handdator

Visa fullständig version : Bra schema? Tips på förbättringar?


BTA51
2013-02-17, 12:02
Jag är 22, har gymmat sen jag var 14 ungefär. Vissa perioder högintensivt med 4-5 pass per vecka, andra har det bara blivit 1. I början körde jag helkroppspass varje gång, sen delade jag upp det på halva kroppen och sedan 3 pass. Varje gång har det varit för att jag känt att jag fastnat i mina resultat och så känner jag just nu. Har nu gjort denna fyrdelade uppdelning och skulle gärna ha synpunkter på den? Något jag borde lägga till eller dra av?

Som det ser ut nu kommer jag att gymma 3 ggr/vecka och konditionsträna en. Kommer ha fasta träningsdagar så det inte blir nåt slarv med passen (tror det varit fällan innan att jag sagt t.ex. 4 pass/vecka och sen hoppat nån dag. Ni fattar...)

Har i princip alltid kört 3 set per övning och 10-12 eller 6-8 reps per pass beroende på om jag velat fokusera på styrka eller volym. Nu har jag dock läst på lite och förstått det som att styrka byggs bättre med tung vikt, många set och få reps? Tänkte därför prova det då jag alltså aldrig byggt styrka tidigare ifall det stämmer.

Pass 1: Bröst, biceps, mage
Bröst
Bänkpress (variera rak/sned) – 5*4-6
Flyes – 3*6-8
Biceps
Close grip pull up/bicepscurl (variera hantel/stång) – 5*4-6
Hammercurl – 3*6-8
Mage
Cablecrunches/Stångcrunches/magmaskin – 5*6-8

Pass 2: Ben
Lår
Knäböj – 5*4-6
Raka marklyft – 5*4-6
Benspark – 3*6-8
Sittande lårcurl – 3*6-8
Vader
Stående vadpress i Smith eller maskin/enbensvadpress – 5*4-6
Sittande vadpress/vadpress i benpress – 3*6-8

Pass 3: Rygg
Rygg
Marklyft – 5*4-6
Chins – 5*4-6
Stångrodd/sittande rodd/latsdrag – 3*6-8
Nacke/traps
Shrugs (variera stång/hantel) – 4*6-8
Mage sidan
"Sidoböj" med hantel – 4*6-8

Pass 4: Axlar, triceps, underarmar
Axlar
Militärpress/hantellyft åt sidan – 5*4-6
Framåtlutande hantellyft – 5*4-6
Triceps
Smal bänkpress/liggande tricepsextensions – 5*4-6
Pushdowns – 4*6-8
Underarmar
Underarmscurl med hantel – 3*8-10
Omvänd underarmscurl med hantel – 3*8-10

Namnen på övningar tagna från Övningsbanken här på forumet.

De tillskott jag tar är:

BCAA FX - 5g innan träning och 5g nån gång på dagen eller innan sömn på vilodagar.

Star Nutritions Super Gainer Pro efter träning.

... och så har jag köpt Star Nutritions kreatin monohydrat också som jag ska köra 5g/dag. Tidigare kört Farings så får se om det blir nån skillnad och om jag fortsätter med det nya eller inte.

Har också en påse med casein jag fick av min syster som jag brukar ta en portion av på kvällen. Vet ej om det är något jag kommer fortsätta med när den är slut.

Omega-3 tillskott 2-3 ggr/dag.

... något att lägga till/ta bort där?

BTA51
2013-02-17, 12:04
Eventuellt börjar jag även thaiboxas igen när jag har råd med det.

slafs
2013-02-17, 12:14
Du kan ju köra tex 5x5 på bänk, böj, mark o press. Höj med 2,5 när du grejar 5x5 så får du bra koll på progressionen.

Jag tycker det är rätt lite träning om du kör igenom splitten en gång i veckan. Du borde absolut tåla fler set om du har styrketränat sen du var 14.

Bröst biceps
Ben mage
Axlar triceps
Rygg bakaxel
Detta kanske är bättre ordning.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

BTA51
2013-02-17, 13:39
Du kan ju köra tex 5x5 på bänk, böj, mark o press. Höj med 2,5 när du grejar 5x5 så får du bra koll på progressionen.

Jag tycker det är rätt lite träning om du kör igenom splitten en gång i veckan. Du borde absolut tåla fler set om du har styrketränat sen du var 14.

Bröst biceps
Ben mage
Axlar triceps
Rygg bakaxel
Detta kanske är bättre ordning.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Ok! Flyttar plats på pass 3 och 4 så de tyngsta passen inte blir i rad. Ska fundera på att flytta lite övningar men vill behålla så att det blir 5-6 övningar per pass och inte några superlånga och några korta. Jag blir nästan alltid hungrig medan jag tränar så jag klarar inte allt för långa pass. :P

Ja det är lite för lite träning kanske men tänkte börja smått och få igång rutin på det igen och sen eventuellt öka med en dag till. Jag gymmar även ihop med min sambo som kör samma schema och har annan träning på helgen. Därför blir det lite svårt med mer än 3 pass/vecka. Men får se, tycker jag att det blir för lite för min del så får vi ju helt enkelt köra olika pass när vi tränar ihop.

Ska testa det med 5x5 istället på de övningarna. Låter vettigt!

Edit: Chinsen blir kanske annorlunda också. Typ att jag kör 20 st uppdelat på så många set jag behöver eller nåt liknande.

BTA51
2013-02-20, 11:53
Kanske en bättre indelning av kroppen? Är det bättre eller sämre att köra muskler som används ungefär likadant ihop?

Med / menar jag förresten att jag varierar mellan de övningarna om det inte framgick.

Pass 1: Framsida

Bröst
Bänkpress (variera rak/sned) – 5*4-6
Flyes – 3*6-8

Axlar
Militärpress/hantellyft åt sidan – 5*4-6

Mage
Cablecrunches/Stångcrunches/magmaskin – 5*6-8

Mage sidan
"Sidoböj" med hantel – 4*6-8

Pass 2: Ben

Lår
Knäböj – 5*4-6
Raka marklyft – 5*4-6
Benspark – 3*6-8
Sittande lårcurl – 3*6-8

Vader
Stående vadpress i Smith eller maskin/enbensvadpress – 5*4-6
Sittande vadpress/vadpress i benpress – 3*6-8

Pass 3: Armar

Biceps
Close grip pull up/bicepscurl (variera hantel/stång) – 5*4-6
Hammercurl – 3*6-8

Triceps
Smal bänkpress/liggande tricepsextensions – 5*4-6
Pushdowns – 4*6-8

Underarmar
Underarmscurl med hantel – 3*8-10
Omvänd underarmscurl med hantel – 3*8-10

Pass 4: Baksida

Rygg
Marklyft – 5*4-6
Chins – 5*4-6
Stångrodd/sittande rodd/latsdrag – 3*6-8

Baksida axlar
Framåtlutande hantellyft – 5*4-6

Nacke/traps
Shrugs (variera stång/hantel) – 4*6-8