handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning för viktnedgång


FreddeFitness
2013-02-16, 19:02
hejsan nu är det så att jag har börjat med thaiboxningen för cirka 1 månad sedan, jävligt skoj och allting, vi kör 3 pass i veckan. måndag onsdag fredag.

Fast det är ju nu så här att jag väger 113 kilo, och vill komma ner till 72 kilo är dröm-målet. Vad jag undrar är dock, jag vill lägga till mer träning, på tisdag torsdag och lördag. jag gillar ha ett schema tex 100 situps, och sådant men i längden låter det inte klokt o bara göra situps. om ni förstår mig, så jag undrar någon som tränar thaiboxning. Kanske har någon form utav, träningschema med variationer för dom dagarna då ni inte tränar thaiboxning. Skulle villja hålla på 6 dagar i veckan med det, men min thaiboxningsklubb har tävlings grupp, avancerad grupp och nybörjar grupp :/. och så undrar jag, hur mkt viktnedgång i veckan, ska man ha för att huden ska hinna med? så att det inte blir en massa löshud. Och vad för mat ska man äta?, vill inte ha tabell skit på maten bara simpel grejer.

viktorhermodsson
2013-02-16, 19:55
Skippa chips,godis och läsk till att börja med så ska du se på resultat.

Får man fråga vilken klubb du kör på?

FreddeFitness
2013-02-16, 20:18
Tack för svaret, och självfallet skiter jag i sådant xD, bara dumt och onyttigt :P. fast jag har ju en vana för o äta för stora portioner...... om det fanns någon som skulle kunna säga hur mkt man bör äta xD, så skulle de va så jävla mkt enklare för mig :P.

Klubben heter Avesta Muay Thai borta i Dalarna. Huvudtränaren där har väl cirka 6 års erfarenhet. Fråga han om han kunde fixa något till mig på tisdag torsdag lördag. Men tyvärr så hade han ej tid.

Donkens
2013-02-16, 20:37
6 år erfarenhet som huvudtränare är inte nåt att hurra över. Men för motionens skull så ska det funka.

Eftersom du oftast bygger din kropp i thaiboxningen med din egna kroppsvikt, så behöver man inte lika mycket vila. Thaiboxning är väldigt omfattande när det kommer till tekniken, och min rekommendation till dig är att du går så ofta du kan. Belöna dig 1 dag i veckan med vila, så du inte blir allt för mentalt belastad.

När det kommer till löshud m.m, så beror det såklart på din ålder.
Men var försiktig eftersom ett thaiboxningspass på 2 timmar omsätter väldigt mycket kalorier, försök ligga på 500 med ditt kaloriunderskott.

Se till att träna ofta när du väger 113, för när du väger 70-80 så kommer din kropp fortfarande tro att det står 3 siffrigt på vågen. Du kommer kunna utöva tekniker mycket enklare m.m. Håll på med egen kroppsvikt, armhävningar, situps (glöm inte att cruncha åt sidorna), så du stärker magen på sidorna, eftersom du ska vara beredd på slag där speciellt inom thaiboxning. Benlyft, statiska övningar som plankan är också nyttiga.

Sist och inte minst, i varje teknik du utdelar, så andas du ut. Lycka till och kom gärna med resultaten.

FreddeFitness
2013-02-16, 21:08
hur menade du med går så ofta du kan?. på power walks?. eller thaiboxningen?.

jag är 20 år nu. sett nämligen dessa grejer på youtube shortcut på 6pack, och dom har ju Grovt mkt löshud :s.

Jag fatta nada vad du mena med 500 under kaloriunderskott :D. något med att jag ska äta mindre än vad min kropp behöver?. finns det någon uträkning där man kan kolla upp hur mkt sin kropp behöver?.

Träningsschemat, kommer vara det drygaste för mig att göra.... troligen. Får väl ta och plugga in ett bra schema.

hahaha :D. jag låter HUSHAaaa i varje spark jag gör xD, och varje slag låter jag typ hursha något xD.

och jo hade tänkt ta foton varje månad och sådant. fast har inte direkt några bra ideer på bakgrund och allt det enda jag kan tänka mig är, ifall jag går till en photostadium eller nått.

Rahf
2013-02-16, 21:52
- Läs defftråden som är klistrad överst i detta forum.

- Med "gå så ofta du kan" menas träna thaiboxning så ofta som möjligt.

- Hur mycket löshud som blir över är individuellt. Har du hudbristningar så är risken mycket större.

FreddeFitness
2013-02-17, 03:51
FUCK MAT TABELLER OCH BMI UTRÄKNINGAR, jag kör heldre på 4 timmars träning 6 dar i veckan och äter tills jag känner mig mätt.

Vinter
2013-02-17, 04:22
FUCK MAT TABELLER OCH BMI UTRÄKNINGAR, jag kör heldre på 4 timmars träning 6 dar i veckan och äter tills jag känner mig mätt.

Ja det är väll ungefär vad som krävs, se till att det blir intensiva 4 timmar.

Eller fixa dieten.

Rahf
2013-02-17, 10:45
Du gör som du vill. Förvänta dig inte mycket stöd, om den attityden som genomlyser ditt senaste inlägg fortsätter.

Lärlingen
2013-02-17, 13:34
FUCK MAT TABELLER OCH BMI UTRÄKNINGAR, jag kör heldre på 4 timmars träning 6 dar i veckan och äter tills jag känner mig mätt.


Trevlig attityd du har måste jag säga :). Vilken hjälp tror du att du får om du svarar så på hjälpen någon erbjuder dig?

Tror du att någon på kollo skall trolla med ett spö så du går ner i vikt eller?. Det är ganska självklart att du behöver ta en koll på kosten om du vill gå ner i vikt och gillar du inte det svaret så finns det inget att göra. Testa din egna väg och se vart den tar dig!

FreddeFitness
2013-02-17, 15:03
Jag blev ganska så frustrerad när jag såg en massa siffror och allting..... förlåt. kan dom inte istället visa hur mycket man ska ta beroende på 1-900 vikt tex?. Visserligen kan jag förstå att jag behöver ha koll på kosten. men kan dom nt istället visa nyttiga maträtter?. som är inte direkt avancerade?. För asså dieten visst kan jag ta på mig en diet Bara jag vet vad fan jag ska äta O.o. istället för o trolla med trollspö över en massa räkningar.

adlan
2013-02-17, 17:03
Ät tills du är mätt, går du inte ner äta bara mindre!
Även fast man ska gå ner i vikt/detta så måste man må bra, mycket enklare och roligare då! Ät inte godis, chips och läsk och liknande, undvik fetta såser eller fetare mat och själv klart inget socker...
När jag tränade thaiboxning så körde jag lite gym och kondition och lite spining och core 2-3 dagar i veckan utöver thaiboxningen!
Tips är on din klubb som min kör 2 timmar fyss på lördagar, är ju att dra ditt, man får snabbt resultat kan jag säga!

FreddeFitness
2013-02-17, 17:32
Ät tills du är mätt, går du inte ner äta bara mindre!
Även fast man ska gå ner i vikt/detta så måste man må bra, mycket enklare och roligare då! Ät inte godis, chips och läsk och liknande, undvik fetta såser eller fetare mat och själv klart inget socker...
När jag tränade thaiboxning så körde jag lite gym och kondition och lite spining och core 2-3 dagar i veckan utöver thaiboxningen!
Tips är on din klubb som min kör 2 timmar fyss på lördagar, är ju att dra ditt, man får snabbt resultat kan jag säga!

du skulle inte kunna ge mig ett Schema på grejerna ni gjorde?. tex visst 15 mins uppvärmning sen hur många minuters situp hur många minuters armhävningar, hur många minuters burpees hur många minuters groddhop Tex?.

adlan
2013-02-17, 18:58
Har inte så stor koll på det längre då jag har varit tvungen att avstå från träningen för ätstörning, men ska snart tillbaka igen:)
På fyssen körde vi stationer ca 2 min på varje tror jag och 20-30 sek vila!
Tyngre än man tror, kan tyvär inga övningar i huvudet längre då det var ett tag sen jag körde!
Men ett tips är att börja köra lite plankan, situps och liknande bas övningar några gånger i veckan på gymmet och börja gå på core om du vill få stark mage och rygg!
Annars kör hårt på klubben och vad du känner för utöver, glöm bara inte att du ska träna för det är kul, och du mår bra av det! Tvinga dig inte om du inte gör det då blir det bara tungt och jobbigt och kan leda till dåliga saker...

FreddeFitness
2013-02-17, 19:45
Tack för ditt svar, skulle helst köra väl thaiträning 6 dar i veckan. men idiotiskt som det är så tar dom båda nybörjare och avancerade..... Så blir bara 3 dagars thai i veckan :/. när jag väl kommer hem till stockholm under sommarlovet ska de blir 6 dagars thai och joggning på morgonen :D.

Sniggel
2013-02-18, 07:09
Jag blev ganska så frustrerad när jag såg en massa siffror och allting..... förlåt. kan dom inte istället visa hur mycket man ska ta beroende på 1-900 vikt tex?. Visserligen kan jag förstå att jag behöver ha koll på kosten. men kan dom nt istället visa nyttiga maträtter?. som är inte direkt avancerade?. För asså dieten visst kan jag ta på mig en diet Bara jag vet vad fan jag ska äta O.o. istället för o trolla med trollspö över en massa räkningar.

Om du är beredd att lägga 24 timmar i veckan på att träna. Kan du då inte offra några timmar för att räkna lite på kosten?
Det är trots allt där det kommer att bära eller brista. Det går att misslyckas med viktnedgång även om man tränar 24 timmar i veckan. Det kan räcka med att följa sin hunger för att allt slit ska vara förgäves.

Det jobbiga du behöver gå igenom är:

* Väga det du äter för tillfället och räkna mängden kalorier i det. Åtminstone 3 "typiska" dagar där du har koll på allt du stoppar i munnen. Det finns livsmedelsdatabaser (t ex på slv.se) för att kolla energiinnehåll på maten per 100 g. Dela siffran på 3 och du har ditt dagliga energiintag

* Räkna ut en uppskattning på din energiförbrukning. Detta är enkelt. Harris- & Benediktekvationen finns i den klistrade tråden. Tänk på att denna formel sägs överskatta överviktigas energiförbrukning så siffran kan behöva justeras.

* När du har en uppskattning på både energiintag och energiförbrukning så ser du om du hamnar på minus eller plus.
Orkar du inte räkna på detta så kan jag höfta att du behöver mellan 2000-3000 kcal (kanske t om mer) beroende på i vilken omfattning du tänkt träna (för att hamna på minus). Då höftar jag för att du ska gå ner relativt snabbt i vikt. Du verkar vilja träna mycket så om du ligger på 2000 kcal och tränar 10+ timmar i veckan är risken större att du sliter ut dig.

* När du har bestämt dig för ett energiintag gör du en matplanering som motsvarar den mängden.

Jag förstår att det kan vara förvirrande i början men lägger du tid på att försöka förstå så kommer förvirringen släppa.

Langster
2013-02-18, 08:09
FUCK MAT TABELLER OCH BMI UTRÄKNINGAR, jag kör heldre på 4 timmars träning 6 dar i veckan och äter tills jag känner mig mätt.

Du måste ta ansvar för ditt eget liv. Och viktnedgång... Det är något du endast kan åstadkomma själv och med kunskap kommer man mycket längre än med ett tjockt pannben. Lär dig vad som krävs istället för att gissa dig fram. Det handlar till 90% om kosten. Du måste börja i den änden.

Beemel
2013-02-18, 08:48
hejsan nu är det så att jag har börjat med thaiboxningen för cirka 1 månad sedan, jävligt skoj och allting, vi kör 3 pass i veckan. måndag onsdag fredag.

Fast det är ju nu så här att jag väger 113 kilo, och vill komma ner till 72 kilo är dröm-målet. Vad jag undrar är dock, jag vill lägga till mer träning, på tisdag torsdag och lördag. jag gillar ha ett schema tex 100 situps, och sådant men i längden låter det inte klokt o bara göra situps. om ni förstår mig, så jag undrar någon som tränar thaiboxning. Kanske har någon form utav, träningschema med variationer för dom dagarna då ni inte tränar thaiboxning. Skulle villja hålla på 6 dagar i veckan med det, men min thaiboxningsklubb har tävlings grupp, avancerad grupp och nybörjar grupp :/. och så undrar jag, hur mkt viktnedgång i veckan, ska man ha för att huden ska hinna med? så att det inte blir en massa löshud. Och vad för mat ska man äta?, vill inte ha tabell skit på maten bara simpel grejer.


Kul att du hittat en träningsform du tycker är kul och lycka till med viktminskningen.
Jag började själv med Shotokan Karate för lite över ett år sedan.
Jag tränar karate 3-5 pass i veckan (oftast 4)
Jag började för några veckor sedan kompletterar karateträningen med gympass 2-3 gånger i veckan, det fungerar ganska bra än så länge, även fast jag ligger på kaloriunderskott så orkar jag med det ganska bra. Får väl se hur det blir när fettreserverna runt magen minskar...

Innan jag började gymma så körde jag nedanstående saker på "icke karatedagar"
Mina tips på "hemmaträning" för att komplettera kampsport.

1. Stretching, offra 30-60 min per dag på ordentlig stretch, bränner en del kalorier, minskar risken för skador/sträckningar (exempelvis vid snärtande höga sparkar), ökar rörligheten.

2. Kettlebells, grymt mångsidigt redskap att ha hemma finns mängder med övningar, sök på youtube eller google.

4. Bål och höft styrka, Situps, planka, rumplyft (ligga på golvet med benen i typ 90 grader och hela foten i golvet, lyft arslet från golvet).

4. Benstyrka, knäböjningar, utfall, statiska övningar (sitta mot en vägg t.ex.), ryttarställning (knäböj med benen brett isär, ger även lite stretch) med fötterna pekande framåt eller utåt, övningen går att göra antingen som fulla knäböj (ned och upp) eller statiskt (ner och stanna), eller ett mellanting ner och "gunga" (typ små korta korta knäböj)

5. Armhävningar, smala, breda, långsamma, snabba, med "klapp"

6. Tabataintervall, funkar på de flesta hemmaövningar,
20 sek ansträngning
10 sekunder vila
20 sekunder ansträngning
10 sekunders vila....
o.s.v. i 4 min.
Finns appar till smartphones att hämta.

7. Ryggträning, Skaffa en chinsstång eller hantlar.



LYCKA TILL.

FreddeFitness
2013-02-21, 03:02
Tack för alla era tips. :D tror nog jag har funnit iaf hur jag ska äta för att gå ned i vikt. frukost 2 ägg och en hårdbrödsmacka och en te kopp.

10:30 mellanmål Banan//Äpple

12:00 Lunch Skolmat Enligt Talriksmodellen.
När jag väl är hemma så blir det 1 kycklingfilee. 100 gram fullkorns pasta. och endel sallad till det.

Mellanmål banan//äpple.

Middag. Skolmat, eller ja kyckling filee med fullkorns pasta fast 50 Gram istället för 100 gram. :D

Troligtvisst så kommer jag klara mig med detta tills alla mina fettresurser försvinner :D.