handdator

Visa fullständig version : Stor viktminskning, litet underskott


Meliss
2013-02-14, 22:58
Ja jag postar ännu en tråd men jag har letat runt men inte hittat svar på min fråga.

Man rekommenderas ju att ligga på -500 kcal och jag har sett och läst personer som har legat på ett sådant stort underskott men som har gått ner 6 kg under 1 månad. Hur kan man gå ner så mycket på ett underskott av 500 kcal? Egentligen borde den totala viktminskningen bara ha blivit ca 2 kg.

Provrörsbarn
2013-02-14, 23:05
Ja jag postar ännu en tråd men jag har letat runt men inte hittat svar på min fråga.

Man rekommenderas ju att ligga på -500 kcal och jag har sett och läst personer som har legat på ett sådant stort underskott men som har gått ner 6 kg under 1 månad. Hur kan man gå ner så mycket på ett underskott av 500 kcal? Egentligen borde den totala viktminskningen bara ha blivit ca 2 kg.

Vätska o tarminnehåll bland annat kan väga en hel del ;P

Bryggan
2013-02-14, 23:18
Jag kanske bara surrar men så här är det för mig iaf. Vill jag minska min vikt så smäller det bara till de första 5-6 kilona och efter en månad ungefär så planar det ut till att bli precis 2 kilo i månaden om jag ligger på -500. Jag vet inte hur det går till och kan bara fantisera om att man får en annan vätskebalans i kroppen. Även den vikten man alltid bär på i tarmsystemet minskar när man minskar sitt födointag, dessa parametrar stabiliseras efter en månad eller något tycker/tror jag. När man justerar in sin föda till att ligga på låt mig säga i mitt fall ca 2200 kcal om dagen vilket ger mig då -500 kcal. Fortsätter jag att ligga på 2200 kcal månad ut och månad in så är det inte -500 kcal längre för varje kilo jag förlorar så ändras ju min basal energiåtgång. Detta gör att -500 kcal inte är -500 kcal efter en månad utan kanske -400 kcal "endast".

En liten passus är att jag blev matförgiftad mitt under dieten nyligen....första gången förövrigt. Allt kom ut både här och där till jag kände mig helt tom, inte speciellt sjuk med feber och så men totalt tom på tarminnehåll. För skojs skull vägde jag mig och vägde 2 kilo mindre. När det första kom ut den naturliga vägen för första gången igen hade jag ökat 2 kilo igen. Kan tänka mig att jag kanske bär omkring på 3-4 kilo i tarmen när jag inte dietar. Jaja det var högst ovetenskapligt men men.