handdator

Visa fullständig version : Hur mycket har jag gått upp?


feganonym
2013-02-17, 14:52
För ca 1-2 månader sedan vägde jag mig på morgonen och då vägde jag ca 70kg. Sen dess har jag ätit ganska mycket (tycker jag) och för igårkväll vägde jag 75.5kg (men det var precis innan jag skulle sova, alltså kvällsvikt).
Jag antar att mycket är vatten och kolhydrater som kroppen har lagrat. Därför undrar jag hur mycket ni tror att jag kan ha gått upp i muskler/fett? :)

ceejay
2013-02-17, 14:55
Viktmässigt runt 4-4,5kg ish. Och hur ska vi veta hur mycket muskler och fett det är? Allvarligt?

cero
2013-02-17, 14:57
Känns onödigt att försöka beräkna hur mycket muskelmassa man har lagt på sig efter 1 månad. Ge det ett halvår i alla fall. Tar tid att bygga muskler. Sen är det helt omöjligt för oss att avgöra med den informationen.

Sen kan vikten vara lite olika beroende på dag, så väg dig varje dag och dra median/medel över en vecka så blir det lättare att följa utvecklingen.

pezrulezhaakon
2013-02-17, 14:58
feganonym, några få gram i bästa fall på sin höjd.

Fordon
2013-02-17, 14:59
Kroppen har ingen exakt formel den följer med X antal procent för muskler, fett, vatten -och glykogeninlagring. Därför går det inte att säga hur mycket vikt utav något som någon har ökat eller minskat i. Alls.

feganonym, några få gram i bästa fall på sin höjd.

Ett par gram över 2 månader är fruktansvärt dåligt.

Hydlee
2013-02-17, 15:04
Ett par gram över 2 månader är fruktansvärt dåligt.

Jepp, fast vi vet ju inte om ts har tränat över huvud taget.

pezrulezhaakon
2013-02-17, 15:06
Fordon, att inbilla sig mer är fruktansvärt blåögt. Några är fler än två.

Fordon
2013-02-17, 15:11
Fordon, att inbilla sig mer är fruktansvärt blåögt. Några är fler än två.

Några få är inte heller många fler. Med det resonemanget skulle man inte gå upp mer än 50 gram muskelmassa per år.

Stefan J
2013-02-17, 15:13
Jag tror att TS har gått upp 8kg muskler och tappat 3kg fett.

stromming
2013-02-17, 15:21
Jag tror att TS har gått upp 8kg muskler och tappat 3kg fett.

Jag tror att han gått upp 3 kg, varav 1 kg fett. Och sen har han lite mat i magen.

pezrulezhaakon
2013-02-17, 15:24
Fordon, med tanke på att TS säkerligen är nybörjare så är chansen mycket stor att varken kost eller träningen särskilt bra. Vanlig vaneföreställning att överdriva resultatet till muskelmassa vid viktuppgång.

Fordon
2013-02-17, 15:56
Fordon, med tanke på att TS säkerligen är nybörjare så är chansen mycket stor att varken kost eller träningen särskilt bra. Vanlig vaneföreställning att överdriva resultatet till muskelmassa vid viktuppgång.

Ponera att det föreligger så. Och då har man lättast för att lägga på sig muskelmassa vid viktuppgång. Jag vidhåller fortfarande att du har uppåt väggarna fel.

pezrulezhaakon
2013-02-17, 16:04
Fordon, du är fri att hävda vad du vill, så får du stå för övertron.

King Grub
2013-02-17, 16:28
Man kan i bästa fall öka något gram muskelprotein per dygn.

Fordon
2013-02-17, 16:47
Man kan i bästa fall öka något gram muskelprotein per dygn.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2912036&postcount=50

Vidare är det ju en jäkla skillnad på en ren nybörjares ökningar och en som har tränat i 20 år, så varför dra till med en generell uppskattning när det kan skilja så mycket?

*edit* jag har noterat att det är fettfri massa och inte muskelprotein*

King Grub
2013-02-17, 16:49
Muskelprotein utgör bara 20% av muskelvikten.

Träning gör att glykogenmängden blir betydligt större. Och varje gram glykogen binder sedan 2.7 gram vatten på det.

Mit uttalande "man kan i bästa fall öka något gram muskelprotein per dygn" var ingen generell uppskattning. Hos en icke styrketränande är muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad lika stora, på sikt. Styrketräning ökar både muskeluppbyggnaden och muskelnedbrytningen, men muskeluppbyggnaden med något gram extra jämfört med nedbrytningen. Lyckas personen behålla den ökningen varje dag ett år så har han ökat mer än 350 gram muskelprotein, med muskelglykogenökningar därefter, vilket innebär en signifikant skillnad i visuellt utseende.

Fordon
2013-02-17, 16:53
Muskelprotein utgör bara 20% av muskelvikten.

Träning gör att glykogenmängden blir betydligt större. Och varje gram glykogen binder sedan 2.7 gram vatten på det.

Vilket, med 1 gram muskelprotein per dag, blir ca 1kg på 10 veckor. Fast ja, 1-3 gram muskelprotein säkert räknas som "något gram" och då stämmer det förvisso.