handdator

Visa fullständig version : Illusionen av linjär och begriplig styrkeökning


Silencer
2013-02-16, 15:55
En sak som jag klurat på som inte gör mig klok, men som fått mig och inse hur lite jag egentligen vet om styrka och muskler, är några observationer från gymmet. Jag ska hålla mig kort.

Jag tränar ett program där jag höjer vikten när jag klarar 8 reps. Och då senaste gången jag höjde var det så att jag gjorde 8 reps på 92,5kg i bänk. Nästa pass höjde jag då till 95kg, och klarade 4 reps. Logiskt tänker man ju då att 8x92,5kg motsvarar 4x95kg i styrka, att det är "samma styrka".

Nåväl, sagt och gjort så jobbade jag upp mig och la till en rep, klarade 5x95 och stod sen stilla där ett tag. För att börja periodisera repsintervallet lite sänkte jag vikten ett kommande pass till 87,5kg och förväntade mig att ta minst 10 reps. Men hur gick det? Jag tog 8 reps och det var nog en RPE 9,5. Kanske kanske att det hade gått upp en sista rep om jag totalblåste alla cylindrar.

Efter detta provade jag på nytt 95kg och klarade igen 5 reps. För mig är detta helt ologiskt. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att varje vikt lever lite sitt eget liv, och att det inte går att mäta styrka så linjärt som jag föreställer mig. Konsekvensen av detta blir också att alla 1rm uppskattningar baserat på flera reps blir helt meningslösa.

Men jag förstår ändå inte hur man kan göra denna resa

Klarar 8 på 87,5, höjer till 90
Efter några pass klarar 8 på 90, höjer till 92,5...

och så vidare, i flera steg, men sen när jag sänker med 7,5 kg så är jag liksom "back" i utvecklingen känns det som. Får det verkligen inte att gå ihop.

Automag
2013-02-16, 16:03
Från pass till pass handlar det ju extremt mycket om dagsformen: hur man har ätit, sovit, laddat osv. När man har tränat ett tag får man försöka öka från månad till månad. Ofta tar det ännu längre tid att bli bättre. Tyvärr.

pwnyou
2013-02-16, 16:36
Din styrka verkar kortsiktigt gå upp och ner. Det är inget konstigt i det när man lever ett normalt liv där man ena dagen kanske bär en tung ica-kasse och dagen efter kör 2 extra set biceps än vad man gjorde en vecka innan osv. Alla smådetaljer spelar roll.

Alfers
2013-02-16, 16:55
Har upplevt samma sak. Man tar 8 reps på vikt x. Nästa gång höjer man lite och orkar precis en 5a, sen höjer man mycket och tar ändå en relativt lätt 4a.
Ibland provar man det omvända och en liten sänkning ger en massa extra reps.

Är väl bara att leva med det.

tjing
2013-02-16, 17:28
Dagsform gör mycket.

I "dagsform" räknar jag in alla tänkbara variabler som kan påverka.

Juniper
2013-02-16, 17:30
Det problematiska är väl snarare att ta ett visst antal reps som intäkt för att man blivit starkare, eftersom "en repetition" i regel implicerar att det rör sig om en dynamisk övning som i det här fallet dessutom "överbelastar" det centrala nervsystemet. Grovhugget ger det naturligtvis en bra fingervisning men på den här detaljnivån är det ett ganska trubbigt verktyg. Dels för att bänkpress som sagt är en så pass dynamisk övning att det första setet i ett pass kommer att skilja sig från det första setet i nästa pass. Inte mycket, men tillräckligt. Lägg därtill att det centrala nervsystemet, åtminstone sett till energiförbrukning, utför ungefär en tredjedel av lyftet. Därav den potentiellt sett mycket stora prestationsskillnaden beroende av om man känner sig låg eller på topp.

Awesomeous Prime
2013-02-16, 17:31
dagsform men också beror det ju en hel del på vad du "vänjer" kroppen med att utföra... du säger ju själv att du blev stående en lite längre tid på femmor vilket kanske gjorde en del till för att få dig mer van/"primad" för lägre repstal snarare än att kunna mata på oändligt med reps bara för att du sänkte vikten lite lite grann....

stromming
2013-02-16, 17:31
Du sänkte ju vikten för att det gick dåligt. Något var ivägen för din progression och du tappade i styrka, då är det ju inte så konstigt att vikterna känns tyngre