handdator

Visa fullständig version : BCAA på tom mage


BTA51
2013-02-17, 18:07
Hur länge ska man ha gått utan att äta när man tar BCAA (läst att man ska ta det på "tom mage")? Nu brukar jag äta mat 1-2 timmar innan och sen ta 5-6 g BCAA medan jag värmer upp. Blir dock extremt hungrig mot slutet av passet. Sabbas effekten om jag äter nåt litet strax innan jag sticker hemifrån? Har ca 10 min till gymmet.

tjing
2013-02-17, 18:12
Du kommer förmodligen inte få ut något extra av BCAA om du äter en vettig måltid så nära som 1-2 timmar innan träning.

BTA51
2013-02-20, 10:29
Du kommer förmodligen inte få ut något extra av BCAA om du äter en vettig måltid så nära som 1-2 timmar innan träning.

Inte? Oj. Alltså jag äter ju en mindre lunch, väntar ungefär 1-2 timmar och sticker sen till gymmet och där tar jag min BCAA medan jag värmer upp. Om det är för nära inpå för att BCAA ska ge effekt är det ju knappt lönt att jag tar det för jag blir för hungrig för att träna ordentligt redan som det är. Hur gör andra som tar det? Blir inte ni också hungriga?

vicarious
2013-02-20, 10:39
du kommer förmodligen inte få ut något extra av bcaa om du äter en vettig måltid så nära som 1-2 timmar innan träning.

+1.

frekar3
2013-02-20, 10:46
Inte? Oj. Alltså jag äter ju en mindre lunch, väntar ungefär 1-2 timmar och sticker sen till gymmet och där tar jag min BCAA medan jag värmer upp. Om det är för nära inpå för att BCAA ska ge effekt är det ju knappt lönt att jag tar det för jag blir för hungrig för att träna ordentligt redan som det är. Hur gör andra som tar det? Blir inte ni också hungriga?

Jag vill minnas att siffror har redovisats att det tar cirka 2 timmar för en shake med vassle för att passera magen, medan en måltid tar omkring 3-4 timmar.
En högre makt får rätta mig ;)

Hur som så är 1-2 timmar för kort, jag brukar vänta mellan 3-4 timmar efter den senaste måltien innan jag tar Bcaa innan passet.

Reaper123
2013-02-20, 11:23
Av ren nyfikenhet så lånar jag denna tråd. För jag gör lite "omvänt" då jag efter cirka 20h fasta tar...

10g bcaa + kofffein följt av ett gäng riskakor med honung strax innan passet (+ lite malto under passet). Påverkar dom "fasta" kolhydraterna stimuleringen av proteinsyntesen från bcaa't?

Nu har jag ingen optinojja, men kom att tänka på detta nu när jag såg denna tråd :)

KycklingBen
2013-02-20, 17:40
Av ren nyfikenhet så lånar jag denna tråd. För jag gör lite "omvänt" då jag efter cirka 20h fasta tar...

10g bcaa + kofffein följt av ett gäng riskakor med honung strax innan passet (+ lite malto under passet). Påverkar dom "fasta" kolhydraterna stimuleringen av proteinsyntesen från bcaa't?

Nu har jag ingen optinojja, men kom att tänka på detta nu när jag såg denna tråd :)

Vet inte hur det är med riskakor/fast föda.
Men många BCAA produkter innehåller ju former av kolhydrater. Känns ju inte som om man borde blanda i detta om det markant försämrar effekten av huvudprodukten.

Ballt
2013-02-20, 17:44
Av ren nyfikenhet så lånar jag denna tråd. För jag gör lite "omvänt" då jag efter cirka 20h fasta tar...

10g bcaa + kofffein följt av ett gäng riskakor med honung strax innan passet (+ lite malto under passet). Påverkar dom "fasta" kolhydraterna stimuleringen av proteinsyntesen från bcaa't?

Nu har jag ingen optinojja, men kom att tänka på detta nu när jag såg denna tråd :)

Kolhydrater stör inte upptaget av EAA / BCAA enligt http://fitnessguru.se/aminosyror-guide iallafall.

Reaper123
2013-02-21, 12:36
Vet inte hur det är med riskakor/fast föda.
Men många BCAA produkter innehåller ju former av kolhydrater. Känns ju inte som om man borde blanda i detta om det markant försämrar effekten av huvudprodukten.Jag kör ett 4:1:1 bcaa som då innehåller L-Leucin, L-Isoleucin, L-Valin + lite sötningsmedel och färgämnen... Men kolhydrater? Jag hänger inte med...

Kolhydrater stör inte upptaget av EAA / BCAA enligt http://fitnessguru.se/aminosyror-guide iallafall.Läste denna för ett tag sen och var väl ungefär så jag också har förtstått det, så kör väl vidare på detta upplägg för är som sagt inte nojjig över det utan mer nyfiken på om man kanske enbart borde dricka malto. Det är ju dock kul att få tugga på några av sina tomma kalorier också :D

frekar3
2013-02-21, 13:04
Jag kör ett 4:1:1 bcaa som då innehåller L-Leucin, L-Isoleucin, L-Valin + lite sötningsmedel och färgämnen... Men kolhydrater? Jag hänger inte med...

Tror att det åsyftas rena intra- och postworkout produkter. Som brukar kunna innehålla lite kolhydrater.