handdator

Visa fullständig version : En fundering


Trytter
2004-02-18, 16:41
Har funderat på två saker ett tag nu som jag tänkte lufta här om man säger så...
ALA är ju tänkt att öka musklernas förmåga att lagra glykogen om jag förstått det rätt.
Då skulle man ju tro att det är ett ganska värdelöst kosttillskott för någon som är på keto-diet. Ändå har jag hört och läst om en hel del folk på keto som också tar ALA??

Sverker
2004-02-18, 20:24
Nu är jag ingen anhängare av keto-dieter men....

Använder man en CKG-diet med någon eller några dagar med rejält med kolhydrat följt av keto-dagar kan säkert ALA vara utmärkt.

Känsligheten för insulin är ju sänkt när man är i ketios och då kan det vara bra med ALA när kolhydraterna börjar att ramla in.

Följer man detta resonemang så är det ju också bra att man under en vanlig keto-diet har högre känslighet för det lilla insulin som endå produceras. Tänk på att aminosyrorna som man äter till viss del skall in i musklerna.

Till slut kan det inte vara fel med en stark antioxidant när man är i ketios och inte får i sig de vanliga antioxidanterna från frukt och grönsaker.

Trytter
2004-02-19, 11:56
Tackar för svaret.
Är inte själv på keto. Verkar knappast särskilt lockande om du frågar mig.
Skulle knappast göra det faktum att jag är vegetarian lättare heller.
Själv har jag inga problem med att slänga ihop nått vettigt men det är när man försöker käka ute som det blir problem.
Då kan man föreställa sig att man bad om något vegetariskt utan kolhydrater :laugh: .
Vilka miner, vilka miner:D