handdator

Visa fullständig version : Kcal-rik gainer


Libra
2013-02-16, 01:39
Hej!
Då sambon är alldeles för tunn frågar jag nu er mer erfarna. Hur går man bäst upp i vikt? Det får inte vara för mättsamt då det innebär att sambon istället hoppar över måltider.

Bäst i huvudet just nu gissar jag att svaret är gainer. Han har en som han använder då och då (jag försöker tvinga i honom oftare) men det kanske finns någon som är mer kcal-rik och mindre mättsam?
Den han har nu är Star-nutrision Gainer Pro, knappt 90 gram pulver som han dricker med 3 dl mjölk och 2 tsk oboypulver.

Så, finns det någon här inne som har bra förslag och idéer för något bättre? :)

nitz
2013-02-16, 01:45
Det finns massa roliga hemmagjorda gainers om man söker runt här på forumet.
Dock så är det ju bara en temporär lösning, jag brukar generellt tycka det är en bättre idé att lära sig äta större mängder mat helt enkelt :)

Libra
2013-02-16, 09:25
Spännande, då ska jag ta och kolla runt lite på det åtminstone.

Han är extremt liten i maten och när jag räknade kalorier åt honom ett par dagar för att se vart han låg hamnade han på 1000-1500 om han själv fick bestämde. Jag behöver snarare hålla/gå ner ett kilo i vikt så jag har ändrat bort några av hans fettrika produkter i middagsmaten, så för att han åtminstone inte ska gå ner pga mig så försöker jag få i honom en gainer/dag.

Jag hade givetvis velat få i honom mer mat istället, men det går inte. En gainer är ungefär vad han klarar av förutom den övriga maten han får i sig.

Tisu
2013-02-16, 09:45
Vill han själv gå upp i vikt då? Han kanske trivs som han är...

frekar3
2013-02-16, 10:22
Vill han själv gå upp i vikt då? Han kanske trivs som han är...

+1

Om han nu vill det;

Finns gainers som ger mer än 1000 kcal / servering (finns säkert mer också)
Ringa Raps/Olivolja över maten
Så Kalorität mat som möjligt (Pizza, tillsätta grädde i osv i maten)

Just att överäta när man aldrig gjort det, är rent utsagt ett helvete.
Det som hjälpte mig var Gainer i början.
För att sedan ta tjuren i hornen och helt enkelt trycka i sig mat trots att jag inte var hungrig.(Men då är vi tillbaka på ruta ett, vill han det själv?)

Libra
2013-02-16, 10:50
Jag antar att hans vilja går i perioder. Han har alltid varit smal och "kan äta allt". Men att väga 60-61 kg till sina 184 cm är långtifrån hälsosamt. Tidigare har han åtminstone legat på 66 kg, lite upp lite ner, och haft det som sin normala vikt. Men det skrämmer mig att han inte minns detta själv (ca 1 år sedan) och att han nu ser ca 61 kg som sin nuvarande normala vikt.

Han säger att han dricker sin gainer/dag så länge jag gör den, men det är inte alltid det håller heller. Dessutom hjälper det givetvis inte att han går upp sent och inte har någon egen mat-klocka. Detta innebär att han struntar i frukosten, kan ibland känna hunger men äter inte förrän 3-4 h senare.

Så ja, han vill. Men är nog lite väl insnöad på att han "alltid" har legat på sin vikt och helt enkelt inte kan gå upp.

strikt
2013-02-16, 11:37
Jag antar att hans vilja går i perioder. Han har alltid varit smal och "kan äta allt". Men att väga 60-61 kg till sina 184 cm är långtifrån hälsosamt. MASSA TEXT

Folk som säger att de äter jättemycket och kan äta allt utan att gå upp i vikt är alltid helt fel ute.

Hade de käkat som de påstår att de kan, så hade de gått upp i vikt. Period!

Godis, kanelbullar, soyayoghurt och allt annat gott, tugga tugummi för att hålla tändernas belastning minimal! =)

LillisJ
2013-02-16, 11:46
En liter röd mjölk om dagen. Mättar inte alls.

Sheogorath
2013-02-16, 11:53
Folk som säger att de äter jättemycket och kan äta allt utan att gå upp i vikt är alltid helt fel ute.

Hade de käkat som de påstår att de kan, så hade de gått upp i vikt. Period!

Godis, kanelbullar, soyayoghurt och allt annat gott, tugga tugummi för att hålla tändernas belastning minimal! =)


Saken är den att de säkert svinar i sig stora portioner onyttigheter som de säger men eftersom aptiten hos dessa personer fungerar som den ska kommer de gå långa stunder utan kaloriintag. I medeltal blir det därför inget överskott och vikten står stilla över en längre mätperiod. :)

Ondskapelsen
2013-02-16, 11:57
Röd mjölk och vispgrädde i mat = win. Pluspoäng för att allting blir skitgott med vispgrädde.

Libra
2013-02-16, 14:08
Precis! Han dricker nästan enbart cola och äter choklad, godis etc -även under den tiden som jag räknade åt honom. Men trots detta höll han sig ändå på ett intag av 1000-1500 kcal/dag.

Maten hade jag absolut kunnat spä på, problemet där är istället att jag inte kan äta allt och att göra två middag känns lite väl... Alternativet är väl att jag får äta en miniportion och lägga till en massa sallad :)

Vitlök
2013-02-16, 17:21
Precis! Han dricker nästan enbart cola och äter choklad, godis etc -även under den tiden som jag räknade åt honom. Men trots detta höll han sig ändå på ett intag av 1000-1500 kcal/dag.

Maten hade jag absolut kunnat spä på, problemet där är istället att jag inte kan äta allt och att göra två middag känns lite väl... Alternativet är väl att jag får äta en miniportion och lägga till en massa sallad :)

Varför får jag inte ihop det där..äter han som en liten tös?
100gram choklad innehåller väl strax under 600kcal, och det hinner man ju äta upp under ett reklamavbrott på tv. Hur han lyckas få in cola, godis och choklad på en budget på 1500kcal känns för mig lite märkligt.

z_bumbi
2013-02-16, 17:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Libra
2013-02-16, 23:12
För att han dricker en till två burkar cola och kan nöja sig med en rad choklad eller två. Alternativt äta halva chokladkakan och istället ha skippat en måltid.

Och ja, jag själv 160 lång, 55 kg äter mer än honom.

Exempel på matintag.
Dag 1
-en burk cola
-en gainer*
-köttsoppa
-en banan*
-100 gram choklad
=1659 kcal

Dag 2
-köttfärsgryta med ris
-två burkar cola
-en bit tårta
-två matmuffins
-gainer*
=1751 kcal

* = det som jag har klämt i honom utöver det han hade ätit annars.

Jag lyckades få honom att äta ca 2700 kcal, men det var bara under ca 3 dagar och han tyckte att han åt konstant -han äter dessutom riktigt långsamt.