handdator

Visa fullständig version : Träna mage, rätt eller fel?


Adhinio
2013-02-15, 14:35
Har i stort sätt nyligen börjat köra seriöst på gym och har en fråga angående magen.
Jag ANTAR att magen är 1 enda stor muskel, eller är detta fel?
När jag kör mina lutande situps så känner jag bara att det tar på de nedre magmusklerna och känner ingenting på överdelen! Tränas även överdelen fast jag inte känner det och inte har träningsverk där?

edasvangen
2013-02-15, 14:51
Har ingen aning om det du gör tar ordentligt på överdelen men du kan ju alltid prova att göra http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtCrunch.html ett tag istället och kolla om det ger bättre resultat.

PureWhey
2013-02-15, 14:53
Du skriver först att det är en muskel, sen "de nedre magmusklerna"?

begt
2013-02-15, 14:55
Har i stort sätt nyligen börjat köra seriöst på gym och har en fråga angående magen.
Jag ANTAR att magen är 1 enda stor muskel, eller är detta fel?
När jag kör mina lutande situps så känner jag bara att det tar på de nedre magmusklerna och känner ingenting på överdelen! Tränas även överdelen fast jag inte känner det och inte har träningsverk där?

Jag tror inte att du hade varit särskilt rörlig om det bara fanns en magmuskel :)

Adhinio
2013-02-15, 14:57
Tack ska pröva detta.
Jag kör nedåtlutande situps för tillfället, riktigt jobbigt, men som sagt känner jag inte alls lika mycket på överdelen som på underdelen!

d1anny2
2013-02-15, 15:01
Några favoritövningar på Magfronten? Jag gillar bland annat den rejäla övningen där man hänger som vid smala chins och med armbågar samt ben så sträckta som möjligt utför fällkniv.

Past0rn
2013-02-15, 15:16
Har i stort sätt nyligen börjat köra seriöst på gym och har en fråga angående magen.
Jag ANTAR att magen är 1 enda stor muskel, eller är detta fel?
När jag kör mina lutande situps så känner jag bara att det tar på de nedre magmusklerna och känner ingenting på överdelen! Tränas även överdelen fast jag inte känner det och inte har träningsverk där?
http://24.media.tumblr.com/550e8c429b88987483f257235dcecc22/tumblr_mgcxc1KtoL1qlb95jo1_500.jpg
Denna övning gav mig en grym träningsverk, med endast några få repetitioner!

bigbellybob
2013-02-15, 15:21
Har i stort sätt nyligen börjat köra seriöst på gym och har en fråga angående magen.
Jag ANTAR att magen är 1 enda stor muskel, eller är detta fel?
När jag kör mina lutande situps så känner jag bara att det tar på de nedre magmusklerna och känner ingenting på överdelen! Tränas även överdelen fast jag inte känner det och inte har träningsverk där?

Oroa dig inte :), man ej isolera varken övre eller nedre delen av magen, utan hela tränas likvärt mycket vid samtliga övningar.

bigbellybob
2013-02-15, 15:41
Oroa dig inte :), man ej isolera varken övre eller nedre delen av magen, utan hela tränas likvärt mycket vid samtliga övningar.

Kan ej*

Mollestam
2013-02-15, 16:59
Fällkniven med medicinboll och bålrotationer med medicinboll (där man har både ben och överkropp i luften, rör bara marken med rumpan) är mina favoritövningar för mage. Lyckas tyvärr inte med fulla dragonflyes. Brutalbänk är också bra!

bigbellybob
2013-02-15, 17:05
Tips på övning: tunga knäböj (glöm ej spänna magen), cablecrunches och snea cablecrunches

d1anny2
2013-02-16, 14:10
Fällkniven med medicinboll och bålrotationer med medicinboll (där man har både ben och överkropp i luften, rör bara marken med rumpan) är mina favoritövningar för mage. Lyckas tyvärr inte med fulla dragonflyes. Brutalbänk är också bra!

Dragonflies är fin ja. Men brutalbänk, någon smart idé om hur man får till det på ett normalutrustat gym?

Mart|n
2013-02-16, 16:00
Dragonflies är fin ja. Men brutalbänk, någon smart idé om hur man får till det på ett normalutrustat gym?

Man köper eller bygger en brutalbänk.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Mollestam
2013-02-16, 16:43
Dragonflies är fin ja. Men brutalbänk, någon smart idé om hur man får till det på ett normalutrustat gym?

På mitt gym så finns det ett armgångsrum om man så säger, där brukar man kunna hänga i knävecken och sedan köra fria situps där. Man får ju köra lite långsammare och mer kontrollerat i och med att man inte har något ryggstöd, men tar gör det i alla fall!

straand94
2013-02-18, 17:14
Dragonflies är fin ja. Men brutalbänk, någon smart idé om hur man får till det på ett normalutrustat gym?

Kör en halvvariant. Ta en sån här: http://3.bp.blogspot.com/-7FWRHOwFT5U/T8_MY2u0CsI/AAAAAAAAAIg/_sCzSI6zSR0/s1600/rygglyft.jpg

och dra upp fotstöden så långt upp du kan, lägg på vikter så att ställningen inte välter av din vikt. Lägg dig på andra hållet så att du tittar upp i taket och utför dina "situps". Fungerar hur bra som helst!

Pjotor
2013-02-18, 17:25
Maghjul är bra grejer. Kan göras knästående i början för att mjukstarta.

d1anny2
2013-02-18, 18:31
Kör en halvvariant. Ta en sån här: http://3.bp.blogspot.com/-7FWRHOwFT5U/T8_MY2u0CsI/AAAAAAAAAIg/_sCzSI6zSR0/s1600/rygglyft.jpg

och dra upp fotstöden så långt upp du kan, lägg på vikter så att ställningen inte välter av din vikt. Lägg dig på andra hållet så att du tittar upp i taket och utför dina "situps". Fungerar hur bra som helst!

Grymt. Ska testa imorgon såvida inte frugan far in på förlossning före dess.

Maghjul är bra grejer. Kan göras knästående i början för att mjukstarta.

Maghjulet har gett mig ryggskott två gånger. Naprapat i göteborg mena jag hade för svag core. Är bättre nu, men ryggskott hade passat jäkligt illa. Lyfter en tung unge in och ut ur en spjälsäng i ett kallt rum mitt i natten.

filmjölk
2013-02-18, 18:38
"Maghjulet" kan man göra i en lightvariant i en vanlig bebisgunga (bättre grepp än däckvarianten) i en gungställning.

Svårförklarad men jag kan ge det ett försök om ni inte förstår hur jag avser. Det är en ruggigt bra "hemma"övning om man inte är tillräckligt stark för maghjulet.

d1anny2
2013-02-18, 20:45
Tror jag anar vad du menar. Har ett par romerska ringar bultade i taket. Brukar sänka lågt och köra bröst flies nedåt. Då även möjligt att utföra övningen framåt och träna mage. Tänker man på att inte tappa svanken borde det gå bra...