handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt och bli tränad.


jojo0909
2013-02-16, 21:59
Hej,

Har haft samma vikt sedan jag gick i årskurs nio, och idag är jag 30 år. Saknar synliga muskler. Tänkte ta tag i det nu och bli alla tjejers visuella dröm! Vill kunna gå på en strand utan tröja utan att folk tänker "Guuud så smaaaal får han ingen mat hemma", utan vill de ska tänka i stil med "om jag ändå såg ut".

Jag är 175 lång och väger 56 kilo. Jag rör mig minimalt, lever på pizza, hamburgare och restaurangmat. Mycket godis, juice.

Planen är nu som jag skrev ovan att öka i vikt och bli tränad och få en muskelmassa. Har gått på gym i 1,5 månad och tycker det är toppen, men jag går bara ner i vikt! Har i huvudsak bara tränat kondition och ben, mage och rygg.

Önskar tips hur jag når mitt mål!

ceejay
2013-02-16, 22:02
skippa juice och godis och ät mer. Pizza, hamburgare etc är ingen fara.

LillisJ
2013-02-16, 22:08
Träna hela kroppen! *gah!*

jojo0909
2013-02-16, 22:10
Träna hela kroppen! *gah!*


Har än så länge haft sjukgymnastik och då är knäna prioriterade. Tänkte skaffa gymkort i veckan eller nästa.

thebandit
2013-02-16, 22:12
Men jösses vad tror du själv? Mer mat kanske?

JonasF
2013-02-16, 22:13
Lägg ner godiset, ät ordentligt med mat och träna hela kroppen skulle jag säga.
Vet dock att många har problem med att gå upp i vikt, känner några stycken. De äter som hästar o tränar men inget händer. Men man får väll testa sig fram. En helt annan kost och ett annorlunda träningsprogram kanske gör susen.

prOtotype
2013-02-16, 22:13
Skippa konditionen, det är en färskvara. Du behöver lägga allt kräm på att bli starkare och då kommer du få muskler också. Börja med stronglifts 5x5 (tråd finns på forumet) och bara kör. Om några år kommer du älska att du gjorde det.

bighulken
2013-02-16, 22:23
aha!!!!.....du en e en sån person!!!........lol

som kan käka hur som helst utan att gå upp i vikt,lyllos.....på ett sätt,men å andra sidan lite svårare att bygga massa då.kanske....
fortsätt å träna på i ett par 3 år. å sen börja käka lite mer kvalitativt.
så ska du nog få se lite mukkler då.......

jojo0909
2013-02-16, 22:38
Kan inte diverse kosttillskott hjälpa mig på vägen att bli lite större?

Hebbe84
2013-02-16, 22:51
Kan inte diverse kosttillskott hjälpa mig på vägen att bli lite större?

Har du svårt att få i dig tillräckligt med kalorier så kan väl t.ex. en gainer underlätta kaloriintaget, men det är ingen skillnad på det och mat i något annat hänseende än att det kan vara enklare att få i sig. Jag kan dock sätta min högra arm på att du är precis som alla andra som "kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt", du äter helt enkelt ingenting. Att man lever på skräpmat och godis betyder inte att man borde bli tjock, det är fortfarande kalorier in vs. kalorier ut som gäller.

bubbe
2013-02-16, 22:52
Kan inte diverse kosttillskott hjälpa mig på vägen att bli lite större?

Oboy....

Försök se träningen i ett längre perspektiv. Du har gott om tid att träna, säkert 50-60 år innan du trillar av pinn...

Om man ställer frågan så här, vad är viktigast för att bli större?

1. Träna under kontiunitet,
2. Ge kroppen byggstenar i form av kalorier och näring (mat alltså)
3. xx
.
.
.
97. Kosttillskott, övningsval etc...

Ändrar mig, övningsval kanske ligger på plats 20. Förutsatt att man är dedikerad sin träning och går in för det.

jojo0909
2013-02-16, 22:59
Vad fasiken ska man äta? :)

pro_whey
2013-02-16, 23:12
Kyckling och Kvarg i mängder !

jojo0909
2013-02-16, 23:30
Ja tack för kyckling och varg! Finns en varg här ute som käkar upp grannens får...



*skämt* Hu hu

JonasF
2013-02-16, 23:51
Ät pasta i efterblivna mängder, dra te gymmet o bygg! :P

centralt
2013-02-17, 00:06
Ja tack för kyckling och varg! Finns en varg här ute som käkar upp grannens får...



*skämt* Hu hu



*facepalm*

Davvesk
2013-02-17, 00:19
Har en kompis som hade samma problem i början av hans träningskarriär. Knepet var mycket mat men bra mat. Han hade som standard att äta pizza en gång i veckan också för att mata i sig lite extra. Han gick upp 10kg ändå under ett år och det blev inte mkt fett på den kroppen men i vikt ökade han och starkare blev han.

PontusAndersson
2013-02-17, 00:34
Personligen skulle jag nog inte rekommendera kyckling till någon som har svårt att gå upp i vikt. Kyckling är ju bra för att få i sig protein, men innehåller inte så många kalorier och mättar snabbt.

Till TS skulle jag rekommendera att du börjar räkna hur mycket kalorier du får i dig på en dag. För dagbok över vad du äter, gärna i datorn/mobilen och kombinera med att skriva upp din vikt regelbundet. Du kommer snart se ett tydligt samband mellan att äta mycket och gå upp i vikt... 7000 kcal mer än vanligt behöver du äta så går du upp ett kilo. Du är inget undantag.

Vad gäller träningen så är det ganska enkelt. Lyft tungt och mycket. Som någon skrev tidigare i tråden, träna hela kroppen. Strunta i små "fjantövningar"... Stå och träna t.ex. rotatorcuffen dag ut och dag in med 5kg vikter kommer du inte bygga många kilo muskler på eftersom det är en så liten muskel. Fokusera på stora muskelgrupper. Du kommer långt med bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress och chins.

Lycka till!

1684_
2013-02-17, 11:29
Köttfärs i all dess former.
Glöm inte laxen ibland :)

Ufomammut
2013-02-17, 12:36
Jag är nästan lika gammal som du, 178 lång och vägde i december 62 kilo. Aldrig i mitt liv vägt mer och trodde typ inte jag kunde gå upp i vikt. Men började träna i december och satsade hårt på att äta äta äta. Även gainers. Sju kilo har jag gått upp sedan dess! men känns som att jag inte gör annat än äter :P
så pressa dig att käka mer bara, och mer kvalitativt.

användaren
2013-02-17, 14:56
du kan ju läsa deffguiden och göra tvärtom http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

cero
2013-02-18, 06:14
Mina rekommendationer:

Ät ungefär 2g protein per KG kroppsvikt och dag, och resten enligt tallriksmodellen.

Följ ett beprövat och strukturerat program slaviskt, t ex: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Ordentlig teknik i alla övningar. Sök. Tunga basövningar där man hanterar mycket vikt som knäböj, marklyft, raka marklyft, osv skippar du helt om du inte har bra teknik (vilket inte är särskilt svårt att få om du engagerar dig lite).

Korrekt träning är det viktigaste i början, inte viktuppgång. Du kommer öka mycket ändå.

Cogge
2013-02-18, 08:21
Testa CellTech, det verkar vara ett nice tillskott. Jag vet att tillskotten faktiskt kan vara psykiskt hjälpande ibland. Typ "Proteinshake... YEAH! Fan de växer" och man blir ännu mer taggad på att träna.
Sen går det faktiskt att bibehålla/gå ner i vikt genom att bara äta skit och du vill gå upp så som alla andra skriver så borde du variera kosten och äta skit men samtidigt äta proteinrik mat och inte glömma vitaminer etc =P

cryx
2013-02-18, 09:48
Ja tack för kyckling och varg! Finns en varg här ute som käkar upp grannens får...

*skämt* Hu hu

Men... haha! :smash:

Marcuslevin
2013-02-18, 09:59
Tänk långsiktigt, kläm i dig all mat du ser och försök lägga dig på överskott så kommer du se resultat. träna tungt och hårt. Investera i lite gainer och sänk en sådan efter varje pass.

Kött pasta keso kvarg ägg mjölk, grundstenen för en bra fysik!

Snömannen
2013-02-18, 13:01
Skippa konditionen, det är en färskvara. Du behöver lägga allt kräm på att bli starkare och då kommer du få muskler också. Börja med stronglifts 5x5 (tråd finns på forumet) och bara kör. Om några år kommer du älska att du gjorde det.

+1 :hbang: