handdator

Visa fullständig version : Träna de djupa ryggmusklerna


exevision
2013-02-17, 17:36
Hantelrodd tränar ju de djupa ryggmusklerna. Men finns det någon annan bra övning som tränar de musklerna på liknande sätt? Utan att belasta rotationen i ryggen på ett skadebenäget sätt.

Hebbe84
2013-02-17, 17:40
Kabelrodd t.ex. cofffee

pezrulezhaakon
2013-02-17, 18:14
exevision, du får gärna precisera vilka muskler du vill åt.

Arne Persson
2013-02-17, 18:15
Hantelrodd tränar ju de djupa ryggmusklerna. Men finns det någon annan bra övning som tränar de musklerna på liknande sätt? Utan att belasta rotationen i ryggen på ett skadebenäget sätt.

Vadå "rotationen i ryggen på ett skadebenäget sätt"?

exevision
2013-02-17, 18:48
exevision, du får gärna precisera vilka muskler du vill åt.

Har problem med att jag vrider höften mer åt ena hållet ibland. Händer i olika övningar där bålen ska hållas rak och stabil tex. stångrodd, marklyft, knäböj och även ibland när jag går. Har dock blivit bättre nu, men tänkte liksom isolera involverade muskler lite mer i någon övning. Hantelrodd är säkert bra men tycker det är svårt att vrida lika mycket och hålla skuldran lika åt båda hållen.

Vadå "rotationen i ryggen på ett skadebenäget sätt"?

Typ sittande bålrotation.

LizaK
2013-02-22, 05:48
T.ex ryggresningar tränar de djupa ryggmusklerna.

Likaså marklyft. Men du hade problem med den. Kanske fungerar kronlyft/lägre vikt bättre för dig?

colle89
2013-02-22, 08:03
Upplever du att du är svag i rotationen så hade jag tränat bålen i just en antirotation.

exempel på övningar:
chops and lifts: http://www.youtube.com/watch?v=q7gACSxA9oM

pallof press: http://www.youtube.com/watch?v=g921oqINXFQ

Notera om du har några sidoskillnader i styrka och jobba mer på den sida!

Arne Persson
2013-02-22, 08:10
Har problem med att jag vrider höften mer åt ena hållet ibland. Händer i olika övningar där bålen ska hållas rak och stabil tex. stångrodd, marklyft, knäböj och även ibland när jag går. Har dock blivit bättre nu, men tänkte liksom isolera involverade muskler lite mer i någon övning. Hantelrodd är säkert bra men tycker det är svårt att vrida lika mycket och hålla skuldran lika åt båda hållen.



Typ sittande bålrotation.

Jo, om man utför övningen fel, vilket tyvärr är alltför vanligt, och svingar runt sig med utnyttjande av bl.a centrifugalkraften...
Men om man drar sig kontrollerad runt med ren muskelkraft så kan den ha sina fördelar.

Anders The Peak
2013-02-22, 08:53
Jo, om man utför övningen fel, vilket tyvärr är alltför vanligt, och svingar runt sig med utnyttjande av bl.a centrifugalkraften...
Men om man drar sig kontrollerad runt med ren muskelkraft så kan den ha sina fördelar.

Dvs träffa rätt muskel....

spoon
2013-02-22, 08:56
Dvs träffa rätt muskel....

Vilken är det? Lyfter jag med höger hand så tycker jag att det tar mest på höger lats. Korrekt?

spoon
2013-02-22, 08:58
Jag tror att magträning, lätta kronlyft och raka marklyft med god teknik kan hjälpa att stärka upp ryggen om du är ute efter det.

Arne Persson
2013-02-22, 10:14
Dvs träffa rätt muskel....

Tja... kanske det...:d

knuckles
2013-02-22, 10:15
T-bar tar bra på de nedre

alden
2013-02-22, 13:21
Jag tror ni missförstår, med de "djupa ryggmusklerna" menar man inte korsryggen utan bröstryggen.
Kolla här för ett exempel (titta ifrån 6:40):
http://m.youtube.com/watch?v=eovBJK7UAxk

Jag kan tänka mig att det är lite broscience över detta men enligt honom ska man köra latsdrag för bredd och kabelrodd för djup.

Själv kör jag chins, pull-ups, stångrodd, mark och latsdrag för min rygg och jag får både djup och bredd så jag tror inte att smalgrepps kabelrodd är ett krav. Att träna djup och bredd känns lite som att skilja på övre och undre bröstet...

pezrulezhaakon
2013-02-22, 15:36
alden

Bredd och djup-snacket med tillhörande övning är mycket diffust. Man kan få både bredd och djup med båda övningsval.

PunchSlap
2013-02-22, 18:18
Blir du starkare i hela kroppen så lär du bli starkare i de djupa ryggmusklerna också(ja, helt seriöst). Kör ett powerlifting-inriktat schema så lär varenda muskel bli starkare på dig. Sluta isolera, kroppen anpassar sig bäst som en hel organism med hjälp av stora rörelser. Skulle du jämföra styrkan på någon som enbart kört knäböj i t.ex 2 år med någon som isolerat alla muskler som ingår i knäböjen så kommer personen som kört knäböj ha utvecklats bättre.

alden
2013-02-22, 19:50
alden

Bredd och djup-snacket med tillhörande övning är mycket diffust. Man kan få både bredd och djup med båda övningsval.

Det framgick kanske inte att jag är högst skeptisk till det hela. Det är jag iallafall. cofffee

pezrulezhaakon
2013-02-22, 22:55
alden

Ok

bighulken
2013-02-23, 00:20
sluta å håll på å isolera hit å dit!!!
prova att köra riktig styrke träning i stället,och håll gärna på ett par år också innan utvärderingen!!!............;-)-.............lol.

centralt
2013-02-23, 02:01
sluta å håll på å isolera hit å dit!!!
prova att köra riktig styrke träning i stället,och håll gärna på ett par år också innan utvärderingen!!!............;-)-.............lol.

Ja men tja höll baah me', vaffö ska en hölla på me isolatjionsövningar hit å dit, gör som nå riktige män å pressa bänken i XXXL hoods å sniffa fulkoks innan di tyngre markarna (vi snack 300 nygjutna pannor) *bs*


Men ja, superopti-isolering kan man lägga kraft på när det kommer till seriöst tävlande, paniksnabba "resultat" eller vid en total stagnering (efter mångårigt tränande).

Mantus
2013-02-23, 17:58
Blir du starkare i hela kroppen så lär du bli starkare i de djupa ryggmusklerna också(ja, helt seriöst). Kör ett powerlifting-inriktat schema så lär varenda muskel bli starkare på dig. Sluta isolera, kroppen anpassar sig bäst som en hel organism med hjälp av stora rörelser. Skulle du jämföra styrkan på någon som enbart kört knäböj i t.ex 2 år med någon som isolerat alla muskler som ingår i knäböjen så kommer personen som kört knäböj ha utvecklats bättre.

Han anser sig ha problem med vissa muskler och detta påverkar honom i bla knäböj och marklyft. Du menar alltså att han ska köra mer tunga basövningar för att bli av med problemet han upplever i tunga basövningar är det korrekt uppfattat?

Om jag har, till exempel, problem med bålstyrkan och det märks i bland annat tunga basövningar är då lösningen enligt dig att lägga ännu mer krut på basövningar istället för att fortsätta med basövningar och komplettera med specifika övningar för ökad bålstyrka?

Järvskan
2013-02-23, 23:06
Vilka muskler syftar ni på när ni talar om "de djupa ryggmusklerna"?

Kendouy
2013-02-23, 23:25
Han anser sig ha problem med vissa muskler och detta påverkar honom i bla knäböj och marklyft. Du menar alltså att han ska köra mer tunga basövningar för att bli av med problemet han upplever i tunga basövningar är det korrekt uppfattat?

Om jag har, till exempel, problem med bålstyrkan och det märks i bland annat tunga basövningar är då lösningen enligt dig att lägga ännu mer krut på basövningar istället för att fortsätta med basövningar och komplettera med specifika övningar för ökad bålstyrka?

Har du problem med bålstyrkan i basövningar är du ju rätt tydligt inte nog stark i bålmuskulaturen för den aktuella vikten du kör på, oavsett om rygg/ben pallar med eller inte.

Ett tips hade ju då varit att faktiskt gå ner i vikt på de aktuella basövningarna och köra på, och istället lägga på mer vikt i isolationsövningar för tex ben/rygg där bålmuskulaturen inte behöver kopplas i lika mycket.

extra kakao
2013-02-23, 23:48
Två vältränade Erector spinae tillsammans med välutvecklade Rhomboideus och Trapezius kan man nog definiera som "djupet" på en rygg. Då menar jag att med träning av Latissimus Dorsi kommer det "breda" in.

Mantus
2013-02-24, 00:25
Har du problem med bålstyrkan i basövningar är du ju rätt tydligt inte nog stark i bålmuskulaturen för den aktuella vikten du kör på, oavsett om rygg/ben pallar med eller inte.

Ett tips hade ju då varit att faktiskt gå ner i vikt på de aktuella basövningarna och köra på, och istället lägga på mer vikt i isolationsövningar för tex ben/rygg där bålmuskulaturen inte behöver kopplas i lika mycket.

Det där är en lösning som inte är anpassad till något mål. Föreslå lösningar kan man göra men känner man inte till målet är lösningen av begränsat intresse och kan till och med vara kontraproduktivt gentemot vad personen försöker uppnå.

Nu var detta dock inte ett reellt problem jag har utan bara ett exempel för att visa på att skribenten jag citerade kom med ett rätt oinsatt inlägg gällande trådstartarens problem.

Hemi
2013-02-24, 02:21
Något som fått mig att nästan vilja joina en SL klubb är serierna "So you think you can ["..."] ". Lösningarna i denne persons brist i max knäböj kommer i de senare delarna.
Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=2ME8gEN54Ao

Men nu pratar vi riktgt tunga lyft och inte vanlig komma i form träning

Kendouy
2013-02-24, 03:28
Det där är en lösning som inte är anpassad till något mål. Föreslå lösningar kan man göra men känner man inte till målet är lösningen av begränsat intresse och kan till och med vara kontraproduktivt gentemot vad personen försöker uppnå.

Nu var detta dock inte ett reellt problem jag har utan bara ett exempel för att visa på att skribenten jag citerade kom med ett rätt oinsatt inlägg gällande trådstartarens problem.

Inte anpassat till något mål? Jämfört med " fortsätta med basövningar och komplettera med specifika övningar för ökad bålstyrka?" då eller?

Grattis till ett lagom douchigt inlägg där du i praktiken sågar dig själv också. :smash:

bighulken
2013-02-24, 04:15
Vilka muskler syftar ni på när ni talar om "de djupa ryggmusklerna"?

De som inte är ytliga?.........lol.

DJJOHANSSON
2013-02-24, 07:58
De som inte är ytliga?.........lol.

Va?......... Lol

Loke
2013-02-24, 09:22
Blir du starkare i hela kroppen så lär du bli starkare i de djupa ryggmusklerna också(ja, helt seriöst). Kör ett powerlifting-inriktat schema så lär varenda muskel bli starkare på dig. Sluta isolera, kroppen anpassar sig bäst som en hel organism med hjälp av stora rörelser. Skulle du jämföra styrkan på någon som enbart kört knäböj i t.ex 2 år med någon som isolerat alla muskler som ingår i knäböjen så kommer personen som kört knäböj ha utvecklats bättre.

Styrkelyft heter det på svenska, och många styrkelyftare isolerar rätt mycket. I just det här fallet handlar det dessutom om rotation i ryggen, vilket är något styrkelyftare kan bli dåliga på om de fokuserar för mycket på tävlingsmomenten, så jag tycker faktiskt ditt förslag är synnerligen dåligt.

Mantus
2013-02-24, 15:41
Inte anpassat till något mål? Jämfört med " fortsätta med basövningar och komplettera med specifika övningar för ökad bålstyrka?" då eller?

Grattis till ett lagom douchigt inlägg där du i praktiken sågar dig själv också. :smash:

Jag som försökte göra mitt inlägg pedagogiskt så du skulle förstå snarare än att försöka skriva dig på näsan. Det verkade dock inte ta skruv då du inte riktigt förstod.
JAG kan självklart ge en lösning på mitt eget fiktiva problem eftersom jag vet vilket mål jag själv har med träningen, det vet inte du utan att först fråga. Du verkar från mitt inlägg tolka in - utan att ha något som helst fog för detta - att mitt mål är att enbart bygga ben och ryggstyrka eller maximalt med muskler när det lika gärna kunde ha varit att bli bra i knäböj och marklyft (noterar du skillnaden mellan dessa målbilder?). Att uttala sig om ett problem utan att ha målbilden klar för sig är därför vanskligt, förstår du nu?
Det här skriver jag enbart som en ren upplysning till dig (och då jag har tråkigt för tillfället) då det inte var detta fiktiva problem mitt inlägg handlade om alls, vilket du hade förstått om du läst och förstått mitt inlägg.:)

Exemplet användes i diskussionen för att försöka klargöra en annan skribents position och var inte en reell fråga. Vilket faktiskt borde ha framgått för dig vid en tolkning av inlägget som helhet.
Edit: För att förstå mitt första inlägg kan du läsa Lokes inlägg då vi tycker samma sak bara att han skriver det rakt ut då jag istället lindar in det.