handdator

Visa fullständig version : Smärta i "anterior band" (?) vid tunga knäböj


Fenrir
2013-02-15, 20:34
Hej,

När jag utför tunga knäböj upplever jag en ihållande smärta (mellan seten) i vad jag tror är anterior band (känner ej till den svenska termen). Varför jag tror att smärtan kan härledas hit är för att smärtområdet är väldigt lokalt; genom att föra tummen fram och tillbaka med en svängningsradie om ungefär 3-4 cm täcker jag hela smärtområdet. Det verkar stämma väl överens med min uppskattning på storleken hos AB. Även positionen överensstämmer.

Jag har, utan vidare framgång, försökt hitta information om hur man bearbetar detta symptom - därför vänder jag mig hit och hoppas på att någon kunnig individ ska lysa upp mitt mörker! Är det någon som har någon kunskap att bidra med? :)


Tack på förhand

Sheogorath
2013-02-15, 20:36
"Anterior band" får du nog ringa in på en bild så att man förstår vad du menar.

Fenrir
2013-02-15, 21:01
"Anterior band" får du nog ringa in på en bild så att man förstår vad du menar.

Glömde bifoga bilden!

http://o.cotot.com/s/bot6/3639.jpg

Sheogorath
2013-02-15, 21:03
För att börja från rätt håll så vet du alltså att du tittar från sidan, på den sidan av armbågen som är närmast kroppen. Right?

Wormzie
2013-02-15, 21:07
Var på ryggen har du stången? Low-bar ger för många mycket belastning på armbågar som kan orsaka smärta.

pezrulezhaakon
2013-02-15, 21:13
Fenrir, jag tippar på att du lägger för stor belastning på händerna av stången. Beror ofta på sämre rörlighet i axelpartiet, som speciellt visar sig vid lowbartekniken. En lösning kan vara att bredda greppet en bit. Ökad axelrörlighet och något högre stångplacering är fördelaktigt.

blondyz
2013-02-15, 21:59
Fenrir, jag tippar på att du lägger för stor belastning på händerna av stången. Beror ofta på sämre rörlighet i axelpartiet, som speciellt visar sig vid lowbartekniken. En lösning kan vara att bredda greppet en bit. Ökad axelrörlighet och något högre stångplacering är fördelaktigt.

Finns det någon fördel med att ha händerna under stången öht? Jag lägger händerna bakom/på stången och har fått för mig att det är det bästa. Detta eftersom att det blir väldigt stor belastning på handleder och i förlängningen armar, armbågar och axlar om man vilar så tung vikt med händerna i den vinkeln man får av att ha händerna under, ännu värre om det börjar vingla och man försöker stabilisera med händerna.

Edit: Kör i princip uteslutande lowbar.

pezrulezhaakon
2013-02-15, 22:14
blondyz

Nej, det skulle jag inte påstå att det är nån direkt fördel.
Vissa personer kan dock uppleva att man kan skapa en något mer kompakt grund där stången ligger, genom smalare grepp, men det kräver mer rörlighet i axellederna.

Fenrir
2013-02-16, 03:30
För att börja från rätt håll så vet du alltså att du tittar från sidan, på den sidan av armbågen som är närmast kroppen. Right?

Stämmer bra det!

Var på ryggen har du stången? Low-bar ger för många mycket belastning på armbågar som kan orsaka smärta.

Bifogar en bild som visar ungefär var stången är placerad.

Fenrir, jag tippar på att du lägger för stor belastning på händerna av stången. Beror ofta på sämre rörlighet i axelpartiet, som speciellt visar sig vid lowbartekniken. En lösning kan vara att bredda greppet en bit. Ökad axelrörlighet och något högre stångplacering är fördelaktigt.

Jag har nog ganska dålig rörlighet i axelpartiet, det stämmer. Brukar ofta uppleva smärta i någon av axlarna (främre deltat) en dag eller två efter ett knäböjspass. Det kan kännas som att en nerv har hamnat i kläm mer eller mindre genom att det är en ihållande, dov, smärta.

Ett bredare grepp tycker jag påverkar min böjstil negativt med avseende på djup och ryggfällning; det kan dock vara något jag har inbillat mig (får utvärdera igen). Angående stångens placering med avseende på höjd så känner jag att en högre placering än den jag anammar nu leder till en ökad grad av ryggfällning. Hellre jobbar jag då på att förbättra rörligheten och/eller vad som nu behövs förbättras.

Kischen
2013-02-16, 06:54
Glömde bifoga bilden!

http://o.cotot.com/s/bot6/3639.jpg

Runkmuskeln? :-)

Sheogorath
2013-02-16, 06:55
Runkmuskeln? :-)

(sitter på armbågens utsida)