handdator

Visa fullständig version : Att böja utan rack


Loks
2013-02-16, 10:49
Hej!
Har precis börjat på ett gym efter runt ett års styrketräning hemma. På mitt gym finns det dock inget rack för knäböj utan två smithmaskiner och en ständigt upptagen bänkpressställning. Att byta gym är tyvärr inget alternativ då detta helt enkelt är det vettigaste alternativet i min lilla håla.

Efter att har gjort pistolsquats hemma är jag sugen på att börja med "riktiga" böj. Har dock läst att knäböj i smithen kan vara rent skadligt (enligt bl.a starting strenght) för t.ex knän och ländrygg. Två delar av min kropp jag gärna inte sliter på i onödan.

Jag ska naturligtvis testa mig fram, men lite input till nästa benpass (imorgon) kan ju aldrig skada!

Vad är då bästa alternativet till riktiga knäböj? Är kanske frontböj i smith bättre? Eller är hypen omkring knäböj i smiths skaderisk överdriven?

Sokrates696
2013-02-16, 10:59
Hej!
Har precis börjat på ett gym efter runt ett års styrketräning hemma. På mitt gym finns det dock inget rack för knäböj utan två smithmaskiner och en ständigt upptagen bänkpressställning. Att byta gym är tyvärr inget alternativ då detta helt enkelt är det vettigaste alternativet i min lilla håla.

Efter att har gjort pistolsquats hemma är jag sugen på att börja med "riktiga" böj. Har dock läst att knäböj i smithen kan vara rent skadligt (enligt bl.a starting strenght) för t.ex knän och ländrygg. Två delar av min kropp jag gärna inte sliter på i onödan.

Jag ska naturligtvis testa mig fram, men lite input till nästa benpass (imorgon) kan ju aldrig skada!

Vad är då bästa alternativet till riktiga knäböj? Är kanske frontböj i smith bättre? Eller är hypen omkring knäböj i smiths skaderisk överdriven?

Jag gjorde misstaget att böja 100kg 5x5 i smith förra veckan, hotellet hade en sådan.
Har aldrig haft så ont i låren, tog 3 dagar innan jag kunde gå i trappor utan smärta. Geometrin blir helt fel i smith där stången går lodrätt. I en fri knäböj är inte rörelsen för stången helt lodrät rak.

Kan inte se nån fördel med denna skapelse öht.

Kommer aldrig mer köra i smithmaskin.

/Tommy.

Degpekka
2013-02-16, 11:09
Klart det går att böja helt okej i smith, det blir ju dock aldrig som vanliga böj.

dluddeckens
2013-02-16, 11:14
Smithmaskinen duger bäst som klädhängare tyvärr.

Payter
2013-02-16, 11:48
Man kan smälta ner smithmaskinen och göra viktskivor,så helt värdelös är den inte...

Dissector
2013-02-16, 12:28
Frivänd stången och kör frontböj kanske kan vara ett alternativ när du inte kommer åt bänkpresställningen eller inte vill köra i smithen? :)

emi23j
2013-02-16, 12:33
Har ditt gym möjligtvis aerobic/step brädor?

Jag och tjejen byggde upp stepbrädor och satte upp stången på den när vi trände i ett gym utan tillgång till böj ställning. Fungerade utmärkt

Degpekka
2013-02-16, 13:22
Haha, varför dissar ni smithmaskiner överlag? :)

Fetbulle
2013-02-16, 13:28
Haha, varför dissar ni smithmaskiner överlag? :)

Nu är jag inte någon expert men kan det inte vara så att maskinen balanserar vikten åt dig och dessutom tvingar den dig in i en onaturlig rörelse?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

moodi
2013-02-16, 15:08
Gå till gymmet när du vet att det är lite folk där och ockupera skivstången! Rack är inget måste, bara lära sig att kasta av sig vikten bakåt ifall du inte skulle orka.

Jag personligen hatar smith-maskinen, rörelsemönstret tycker jag blir helt off. Enda gången jag använder smith-maskinen är ifall jag ska göra böj på ett ben med andra benet på en bänk bakom och då tycker jag den duger helt okej.

Degpekka
2013-02-16, 15:34
Nu är jag inte någon expert men kan det inte vara så att maskinen balanserar vikten åt dig och dessutom tvingar den dig in i en onaturlig rörelse?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Jo... men själva aktiveringen i dem andra musklerna(som ej balanserar) är i princip lika stor som om du kört fritt. Och i just knäböj tycker jag inte att rörelsen är så annorlunda, nu kör jag dock mer av en OL-böj både fritt och i smith så det är förmodligen mindre skillnad då än om man SL-böjer med mkt fällning.

exevision
2013-02-16, 15:52
Böjde utanför racket igår. Failade för första gången ufanför racket. Hade pinnarna i racket på en rätt så låg nivå så att det gick att ställa sig på knä och komma fram med stången och lägga den på det som stack ut av pinnarna. Så det gick, men ska nog böja i racket nästa gång jag tror jag är nära gränsen. Synd bara att det racket står så nära väggen och är så trångt...

Loks
2013-02-16, 16:08
Tack för alla svar! Tänkte prova Dissectors tips med att frivända och sedan köra frontböj och jämföra med hur det känns i smithen. Förhoppningsvis är väl bänkställning fri så jag kan prova vanliga knäböj också.

z_bumbi
2013-02-16, 17:23
Finns det en benpress? I så fall är det ett bra alternativ.

Utfall i olika varianter är också bra och vissa av dessa kan man köra i smithen.

Loks
2013-02-16, 17:49
Benpress finns absolut, den tänkte jag testa också.

Av ren nyfikenhet z_bumbi: Vad gör att utfall passar bra i smith medan böj inte gör det (nu vet jag ju inte vad du har för åsikt om smithböjar, men i och med att du inte sa emot någon av alla smith haters så antar jag att du tycker att utfall är att föredra)?

z_bumbi
2013-02-16, 19:08
I utfall är det för de flesta lättare att anpassa fotställningen mer så att det ser ut som vanliga, stationära, utfall.
I böj så har de flesta antingen fötterna långt fram och får något som ser ut som en hacklift, en bred fotställning så att de får en sumoböj eller så får de en ganska underlig stil. Ett fåtal kan köra böj som ser ut ungefär som vanliga i en smith.

bighulken
2013-02-16, 19:21
smithen har ju sin funktion,som isolations övning osv.
brukar ofta köra snebänk i den.
men ska jag köra böj i den,så måste jag flyytta fram min fotstanding så långt framför stången,för att få en rät å fin vinkel när man sen böjer.funkar,men själv tycker jag man förlorar så mycket i fråga om balans osv.

för böjen å marklyften tar just mkt på bål,för att hålla balansen.buktrycket.