handdator

Visa fullständig version : vad ska jag ha i min enformiga deffkost?


PEKÅ
2013-02-16, 22:33
Sha!

ska köra på hård kost nu för att deffa så bra som möjligt tänkte jag och istället för massa soppor och sånt man kan köpa så ska jag göra matlådor som jag ska värma 4 gånger på dagen!

alltså något som är enkelt och billigt att göra som man ska kunna äta 4 gånger om dagen, varje dag!

fråga 1:

borde jag bara ta mitt dagliga intag av kalorier och det och dela på 4? eller borde jag äta mindre på tex morgonen och mer på dagen?


fråga 2:

tips på rätter man skulle kunna göra? ska tappa fett utan att tappa muskeler ofc.

ska ligga på ca 1700 kalorier/dag och vill få i mig iallafall 250g protein. hur mycket kolhydrater och fett vill jag gärna ha en synpunkt på :)

kör på proteinpulver. 1 skopa/dag.




vad ska jag slänga ihop i lådan för att få med allt man behöver för deff? ca 425 kalorier per måltid.


fråga 3. när borde vara smidigast att käka? tränar 4 dagar/vecka och ska börja ut och springa.


vet att ni är väldigt kunniga och hjälper en pojk i nöd! :)

frekar3
2013-02-16, 22:45
Om vi säger som så här.
1700 kcal varav 250 gram kommer från protein. = 1000 kcal cirka.

700 kcal ska i så fall komma från kolhydrater och fett.
lutar nog åt en ketogen diet för din del, såvida du inte vill sänka protein och/eller höja mängden kalorier. (och därmed få kolhydrater :P

begt
2013-02-16, 22:51
Ägg, broccoli, potatis, havregrynsgröt, kött, kvarg, makrill i tomatsås osv. är bra och näringsrik mat under deff.

Jag skulle rekommendera dig att begränsa konditionsträningen till några få tillfällen i veckan och fokusera på mer kvalité. Korta effektiva pass så att du inte är ute länge och går dig helt tom på energi och ändå inte kan prestera. Styrketräning är mycket viktigare för att bevara muskelmassa. Begränsa matintaget snarare än att öka på löpningen. Du riskerar dessutom att skada dig om du börjar springa mycket under deff.

Tolkia
2013-02-16, 23:12
Titta i receptforumet, det finns ungefär hur många tips som helst på bantningskost.

PEKÅ
2013-02-16, 23:17
frekar3:

jo, visst kan jag sänka lite :) vill dock sätta gränsen vid 200g protein! :)

begt:

jo, jag är inte mycket av en löpare om jag ska vara ärlig. jag har riktigt kass kondition...

jag går ca 30min till skolan varje dag och även hem 30 min. händer att jag går ut och går med polare osv.

så jag borde skita i att springa? räcker det med att gå varje dag och äta rätt så tappar man fett?


men kan någon slänga ihop en måltid som skulle funka?

gärna ha med kykling/fisk
potatis eller fullkornspasta
brockoli


är ju aldrig fel menar jag! :D





Titta i receptforumet, det finns ungefär hur många tips som helst på bantningskost.

mjo, har kollat lite där :)

begt
2013-02-16, 23:26
frekar3:

jo, visst kan jag sänka lite :) vill dock sätta gränsen vid 200g protein! :)

begt:

jo, jag är inte mycket av en löpare om jag ska vara ärlig. jag har riktigt kass kondition...

jag går ca 30min till skolan varje dag och även hem 30 min. händer att jag går ut och går med polare osv.

så jag borde skita i att springa? räcker det med att gå varje dag och äta rätt så tappar man fett?


men kan någon slänga ihop en måltid som skulle funka?

gärna ha med kykling/fisk
potatis eller fullkornspasta
brockoli


är ju aldrig fel menar jag! :D







mjo, har kollat lite där :)

Det finns en förhöjd skaderisk om du helt plötsligt börjar springa under deff. Vänta tills du är på energibalans igen.

Att gå ned i vikt handlar om att skapa ett energiunderskott. Du kan åka ett vasalopp om dagen och förbränna 8000 kcal, men om du äter 7500 kcal går du bara ned ett halvt kg i veckan trots all din träning.

På samma sätt kan du äta bara 1800 kcal men sitta nästan helt stilla och gå ned ett halvt kg i vikt i veckan eftersom du förbränner 2300 kcal om dagen.

Recept kan du läsa om i forumet.

Personligen gillar jag potatismos med lite grädde i med currykyckling till.

Tolkia
2013-02-17, 00:09
Det finns inget som säger att man inte kan börja springa samtidigt som man börjar banta (jag förutsätter att du har tänkt banta på ett sansat och vettigt vis från en vikt som motiverar att du bantar; snackar vi bantning anorexi-style blir det en annan sak). Däremot bör du förstås börja springa på ett genomtänkt sätt om du inte har gjort det förut, d.v.s. trappa upp i lagom takt. Googla "nybörjarprogram, löpning" eller något. De brukar involvera att man från början växlar mellan att springa och gå; många tycker att det är "fånigt", men det är inte fånigt att vara smart. Maraton.se hade bra program förut, men jag vet inte om de finns kvar. Att börja tokkuta fyra gånger i veckan är ett bra exempel på hur man INTE skall göra, om man vill undvika överbelastningsskador och för den delen även undvika att ledsna på löpningen.

frekar3
2013-02-17, 10:46
Alla är olika. Personligen presterar jag som skit utan kolhydrater.
Om du är likadan så att du presterar riktigt dåligt utan kolhydrater så rekommenderar jag i alla fall att låsa proteinet och fettet. (Proteinet på 2,5xkg kroppsvikt tycker jag är utmärkt)
Fettet omkring 0,5x kroppsvikt för att sedan få så mycket kolhydrater som möjligt.

Klart du kan börja springa, men för min egen del räcker det med en hel del promenader, ev. spinning. Känns som att det inte sliter lika mycket som löpning :)

PEKÅ
2013-02-17, 14:25
en snabb fråga. vad får man bra fett ifrån?!?

jag gjorde några matlådor precis. lite halvstark kyckling med wok :)

200g kyckling och 150g findus wok som jag rör ihop. var faktiskt rätt gott :)


äter jag det 3 gånger/dag, 100h havregrynsgröt, 1 1/2 skopa whey-80 och 2 ägg får jag:

179g protein
89g kolhydrater
23g fett

alltså ca 20g protein och dubbelt så mycket fett kvar? vad skulle man kunna fylla i fettet med?

begt
2013-02-17, 14:35
makrill (fet fisk), ägg, lite grädde kanske, creme fraiche, olivolja osv. Du kan ju äta hamburgare om du vill och då får du med extra fett, särskilt om du använder ost.

användaren
2013-02-17, 15:10
en snabb fråga. vad får man bra fett ifrån?!?

jag gjorde några matlådor precis. lite halvstark kyckling

har käkat wok grönsaker och kyckling ett bra tag nu själv. till det brukar jag ta http://www.rydbergs.se/produkter.asp?pId=112&cId=17&pageID=18 eller liknande sås. blir lite extra fett och smakar väldigt mycket godare.

Sparven från Minsk
2013-02-17, 15:41
JAg kör samma råvaror on som off. Dvs köttfärs, lax, kyckling, ägg, tonfisk, pasta, potatis, matvete och mathavre. Om och om igen.