handdator

Visa fullständig version : Bihåleinflammation


Kotten
2013-02-16, 22:00
Var rejält förkyld med feber i drygt 1 vecka, sen när jag vaknade en morgon hade jag ont i vänster överkäke, tänkte först att jag hade hål i någon tand, men sen fick jag ont som fan när jag snöt mig på vänstra sidan + små ont mot ögat. Körde på med korisonsprej 2-3 dagar men vart inte bättre. Gick till läkaren och fick penicillin mot bihåleinflammation. massa jävla gult klägg har kommit ur näsan dom här 4 dagarna jag ätit penicillin, ska äta 7 dagar. Men jag har fortfarande ont i överkäken, känns inge bättre alls än i början på kuren ( förutom att jag inte snyter ut lika mycket gult längre och sen gör det inte ont att snyta sig) så funderar på om jag har hål i tänderna endå. Ska så klart äta ur kuren. Men funderar på om någon har en aning om det kan sitta i ett tag att man känner så här även fast man äter penicillin.

Tolkia
2013-02-16, 22:20
Ja, det kan det. Penicillin är ju inte magi som botar sjukdomen på tre sekunder.

Kotten
2013-02-16, 22:37
Ja, det kan det. Penicillin är ju inte magi som botar sjukdomen på tre sekunder.

Självklart vet jag det, funderade mest eftersom det andra har släppt mer eller mindre men det sitter kvar i käken

upf
2013-02-16, 22:39
Kör nässköljning med saltlösning. Använd vanligt salt utan jod.

Kannor finns att köpa i en del hälsokostbutiker.

Kotten
2013-02-16, 22:48
Kör nässköljning med saltlösning. Använd vanligt salt utan jod.

Kannor finns att köpa i en del hälsokostbutiker.

Har någon annan form av saltlösning jag kör

Tolkia
2013-02-16, 23:10
Det är klart att du kan ha tandvärk samtidigt om du har otur. Men jag skulle ge det några dagar till, om du inte har ätit ditt penicillin klart. Det är ganska vanligt att bihåleinflammation känns just i tänderna.

Kotten
2013-02-16, 23:21
Det är klart att du kan ha tandvärk samtidigt om du har otur. Men jag skulle ge det några dagar till, om du inte har ätit ditt penicillin klart. Det är ganska vanligt att bihåleinflammation känns just i tänderna.

Jag har 3 dagar kvar på kuren

hahavaffan
2013-02-17, 01:24
Jag har också bihåleinflammation btw. Under dagen har snoret från min vänstra näsborre ändrat färg från regnbågens alla färger (nästan). Det har varit en resa, minst sagt!

timoat
2013-02-17, 02:04
Bara att spola bihålorna! Obehagligaste jag någonsin gjort...

nissepelle
2013-02-17, 06:08
Jag vill också passa på att här poängtera för alla hur oerhört viktigt det är att man äter hela sin antibiotikakur. Det skrivs inte ut tabletter för 10 dagar bara för skojs skull.

Wzup2u
2013-02-17, 11:00
vill ej vara nedlåtande men jag hoppas du fick dubbeldos dubbelt av tabletterna varje dag. har haft detta mycket, och hjälper alldrig med en vanlig pencilin kur, fick gå tillbaka så de gav mig dubbeldos av en starkare sort desutom .

Kotten
2013-02-17, 13:07
vill ej vara nedlåtande men jag hoppas du fick dubbeldos dubbelt av tabletterna varje dag. har haft detta mycket, och hjälper alldrig med en vanlig pencilin kur, fick gå tillbaka så de gav mig dubbeldos av en starkare sort desutom .

Kåvepenin 2 tabletter morgon och 2 kväll. Tror det är en ganska stor dos

Tolkia
2013-02-17, 13:11
Det finns en uppsjö av antibiotika med olika verkningsmekanismer. Man väljer en sort som biter på den bakterie man vet, eller har rimlig anledning att tro att det rör sig om. Doseringen varierar förstås mellan preparat. Att man fått fler tabletter/större mängd av en sort behöver inte betyda att man fått "dubbel dos" jämfört med någon som har en annan sort. Det är också lite svårt att jämföra åkommor mellan varandra rakt av; den ena kan vara värre drabbad än den andra och det är väl inte asenkelt att avgöra så här i ett foruminlägg.

Kotten
2013-02-17, 13:25
Det finns en uppsjö av antibiotika med olika verkningsmekanismer. Man väljer en sort som biter på den bakterie man vet, eller har rimlig anledning att tro att det rör sig om. Doseringen varierar förstås mellan preparat. Att man fått fler tabletter/större mängd av en sort behöver inte betyda att man fått "dubbel dos" jämfört med någon som har en annan sort. Det är också lite svårt att jämföra åkommor mellan varandra rakt av; den ena kan vara värre drabbad än den andra och det är väl inte asenkelt att avgöra så här i ett foruminlägg.

1G Tabletter är det. Tjejen hade streptokocker och fick halva dosen för någon månad sen. Men jag har ingen aning om vad normaldos är för olika åkommor. Får ge det lite tid.

Kotten
2013-02-18, 13:07
Mycket bättre nu, känner inte så mycket i tänderna. Ont i käken när jag gapar stort dock. Men om det kan ha samband med bihålorna vet jag inte

DammA
2013-02-18, 14:08
När jag hade bihåleinflammation i somras fick jag penicillin och kortisonnässpray. Snöt mig hela tiden, överdoserade sprayen lite och åt penicillinet, febern gick över på 2 dagar och smärtan i bihålorna gick över på 3 dagar.

ChrisDEFC
2013-02-18, 17:39
Har själv haft vad jag tror är bihåleinflammation nu i slutet av min influensa. Sjukt jobbigt med tryck över bihålorna med ont i tänderna och senare i hela överkäken. För mig har det hjälpt att göra följande:
Nässpray för att öppna upp.
Nässjöljning med näskanna, mycket bra uppfinning.
När jag fått ut allt vatten så sprayar jag med kortison spray.
Sen en ipren mot värk samt antiinflammatorisk.

Sen upprepa detta, jag har kört 2gånger om dagen i typ 4dagar och nu är jag nästan helt bra. Som läkaren sa till mig: det viktigaste är att få ut "allt". Då är näskannan ovärderlig. Brukar även ta den för att förebygga förkylningar om det är så att jag är lite täppt i näsan eller för att motverka snarkningar nattetid som brukar förvärras så fort jag får lite slem i näsan/bihålorna.

Kotten
2013-02-18, 23:06
Har själv haft vad jag tror är bihåleinflammation nu i slutet av min influensa. Sjukt jobbigt med tryck över bihålorna med ont i tänderna och senare i hela överkäken. För mig har det hjälpt att göra följande:
Nässpray för att öppna upp.
Nässjöljning med näskanna, mycket bra uppfinning.
När jag fått ut allt vatten så sprayar jag med kortison spray.
Sen en ipren mot värk samt antiinflammatorisk.

Sen upprepa detta, jag har kört 2gånger om dagen i typ 4dagar och nu är jag nästan helt bra. Som läkaren sa till mig: det viktigaste är att få ut "allt". Då är näskannan ovärderlig. Brukar även ta den för att förebygga förkylningar om det är så att jag är lite täppt i näsan eller för att motverka snarkningar nattetid som brukar förvärras så fort jag får lite slem i näsan/bihålorna.

Sköljer med 2 olika saltlösningar, kortisonspray, nässpray, penicillin som är slut imorgon. Börjar bli bättre faktiskt, sjukt mycket äckel som kommer ut ur näsan helt plötsligt.

ChrisDEFC
2013-02-19, 11:26
Sköljer med 2 olika saltlösningar, kortisonspray, nässpray, penicillin som är slut imorgon. Börjar bli bättre faktiskt, sjukt mycket äckel som kommer ut ur näsan helt plötsligt.

Ja, det är den skiten du inte vill ha liggande i bihålorna...

Kotten
2013-02-19, 21:16
I princip helt bra, lite lite ont i käken när jag gapar stort och jag snyter fortfarande en del gult, mår bra förövrigt och penicillinkuren har jag ätit slut idag. Undrar om man törs börja träna lite lätt på torsdag även fast man fortfarande snyter en del gult.

ChrisDEFC
2013-02-20, 00:55
I princip helt bra, lite lite ont i käken när jag gapar stort och jag snyter fortfarande en del gult, mår bra förövrigt och penicillinkuren har jag ätit slut idag. Undrar om man törs börja träna lite lätt på torsdag även fast man fortfarande snyter en del gult.

Känner du dig fräsch och feber och halsont är borta så är det nog grönt... Det är iaf det jag går på. Själv blir det nog en vecka till utan träning då det blev sämre idag igen. Slapp iaf bihåleproblematiken sen i förrgår vilket va grymt skönt. Dessutom fått tillbaka smaksinnet så nu kan man iaf dricka cola och äta skräpmat och känna smaken...

Kotten
2013-02-20, 06:11
Känner du dig fräsch och feber och halsont är borta så är det nog grönt... Det är iaf det jag går på. Själv blir det nog en vecka till utan träning då det blev sämre idag igen. Slapp iaf bihåleproblematiken sen i förrgår vilket va grymt skönt. Dessutom fått tillbaka smaksinnet så nu kan man iaf dricka cola och äta skräpmat och känna smaken...

Jag tappade oxå smaken, kände inte ett skit av något. Nu när jag vaknade har även det i käken släppt till 90%. Blir att dra ner och köra ett lättare pass

Kotten
2013-02-20, 23:35
Hmm tog sista dosen penicillin igår, symtomen började ge med sig först på dag 5 och igår var jag helt symtomfri. Inte ätit Penicillin idag och nu mot kvällen börjar jag känna igen att det gör ont mot tänderna speciellt när jag går ( hårt mot golvet ). Märkte det när jag hoppade ner från en liten snöhög. Vafan måste jag ha mer penicillin ??

*Flash*
2013-02-21, 02:54
Kanske bara är jag men jag har aldrig blivit helt bra direkt efter en avslutad penicillinkur mot bihåleinflammation, iaf inte då jag har fått Kåvepenin.
Om jag inte minns fel så tog jag 3 st 1 grams tabletter 2 gånger om dagen under en av penicillinkurerna förra året och under den andra tog jag 2 st 1 grams 2 gånger om dagen..varför olika läkare skriver ut olika stora doser förstår jag inte riktigt.
Brukar utöver det skölja näsan, knapra Rinexin och ta kortisonnässpray..kan inte direkt påstå att jag märker någon extrem effekt utav något av det (längre).

Men jag får/har fått bihåleinflammation minst 2 gånger om året under de senaste åren och går runt med extrem värk i bihålorna flera månader per år och kan få ont utan att ha varit ens det minsta förkyld innan så jag kanske inte är helt normal när det kommer till just bihåleinflammation:smash:

Klarar folk seriöst av att träna med bihåleinflammation?
Då menar jag att kunna träna utan att det känns som om huvudet ska sprängas och ögonen ploppa ut:d

För övrigt skulle jag nog vänta iaf någon dag till med att försöka få mer penicillin.

Kotten
2013-02-21, 21:24
Kanske bara är jag men jag har aldrig blivit helt bra direkt efter en avslutad penicillinkur mot bihåleinflammation, iaf inte då jag har fått Kåvepenin.
Om jag inte minns fel så tog jag 3 st 1 grams tabletter 2 gånger om dagen under en av penicillinkurerna förra året och under den andra tog jag 2 st 1 grams 2 gånger om dagen..varför olika läkare skriver ut olika stora doser förstår jag inte riktigt.
Brukar utöver det skölja näsan, knapra Rinexin och ta kortisonnässpray..kan inte direkt påstå att jag märker någon extrem effekt utav något av det (längre).

Men jag får/har fått bihåleinflammation minst 2 gånger om året under de senaste åren och går runt med extrem värk i bihålorna flera månader per år och kan få ont utan att ha varit ens det minsta förkyld innan så jag kanske inte är helt normal när det kommer till just bihåleinflammation:smash:

Klarar folk seriöst av att träna med bihåleinflammation?
Då menar jag att kunna träna utan att det känns som om huvudet ska sprängas och ögonen ploppa ut:d

För övrigt skulle jag nog vänta iaf någon dag till med att försöka få mer penicillin.

Var något tillfälligt, helt borta idag igen. Forsätter med saltlösning ett tag till och snyter mig ofta