handdator

Visa fullständig version : Snabb hjälp uppskattas!


viktorhermodsson
2013-02-16, 19:33
Tjena!

Har deffat i 16 dagar och gått ner 7 kilo.... Jag vet inte hur jag ska göra.
Jag hade en start vikt på 85 kilo (bulkat från 70-85 på 5 mån) jag äter ca 1600 kcal om dagen ungefär 200g protein.
Jag är dessutom aldrig hungrig längre.....

Mitt upplägg ser ut så här.

Frukost: 1dl havetryn 1dl mjölk och 1 dl Whey 80

Lunch: 125g kyckling/tonfisk

Efter träning: 1 dl Whey 80

Middag: 250g keso 200g kyckling 100g broccoli och 100g fulkorns pasta

Kvällsmål: 100g kvarg och 120g ägg


Kan även tillägga att jag är född 1996.


Tack på förhand /VH

begt
2013-02-16, 19:36
Om du går för snabbt ned i vikt så tappar du muskler garanterat. Du bör inte gå ned mycket mer än ett halvt kg i veckan. Första veckan tappade du nog en hel del vätskevikt men du bör absolut gå långsammare fram.

Vitlök
2013-02-16, 19:36
Ät mer. 1600kcal om dagen känns som för lite på din vikt.

begt
2013-02-16, 19:39
Ät mer. 1600kcal om dagen känns som för lite på din vikt.

Dessutom är han väldigt ung och har sannolikt hög förbränning.

Testa att ligga på runt 2500 kcal istället (kanske något mindre), för det skulle inte förvåna mig det minsta om du förbränner 3000 kcal eller mer.

TS kanske bara kan frisätta säg drygt 1000 kcal som mest i nuläget, resten blir muskler som kroppen kannibaliserar på. Så du måste gå långsammare fram....

viktorhermodsson
2013-02-16, 19:44
Det jobbiga är att all mat betalar jag för så jag vet inte vad jag ska köpa som inte svider i plånboken men ändå är bra.. *ångest*

Vitlök
2013-02-16, 19:45
Det jobbiga är att all mat betalar jag för så jag vet inte vad jag ska köpa som inte svider i plånboken men ändå är bra.. *ångest*
Ät som du gör men lägg till mer fett. Ser lite snålt ut just nu i din diet.

viktorhermodsson
2013-02-16, 19:50
Ät som du gör men lägg till mer fett. Ser lite snålt ut just nu i din diet.

Okej, Har du något att rekommendera som jag kan lägga till?

Tack för allt än så länge! :)

begt
2013-02-16, 19:54
Det jobbiga är att all mat betalar jag för så jag vet inte vad jag ska köpa som inte svider i plånboken men ändå är bra.. *ångest*

Man kan äta riktigt billigt sätt till protein om man bara vet hur :)

T.ex. kycklingfilé+ 1 dl whey och ett ägg (innehåller det mesta) som proteinbas.
Redan där är man uppe i ca 60 g fullvärdigt protein för under 15 kr.

Havregrynsgröt är utmärkt under deff, både nyttigt, billigt och mättande.

Grönsaker som broccoli, morötter, vitkål osv. kostar inte mycket men mättar bra och är nyttigt.
Potatis mättar riktigt bra och innehåller mer näring än pasta och ris. Försök att inte dricka en massa kalorier- mättar inte alls. Grönsaker kan du äta nästan obegränsat av...

En god rätt du kan göra är kycklinggryta med curry och lite grädde i + potatismos.

Handla på stormarknader och undvik att köpa dyrt kött och skinka. Köp kött om det är rea och frys in. Pasta och ris är väldigt billigt.

viktorhermodsson
2013-02-16, 19:57
Man kan äta riktigt billigt sätt till protein om man bara vet hur :)

T.ex. kycklingfilé+ 1 dl whey och ett ägg (innehåller det mesta) som proteinbas.

Redan där är man uppe i ca 60 g fullvärdigt protein för under 15 kr.

Havregrynsgröt är utmärkt under deff, både nyttigt, billigt och mättande.

Grönsaker som broccoli, morötter, vitkål osv. kostar inte mycket men mättar bra och är nyttigt.

Potatis mättar riktigt bra och innehåller mer näring än pasta och ris.

En god rätt du kan göra är kycklinggryta med curry och lite grädde i + potatismos.

Tack så mycket! Ska se över det här! *kissass* :)

begt
2013-02-16, 20:00
Det jag skrev täcker förstås inte allt, men om du vill lära dig mer om kost så finns det mycket att läsa på livsmedelsverkets hemsida. Behöver inte vara så krångligt, ät lite av varje med fokus på protein och skär inte ned kolhydraterna för mycket. Då orkar du inte på gymmet.

Fett ska du äta minst 0.5 g/kg kv utav...gärna mer helst. Fet fisk, ägg, olja osv. är bra källor