handdator

Visa fullständig version : För-/Nackdelar med få vilodagar?


RykteT
2013-02-15, 10:49
Tjenare!

Jag undrar lite över det här med vila. Ja, jag vet att det är viktigt med vila efter en hård träningsvecka men jag undrar lite över för-/nackdelarna med få vilodagar.

Låt mig ge ett exempel:
Jag tränar 5 dagar i veckan och 2 dagar är vilodagar. Hade jag byggt muskler snabbare om jag lade in ett pass till i veckan och bara hade två vilodagar eller hade det slitit ut musklerna bara?

Vad jag vet så påverkas även det CNS när du tränar tung träning ofta och jag undrar om det finns fler sådana här nackdelar?

Har ni svaren får ni gärna svara på följande sätt

Fördelar:
- xxxxx
- xxxx

Nackdelar:
- xxxx
- xxxxxxxxx

För att det ska bli lättare överskådligt.

Tack på förhand! *cupid*

Pjotor
2013-02-15, 11:01
Det beror helt och hållet på träningen ser ut och var vilodagarna ligger. Du kan träna två pass om dagen varje dag utan att slita ut dig, eller så kan du träna två dagar i veckan och gå in i väggen väldigt fort...

RykteT
2013-02-15, 11:29
Det beror helt och hållet på träningen ser ut och var vilodagarna ligger. Du kan träna två pass om dagen varje dag utan att slita ut dig, eller så kan du träna två dagar i veckan och gå in i väggen väldigt fort...

Jag tränar relativt tungt ca 1 timma varje pass. Vet att "tungt" är luddigt men om vi säger att jag tränar till 1 rep innan fail ungefär varje set.

RykteT
2013-02-16, 15:52
Bump!

tlk
2013-02-16, 16:08
Helt omöjligt att svara på vad som fungerar bäst för dig. Prova och utvärdera.

Axii
2013-02-16, 16:40
Jag tränar relativt tungt ca 1 timma varje pass. Vet att "tungt" är luddigt men om vi säger att jag tränar till 1 rep innan fail ungefär varje set.

Varför inte till failure för?

King Grub
2013-02-16, 16:48
Varför inte till failure för?

Muskelaktiveringen når en platå flera repetitioner före failure, och att regelbundet gå till fail innebär inte större muskelaktivering eller tillväxt, utan slitage på nervsystemet, möjligt sänkta nivåer av anabola hormoner och uttröttning snarare än extra stimulans av tillväxt. Det är progression ger tillväxt, inte träning till failure, som snarare kan försvåra progresssion på sikt.

Sokrates696
2013-02-16, 17:53
Fördelar:
Bra utnyttjande av gymkort.

Nackdelar:
Musklerna växer vid vila.
Risk för slita ut sig mentalt.
Obefintligt liv utanför gymmet.

/Tommy.