handdator

Visa fullständig version : T-bar/ Bent over row?


Trytter
2004-02-18, 16:46
Är det någon som känner för att förklara vad skillnaden mellan T-bar row och Bent over barbell row är, om man tänker på vilka muskelgrupper de aktiverar?
Jag menar rörelserna ser för mig ganska identiska ut..

MasterChief
2004-02-18, 16:59
Är rörelsen identisk så är det ingen direkt skillnad i muskelrekrytering heller. T-bar kan väl dock räknas in i "maskingruppen" eftersom den ger en förutbestämd bana, med fördelar och nackdelar knutna till detta.

Trytter
2004-02-18, 17:05
orsaken att jag frågar är för att jag är sugen som fan på att börja med barbell row. Men är en smula nervös eftersom det ser ut som en övning som kunde få en del "grejer" i ryggen att säga "KNÄCK":D

Jorgen
2004-02-18, 17:10
Har du rätt teknik så är det ingen fara. Stångrodd är min personliga favoritövning för ryggen. :thumbup:

//Jörgen

Krub
2004-02-18, 21:02
Offtopic men jag tyckte det passade ändå.
Jag har set olika beskrivningar på hur skivstångsrodd ska utföras. Antingen är det att man lutar sig fram så att stången går under knäna i nedersta läget eller så går stången ner till backen. Vad är det för skillnad?

shirunai
2004-02-18, 21:38
att ställa ned den på backen är slöseri på energi, och det blir ett form av marklyft där, jag tycker stångrodd ska köras såhär att fatta en stång böj dig frammåt med rak rygg, och kräma upp vikten, sen upp den med armarna/ryggen och även med ländryggen.....ungefär som sittande rodd, inte hålla underryggen helt still.

Trytter
2004-02-18, 22:03
Skulle ni säga att det här var ett schysst utförande?

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Jorgen
2004-02-18, 22:06
Trytter: Njae, inte sätta ner stången mellan varje rep. I övrigt så ja. Personligen så gillar jag inte det greppet utan håller omvänt istället (som en bicepscurl).

//Jörgen

Trytter
2004-02-20, 12:56
Ok då blir det Stångrodd nästa ryggpass!:D
Tack för hjälpen.

Åse Columbus
2004-02-21, 12:16
Omvänd fattning (supinerad) tar lite längre ner på ryggen ..pronerat (som på länken ovan) tar lite längre upp på ryggen.

Trytter
2004-02-21, 12:47
Är det här en bra övning för musklerna längs med ryggraden på mitten av ryggen? (inte korsryggen)
Musklerna jag syftar heter visst rhomboids om jag inte är helt ute och cyklar.

Åse Columbus
2004-02-21, 12:51
Originally posted by Trytter
Är det här en bra övning för musklerna längs med ryggraden på mitten av ryggen? (inte korsryggen)

erector spinae går från sacrum upp längs med ryggraden...så visst påverkar det de musklerna oxå ..men även då länden..(korsryggen)

Trytter
2004-02-21, 15:28
Verkar ju vara en riktig altiallo övning det där:thumbup:

Spec^
2004-02-21, 15:47
Ska man verkligen luta sig sådär mkt? Borde ju falla framåt när de börjar komma på lite vikter på stången.

JAM
2004-02-21, 17:17
Jag gillar "t-bar" med v-handtag och vanlig skivstång. Hur skön som helst.

Trytter
2004-02-21, 17:19
Originally posted by Spec^
Ska man verkligen luta sig sådär mkt? Borde ju falla framåt när de börjar komma på lite vikter på stången.

Har en känsla av att om man gör det, då har man för mycket vikter på stången.
Jag kan ha fel....

Åse Columbus
2004-02-22, 11:39
Originally posted by Spec^
Ska man verkligen luta sig sådär mkt? Borde ju falla framåt när de börjar komma på lite vikter på stången.

Ju mindre lutningen är desto högre upp på kroppen tar övningen...står man upprätt så blir det ju bara traps som får jobba (shrugs).

Spec^
2004-02-22, 12:30
Originally posted by Åse Columbus


Ju mindre lutningen är desto högre upp på kroppen tar övningen...står man upprätt så blir det ju bara traps som får jobba (shrugs).


Då kör jag på nåt mellanting :kinky:

Lite mer framåtlutad än såhär --> /