handdator

Visa fullständig version : Okokt potatis


danieln
2004-02-18, 14:13
Finns det några nackdelar med att käka potatisen rå? Hittade en liten text...

"Tillagningsmetoden påverkar GI. Till exempel kokningstiden av pasta påverkar GI. Ju mer okokt pastan är ju lägre blir GI. Ett annat exempel är potatis där okokt potatis är resistent mot hydrolys eller nedbrytning och har därmed ett lågt GI. Kokas potatisen så gelatiniseras stärkelsen i potatisen och är lätt att bryta ner och GI blir därmed högt. Om man sedan kyler potatisen, blir gelatiniseringsprocessen reversibel och cirka 12 procent av potatisen kan inte brytas ner och tas upp och GI blir därmed lägre än för den varma kokta potatisen."

Taget ur...

http://www.medikament.nu/PDF-filer/7-03/britta_barkeling.pdf

Axl
2004-02-18, 14:17
Jag vet inget om eventuella nackdelar med att äta rå potatis. Men gott är det !

/Axl

danieln
2004-02-18, 14:19
Ja med lite salt på så funkar det fin-fint.

MasterChief
2004-02-18, 15:19
Jag trodde jag var ensam om att älska rå potatis...Med lite salt på är det underbart..Sen behöver man ju knappast vara en mästerkock...svårt att misslyckas http://www.stopstart.freeserve.co.uk/smilie/chef.gif

Winternal
2004-02-18, 15:20
Rå?? :eek:

Satan vad äckligt.. :smash:

Axl
2004-02-18, 15:56
Originally posted by Winternal
Rå?? :eek:

Satan vad äckligt.. :smash:

Nej nej, som ett äpple fast med annan smak... :-)

/Axl

King Grub
2004-02-18, 16:28
Du tar inte upp näringen i rå potatis. Bortkastat, med andra ord. Då spelar GI ingen roll. Du kan lika gärna spola ner potäterna i toaletten direkt.

Nahrung. 2000 Feb;44(1):19-22.


Effect of processing on potato starch: in vitro availability and glycaemic index.

Garcia-Alonso A, Goni I.

Instituto del Frio, CSIC, Departamento de Metabolismo y Nutricion, Madrid, Spain.

The content of digestible starch (DS) and resistant starch (RS) in processed potatoes was assessed. In addition, the effect of domestic cooking on the in vitro digestibility of starch in this tuber, which may influence the glycaemic response, was studied. Resistant starch in raw potato is high, however different RS values were obtained when processed, ranging from 1.18% in boiled potatoes to 10.38% in retrograded flour. In general, cooked potatoes have high levels of DS. Starch digestibility is improved after processing and it is affected by the cooking methods. Boiled and mashed potatoes showed the highest rate of digestion, on the contrary raw potato was hardly digested. The estimated Glycaemic Index (GI) from the degree of starch hydrolysis within 90 min was in accordance with the reported GI values, for potatoes processed in the same way.

Croatia_BoY_78
2004-02-18, 16:38
Jag har hört att man kan få feber av att äta RÅ potatis :confused:

MasterChief
2004-02-18, 16:51
King Grub:
Hmmm...därför jag blir lite konstig i magen efter jag klämt i mig tre hela potatisar...http://www.addis-welt.de/smilie/smilie/wc/402.gif http://www.addis-welt.de/smilie/smilie/kampf/2169.gif

Lalla
2004-02-18, 18:05
Grub > Ojdå, men om man äter tex. råstekt potatis då? Brukar steka den utan att koka först, tex. i form av skivor, stavar, tärningar eller riven med morötter....

Den blir ju inte genomstekt, den är gyllenbrun utanpå (stekt med lite olja) och bara varm inuti...på med lite stripskrydda, mums till fisk i alla fall :eating:

Trytter
2004-02-18, 20:08
Mos på råa potatisar...
Hmmmm, undrar hur det skulle smaka:MrT:

Hnke
2004-02-18, 21:31
Originally posted by danieln
Finns det några nackdelar med att käka potatisen rå? Hittade en liten text...

"Tillagningsmetoden påverkar GI. Till exempel kokningstiden av pasta påverkar GI. Ju mer okokt pastan är ju lägre blir GI. Ett annat exempel är potatis där okokt potatis är resistent mot hydrolys eller nedbrytning och har därmed ett lågt GI. Kokas potatisen så gelatiniseras stärkelsen i potatisen och är lätt att bryta ner och GI blir därmed högt. Om man sedan kyler potatisen, blir gelatiniseringsprocessen reversibel och cirka 12 procent av potatisen kan inte brytas ner och tas upp och GI blir därmed lägre än för den varma kokta potatisen."

Taget ur...

http://www.medikament.nu/PDF-filer/7-03/britta_barkeling.pdf

ja......





den e hård.. :D

danieln
2004-02-19, 00:26
Originally posted by King Grub
Du tar inte upp näringen i rå potatis. Bortkastat, med andra ord. Då spelar GI ingen roll. Du kan lika gärna spola ner potäterna i toaletten direkt.

Antog att det va något sådant med tanke på att det står "okokt potatis är resistent mot hydrolys eller nedbrytning ".

Tack.

danieln
2004-02-19, 00:29
Hm. Funderade på "Om man sedan kyler potatisen, blir gelatiniseringsprocessen reversibel och cirka 12 procent av potatisen kan inte brytas ner och tas upp och GI blir därmed lägre än för den varma kokta potatisen.".

Alltså sämre ur näringssynpunkt att käka tex. kall potatissallad än varma potatisar.

__Linnea__
2011-06-05, 12:01
Du tar inte upp näringen i rå potatis. Bortkastat, med andra ord. Då spelar GI ingen roll. Du kan lika gärna spola ner potäterna i toaletten direkt.

Nahrung. 2000 Feb;44(1):19-22.


Effect of processing on potato starch: in vitro availability and glycaemic index.

Garcia-Alonso A, Goni I.

Instituto del Frio, CSIC, Departamento de Metabolismo y Nutricion, Madrid, Spain.

The content of digestible starch (DS) and resistant starch (RS) in processed potatoes was assessed. In addition, the effect of domestic cooking on the in vitro digestibility of starch in this tuber, which may influence the glycaemic response, was studied. Resistant starch in raw potato is high, however different RS values were obtained when processed, ranging from 1.18% in boiled potatoes to 10.38% in retrograded flour. In general, cooked potatoes have high levels of DS. Starch digestibility is improved after processing and it is affected by the cooking methods. Boiled and mashed potatoes showed the highest rate of digestion, on the contrary raw potato was hardly digested. The estimated Glycaemic Index (GI) from the degree of starch hydrolysis within 90 min was in accordance with the reported GI values, for potatoes processed in the same way.

Bump.

Jag hade tänkt slå till med lite råriven potatis till middag såhär i sommarvärmen.

Betyder detta att jag inte behöver räkna in några potatiskalorier idag? :D
Jag finfördelar dem ju ändå, även om de bara är skalade och okokta

vicarious
2011-06-05, 12:08
Hur mycket är lite? Är det inga överdrivna mängder du ska ha kan du ju räkna det som kokt potatis och om det skulle vara så att inte alla kalorier tas upp har du ju det "till godo" så att säga. Om du nu inte räknar kalorier för att komma på överskott..?

Ronn
2011-06-05, 12:09
Om det här stämmer så måste ju rå potatis vara grym bra snacks? :)

vicarious
2011-06-05, 12:13
Om det här stämmer så måste ju rå potatis vara grym bra snacks? :)

Jag trodde snacks skulle vara gott.