handdator

Visa fullständig version : Överätning och leptin


Flygplan
2013-02-14, 20:07
Jag vill minnas att jag läst i någon av Lyle McDonalds böcker för bra många år sedan att det krävs att man överäter kolhydrater under en viss tid (5h var det nog) för att återställa leptin-nivåerna i kroppen.

Detta har jag sedan dess aldrig sett diskuteras någonstans överhuvudtaget, det ligger liksom bara kvar i bakhuvudet. Men det är ju en minst sagt viktigt detalj om det ligger någon sanning i det. Nu sitter jag här i slutet av en ätardag, där jag överätit ett visst antal timmar. Istället för att fortsätta leva i ovisshet tänkte jag fråga experterna här på forumet.

Finns det någon sanning i det?

owaysis
2013-02-14, 21:21
Jag har också hört nåt om detta och att det då är bra att köra med en ätardag en gång i veckan för att kroppen ska börja förbränna mer fett. Vet inte om det är någon sanning i det men hade ju varit kul om någon kunnig hade svarat.

Flygplan
2013-02-14, 21:25
Jag har också hört nåt om detta och att det då är bra att köra med en ätardag en gång i veckan för att kroppen ska börja förbränna mer fett. Vet inte om det är någon sanning i det men hade ju varit kul om någon kunnig hade svarat.

Jodå, så är det utan tvekan. Det jag undrar är om det krävs att överätningen måste ske under ett visst antal timmar för att få någon påverkan på leptin-nivåerna eller inte.

owaysis
2013-02-14, 21:28
Jodå, så är det utan tvekan. Det jag undrar är om det krävs att överätningen måste ske under ett visst antal timmar för att få någon påverkan på leptin-nivåerna eller inte.

Du verkar vara väldigt säker på det :)

Finns det någon studie man kan läsa om ämnet eller är det något du själv märkt av? Det är inte så att jag inte tror på dig men vill bara veta mer om ämnet.

Flygplan
2013-02-14, 21:37
Du verkar vara väldigt säker på det :)

Finns det någon studie man kan läsa om ämnet eller är det något du själv märkt av? Det är inte så att jag inte tror på dig men vill bara veta mer om ämnet.

Det är väldigt vedertaget, ja. Jag själv läser inte studier på pubmed, så någon referens kan jag inte ge dig. Nu får du sluta kapa min tråd ;)

Bryggan
2013-02-14, 22:05
Så leptin som utsöndras av fettet kan signalera att det inte behövs mer energi för att man fyller levern med glykogen....intressant.

Flygplan
2013-02-14, 23:29
Så leptin som utsöndras av fettet kan signalera att det inte behövs mer energi för att man fyller levern med glykogen....intressant.

Levern lagrar väl inte så värst mycket glykogen. En lyckad refeed ska fylla på muskelglykogen. Eller du menar att leptin-nivåerna påverkars av just påfyllning av glykogen i levern? Rent spontant känns det "för enkelt", de små mängderna, 40-60g, krävs det nog ingen större anstränging för att hålla uppe?

Så som jag förstått det hela fungerar leptin som ett sorts huvudhormon, som vid låga nivåer även medför nedreglering av test, T3, T4 mm. Vilket man återställer vid överätning av kolhydrater.

Känns som att det är dags för Grub, Tjing, Vedder, Ola, Sheo eller någon annan guru här att steppa in och reda ut det här :d

Bryggan
2013-02-14, 23:37
Känns som att det är dags för Grub, Tjing, Vedder, Ola, Sheo eller någon annan guru här att steppa in och reda ut det här :d
Jo.

tjing
2013-02-15, 10:44
Ja, det finns såklart en sanning i det.

Kolhydrater ökad leptinnivåer i särklass mest av alla makronutrienter, men eftersom McDonald ofta envisas med att inte lämna referenser är det svårt att säga vad han baserar det på. De studier jag läst visar att leptin peakar efter 5-10 h vid kraftig överätning så det är ju inte omöjligt att McDonald blandat ihop saker i all hast och trott att man måste överäta i minst 5 h för att nivåerna ska öka.

Men givetvis kan fallet vara så att det krävs att man överäter en viss tid för att nivåerna ska öka mer.

Leptin ökar även vid en vanlig måltid och inte bara överätning, efter den tiden; kring 5-10 h).

Akada
2013-02-15, 10:49
Men detta med att överäta över en viss tid, ska det då alltså vara en markant skillnad på dessa alternativ?

1. 3000 kcal kl 17

2. 1500 kcal kl 12, 18

3. 500 kcal kl 10,12,14,16,18,20

tjing
2013-02-15, 10:57
Angående leptins effekt på energiförbrukning så binder leptin till receptorer i hypotalamus och påverkar vidare (indirekt) tyreoida hormon, testosteron, hunger/mättnad etc.

tjing
2013-02-15, 10:58
Men detta med att överäta över en viss tid, ska det då alltså vara en markant skillnad på dessa alternativ?

1. 3000 kcal kl 17

2. 1500 kcal kl 12, 18

3. 500 kcal kl 10,12,14,16,18,20

Vet ej, men återkommer om jag ser en studie som besvarar din frågeställning.

Akada
2013-02-15, 11:08
Vet ej, men återkommer om jag ser en studie som besvarar din frågeställning.
Tackar, är inte så lätt att hitta så värst mycket om det där. Kanske folks erfarenheter kan hjälpa.

tjing
2013-02-15, 11:38
Fler måltider höjer i alla fall leptinutsöndringen under dagtid, medan den sjunker om man äter ett stort mål om dagen 18.00 (då den förmodligen följdaktligen ökar nattetid).

Fasta sänker också leptinnivåer. Alltså torde det optimala att äta fler stora måltider hela den vakna tiden av dagen om man vill ha maximala leptinnivåer över dygnet. Det för att en måltid stimulerar leptin och en stor måltid (med mycket kolhydrater) förmodligen mer.

Impact of Binge Eating on Metabolic and Leptin Dynamics in Normal Young Women.

http://jcem.endojournals.org/content/84/2/428.long

Notera dock att kvinnor i regel har högre nivåer av leptin än män, vilket sannolikt beror på könshormoner.

http://jcem.endojournals.org/content/84/2/428/F2.medium.gif

Flygplan
2013-02-15, 13:39
Super. Tackar!

TorbjornFred
2013-03-10, 15:35
Grymt intressant!
Ligger själv på underskott nu och har testat "laddardagar" där jag håller proteinet kring 2g/kg,kv, fett 0,5g/kg,kv och ca 3-5g/kg,kv kolhydrater och har av mina mått mätta fått bra resultat. Både på vågen slagit över en vecka och på gymmet. (Speciellt de två passen direkt efter "laddardagen" är riktigt bra)

Har någon en något förenklad text om om leptin och gärna i samband med underskott?
Försökte mig på rapporten/journalen som tjing länkade men tyvärr är jag alldeles för dåligt insatt för att begripa till fullo. Google translate i all ära men det är för många svåra ord :(

Finns det speciella kolhydrater att föredra vid laddardagar? (GI, fruktos/glukos)
Har läst att fettet skall minimeras under laddardagen, varför exakt är det så? Är det så? Proteinet?
Hur mycket bör man sikta på att äta för att hålla bra ratio mellan kalorierna och leptinnivåerna denna dag?

Akada
2013-03-10, 18:04
Ang din sista del där:

Man vill klämma in så mycket kolhydrater som möjligt för att det är de som ger den önskvärda effekten på leptinet, och då bör det vara snabba glukos-kollisar.

Ang mängden så har jag hört något om 500-1000 kcal över balans, exakt hur mycket och hur ofta du bör ha dessa ätardagar beror på hur långt gången dieten är, ju mindre fett du har, desto mer "behövs" ätardagarna.

TorbjornFred
2013-03-12, 13:30
Ang din sista del där:

Man vill klämma in så mycket kolhydrater som möjligt för att det är de som ger den önskvärda effekten på leptinet, och då bör det vara snabba glukos-kollisar.

Ang mängden så har jag hört något om 500-1000 kcal över balans, exakt hur mycket och hur ofta du bör ha dessa ätardagar beror på hur långt gången dieten är, ju mindre fett du har, desto mer "behövs" ätardagarna.

Tack för input! Skriv gärna mer om du hittar eller hör något. Broscience som studier. Mycket, mycket intressant ämne.