handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag äta före styrketräning (på morgonen)


Batista
2013-02-16, 19:34
Tränar kl 8 på morgonen ca 1h efter att jag vaknat och kommer inte riktigt på vad jag ska käka innan jag drar iväg. Har i ca 2 månader endast druckit 2dl mjölk när jag vaknar för att sedan gå och träna. Hur mycket protein bör jag få i mig innan träning?


Undrar även om det är dåligt att jag käkar 1 timme efter avslutat pass (börjar träningen ca 8 och avslutar kl 9 och äter sedan frukost kl 10 typ)?

Mvh

tillsan
2013-02-16, 19:54
Jag brukar äta lite extra på kvällen istället för att endast ta en shake innan passet. Vet inte om det är det optimala, men det funkar bra för mig. Om jag äter innan morgonträningen så känner jag mig tung i kroppen och lite hängig.

vanzee
2013-02-16, 19:55
Tränar kl 8 på morgonen ca 1h efter att jag vaknat och kommer inte riktigt på vad jag ska käka innan jag drar iväg. Har i ca 2 månader endast druckit 2dl mjölk när jag vaknar för att sedan gå och träna. Hur mycket protein bör jag få i mig innan träning?


Undrar även om det är dåligt att jag käkar 1 timme efter avslutat pass (börjar träningen ca 8 och avslutar kl 9 och äter sedan frukost kl 10 typ)?

Mvh

Beror ju på om du är hungrig på morgonen eller inte. Personligen klarar jag inte av att äta någonting på 1-2h efter jag vaknat, så jag blandar alltid en whey proteinshake och dricker direkt på morgonen. Sen tar jag en kopp kaffe.

Efter det blir det havregrynsgröt som jag även rekommenderar dig att käka. Jag brukar vänta 15min efter jag avslutat min träning för att sen antingen stoppa i mig riktig mat, (lunch alltså) eller så tar jag en whey shake för att sedan vänta max 1tim på riktig mat.

Batista
2013-02-16, 19:57
Vet inte om det räcker att äta mycket kvällen innan. Men eftersom kroppen har varit utan protein hela natten så borde man få i sig det på morgonen innan träning så inte kroppen hamnar i ett högre katabolt läge, eller har jag fel?

koffein_beroende
2013-02-16, 20:23
Mjölk dricker jag, lätt att dricka och jag blir inte seg och proppmätt och får bra med energi.

Fuark
2013-02-16, 20:27
Du behöver inte äta någonting. Det du äter innan hinner troligtvis inte lagras som glykogen ändå. Om du känner att du får mer energi av att äta innan gör det, om inte så skippa det och ät ett rejält mål efteråt istället.

Och nej ditt stora mål behöver inte ligga direkt efter passet. Det räcker med en proteinshake, sen kan du äta efteråt.

Batista
2013-02-16, 20:49
Du behöver inte äta någonting. Det du äter innan hinner troligtvis inte lagras som glykogen ändå. Om du känner att du får mer energi av att äta innan gör det, om inte så skippa det och ät ett rejält mål efteråt istället.

Och nej ditt stora mål behöver inte ligga direkt efter passet. Det räcker med en proteinshake, sen kan du äta efteråt.

Tar ingen proteinshake efter träning utan kommer hem ca 1h efter avslutat pass och äter frukost med 60-80g protein.

RobinEH
2013-02-16, 21:40
Vet inte om det räcker att äta mycket kvällen innan. Men eftersom kroppen har varit utan protein hela natten så borde man få i sig det på morgonen innan träning så inte kroppen hamnar i ett högre katabolt läge, eller har jag fel?

"högre katabolt läge" :laugh: Ät om du vill, men tro inte att det gör underverk. Jag tränar alltid fastande.

Provrörsbarn
2013-02-16, 21:43
Tränar kl 8 på morgonen ca 1h efter att jag vaknat och kommer inte riktigt på vad jag ska käka innan jag drar iväg. Har i ca 2 månader endast druckit 2dl mjölk när jag vaknar för att sedan gå och träna. Hur mycket protein bör jag få i mig innan träning?


Undrar även om det är dåligt att jag käkar 1 timme efter avslutat pass (börjar träningen ca 8 och avslutar kl 9 och äter sedan frukost kl 10 typ)?

Mvh

om du måste äta så skulle jag äta något enkelt så som :
Havregrynsgröt
musli
fil
cornflakes

Personligen tar jag bara en stor kopp kaffe och pwo drink, funkar utmärkt då jag gillar att träna på tom mage och äter oftast det största målen på kvällarna så känner mig full av energi inför passet som är på morgonen.
Sen är jag inte expert på när man ska äta efter träningen, själv dricker jag 10g bcaa och äter 1-3 timmar efter, jag skulle tro att det hade varit bra om du tog en proteinshake eller bcaa efter träningen, eller som sagt äter lite tidigare om det går. Men att det går en timma efter träningen kommer ju inte innebära att du helt förlorar resultat.

tjing
2013-02-16, 22:02
"högre katabolt läge" :laugh: Ät om du vill, men tro inte att det gör underverk. Jag tränar alltid fastande.

Fast kroppen blir mer katabol om du tränar helt fastande.

WiXiAN
2013-02-16, 22:07
10g bcaa brukar jag köra på om jag tränar tidigt.

RobinEH
2013-02-16, 22:27
Fast kroppen blir mer katabol om du tränar helt fastande.

Förlåt, jag skulle ha skrivit tydligare. Jag tycker bara att diskussionen om det "katabola tillståndet" är roande. Jag var nämnligen livrädd för detta tidigare.

Men ja, katabolismen under träning vid fastande tillstånd är kraftigare.

Fabrice
2013-02-17, 08:27
Tränar du en timme efter uppvak har du lite spelrum. Vid morgonträning äter jag en eller två frukter till kaffet. Helst två och gärna päron. Direkt innan passet dricker jag EAA, ibland även direkt efter. Du skulle lika gärna kunna ta en vassle på vatten till kaffet och frukten. När jag skippar frukten brukar jag ha mindre energi. Har även testat att träna direkt efter uppvak på endast EAA, eller EAA och russin, funkar bra det med men: Frukt en timme eller halvtimme innan ger mig bäst energi till hela passet. Vassle eller aminosyror skulle jag inte träna utan av tidigare nämnda orsak.