handdator

Visa fullständig version : Schema (once in a life time)


Inhoc
2013-02-15, 00:22
Nu är det så här att jag har fått en möjlighet, något av en "once in a life time" :naughty:, att befinna mig på andra sidan jorden (Thailand) i nästan 10 månader. I och med att jag kommer att ha lite mer fritid när jag är därborta så har jag gått i tankarna att jag skall ändra på mitt halvkroppsschema som jag just nu kör varannan dag till följande:

Dag 1:
Bänkpress/hantelpress
Lutande bänk/hantel
Cable pulldowns
"Skullcrushers"
Sidolyft
Framåtböjd hantellyft (baksida axlar)
Militärpress

Dag 2:
Latsdrag (fram, inte bakom nacke)
Skivstångsrodd (pronerat)
Shrugs
Marklyft
Good mornings
Skivstångscurl/Hantelcurl

Dag 3:
Knäböj
Benspark
Lårcurl
Raka marklyft
Vadpress
Mage
Rotatorcuffs

Alltså kommer jag att befinna mig på gymmet 6 av 7 dagar. Sjunde dagen är "ligga på soffan".

Det jag egentligen frågar efter är synpunkter på schemat. Reppen kommer vara 5-8 och 4-5 set för varje övning.

Fliptones
2013-02-15, 08:37
Shit vad nice! Spendera nästan ett år i paradiset.. träna, ligga på playan, och käka brutala mängder av kyckling med cashewnötter.
Nä, fan jag drar själv nästa vinter. Minst 2 månader, gärna 3. Måste bara få ledigt från jobbet först.. hehe.
Okej, nog med OT. Tycker det ser bra ut, även om jag kanske skulle ändrat ordningen lite här och var:

Dag 1:
Bänkpress/hantelpress
Lutande bänk/hantel
Militärpress
Sidolyft
Framåtböjd hantellyft (baksida axlar)
"Skullcrushers"
Cable pulldowns


Dag 2:
Marklyft
Latsdrag (fram, inte bakom nacke)
Skivstångsrodd (pronerat)
Shrugs
(Good mornings) - skulle jag strukit. Känns som det räcker med resten på det här passet.
Skivstångscurl/Hantelcurl

Dag 3:
Knäböj
Benspark
Lårcurl
Raka marklyft
Vadpress
Mage
Rotatorcuffs

Glöm inte att få thaimassage. Ofta! :)

ChrisRiddick
2013-02-15, 08:50
Grattis till lyckan;) sola lite extra för alla oss andra med.

som föregående "talare" hade jag också flyttat alla basövningar till början av varje muskelgrupp.

militärpress först av axelövningarna.
mark först på ryggdan osv.

mark och lats/chins kan du alternera mellan.

kankse lägga till nån övning extra för bicep hade vatt på sin plats.

z_bumbi
2013-02-15, 08:54
På 10 månader så skulle jag planera någon typ av periodisering anpassat till en målsättning men om man inte vill göra det så skulle jag i alla fall se till att inte träna samma träningspass två gånger per vecka utan att variera mellan passen.

Inhoc
2013-02-15, 10:59
Tycker det ser bra ut, även om jag kanske skulle ändrat ordningen lite här och var:



som föregående "talare" hade jag också flyttat alla basövningar till början av varje muskelgrupp.


Var lite slarvig när jag skrev ner de men precis som ni påpekar så är tanken att jag alltid kör basövningarna först.

På 10 månader så skulle jag planera någon typ av periodisering anpassat till en målsättning men om man inte vill göra det så skulle jag i alla fall se till att inte träna samma träningspass två gånger per vecka utan att variera mellan passen.

Jag tar mer än gärna emot tips på periodiseringen och variationen. Mitt absolut främsta mål med träningen är volym. Styrka kommer som en avlägsen tvåa.

ChrisRiddick
2013-02-15, 20:47
Var lite slarvig när jag skrev ner de men precis som ni påpekar så är tanken att jag alltid kör basövningarna först.

Jag tar mer än gärna emot tips på periodiseringen och variationen. Mitt absolut främsta mål med träningen är volym. Styrka kommer som en avlägsen tvåa.

även om styrka är avlägsen 2a skulle du ändå kunna slänga in några veckor av
5x5 på basövningar.

i mitt tycke är det faktiskt "roligare" att lyfta riktigt jävla tungt i mark och böj.

10-12 reps i knäböj känns som aerobics hahaha:cool: