handdator

Visa fullständig version : Frågor ang Sjukgymnastprogrammet!


Carnes
2013-02-17, 13:33
Tjena, jag är intresserad av att söka till sjukgymnastprogrammet men har ganska dåliga betyg, typ 1 mvg, 8 vg resten g.

*Någon som har kommit in med dåliga betyg och HP, isf vad för snitt?

*Vart är det lättast att komma in?

*Är det stor skillnad mellan dom olika orterna?



Fler saker som åsikter/erfanhet osv ang programmet uppskattas.

mvh

Amfksp
2013-02-17, 13:36
Utbildning Anm.kod Termin BF BI BII DA HP ÖS BIII BIV
Sjukgymnastprogrammet KI-42010 VT2013 4,00 19,10 18,67 999,00 1,00 x x x
Sjukgymnastprogrammet KI-41010 HT2012 4,00 19,90 19,39 x 1,10 x x x
Sjukgymnastprogrammet KI-42010 VT2012 x 19,10 19,17 x 1,20 x 440,00 4,00
Sjukgymnastprogrammet KI-41010 HT2011 x 20,00 19,59 x 1,30 x 482,00 4,00

..

Sen anmälan
BI Gymnasiebetyg utan komplettering
BII Gymnasiebetyg med komplettering
HP Högskoleprov
BF Betyg från folkhögskola
ÖS Övriga sökande
AU Alternativa urval
AP Tidigare akademiska poäng
BIII Utländskt gymnasiebetyg


Över 1.1 på HP verkar safe på karolinska

BelowAverage
2013-02-17, 14:24
Jag har uppfattat det som att många haft här i Luleå som sistaval och kommit in som reserv, aka lägst intag i Luleå.
Själv hade jag runt 17 i gymnasiebetyg utan meritpoäng då, och 1.5 i hp. Men 1.1+ hp är vad jag hört säkert.

Orten är också väldigt rolig tycker jag, kompakt så att säga vilket är skönt när man inte har bil. Jämför jag med Lund tycker jag det finns mycket mer idrottsaktiviteter (och annat) här vilket är roligt, festprissar finns det såklart mer än tillräckligt av men inte lika sjukt ensidigt som i Lund. Man har möjigheten att träffa människor i andra sammanhang än fester vilket är trevligt.

Utbildningen är rolig och givande, första året är dock förkunskaper så att säga, vi fick först börja ordentligt med hands on / vad som kändes relevant för yrket i termin 3. Så ha det i åtanke om motivationen tryter första året, så blev det för mig.
Jag vet inte hur det är på andra universitet men här så måste man ha klarat samtliga kurser före praktiken (termin 4), utom den som går läsperioden precis före.

Jag kuggade 4.5poäng tentor, så det blev att ta studieuppehåll under en termin. Hade jag kunnat göra något annorlunda nu så hade jag valt extra kurser i medicin istället för studieuppehåll då det känns som en osäker tillvaro. (inget soc, inga studiemedel - måste få jobb)
Och studieavbrott är inte en möjlighet pga avsaknad av platsgaranti.
Så - se till att sätta kurserna i tid till praktiken för att slippa en massa krångel. Man får många tillfällen till omtentamen så det ska egentligen inte vara något problem.

EDIT: det kan ev. vara en anledning att strategiskt "undvika" Luleå. De höjer successivt kraven för att gå ut i praktik på ett sätt som gynnar universitetet mer än dig som student. Jag vet inte riktigt om jag tycker det är så fel, men klarar men den praktiska kursen vi kör innan praktiken så har du det som krävs. Att du sen inte klarade tentamen i flunktionell beteendeterapi första läsåret kanske inte är hela världen, kan jag tycka.
Så mitt råd är att om möjligt kolla kursplaner och krav för de orter där du kan tänka dig att studera, se om det skiljer sig mycket.

Carnes
2013-02-18, 12:57
Tack för svaren grabbar, ser ut som om jag får nöta HP ett antal gånger :>