lite olja efter användning men aldrig bränt in den i omgångar sådär. Ska prova och se om den blir ännu bättre.

agazza
2017-02-15, 00:32
Stål och gjutjärnspannor är helt olika.

Gjutjärn ska bara sköljas ur och torkas av, absolut inget diskmedel. Därefter smörjas.

Annars töms porerna på fett och det kan bli smak av diskmedel.

En bra gjutjärnspanna fastnar det inte efter att stekytan har bildats, den ska dessutom nästan va äckligt och lukta matos.

Då är den perfekt 😊

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Magnus Larsson
2017-02-27, 22:32
Hah! Avslöja inte mig :)


Nåt i denna stilen? Dom är sjukt snygga! Har själv en 6,7l le creuset gjutjärnsgryta.. använder den minst 2-3ggr/veckan :)

https://az666937.vo.msecnd.net/27/ac731818-e3f8-4363-8922-f8303c579a07.jpg

Hej! Precis - de är snygga och grymt bra. Även grytan... den har jag till allt 😊