handdator

Visa fullständig version : Är arbetslösa lata, bortskämda jävlar som borde skämmas?


filmjölk
2013-02-14, 16:17
Själv har jag det oerhörda privilegiet att ha en riktig anställning och får en skälig lön. Så nu gäller det inte mig.

I Sverige har vi en minst sagt tuff arbetsmarknad, massiva löneklyftor, hög arbetslöshet och ett stort jävla berg av människor som inte har en "riktig" anställning, utan hankar sig fram som vikarier, timanställda eller liknande. Dessa "vikarier" är i det närmaste en slavklass, som måste ställa upp helt på arbetsgivares villkor. Tackar de nej en gång kanske de inte får komma tillbaks.

Många arbetsgivare har en enorm makt över sina anställda i dagsläget, de kan behandla människor som förbrukningsvaror, passar inte skorna är det bara att dra åt h-e, tusen pers flåsar dig i nacken och skulle kunna döda för att ha ditt jobb.

Sjuka sparkas ur dialysmaskinen till jobbet, förlorar sina ersättningar, folk väntar i ett halvår för att få ut sina ersättningar, drunknar i blanketter, slussas mellan instanser, och kanske inte får ett öre i ersättning trots att de betalat skatt i åratal. Reinfeldt vill att vi jobbar tre år till efter att vi ligger i graven.

Samtidigt som inställningen ifrån en stor del av samhället är agressiv och paranoid. Alla som inte jobbar fuskar, är lata, förväntar sig att bli försörjda, simulerar. Utbrändhet drabbar bara gnälliga klimakteriekossor, Svenskar i allmänhet är bortskämda och lata (just den punkten är rolig när man ser på alla flitiga svenskar i Norge som jobbar häcken av sig på skitjobb norrmännen är för fina för att göra själva).

Sådär, det var en lång raljering över dagens vidriga samhälle. Vad som egentligen är av intresse är DIN generella inställning till arbetslösa. Låt fördomarna hagla, skit i undantagen - vad är din spontana åsikt för gruppen arbetslösa?

hidden
2013-02-14, 16:19
En blandning av lata, dom som inte lyckas hitta något och dom som är sjuka är min bild av arbetslösa.

Mental
2013-02-14, 16:19
Att den inte är homogen och därav olämplig att generalisera.

Sniggel
2013-02-14, 16:21
Jag tycker man borde utöka gruppen "arbetslösa" även till folk som egentligen vill jobba men som valt att studera och ha extrajobb vid sidan av eftersom det är ett sätt som iaf är lättare att få inkomst på eller iaf få nån typ av intermittent anställning.

Nu var detta kanske inte en fördom egentligen. Var nog lite offtopic.

filmjölk
2013-02-14, 16:25
Var nog lite offtopic.

Gör ingenting, topic är att jag raljerar, du är fri att göra samma:)

hurril
2013-02-14, 16:25
Det som inte kommer fram tillräckligt ofta är hur kasst fullt friska, arbetsföra men ändå arbetslösa behandlar sina medmänniskor. DET ÄR INTE DINA PENGAR!

filmjölk
2013-02-14, 16:29
Det som inte kommer fram tillräckligt ofta är hur kasst fullt friska, arbetsföra men ändå arbetslösa behandlar sina medmänniskor. DET ÄR INTE DINA PENGAR!

Nej för denna grupp borde kedjas fast i arbetsförmedlingens kunddatorer tills de kan hitta ett jobb. Sälja sina tillgångar (och kroppar) och leva på havregryn, bete sig ödmjukt, inte kräva någonting, skämmas och inte få ett jota av MINA FKN PENGAR!

hurril
2013-02-14, 16:31
Nej för denna grupp borde kedjas fast i arbetsförmedlingens kunddatorer tills de kan hitta ett jobb. Sälja sina tillgångar (och kroppar) och leva på havregryn, bete sig ödmjukt, inte kräva någonting, skämmas och inte få ett jota av MINA FKN PENGAR!

Problemet med ditt resonemang är att det fråntar fullt friska människor som du och jag från ansvaret att ta hand om och se till att betala skatt för de som FAKTISKT INTE HAR ETT VAL! Det är osolidariskt att inte bidra till samhället efter sin förmåga!

Det är alltså inte fråga om att jag tycker att de tar *mina* pengar utan att de använder pengar som annars kan gå till vård, skola och omsorg...

PureWhey
2013-02-14, 16:34
Massiva löneklyftor? Vilken värld lever du i?

erks
2013-02-14, 16:35
Problemet med ditt resonemang är att det fråntar fullt friska människor som du och jag från ansvaret att ta hand om och se till att betala skatt för de som FAKTISKT INTE HAR ETT VAL! Det är osolidariskt att inte bidra till samhället efter sin förmåga!

Det är alltså inte fråga om att jag tycker att de tar *mina* pengar utan att de använder pengar som annars kan gå till vård, skola och omsorg...

Är det osolidariskt att inte bidra till ett osolidariskt samhälle?

hurril
2013-02-14, 16:36
Är det osolidariskt att inte bidra till ett osolidariskt samhälle?

Vad är kopplingen tycker du? (Utöver att du använder samma adjektiv.)

Att låta bli att uppbära kostnad i ett samhället som man tycker är osolidariskt i övrigt - oavsett bristen på koppling - är en sak. Du vill jobba svart, jag tänker inte bråka på dig (så mycket.) Det är en helt annan däremot att inte ens göra det utan lyfta pengar från en pool som så uppenbart inte räcker till alla. Då är man den feta personen som äter mest i familjen där de andra svälter.

filmjölk
2013-02-14, 16:38
Problemet med ditt resonemang är att det fråntar fullt friska människor som du och jag från ansvaret att ta hand om och se till att betala skatt för de som FAKTISKT INTE HAR ETT VAL! Det är osolidariskt att inte bidra till samhället efter sin förmåga!

Dessutom blir jag gravt upprörd när denna grupp unnar sig saker som att gå på krogen-FÖR MINA PENGAR!, wtf liksom spendera den tiden på att söka jobb istället.

Ok för att vara en aning mer seriös, varför tycker "vi" så illa om dem som inte jobbar? Det finns uppenbarligen inte jobb till alla, varför sticker det så i ögonen om Tanja 22 går på socialbidrag istället för att plocka bär med Polacker för 22kr/h eller gå på gatan? (varav det sistnämnda snart kommer att bli ett legitimt alternativ med den människosynen som håller på att spridas i Sverige)

benya
2013-02-14, 16:41
Ingen direkt åsikt om de som en grupp; men tycker det är tråkigt med arbetslösa och att det är politikernas, samhällets, uppgift att tillsammans skapa förutsättningar för att min ska på antalet samt se till att man klarar av vardagen även fast man saknar förvärvsinkomst; ett slags kollektivt ansvar.
Sen så finns ju goda möjligheter att påverka sin egen situation – och min inställning till dem är att de verkligen anstränger sig för att komma ut i arbete (igen).

På din fråga finns det både ja och nej, beroende på vem vi pratar om. Jag föreställer mig iaf att Nej:en är fler än Ja:en.

eternallord
2013-02-14, 16:42
I Sverige har vi en minst sagt tuff arbetsmarknad

Det håller jag inte med om. Sett till omvärlden har vi det både slappt, jämställdt och bekvämt.

hurril
2013-02-14, 16:46
Dessutom blir jag gravt upprörd när denna grupp unnar sig saker som att gå på krogen-FÖR MINA PENGAR!, wtf liksom spendera den tiden på att söka jobb istället.

Ok för att vara en aning mer seriös, varför tycker "vi" så illa om dem som inte jobbar? Det finns uppenbarligen inte jobb till alla, varför sticker det så i ögonen om Tanja 22 går på socialbidrag istället för att plocka bär med Polacker för 22kr/h eller gå på gatan? (varav det sistnämnda snart kommer att bli ett legitimt alternativ med den människosynen som håller på att spridas i Sverige)

För att det samtidigt finns en massa andra jobb för Tanja som hon skulle kunna ta eller försöka skapa själv. Det förvisso så att varje samhälle har olika många långtidsarbetslösa men bilden av den oskyldigt arbetslösa idealmedborgaren är skitsnack.

Snacket om människosyn och hur den sprids är även det sådant onödigt tjurbajs. Du dodgar frågan om folk som lyfter bidrag de inte gjort sig förtjänt av. Vilken människosyn representerar de? Svara på DEN frågan, filmjölk. Vad säger din klassanalys på det? Pengarna den personen lyfter hade annars gått till Ronja 22 som har ett handikapp som innebär att de är svårt för henne att jobba på ett normalt vis. Om hennes kommun hade mer pengar så hade hon kunnat få en subventionerad anställning någonstans men eftersom Ralf och Ulf går hemma för att de är trötta på sitt byggjobb så går det inte. Jävla osolidariska samhället som inte kan ge alla allt - särskilt R & U borde få mer pengar! A-kassan räcker fan inte långt nu för tiden.

begt
2013-02-14, 16:46
Det finns uppenbarligen inte jobb till alla, varför sticker det så i ögonen om Tanja 22 går på socialbidrag istället för att plocka bär med Polacker för 22kr/h eller gå på gatan? (varav det sistnämnda snart kommer att bli ett legitimt alternativ med den människosynen som håller på att spridas i Sverige)

När jag mängdtränade i somras letade jag pantburkar i ca 3 timmar åt gången ett antal gånger. Snittade ca 20-50 kr i timmen. Täckte matkostnaderna lätt.

Ronn
2013-02-14, 16:48
Det som är mer intressant är hur många som får bra betalt trots att dom gör ett uselt jobb, tänker framförallt på min egen erfarenhet från IT branschen och hur många där som drar benen efter sig och undviker arbete, ljugit sig till anställningar som dom saknar kompetens för men ändå lyckas få andra att göra arbetet.

Det är löjligt många i Sverige som har diverse diplom, certifikat och intyg men inte kan ett smack.

Figurenha
2013-02-14, 16:52
Dessutom blir jag gravt upprörd när denna grupp unnar sig saker som att gå på krogen-FÖR MINA PENGAR!, wtf liksom spendera den tiden på att söka jobb istället.

Ok för att vara en aning mer seriös, varför tycker "vi" så illa om dem som inte jobbar? Det finns uppenbarligen inte jobb till alla, varför sticker det så i ögonen om Tanja 22 går på socialbidrag istället för att plocka bär med Polacker för 22kr/h eller gå på gatan? (varav det sistnämnda snart kommer att bli ett legitimt alternativ med den människosynen som håller på att spridas i Sverige)

Så bara för att man inte har ett jobb ska man inte få ha kul?

hultman
2013-02-14, 16:52
Skiter i vad andra gör med sina liv så länge jag tjänar mer än jag behöver. Man försörjer de flesta 9-5-jobbarna på ett eller annat sätt även om de kämpar på i sitt vemod.

en stor stark
2013-02-14, 16:53
Att många blir behandlade som skit tror jag är väldigt sant. Har själv varit i den situationen, men det säger ju inte mycket.

Att många skulle kunna anstränga sig mycket mer tror jag dock också är sant.

xodd
2013-02-14, 16:56
Enl. mig är det vi själva som satt oss i situationen att det i dagsläget anställs folk via konsultanställningar, vikariat och timmisar. Vi har trygghetsknarkat till den grad att företag inte anser det är värt att anställa ordentligt då det är för svårt att göra sig av med folk om man ger dem en tillsvidareanställning.

När det gäller arbetslösa har jag lätt(are) att generalisera i min egen åldersgrupp, dvs 20-28. Många i den här gruppen tror jag antingen är för fina för att ta de arbeten som erbjuds för en person med enbart gymnasial utbildning eller bara lata. Att inte ha en gymnasial utbildning är i dagens läge ett enormt problem och kommer troligtvis leda till arbetslöshet. Fram till att det införts ett vettigt lärlingssystem lär det även förbli på det här sättet.

Blir du arbetslös som 50-60 åring tror jag där emot arbetsmarknaden är emot en, oavsett vad man gjort innan (nåja, i de absolut flesta fallen) men detta speglar väl vår syn på "äldre" människor i stort.

Ställ gärna lite krav på motprestation på de som går arbetslösa och har full arbetsförmåga.

Undra hur lång tid det skall ta innan gemene man i stort förstår att allt handlar om pengar, och att sättet våra skatter i dag hanteras är ett stort j*vla hån.

Tap3worm
2013-02-14, 16:56
Det som inte kommer fram tillräckligt ofta är hur kasst fullt friska, arbetsföra men ändå arbetslösa behandlar sina medmänniskor. DET ÄR INTE DINA PENGAR!

+1

Bland de människor jag personligen stött på (bekanta, vänners bekanta osv) så är en klar majoritet lata och ställer jäkligt höga krav på vilken arbetsplats de vill hamna på.

Tycker generelt att vi i Sverige är lite bortskämda med hur bra vi egentligen har det. Jag har påbrå från Italien och även har många släktingar/vänner där och vet hur de har de och hur deras jobbvilkor är... Kan säga att jag är sjujäkla glad att jag bor/är född i Sverige!

Tror många är inbankade med vilkarättigheter vi har (vilket är otroligt bra!), men många glömmer nog bort sina skyldigheter ibland...


Tapeworm

Loke
2013-02-14, 16:58
Ja, det är dom, men det är många som har jobb också. Bara kolla på den där tråden som var uppe för några dagar sedan, om killen som undrade om han skulle ljuga när han sökte jobb. Flera som har jobb skrev ju att han inte skulle det, och det måste ju ändå vara höjden av lathet/bortskämdhet. Inte ens ljuga lite för att få ett jobb, jisses, då har man haft det ganska lätt skulle jag tro.

erks
2013-02-14, 16:58
Vad är kopplingen tycker du? (Utöver att du använder samma adjektiv.)

Att låta bli att uppbära kostnad i ett samhället som man tycker är osolidariskt i övrigt - oavsett bristen på koppling - är en sak. Du vill jobba svart, jag tänker inte bråka på dig (så mycket.) Det är en helt annan däremot att inte ens göra det utan lyfta pengar från en pool som så uppenbart inte räcker till alla. Då är man den feta personen som äter mest i familjen där de andra svälter.

Du går aldrig så långt i dina resonemang att du ifrågasätter systemet i sin helhet. Det är mest bitska kommentarer om att folk inte har ballar nog att göra det man är tvingad in i. Det är väl mest det jag reagerade på.

Man kan säga att det är fel att "lyfta pengar från en pool som så uppenbart inte räcker till alla", men vad är orsakerna till att folk inte har pengar och/eller arbete? Ren och skär girighet från högsta direktörn ner till gamern som sitter och håvar in bidrag. Gamern skulle iofs kunna vara frälsaren i den här situationen, ju snabbare den här skiten kraschar desto bättre, desto snabbare kommer vi inse att det inte går att leva som parasiter på en begränsad yta.

Som vanligt flummar jag iväg men jag har svårt för att inte använda mig av mycket utzoomad objektivitet.

shadowfire
2013-02-14, 17:04
Reinfeldt vill att vi jobbar tre år till efter att vi ligger i graven.

Exakt vad är så svårt att förstå?
Med soussepolitiken så ÄR du död o begraven när du fyller 65, om du sedan ska leva 25 år till så får du rulla tummarna, dock vända på filten i gungstolen ibland så att katten kan byta plats.

http://www.litekul.se/wp-content/uploads/2012/02/424452_10150536657686914_639341913_8981615_1630330 908_n.jpg

Robbmeister
2013-02-14, 17:05
Jag tror att en stor del av ungdomarna som är arbetslösa är samma personer som inte skötte skolan överhuvudtaget och nu ställer sig frågande varför hen inte får jobb. Jag skulle då inte anställa dom personerna.
Sen förstår jag om en del arbetslösa inte vill ha vissa skitjobb. Har man utbildat sig till byggare så tror jag inte man vill jobba i kassan på Mcdonalds.

Tolkia
2013-02-14, 17:09
TS måste shape:a upp sig om hen inte vill tappa anseendet. Det här var en alldeles för beige och billig provokation. T.o.m. en indoktrinerad akademiker i sitt elfenbenstorn kan inse att "arbetslösa" inte är en homogen grupp.

Scratch89
2013-02-14, 17:12
Jag tycker att herr Filmjölk borde komma ut till andra länder och se hur det är där. Du pratar om Sveriges löneklyftor som om de vore enorma; åk till vilket annat land som helst i hela världen och de hade skrattat åt dig när du påstår att det är stor skillnad att en läkare tjänar dubbelt så mycket som en industriarbetare.

Min syster var sugen på att åka till Japan och jobba som lärare i engelska, och hon skulle tjäna 30-40 gånger mer än en ungdom som jobbar på McDonalds. Skillnaden är att man i andra länder kan arbeta sig uppåt trots brist på utbildning vilket är ett fenomen som inte existerar här. Jobbar du på Volvo har du samma platta lön som alla andra och befordran finns liksom inte.

shadowfire
2013-02-14, 17:12
Det finns folk som är arbetslösa för att de är för lata för att söka jobb. Får ju pengar ändå, bor hemma hos mamma, tränar på gym (koloit[tm])?

Det finns dem som är oförmögna att söka jobb. När man frågar dem vem de är eller vad de är bra på så kommer "öööh" bara som svar.

De finns dem som är ännu mer oförmögna att söka jobb, pga en cp-störning, handikapp eller motsvarande.

De finns också dem som inte trivs med sitt vanliga jobb, som väljer att bryta upp och hellre ta en arbetslöshet i några månader för att sadla om, ladda ny energi och hitta ett nytt jobb.

Det finns dem som drabbas av varsel, konkurs och som vill jobba men tappar tillfälligt sin arbete.

Finns säkert fler klassificeringar. Det går inte att dra alla över en kam och säga "arbetslösa". Det är olika typer av arbetslöshet.

Jag har själv varit arbetslös, själv lyft akassa, men å andra sidan betalt så mkt akassa i så många år som går till andra personer att jag hoppas att mina pengar går till de som verkligen behöver det.

shadowfire
2013-02-14, 17:13
TS måste shape:a upp sig om hen inte vill tappa anseendet. Det här var en alldeles för beige och billig provokation. T.o.m. en indoktrinerad akademiker i sitt elfenbenstorn kan inse att "arbetslösa" inte är en homogen grupp.

gah hann inte ens skriva klart mitt inlägg, men stort +1

Okej
2013-02-14, 17:18
Pollen känns lite för svart eller vit kan till och med jag känna, och då går mina åsikter inte direkt hand i hand med regnbågens färger :)

pwnyou
2013-02-14, 17:25
Samhällets fel i första hand. Vi ställer alldeles för lite krav och hjälper våra medmänniskor alldeles för lite. Även den mest degenererade skulle kunna få jobb om samhället format denne på rätt sätt och gav denne möjligheten.

Gruppen arbetslösa är väldigt heterogen och även om vissa är lata och bortskämda (vilket beror på ovanstående) så är inte alla det.

filmjölk
2013-02-14, 17:48
. Du dodgar frågan om folk som lyfter bidrag de inte gjort sig förtjänt av. .

Vaddå inte gjort sig förtjänt av? Vad gör att en handikappad förtjänar något men inte en som förlorat jobbet?

Du snuddar vid en människosyn där värdet regleras av jobb eller frånvaron av jobb, vilket gör en arbetsgivare till bödel.

shadowfire
2013-02-14, 17:50
Vaddå inte gjort sig förtjänt av? Vad gör att en handikappad förtjänar något men inte en som förlorat jobbet?

Du snuddar vid en människosyn där värdet regleras av jobb eller frånvaron av jobb, vilket gör en arbetsgivare till bödel.

Eller någon som väljer att inte jobba. Du tappade en aspekt.

Tolkia
2013-02-14, 17:50
Du snuddar vid en människosyn där värdet regleras av jobb eller frånvaron av jobb, vilket gör en arbetsgivare till bödel.
Du är bra på att anklaga, men jag saknar ett resonemang mer avancerat än DU ÄR OND!!!

Whoopie
2013-02-14, 17:58
Det är nog väldigt olika... många tror jag bara är lata och väldigt kräsna,, men samtidigt finns det såklart många som vill jobba som inte lyckas få jobb.

filmjölk
2013-02-14, 18:00
Eller någon som väljer att inte jobba. Du tappade en aspekt.

Givetvis finns det sådana med, men gör det jobbsökande som inte får ett jobb till lata fuskare som borde tvångsförflyttas till storstan och ta vilket jobb som helst?


Du är bra på att anklaga, men jag saknar ett resonemang mer avancerat än DU ÄR OND!!!

Behövs det ett mer utvecklat resonemang? Det är ju hela mitt resonemang, att samhället är ont, och att vi har utvecklat en syn på arbetslösa som lata jävlar som snor mina pengar.

dooh
2013-02-14, 18:01
Jag är fascinerad över att 20-25 åringar ens kan få jobb idag. De är ju mer eller mindre vana vid att alla ska lösa saker åt dem och att ett jobb kan utföras vi en dator (för att generalisera en aningen mer). Jobb finns, om man väljer att söka sådana jobb som kanske inte är så attraktiva. Vara lite företagsam.
Men städa dass är det inte många som vill.
Men även om det är en låg lön för dassastädning så är det fortfarande en lön högre än socialbidrag.

Amfksp
2013-02-14, 18:02
Givetvis finns det sådana med, men gör det jobbsökande som inte får ett jobb till lata fuskare som borde tvångsförflyttas till storstan och ta vilket jobb som helst?




Behövs det ett mer utvecklat resonemang? Det är ju hela mitt resonemang, att samhället är ont, och att vi har utvecklat en syn på arbetslösa som lata jävlar som snor mina pengar.

Är det inte en självklarhet att flytta dit jobben finns? Det är det iaf för mig. Du tycker inte det är ett problem att man inte vill ha ett lågstatusjobb medan man söker andra jobb?

Tolkia
2013-02-14, 18:03
Behövs det ett mer utvecklat resonemang? Det är ju hela mitt resonemang, att samhället är ont, och att vi har utvecklat en syn på arbetslösa som lata jävlar som snor mina pengar.
Det är inte mycket som "behövs" i strikt bemärkelse när vi snackar en trolltråd på Kolozzeum. En syn på världen där alla är onda utom man själv tycker jag dock är aningen megaloman.

en stor stark
2013-02-14, 18:04
Beror väl på. Ska man behöva flytta från familj och vänner samt kanske flickvän? Nej det tycker jag inte.
Ska man försöka att vara öppen på att flytta, så pass att det andra kanske inte blir så lidande. Ja det tycker jag.

filmjölk
2013-02-14, 18:06
Vad som behövs, tror jag, är att staten styr upp mer, tar över företag och skapar ett samhälle för medborgare, istället för att ge mer frihet och mer makt till företag och arbetsgivare.

filmjölk
2013-02-14, 18:09
Är det inte en självklarhet att flytta dit jobben finns? Det är det iaf för mig. Du tycker inte det är ett problem att man inte vill ha ett lågstatusjobb medan man söker andra jobb?

Om folk måste flytta dit jobben finns ger man en enorm makt till företag och enskilda personer. Då bestämmer tex. Volvo hur och vart folk skall bo, och i ett senare skede hur hela samhället ser ut.

Amfksp
2013-02-14, 18:10
Vad som behövs, tror jag, är att staten styr upp mer, tar över företag och skapar ett samhälle för medborgare, istället för att ge mer frihet och mer makt till företag och arbetsgivare.

Nu blir detta mer en ideologisk diskussion, men du vet lika väl som jag att i ett sådant samhälle så styr partiet och politikerna istället för näringslivet.
Ett samhälle för medborgarna på det sättet du föreslår är en utopi som inte kommer ske.

Istället för makt genom pengar, får man makt genom kontakter med den styrande politiker/statsapparaten.

shadowfire
2013-02-14, 18:12
Vad som behövs, tror jag, är att staten styr upp mer, tar över företag och skapar ett samhälle för medborgare, istället för att ge mer frihet och mer makt till företag och arbetsgivare.

http://1.bp.blogspot.com/_J62ea1h6zjQ/S12wWGipTBI/AAAAAAAAAAM/dMMZlqSSADs/S660/pure_communism_kommunist_kommuinism.jpg

?

shadowfire
2013-02-14, 18:13
Nu blir detta mer en ideologisk diskussion, men du vet lika väl som jag att i ett sådant samhälle så styr partiet och politikerna istället för näringslivet.
Ett samhälle för medborgarna på det sättet du föreslår är en utopi som inte kommer ske.

Istället för makt genom pengar, får man makt genom kontakter med den styrande politiker/statsapparaten.

+1 ibland verkar du klok min gode herre

Amfksp
2013-02-14, 18:14
Ett bra exempel är hyresmarknaden och debatten kring fri prissättning på hyresrätter.

En vän till mig klagar över att de är så jävla dyrt att bo centralt bla bla bla och att hyresrätterna absolut inte ska ha fri hyressättning och BR är för dyra!
När jag förklarar att det leder till bostadsbrist med icke fria hyror och att hyresrätter knappt är lönsamt att bygga då argumenterar han för att bara de rika har råd att bo centralt då etc osv det vanliga.

Hur han fick sin hyres4:a för 5500 i centrala GBG? Hans mamma var kompis med hyresvärden.

filmjölk
2013-02-14, 18:15
Nu blir detta mer en ideologisk diskussion, men du vet lika väl som jag att i ett sådant samhälle så styr partiet och politikerna istället för näringslivet.
Ett samhälle för medborgarna på det sättet du föreslår är en utopi som inte kommer ske.

Istället för makt genom pengar, får man makt genom kontakter med den styrande politiker/statsapparaten.

Man får ha förhoppningen att partiet och politikerna har folkets väl som prioritet, vilket inte näringslivet har, då de drivs av pengar. Jag tror att vi är på väg mot ett samhälle där näringslivet styr oss mer än en diktator eller monark någonsin gjort. En slags liberal utopi för ett fåtal, slaveri för den stora massan.

Amfksp
2013-02-14, 18:16
Man får ha förhoppningen att partiet och politikerna har folkets väl som prioritet, vilket inte näringslivet har, då de drivs av pengar. Jag tror att vi är på väg mot ett samhälle där näringslivet styr oss mer än en diktator eller monark någonsin gjort. En slags liberal utopi för ett fåtal, slaveri för den stora massan.

Som i alla försök förr så har dom sitt eget, sina vänner och sina familjers väl som prio 1, 2 och 3.
vad får dig att tro att det skulle ändras?
Du är helt fri att starta ett kooperativ och driva ett bolag på det sättet du vill.

shadowfire
2013-02-14, 18:17
Man får ha förhoppningen att partiet och politikerna har folkets väl som prioritet, vilket inte näringslivet har, då de drivs av pengar. Jag tror att vi är på väg mot ett samhälle där näringslivet styr oss mer än en diktator eller monark någonsin gjort. En slags liberal utopi för ett fåtal, slaveri för den stora massan.

vad styr näringslivet då? alltså vika mekanismer finns bakom?
du kan ju inte starta ett företag och bli äckligt lönsam om det inte finns efterfrågan? och om du inte sköter dig så skapas det trådar på flashback, som sedan hamnar på aftonbladet.. filmjölkskandalen!!11

vilka är mekanismerna och hur "fel" är de?

Carnes
2013-02-14, 18:22
Jag kan lägga alla jag känner i två fack:

Fack 1: Dom som var arbetslösa men brydde sig inte ett skit om vad för jobb dom fick, så länge dom fick jobba.

Fack 2: ''Meh.. palla göra det'' ''nej men det där är jag inte bra på..'' ''Plugga? Meh.. jag vill jobba'' ''man får inte ens bra betalt...''

Jag känner en hel del arbetslösa (ungdomar som vuxna) men alla är så förbannat kräsna.. Det handlar inte bara om Svenskar btw, en stor del av dom är invandrare.
(Givetvis är jag medveten om att det finns en hel del som verkligen vill jobba men har oturen att inte ha ett kontaktnät osv)

Av egen erfarenhet så ser jag inte den stora arbetslösen och brist på jobb som media talar om, dom gånger jag har varit sugen på att skaffa jobb har jag hittat en hel del (inga direkt fina välbetalda jobb, men det är fortfarande en lön..)

Tror Reinfeldt kan backa upp mig på den här punkten^
Det är inte korrekt att beskriva Sverige som i ett läge med massarbetslöshet. Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet

Eller hur var det nu.... :D

Mantus
2013-02-14, 18:46
Är det inte en självklarhet att flytta dit jobben finns? Det är det iaf för mig. Du tycker inte det är ett problem att man inte vill ha ett lågstatusjobb medan man söker andra jobb?

Knappast, det är inte ens en självklarhet att flytta dit det finns lediga bostäder verkar det som. Vissa av mina arbetskolleger beklagar sig ideligen över bostadsbristen i Sthlm och svårigheten att få förstahandskontrakt eller hur bostadspriserna gör att de inte kan flytta hemifrån.

När jag svarar att det finns bättre utsikter att få lägenhet i Knivsta, Västerås eller annan ort får jag oftast enbart en dum blick tillbaka och en fråga om jag skämtar. Det intressanta är att pendlingstiden ibland kan vara lika lång från dessa orter som från delar av Sthlm.

Carnes
2013-02-14, 18:47
Knappast, det är inte ens en självklarhet att flytta dit det finns lediga bostäder verkar det som. Vissa av mina arbetskolleger beklagar sig ideligen över bostadsbristen i Sthlm och svårigheten att få förstahandskontrakt eller hur bostadspriserna gör att de inte kan flytta hemifrån.

När jag svarar att det finns bättre utsikter att få lägenhet i Knivsta, Västerås eller annan ort får jag oftast enbart en dum blick tillbaka och en fråga om jag skämtar. Det intressanta är att pendlingstiden ibland kan vara lika lång från dessa orter som från delar av Sthlm.

+1111

Jag flyttade precis till en liten skitort utanför Uppsala. Fick lägenhet direkt, 1h till Uppsala, lugnt och skönt osv.. Inte ens chans att jag kunde få något i Stockholm.

shadowfire
2013-02-14, 18:50
+1111

Jag flyttade precis till en liten skitort utanför Uppsala. Fick lägenhet direkt, 1h till Uppsala, lugnt och skönt osv.. Inte ens chans att jag kunde få något i Stockholm.

gg! önskar fler tänkte så.

Angel
2013-02-14, 18:53
Hur är man ens ofrivilligt arbetslös?

Carnes
2013-02-14, 18:58
gg! önskar fler tänkte så.

Haha ja, det är lite svårt. Jag håller med i ditt tänk, men samtidigt så skulle väl det bli lite av samma effekt om alla drog så fort det kom upp jobb/bostäder någonstans. Det är ett under att alla flashiga elever på universitetet i Uppsala inte rör sig till bondorterna som ligger ett stenkast från stan.

Yes
2013-02-14, 19:11
Om folk måste flytta dit jobben finns ger man en enorm makt till företag och enskilda personer. Då bestämmer tex. Volvo hur och vart folk skall bo, och i ett senare skede hur hela samhället ser ut.
Nej. Volvo bestämmer vart de vill förlägga sin verksamhet. På samma sätt bestämmer enskilda personer vart de ska bo.

Yes
2013-02-14, 19:18
Knappast, det är inte ens en självklarhet att flytta dit det finns lediga bostäder verkar det som. Vissa av mina arbetskolleger beklagar sig ideligen över bostadsbristen i Sthlm och svårigheten att få förstahandskontrakt eller hur bostadspriserna gör att de inte kan flytta hemifrån.

När jag svarar att det finns bättre utsikter att få lägenhet i Knivsta, Västerås eller annan ort får jag oftast enbart en dum blick tillbaka och en fråga om jag skämtar. Det intressanta är att pendlingstiden ibland kan vara lika lång från dessa orter som från delar av Sthlm.
Det är iof inte konstigt att beklaga sig över det. Bostadsmarknaden är närmast att bektrakta som ett skämt.
Sen är det förstås givet att man måste försöka anpassa sig efter rådande situtation och göra det bästa av den. Att som en själv spendera runt 4 timmar per dag på pendlande är dock rätt surt när läget kunnat vara så mycket bättre.

Strangerdanger
2013-02-14, 19:24
Det går inte att generalisera då det finns många också har jobbsökandet som heltidsarbete. Det är verkligen inte lätt i dagens sverige.

hurril
2013-02-14, 19:43
Du går aldrig så långt i dina resonemang att du ifrågasätter systemet i sin helhet. Det är mest bitska kommentarer om att folk inte har ballar nog att göra det man är tvingad in i. Det är väl mest det jag reagerade på.

Man kan säga att det är fel att "lyfta pengar från en pool som så uppenbart inte räcker till alla", men vad är orsakerna till att folk inte har pengar och/eller arbete? Ren och skär girighet från högsta direktörn ner till gamern som sitter och håvar in bidrag. Gamern skulle iofs kunna vara frälsaren i den här situationen, ju snabbare den här skiten kraschar desto bättre, desto snabbare kommer vi inse att det inte går att leva som parasiter på en begränsad yta.

Som vanligt flummar jag iväg men jag har svårt för att inte använda mig av mycket utzoomad objektivitet.

För att systemet i sig inte finns annat än efter att du sagt det. Du är systemet så när du sitter hemma utan att producera så är du girigdirektören som roffar åt dig. Att det inte stämmer med din analys handlar mer om klassmissuppfattningen än om något annat.

Att du tycker att allt är skit och vill ha revolution är mest för att du tror att du kommer att bli en av de privilegierade då. Precis som i andra revolutioner. Det blir kapitel 58 för både dig och mig kamrat.

Jur
2013-02-14, 19:52
Framgår ju ganska klart av pollen vad TS är ute efter. I det fall man, redan från start, medvetet förvränger och förenklar motsidans ståndpunkt är det snarare provocerade svar än riktiga svar man vill ha.

Wzup2u
2013-02-14, 19:54
arbetslösheten är nog inget frivilligt sjuka saker vissa skriver här.

hurril
2013-02-14, 19:54
Vaddå inte gjort sig förtjänt av? Vad gör att en handikappad förtjänar något men inte en som förlorat jobbet?

Du snuddar vid en människosyn där värdet regleras av jobb eller frånvaron av jobb, vilket gör en arbetsgivare till bödel.

Och din är att alla är offer och eftersom vi ändå är det så har vi alla rätt att få pengar. Pengarna kommer från... någon annan.

En handikappad människa har _sannolikt_ svårare att få vilket jobb som helst. Det betyder att vi som samhälle bör hjälpa den individen lite extra. Av solidaritet! Det handlar inte om vem DU tycker är värd mer eller mindre utan helt om behov. Behov är ett mycket svårt ämne men nog kan du gå med på att en rullstolsbunden människa har en svårare omständighet än du och jag?

Rättvisa handlar om att man hjälper till, jämlikhet om fördelning. Det är ojämlikt att sitta på sitt arsle i hemmet och låta kvinnan slava vid spisen. Eller i fabriken för att du ska kunna vara hemma och runka.

Min människosyn går ut på att ingen förtjänar något men vi måste alla hjälpa till för att göra livet så drägligt som möjligt för alla andra. Det är jämlikt och rättvist.

Amfksp
2013-02-14, 19:55
arbetslösheten är nog inget frivilligt sjuka saker vissa skriver här.

Givetvis finns det folk som går på A-kassa frivilligt. Jag känner flera som gör det nu och ännu fler som gjort det genom åren.
Lite extra betalt semester anser dom. Inte speciellt konstigt om ni frågar mig.

hurril
2013-02-14, 19:56
Beror väl på. Ska man behöva flytta från familj och vänner samt kanske flickvän? Nej det tycker jag inte.
Ska man försöka att vara öppen på att flytta, så pass att det andra kanske inte blir så lidande. Ja det tycker jag.

Varför tycker du att du inte ska behöva det? Vem ska lösa ditt problem och hur? Ska det magiskt öppnas en fabrik i din by så att du kan jobba där? Man spelar med de kort man ges.

hurril
2013-02-14, 19:58
Vad som behövs, tror jag, är att staten styr upp mer, tar över företag och skapar ett samhälle för medborgare, istället för att ge mer frihet och mer makt till företag och arbetsgivare.

Det har ju fungerat bra många gånger det där när partiet styr allt.

hurril
2013-02-14, 20:00
Ett bra exempel är hyresmarknaden och debatten kring fri prissättning på hyresrätter.

En vän till mig klagar över att de är så jävla dyrt att bo centralt bla bla bla och att hyresrätterna absolut inte ska ha fri hyressättning och BR är för dyra!
När jag förklarar att det leder till bostadsbrist med icke fria hyror och att hyresrätter knappt är lönsamt att bygga då argumenterar han för att bara de rika har råd att bo centralt då etc osv det vanliga.

Hur han fick sin hyres4:a för 5500 i centrala GBG? Hans mamma var kompis med hyresvärden.

Det där är verkligen essensen hos en Sousse. De själva vill kunna klara sig med kontakter och mutor (svartkontrakt) men alla andra ska gå via staten för det är tryggt.

Tacka fan att det är tryggt att vara en av de privilegierade som får sitt serverat.

filmjölk
2013-02-14, 20:12
Och din är att alla är offer och eftersom vi ändå är det så har vi alla rätt att få pengar. Pengarna kommer från... någon annan.

En handikappad människa har _sannolikt_ svårare att få vilket jobb som helst. Det betyder att vi som samhälle bör hjälpa den individen lite extra. Av solidaritet! Det handlar inte om vem DU tycker är värd mer eller mindre utan helt om behov. Behov är ett mycket svårt ämne men nog kan du gå med på att en rullstolsbunden människa har en svårare omständighet än du och jag?

Rättvisa handlar om att man hjälper till, jämlikhet om fördelning. Det är ojämlikt att sitta på sitt arsle i hemmet och låta kvinnan slava vid spisen. Eller i fabriken för att du ska kunna vara hemma och runka.

Min människosyn går ut på att ingen förtjänar något men vi måste alla hjälpa till för att göra livet så drägligt som möjligt för alla andra. Det är jämlikt och rättvist.

Det dräller inte av arbetstillfällen, och konkurrensen kring de få som finns är stenhård. Ändå tar vi oss rätten att döma ut arbetslösa som lata, odugliga utsugare som borde sluta stjäla mina pengar?

Det sticker i ögonen på oss om en arbetslös sitter hemma och runkar, det sticker i ögonen varje sekund de tillbringar med något som inte är aktivt arbetssökande. Vi vill att de ska vara fastkedjade vid arbetsförmedlingens datorer, flytta, sälja sina tillgångar och tigga sig till ett jobb, vilket som helst. En sådan inställning ger en väldig makt till arbetsgivare och ett ruttet samhälle.

Spetälsk
2013-02-14, 20:24
Det dräller inte av arbetstillfällenDen lates mantra :) för vissa är det alltid så. för andra är det aldrig så. vägen till framgång och lycka börjar med en klippning :)

filmjölk
2013-02-14, 20:29
Den lates mantra :) för vissa är det alltid så. för andra är det aldrig så. vägen till framgång och lycka börjar med en klippning :)

Det där är ett borgerligt mantra.:) "Det finns hur mycket jobb som helst, arbetslösa är bara lata!". Vägen till lycka och framgång börjar med en fackla och en högaffel.

Tyrwing
2013-02-14, 20:31
Är man automatiskt lat bara för man är arbetslös?

erks
2013-02-14, 20:42
För att systemet i sig inte finns annat än efter att du sagt det. Du är systemet så när du sitter hemma utan att producera så är du girigdirektören som roffar åt dig. Att det inte stämmer med din analys handlar mer om klassmissuppfattningen än om något annat.

Att du tycker att allt är skit och vill ha revolution är mest för att du tror att du kommer att bli en av de privilegierade då. Precis som i andra revolutioner. Det blir kapitel 58 för både dig och mig kamrat.

Då har vi helt enkelt helt skilda uppfattningar.

Jag vill inte att någon ska vara privilegierad.

One love gubben, puss!

hurril
2013-02-14, 20:42
Det dräller inte av arbetstillfällen, och konkurrensen kring de få som finns är stenhård. Ändå tar vi oss rätten att döma ut arbetslösa som lata, odugliga utsugare som borde sluta stjäla mina pengar?

Det sticker i ögonen på oss om en arbetslös sitter hemma och runkar, det sticker i ögonen varje sekund de tillbringar med något som inte är aktivt arbetssökande. Vi vill att de ska vara fastkedjade vid arbetsförmedlingens datorer, flytta, sälja sina tillgångar och tigga sig till ett jobb, vilket som helst. En sådan inställning ger en väldig makt till arbetsgivare och ett ruttet samhälle.

För mer än första gången: det handlar inte om mina pengar utan om de med större behov. Ingen ger dig poäng för att du vill ha det till att Jag är gniden eller girig.

Resten är bara trams från dig och om något säger det att du ser en konspiration mot dig som del av en självupplevd underklass. The underdog. Nu är detta inte menat som en helt vanlig ad hominem utan mer om att många verkar göra så.

Ni skulle tjäna på att betrakta samhället som just din familj. Vissa arbetar, andra inte - av de som inte gör det KAN inte alla göra det. Men de är alla dina bröder så vad säger du till brorsan som inte arbetar så att systern din får gå hungrig? Ska du dra på dig fler övertidstimmar eller äta mindre?

hurril
2013-02-14, 20:44
Det där är ett borgerligt mantra.:) "Det finns hur mycket jobb som helst, arbetslösa är bara lata!". Vägen till lycka och framgång börjar med en fackla och en högaffel.

Är det fel? Varför tycker du att "det där är borgerligt" är ett bra argument? Finns det eller finns det inte dem som låter bli att arbeta trots att de kan?

hurril
2013-02-14, 20:45
Då har vi helt enkelt helt skilda uppfattningar.

Jag vill inte att någon ska vara privilegierad.

One love gubben, puss!

Precis. Alla bör vara så fria som möjligt. En god liberal tanke.

filmjölk
2013-02-14, 20:54
Är det fel? Varför tycker du att "det där är borgerligt" är ett bra argument? Finns det eller finns det inte dem som låter bli att arbeta trots att de kan?

Klart det finns lata som inte vill jobba och låter bli och får pengar ändå. Det finns också människor som inte är lata, som vill jobba, som tidigare jobbat som inte får några pengar alls eller tvingas vänta i månader på att få ersättning - samtidigt som dessa kallas lata odugliga jävlar som stjäl mina pengar. Det finns även de som tvingas att jobba, trots att de är sjuka.

Yes
2013-02-14, 20:56
Frågeställningen är i grunden korrupt.

Vissa är lata, andra behöver inte jobba, en del har haft otur och det finns några det är riktigt synd om.

Frågan borde istället handla om ifall en annan människa kan ha rätt till den andres produktivitet.

Amfksp
2013-02-14, 20:57
Frågeställningen är i grunden korrupt.

Vissa är lata, andra behöver inte jobba, en del har haft otur och det finns några det är riktigt synd om.

Frågan borde istället handla om ifall en annan människa kan ha rätt till den andres produktivitet.

Fast det går ju att tolka på två sätt beroende på om man ser det ur ett marxistiskt perspektiv eller ej. Det blir en jättebred ideologisk fråga istället för en sakfråga då

hurril
2013-02-14, 20:58
Klart det finns lata som inte vill jobba och låter bli och får pengar ändå. Det finns också människor som inte är lata, som vill jobba, som tidigare jobbat som inte får några pengar alls eller tvingas vänta i månader på att få ersättning - samtidigt som dessa kallas lata odugliga jävlar som stjäl mina pengar. Det finns även de som tvingas att jobba, trots att de är sjuka.

Då är vi ju överens så vad bråkar du om? Att de stjäl din pengar?

Yes
2013-02-14, 21:00
Fast det går ju att tolka på två sätt beroende på om man ser det ur ett marxistiskt perspektiv eller ej. Det blir en jättebred ideologisk fråga istället för en sakfråga då
Ja, och då blir frågan om det marxistiska eller liberala perspektivet är rätt. Det var liksom min poäng, att bryta ned det till kärnfrågan - istället för en massa fluff och BS.

Jag är ju då av uppfattningen att ingen människa har rätt till en sekund av min tid och energi.

Exdiaq
2013-02-14, 21:02
Kryllar utav praktikplatser, deltid- och behovsanställningar där man för att ens ska ha en chans på att komma in på de sistnämnda måste ha en "annan huvudsaklig sysselsättning". Det gjorde att jag inte fick ta ett sådant jobb förrän jag fick veta hur det låg till och läste några kurser på Komvux bara för att få en chans. Då gick det snabbt att komma in på bemanningsföretag.

Har ingen åsikt om trådstarten mer än att det finns så förbannat många regleringar som kväver arbetstagare, arbetsgivare och arbetsmarknaden i sin helhet. Kände under min tid som arbetslös att jag fick slåss mer mot konstlad byråkrati än mot arbetslösheten.

Som tur är lever jag bara detta livet tills jag kommer in på universitet.

filmjölk
2013-02-14, 21:12
Då är vi ju överens så vad bråkar du om? Att de stjäl din pengar?

Alla stjäl mina pengar. Jag har en kapitalist som kör mitt huvud i en juicepress uppifrån för att få ut mina pengar och en lat jävel som snittar mina fötter underifrån med skalpell för att blöda ur resterna:)

Själv får jag aldrig någonting, jag vill ha tillbaks mina fkn pengar.

Yes
2013-02-14, 21:20
Har ingen åsikt om trådstarten mer än att det finns så förbannat många regleringar som kväver arbetstagare, arbetsgivare och arbetsmarknaden i sin helhet. Kände under min tid som arbetslös att jag fick slåss mer mot konstlad byråkrati än mot arbetslösheten.

Håller med om den biten. Arbetsmarknaden är tungt reglerad samtidigt som det råder en utbildningsinflation.

Det som min egen gamle farsgubbe jobbat med i över 40 år och inte ens krävde en gymnasieutbildning, kräver idag nästan en magisterexamen.

Mindre kvalificerad arbetskraft tas istället upp av rekryteringsföretag, så man kan kringå problemen med regleringarna.

Det senare kanske är en positiv utveckling iof. Jag registerade mig på ett sånt där företag innan jag fick nuvarande jobb. Brukar lite titt som tätt få erbjudanden om jobb som ligger en bra bit över mina kvalifikationer(jag menar, nog för att jag är duktig men... när det kommer erbjudanden som "logistikansvarig i norden" för något större företag, då känns det lite väl stort även för mitt ego - många gånger vet jag inte ett skit om det område jag får erbjudanden om).

Exdiaq
2013-02-14, 21:26
Det senare kanske är en positiv utveckling iof. Jag registerade mig på ett sånt där företag innan jag fick nuvarande jobb. Brukar lite titt som tätt få erbjudanden om jobb som ligger en bra bit över mina kvalifikationer(jag menar, nog för att jag är duktig men... när det kommer erbjudanden som "logistikansvarig i norden" för något större företag, då känns det lite väl stort även för mitt ego - många gånger vet jag inte ett skit om det område jag får erbjudanden om).

Jag har inget emot bemanningsföretag. I alla fall inte det jag jobbar för. Får betalt och istället för att jobba på en tråkig arbetsplats med tråkiga arbetsuppgifter jobbar jag på flera tråkiga arbetsplatser med tråkiga arbetsuppgifter. Den variationen gör mycket för min del. Men det är absolut inget jag skulle vilja bygga min framtid på så det är bara tillfälligt.

Yes
2013-02-14, 21:36
Jag har inget emot bemanningsföretag. I alla fall inte det jag jobbar för. Får betalt och istället för att jobba på en tråkig arbetsplats med tråkiga arbetsuppgifter jobbar jag på flera tråkiga arbetsplatser med tråkiga arbetsuppgifter. Den variationen gör mycket för min del. Men det är absolut inget jag skulle vilja bygga min framtid på så det är bara tillfälligt.
Missförstå mig inte. Jag har inte heller något emot bemanningsföretag. Vad jag snarare har problem med är att det blir en snedfördelning mot bemanningsföretag pga att arbetsmarknaden är så reglerad. I nuvarande läge är det ju tur att det finns bemanningsföretag.

filmjölk
2013-02-14, 21:38
För att vidareutveckla det där med arbetsgivare och deras alldeles för stora makt så tänk på kvinnor. Kvinnor väljs bort för att de har barn eller tänker skaffa barn och det är idag helt legitimt att säga saker som: "Fyfan alltså, tre månader efter att hon fått anställnig går hon och blir gravid, så typiskt!" och alla nickar medgivande. Vilket jävla as alltså, gå här och bli gravid när man nyss fått jobb, så borde man inte få göra!

Tänk om sådana tankegångar eskalerar i dagens liberala tidevarv, då har vi arbetsgivare som i praktiken styr hur många barn som föds (helst inga, då kapitalister tänker kortsiktigt...eller långsiktigt? Jag anar en konspiration, men har inte formulerat den)

Exdiaq
2013-02-14, 21:46
Missförstå mig inte. Jag har inte heller något emot bemanningsföretag. Vad jag snarare har problem med är att det blir en snedfördelning mot bemanningsföretag pga att arbetsmarknaden är så reglerad. I nuvarande läge är det ju tur att det finns bemanningsföretag.

Trodde inte heller att du sa emot mig, utan det var bara ett tillägg från min sida!

Yes
2013-02-14, 21:50
För att vidareutveckla det där med arbetsgivare och deras alldeles för stora makt så tänk på kvinnor. Kvinnor väljs bort för att de har barn eller tänker skaffa barn och det är idag helt legitimt att säga saker som: "Fyfan alltså, tre månader efter att hon fått anställnig går hon och blir gravid, så typiskt!" och alla nickar medgivande. Vilket jävla as alltså, gå här och bli gravid när man nyss fått jobb, så borde man inte få göra!

Tänk om sådana tankegångar eskalerar i dagens liberala tidevarv, då har vi arbetsgivare som i praktiken styr hur många barn som föds (helst inga, då kapitalister tänker kortsiktigt...eller långsiktigt? Jag anar en konspiration, men har inte formulerat den)
Jag misslyckas att se det negativa i sådana tankegångar. Skaffa inte barn innan du har försörjningen säkrad?

Tänk dig själv på en arbetsplats. Det finns strikta krav på vad som ska presteras för att verksamheten ska fungera bra. Några vabbar varannan vecka och ett par av de nyanställda behöver snart ta mammaledigt i nåt år, eller så. Hur hållbart är det?

Och innan någon bitchar kan jag nämna att jag själv har handikapp som gör att jag inte alltid kan prestera på topp. Jag förväntar mig inte att bli behandlad annorlunda, utan endast att jag värdesätts efter prestation.

Kål
2013-02-14, 21:51
Först och främst tycker jag ungdomsarbetslösheten är ett skämt. Kan du tänka dig att jobba inom telemarketing kan jag fixa dig en anställning åt dig i morgon och även om du inte ber mig om hjälp kan du ordna det själv på bara några dagar.

Jag förstår dock om någon som fyllt trettio inte söker sig till det, åtminstone om det vore ett stort steg bakåt. Om h*n däremot går från soffliggande sedan fem år tillbaka så finns det ingen anledning för honom/henne att inte ta ett säljjobb.

Tycker det är synd att arbetslösa får ta så mycket skit från media, vänner och släkt. Det är som om det värsta som finns är att inte jobba. Varför har det blivit så?

Egentligen är det dem som lyfter bidrag som är smarta. De får 160 timmar i månaden att spendera på sig själva medan vi andra lägger vår hjärna i ett skåp och står och hamrar som zombies.

För mig är det dock värdefullt att jobba och jag vill verkligen inte bli av med det jobbet jag har. Jag är en ögontjänare av rang som måste få bättre arbetsmoral och få arbetslivserfarenhet men om man har möjlighet att nyttja systemet så tycker jag man ska göra det.

Fredrik Reinfeldt skiter fullständigt i er och när han pratar om medelklassen och arbetaren är det väl valda ord för att ni ska bli smickrade och tro att ni bidrar till något som kommer gagna folk på eran nivå.

Mantus
2013-02-14, 21:54
För att vidareutveckla det där med arbetsgivare och deras alldeles för stora makt så tänk på kvinnor. Kvinnor väljs bort för att de har barn eller tänker skaffa barn och det är idag helt legitimt att säga saker som: "Fyfan alltså, tre månader efter att hon fått anställnig går hon och blir gravid, så typiskt!" och alla nickar medgivande. Vilket jävla as alltså, gå här och bli gravid när man nyss fått jobb, så borde man inte få göra!


Vem säger så? Själv har jag inte stött på sådana tankar alls på min arbetsplats. Good för them brukar jag tänka. Det är högst mänskligt att vänta med att skaffa barn till man har en ordnad ekonomi och en trygghet. Det får man om man har ett fast jobb (särskilt om man har ett hos pappa staten som jag jobbar för).

Yes
2013-02-14, 22:01
(särskilt om man har ett hos pappa staten som jag jobbar för).
Jag trodde du satt på byrå. Vars fasiken jobbar du någonstans? :D

Någon hos oss uttryckte det lite elakt med att man kommer dit för att föda barn. Lite elakt i det avseendet att de är väldigt skarpa och kompetenta, fast samtidigt är det mycket bättre betalt om man är beredd att slita hund.

Exdiaq
2013-02-14, 22:01
För att vidareutveckla det där med arbetsgivare och deras alldeles för stora makt så tänk på kvinnor. Kvinnor väljs bort för att de har barn eller tänker skaffa barn och det är idag helt legitimt att säga saker som: "Fyfan alltså, tre månader efter att hon fått anställnig går hon och blir gravid, så typiskt!" och alla nickar medgivande. Vilket jävla as alltså, gå här och bli gravid när man nyss fått jobb, så borde man inte få göra!

Tänk om sådana tankegångar eskalerar i dagens liberala tidevarv, då har vi arbetsgivare som i praktiken styr hur många barn som föds (helst inga, då kapitalister tänker kortsiktigt...eller långsiktigt? Jag anar en konspiration, men har inte formulerat den)

Det finns väldigt lite som är liberalt med dagens samhälle mer än att yngre män börjar bli mer och mer emot drog-förbud i varierande grad. Det är, i sammanhanget om man vill ha ett liberalt samhälle på riktigt, en liten petitess. Likaså finns det försvinnande få riktiga kapitalister och många utav de som benämner sig kapitalister och liberaler felaktigt är egentligen etatister.

feyin
2013-02-14, 22:37
Är man i en sits där man har att välja bland varierande timmar per vecka pa exempelvis Manpower eller personlig konkurs sa kan man nog säga att arbetsmarknaden är hard. Inte blir man anställd av det företag man jobbar pa via Manpower eftersom Manpower har avtalat bort sadana lösningar.

Är man däremot ung och lovande, har tid och utrymme och ffa ork att tänka pa sitt utseende 12h per dag (daligt men skoj exempel pa dessa individer), kanske man inte kan säga sa utifran sin egen situation. Sympati är ju oftast en bristvara i det senare exemplet. Sa alla andra far skylla sig själva ju.

Yes
2013-02-14, 22:46
Är man i en sits där man har att välja bland varierande timmar per vecka pa exempelvis Manpower eller personlig konkurs sa kan man nog säga att arbetsmarknaden är hard. Inte blir man anställd av det företag man jobbar pa via Manpower eftersom Manpower har avtalat bort sadana lösningar.
Jag tror inte du vet vad personlig konkurs innebär...

Är man däremot ung och lovande, har tid och utrymme och ffa ork att tänka pa sitt utseende 12h per dag (daligt men skoj exempel pa dessa individer), kanske man inte kan säga sa utifran sin egen situation. Sympati är ju oftast en bristvara i det senare exemplet. Sa alla andra far skylla sig själva ju.
Ja, utseende är ett dåligt exempel. Du kan inte tänka dig något annat som påverkar?

hurril
2013-02-14, 22:46
Alla stjäl mina pengar. Jag har en kapitalist som kör mitt huvud i en juicepress uppifrån för att få ut mina pengar och en lat jävel som snittar mina fötter underifrån med skalpell för att blöda ur resterna:)

Själv får jag aldrig någonting, jag vill ha tillbaks mina fkn pengar.

Den som tar dina pengar uppifrån är staten och det var så du ville ha det för ett par poster sedan.

hurril
2013-02-14, 22:47
För att vidareutveckla det där med arbetsgivare och deras alldeles för stora makt så tänk på kvinnor. Kvinnor väljs bort för att de har barn eller tänker skaffa barn och det är idag helt legitimt att säga saker som: "Fyfan alltså, tre månader efter att hon fått anställnig går hon och blir gravid, så typiskt!" och alla nickar medgivande. Vilket jävla as alltså, gå här och bli gravid när man nyss fått jobb, så borde man inte få göra!

Tänk om sådana tankegångar eskalerar i dagens liberala tidevarv, då har vi arbetsgivare som i praktiken styr hur många barn som föds (helst inga, då kapitalister tänker kortsiktigt...eller långsiktigt? Jag anar en konspiration, men har inte formulerat den)

Nu pratar du ren strunt. Eller så jobbar du på ett jävligt skabbigt ställe.

Exdiaq
2013-02-14, 22:49
Är man i en sits där man har att välja bland varierande timmar per vecka pa exempelvis Manpower eller personlig konkurs sa kan man nog säga att arbetsmarknaden är hard. Inte blir man anställd av det företag man jobbar pa via Manpower eftersom Manpower har avtalat bort sadana lösningar.

Är man däremot ung och lovande, har tid och utrymme och ffa ork att tänka pa sitt utseende 12h per dag (daligt men skoj exempel pa dessa individer), kanske man inte kan säga sa utifran sin egen situation. Sympati är ju oftast en bristvara i det senare exemplet. Sa alla andra far skylla sig själva ju.

Då väljer man ett annat bemanningsföretag. Det är inte ovanligt att man på mitt bemanningsföretag blir erbjuden heltidsanställning med garantilön efter ett par månader om man skött sig och jobbat på. Jobba på har aldrig inneburit arbeta halvt ihjäl sig på det företaget i alla fall.

Edit: Vet ett antal personer som även har gått från anställd hos bemanningsföretaget till anställd hos det företaget som hyr in.

filmjölk
2013-02-14, 22:52
Nu pratar du ren strunt. Eller så jobbar du på ett jävligt skabbigt ställe.

Gör jag inte alls. Det är tom. vanligt att kvinnor får sparken med något svepskäl efter att de blivit gravida eller vill vara föräldralediga.

Yes
2013-02-14, 22:58
Gör jag inte alls. Det är tom. vanligt att kvinnor får sparken med något svepskäl efter att de blivit gravida eller vill vara föräldralediga.
Heh, jag har nyligen lärt upp en nyanställd som meddelat att hon är gravid. Hon har inte blivit uppsagt än iaf. Inte heller hon som varit mamaledig och därefter tjänsteledigt pga studier... tills hon själv sagt upp sig. Jag har aldrig stött på någon som blivit uppsagd med något svepskäl pga att hon blivit gravid. AD lär dessutom ha synpunkter på det...

Okej
2013-02-14, 22:59
Gör jag inte alls. Det är tom. vanligt att kvinnor får sparken med något svepskäl efter att de blivit gravida eller vill vara föräldralediga.

Det är ju inte direkt ett strukturellt problem även om du vill få det till det. Det är på individnivå

Loke
2013-02-14, 23:14
Gör jag inte alls. Det är tom. vanligt att kvinnor får sparken med något svepskäl efter att de blivit gravida eller vill vara föräldralediga.

Ärligt talat undrar jag om inte det drabbar män oftare ändå... Det blir så jäkla uppenbart att sparka mamman.

filmjölk
2013-02-14, 23:34
Ärligt talat undrar jag om inte det drabbar män oftare ändå... Det blir så jäkla uppenbart att sparka mamman.

Jo pappor som vill ta pappaledigt är nog inte helt poppis heller.

leBrownJames
2013-02-14, 23:45
Deportera alla arbetslösa från Sverige

C.E.J.
2013-02-15, 00:25
Hur är man ens ofrivilligt arbetslös?

Man kanske är ekonomiskt oberoende, eller nöjer sig med soc + 16h wow varje dag :D

hurril
2013-02-15, 00:38
Gör jag inte alls. Det är tom. vanligt att kvinnor får sparken med något svepskäl efter att de blivit gravida eller vill vara föräldralediga.

Det var inte det du sade tidigare, filmjölk.

tho123
2013-02-15, 07:26
95% är bara lata jävlar som lever på bidrag och snor arbetarnas pengar

Ignatius72
2013-02-15, 08:11
I Sverige har vi en minst sagt tuff arbetsmarknad, massiva löneklyftor, hög arbetslöshet och ett stort jävla berg av människor som inte har en "riktig" anställning, utan hankar sig fram som vikarier, timanställda eller liknande. Dessa "vikarier" är i det närmaste en slavklass, som måste ställa upp helt på arbetsgivares villkor. Tackar de nej en gång kanske de inte får komma tillbaks.

Många arbetsgivare har en enorm makt över sina anställda i dagsläget, de kan behandla människor som förbrukningsvaror, passar inte skorna är det bara att dra åt h-e, tusen pers flåsar dig i nacken och skulle kunna döda för att ha ditt jobb.
[/B]

Ditt raljerande bygger på flera felaktiga premisser. Bla att vi har massiva löneklyftor. Problemet vi har är att vi har alldeles för små löneklyftor. Det är ju bara på senare tid som människor i gemen upplever att det lönar sig att gå från bidrag till arbete. Något som borde vara fullkomligt självklart.

Att starta ett företag (de vanligaste är småföretag) kostar pengar, det kostar hälsa och det kostar vansinnigt många oavlönade arbetstimmar. Allt för möjligheten att ha något eget och förhoppningsvis även tjäna lite pengar på det man lägger in i form av tid och pengar. Har man anställda så har man även ett stort ansvar för dem, både formellt men även informellt. Har man jobbat som chef med personalansvar någon gång så vet man att hälften av det som påverkar jobbet rör privatlivet. Men som man som arbetsgivare ändå hanterar.

Jag tycker inte alls det är konstigt att man är vikarie under en period i livet där man hoppar runt lite och visar framfötterna. Man kan inte anställa folk till höger och vänster på ren chans, är det en klåpare så drabbar det alla andra som man har anställt. De tre senaste (som alla har fast tjänst nu) hos oss började med timanställning. De tackade nej till fast jobb med samma arbetsuppgifter och i två fall med högre lön för att börja på timmar hos oss.

Din inställning är att man på något sätt har rätt att kräva arbete hos privata företag. Det är som om rörmokaren som kommer hem till dig säger att han vill ha 8h betalt för de två 2h han var där.

The_RobRoy
2013-02-15, 08:13
Tack för att du skapar bra diskussioner filmjölk!

Har en släkting som hade ett ganska välbetalt jobb och blev uppsagd. Han fick då ett avgångsvederlag på 1 årslön som plåster på såren - gott så. Det innebar ju dock att hans lön det åren (som a-kassan baseras på) blev väldigt väldigt bra - lite konstigt system, men fine. Vad händer sen?

Jo han börjar plocka ut sin fulla/höga a-kassa och tittar sig omkring efter ett nytt jobb. Eftersom han är en riktigt arbetshäst som haft andra ströjobb vid sidan av kan han i princip skaffa jobb på dagen, dock inte lika välbetalt, men ändock ett jobb.

Men! Då sjunker a-kassan och allt han tjänar nollas ut av a-kassan. Han får alltså inte en krona extra för att arbeta som jag förstått det. Så han tackar nej till arbetsgivarna som ringer honom och går hemma fullt arbetsför och väntar på att a-kasse dagarna ska ta slut.

Som lök på laxen, om han går någon kurs, typ en grävmaskinsutbildning (som kostar flera hundratusen och bekostas av staten) så har han då gjort ett försök att få jobb och får fler a-kasse dagar. Gubben är snart 60 bast och ska snart pensioneras - varför han skickas på en svindyr grävmaskinutbildning kan man fråga sig. Så han lär väl såsa runt på sin höga a-kassa istället för att söka jobb, tills det är dags att pensionera sig.

Detta är en riktigt arbetsnarkoman som ofta gått på dubbla jobb, hur sådana som faktiskt är arbetsskygga och vill lura systemet spenderar sina dagar blir jag mörkrädd av att ens tänka på.

Sverige är ett fantastiskt land, men människors inställning samt hur våra välfärdssystem är byggda håller på att rasera allting.

Mantus
2013-02-15, 09:02
Jag trodde du satt på byrå. Vars fasiken jobbar du någonstans? :D


Jag tror du tänker på praktiken jag genomförde förra vintern (2011). Nu är jag färdigutbildad och arbetar "för ett samhälle där alla vill göra rätt för sig". I alla fall är det visionen som verket jobbar efter.:d

Rahf
2013-02-15, 09:08
Ingen kommentar. Jag är så avskild från det systemet nu.

Tyrwing
2013-02-15, 09:32
95% är bara lata jävlar som lever på bidrag och snor arbetarnas pengar

Skönt att veta att det finns 5% till då som jag kan tillhöra. ;)

Olegh
2013-02-15, 09:50
Överlag.. så vet jag inte. Dock tycker jag det är mer beklämmande hur man som arbetssökande knappt är vatten värd, snarare än det faktum att det finns lata jävlar som utnyttjar systemet.

Lathet är för övrigt ett betydligt mera mångfacetterat begrepp än vad man vid en första anblick kan tro. Jag får intrycket att man lätt missar detta när man anklagar "folk" för att vara lata. Allteftersom effektiviseringskraven fortsätter uppåt, så ställs högre och högre krav på individnivå också, därtill kan "livet" i övrigt erbjuda betydliga uppförsbackar i vissa faser eller under vissa omständigheter. Om man dessutom lägger till stora individuella skillnader mellan individer, som täcker hela spannet från uttröttad och nästan utbränd småbarnsförälder till duracellkanin, så fås helt enkelt enorma skillnader i vilken relativ energimängd det tar att utföra syssla X. Som sagt förväntas alltjämt att mer energi ska läggas på denna syssla X. Söka jobb är svårare. Att konkurrera om jobb är svårare. För många tjänster ställs ökande krav på arbetstagaren. För många tjänster har anställningstryggheten minskats.

Allt detta blir en mycket större relativ börda för den som redan sitter i skiten (tm).

BelowAverage
2013-02-15, 14:17
Jag har haft nöjet att få höra av mina föräldrar om hur det var när de var i min ålder under 70-talet. Lätt att få jobb, bra samhälleligt stöd osv. Det verkar tillochmed ha talats om saker som vad arbetsköparen kan erbjuda arbetssäljaren, och inte bara vad vi arbetare kan erbjuda för att konkurrera ut varandra. (KOMMUNISTER!!111!!111!)

Känns inte som det är likadant idag, alls. Nu är det bara vad arbetare kan erbjuda som andra arbetare inte kan. Utvecklingen har gått mot ett (i mina ögon sämre) håll och det verkar fortsätta i samma riktning. För mig ter det sig lite konstigt när gamla rävar som har ett flådigt cv, körkort, bil, hus & stabil ekonomi beklagar sig över hur vi färskingar är för lata för att söka jobb. Det finns en arbetslöshet, då kan man rimligtvis anta att det finns konkurrens om jobben och därirån förstå att någon kommer bli utan. Det jag tror, för jag vet inte, är att det såg väldigt annorlunda ut förr. Vore trevligt om ni äldre etablerade som spyr galla över och generaliserar samtliga arbetslösa iaf kunde reflektera över detta för jag är nyfiken.

Och innan dagisnivån anländer och säger att jag stjäl era pengar, nej, jag går inte på bidrag.

hurril
2013-02-15, 14:24
Tack för att du skapar bra diskussioner filmjölk!

Har en släkting som hade ett ganska välbetalt jobb och blev uppsagd. Han fick då ett avgångsvederlag på 1 årslön som plåster på såren - gott så. Det innebar ju dock att hans lön det åren (som a-kassan baseras på) blev väldigt väldigt bra - lite konstigt system, men fine. Vad händer sen?

Jo han börjar plocka ut sin fulla/höga a-kassa och tittar sig omkring efter ett nytt jobb. Eftersom han är en riktigt arbetshäst som haft andra ströjobb vid sidan av kan han i princip skaffa jobb på dagen, dock inte lika välbetalt, men ändock ett jobb.

Men! Då sjunker a-kassan och allt han tjänar nollas ut av a-kassan. Han får alltså inte en krona extra för att arbeta som jag förstått det. Så han tackar nej till arbetsgivarna som ringer honom och går hemma fullt arbetsför och väntar på att a-kasse dagarna ska ta slut.

Som lök på laxen, om han går någon kurs, typ en grävmaskinsutbildning (som kostar flera hundratusen och bekostas av staten) så har han då gjort ett försök att få jobb och får fler a-kasse dagar. Gubben är snart 60 bast och ska snart pensioneras - varför han skickas på en svindyr grävmaskinutbildning kan man fråga sig. Så han lär väl såsa runt på sin höga a-kassa istället för att söka jobb, tills det är dags att pensionera sig.

Detta är en riktigt arbetsnarkoman som ofta gått på dubbla jobb, hur sådana som faktiskt är arbetsskygga och vill lura systemet spenderar sina dagar blir jag mörkrädd av att ens tänka på.

Sverige är ett fantastiskt land, men människors inställning samt hur våra välfärdssystem är byggda håller på att rasera allting.

Varför ska han uppbära a-kassa om han får ett nytt jobb (om än ett med lägre lön?)

The_RobRoy
2013-02-15, 16:34
Varför ska han uppbära a-kassa om han får ett nytt jobb (om än ett med lägre lön?)

Varför är systemet utformat så att man inte får något extra om man väljer att jobba istället för att gå på a-kassa?

Det finns fler exempel. Ensamstående mammor med alla bidrag som kickar in får i princip ingen förbättrad inkomst för att jobba mot att gå hemma när de tar ett lågavlönat jobb.

Visst, med tillräckligt hög moral kan man jobba ändå, men det tar nog emot för de flesta, skapa vettiga incitament i samhället!

hurril
2013-02-15, 16:37
Varför är systemet utformat så att man inte får något extra om man väljer att jobba istället för att gå på a-kassa?

Det finns fler exempel. Ensamstående mammor med alla bidrag som kickar in får i princip ingen förbättrad inkomst för att jobba mot att gå hemma när de tar ett lågavlönat jobb.

Visst, med tillräckligt hög moral kan man jobba ändå, men det tar nog emot för de flesta, skapa vettiga incitament i samhället!

Varför kan inte staten ge mig bidrag utöver min lön redan nu? Det handlar om att bidragen är till för att du ska klara dig, inte för att du ska bli rik. Ha lite heder och jobba för att få pengar istället för att kräva att andra ska betala dig ändå!

LillaTjejen
2013-02-15, 16:38
Inte länge sen jag tillhörde den skaran och jag är vare sig lat eller sjuk, men det är f.n inte lätt att vara arbetslös, skicka jobbansökningar och inte ens får ett tack men nej tack från företagen osv.

The_RobRoy
2013-02-15, 16:40
Varför kan inte staten ge mig bidrag utöver min lön redan nu? Det handlar om att bidragen är till för att du ska klara dig, inte för att du ska bli rik. Ha lite heder och jobba för att få pengar istället för att kräva att andra ska betala dig ändå!

Så vi ska bygga ett bidragssystem där basen till att det fungerar är att folk har "lite heder". Det går ju som vi vet lysande..

hurril
2013-02-15, 16:42
Så vi ska bygga ett bidragssystem där basen till att det fungerar är att folk har "lite heder". Det går ju som vi vet lysande..

Det är lite det tråden handlar om. Att för många hederslöst lyfter bidrag istället för att dra sitt strå till stacken. Äg ett par!

Rikard Jansson
2013-02-15, 16:42
Det är faktiskt inte så jävla lätt att få jobb. Edit; och jag får inte ett öre i bidrag

The_RobRoy
2013-02-15, 16:53
Det är lite det tråden handlar om. Att för många hederslöst lyfter bidrag istället för att dra sitt strå till stacken. Äg ett par!

Ja precis och varför förstärker vi det hederlösa beteendet? Det var mitt bidrag till tråden..

hurril
2013-02-15, 16:55
Ja precis och varför förstärker vi det hederlösa beteendet? Det var mitt bidrag till tråden..

Genom att utpeka alla arbetslösa och andra bidragstagare som offer till ett ont och kallt system gör vi alla till just det.

en stor stark
2013-02-15, 17:00
Genom att utpeka alla arbetslösa och andra bidragstagare som offer till ett ont och kallt system gör vi alla till just det.

Fast det är väl ingen som (seriöst) säger att det inte finns någon som anstränger sig för lite, kompromissar för lite, och har för höga krav. Jag tror att det finns en hel del personer som gör det.

Jag tror även dock att det finns många som blir behandlade dåligt, och som gör tillräckligt mycket som är rimligt för att få dessa bidragspengarna.

Kanske är frågan "För att få bidrag X, vad ska personen behöva göra för att förtjäna det?". Hur mycket ska personen i fråga behöva sänka sina krav etc. Svaret kan nog vara ganska olikt från person till person.

hurril
2013-02-15, 17:07
Fast det är väl ingen som (seriöst) säger att det inte finns någon som anstränger sig för lite, kompromissar för lite, och har för höga krav. Jag tror att det finns en hel del personer som gör det.

Jag tror även dock att det finns många som blir behandlade dåligt, och som gör tillräckligt mycket som är rimligt för att få dessa bidragspengarna.

Kanske är frågan "För att få bidrag X, vad ska personen behöva göra för att förtjäna det?". Hur mycket ska personen i fråga behöva sänka sina krav etc. Svaret kan nog vara ganska olikt från person till person.

Jag räknar in en hel del av de som är sjukskrivna här också. Det är helt orimligt att vi skulle vara i extra stort behov av sjukskrivning i just Sverige så det rör sig om arbetslösa som hamnar på ett annat konto istället.

stahlberg
2013-02-15, 17:10
Man kan inte behandla gruppen arbetslösa som en homogen grupp och säga att (så gott som) alla arbetslösa har samma egenskaper eller vissa gemensamma drag i sin personlighet.

Ignatius : Visst finns det löneklyftor i Sverige, och klyftorna blir större efterhand. Dessa klyftor gäller dock skillnaden mellan storägarnas och de vanliga arbetstagarnas inkomster, och har inte så mycket att göra med denhär tråden.

Däremot kan man diskutera huruvida systemet med bidrag till fullt arbetsföra arbetslösa är bra. För det är naturligtvis sant att nettoskillnaden mellan att arbeta och att vara arbetslös för många är så liten att det inte är lönt att arbeta. Systemet uppmintrar dessutom till att jobba svart, dvs lyfta erbetslöshetsbidrag samtidigt som man arbetar.

Någon skrev att arbetstagarna har alltför lite rättigheter. Du tycker tydligen det motsatta. Kanske båda synsätten innehåller vissa sanningar?

Å ena sidan är det så att arbetstagare som inte är fast anställda eller anställda utan skriftligt kontrakt är ganska beroende av arbetsgivarnas godtycke. Å andra sidan har du förstås rätt i att den som startar ett (mindre) företag satsar både tid och pengar, och väntar sig en viss utedening för risker och slit. Arbetstagare är dyra i drift, de har stora rättigheter (t.ex till semester, sjukfrånvaro mm) och somliga utnytttjar detta. Som du säger inverkar arbetstagarnas privatliv på arbetsprestationen.

En gång jobbade jag på ett Call Center med ett intressant och dessutom för ovanlighetens skull hyfsat välbetalt jobb. Projektet tog paus, men skulle sedan börja på nytt. Vi som varit med tidigare var nöjda. Vi gick på skolning hos uppdragsivaren och hade sedan skolning också på arbetsplatsen. Vid det senare tillfället togs även lönesättningen upp. Det visade sig att arbetsuppgifterna var samma som förut, men lönesättningen skulle komma att ge en märkbart sämre lön. Döm om min förvåning när ingen reagerade (utom jag själv). Jag konstaterade att jag ingalunda fortsätter med arbetet med den nya lönesättningen, ingen annan protesterade på mötet (fastän det senare visade sig att de flesta var missnöjda). Ledningen lovade kolla om det gick att justera lönen. Det hände inte, vilket ledde till att jag slutade efter ett par veckor. Då lovade man nog högre lön - inte till de övriga men nog till mig. Jag sa att jag fortsätter ett par dagar i veckan i två månader och ger dem tid att hitta en ersättare, men med samma lön som alla andra.(Det var inte av enbart av lojalitet mot mina kompisar, löneökningen hade ändå varit så liten, och i det nya arbete jag ordnat hade jag ändå en ordentligt tilltagen lön, så några tiotals kr per timme ett par gånger i veckan spelade helt enkelt mindre roll) Det gjorde jag, men det som fortfarande förvånar mig är att alla andra arbetstagare fortsatte att arbeta för den sämre lönen utan att protestera. Det är ofattbart att folk låter sig behandlas hur som helst.

Å ena sidan vill man som företagare naturligtvis ha bästa möjliga arbetskraft till någorlunda hyfsat pris. Då kan man - eller bör man - inte anställa på ren chans (även om det alltid innnebär en viss chans). Här i Finland har vi dock en möjlighet att anställa på (högst) fyra månaders prövotid (vilket inte garanterar att den som skött sig de fyra första månaderna sköter sig under de följande fyra månaderna). Man kan även anställa på viss tid, men inte för hur länge som helst.

Arbetstagare kan vara ytterst medvetna om sina förmåner. Exempel. En gång anställdes jag på en arbetsplats med en relativt hyfsad lön. När prövotiden på fyra månader var slut gick jag till chefen och bad om en löneförhöjning på 15 %. Detta hade jag avtalsenlig rätt till, för min tidigare erfarenhet berättigade till erfarenhetsstillägg (enligt ett allmänt avtal vi följde), vilket chefen inte tänkt på då jag anställdes med den grundlön jag fick. Chefen tyckte att det var "som ett knivhugg i ryggen".

En företagare bör kunna förvänta sig att arbetstagarna sköter sitt arbete (för vilket de naturligtvis lyfter lön) samt att de i viss mån är lojala mot sin arbetsgivare. Däremot kan man inte vänta sig att de ska offra sig på samma sätt som företagaren själv måste göra (och förhoppningsvis får högre ersättning för).

Det finns grupper av arbetstagare som säkert är besvärliga för arbetsgivarna. En av de grupperna är "de knepiga" (dit jag själv hör, när jag är arbetstagare). Vi har alla möjliga (och omöjliga) sepcialrättigheter på jobbet och lyckas också dessutom förhandla till oss skäliga löner. Fördelen med oss är att vi ofta gör ett bra jobb. Sedan har vi "skolkarna" som på olika sätt skolkar från arbetet. Och "de ansvarslösa", som inte bryr sig och därför gör ett dåligt jobb.

Trots allt tycker jag nog att arbetstagare ska göra ett gott arbete men också få en hyfsad lön. Men arbetslöshetsbidragen är något man borde fundera mycket noga på.

en stor stark
2013-02-15, 17:11
Jag räknar in en hel del av de som är sjukskrivna här också. Det är helt orimligt att vi skulle vara i extra stort behov av sjukskrivning i just Sverige så det rör sig om arbetslösa som hamnar på ett annat konto istället.

Okej, det håller jag med om.

Tycker du därför att vi ska dra in bidrag för alla, så att det inte går att utnyttja det alls, eller försöka att på något sätt få fast de som fuskar/överdriver/inte riktigt förtjänar bidraget?

Förslag 1 är ju enklast, såklart, men då blir ju även de som faktiskt förtjänar det (hur man nu måste vara för att förtjäna det vet jag inte) lidande.

Förslag 2 är mycket svårare, att få fast de som fuskar, och under tiden vi försöker hitta en lösning som gör att det blir svårare att fuska så kommer fuskarna fortsätta få pengar. Men de som förtjänar bidraget blir inte lidande.

Jag tycker personligen bättre om förslag 2.

hurril
2013-02-15, 17:16
Okej, det håller jag med om.

Tycker du därför att vi ska dra in bidrag för alla, så att det inte går att utnyttja det alls, eller försöka att på något sätt få fast de som fuskar/överdriver/inte riktigt förtjänar bidraget?

Förslag 1 är ju enklast, såklart, men då blir ju även de som faktiskt förtjänar det (hur man nu måste vara för att förtjäna det vet jag inte) lidande.

Förslag 2 är mycket svårare, att få fast de som fuskar, och under tiden vi försöker hitta en lösning som gör att det blir svårare att fuska så kommer fuskarna fortsätta få pengar. Men de som förtjänar bidraget blir inte lidande.

Jag tycker personligen bättre om förslag 2.

Klart man inte kan dra in alla bidrag. Det sjukaste av allt är ändå hetsen MOT systemet när det största problemet är alla leachers. Någon måste seeda.

en stor stark
2013-02-15, 17:18
Klart man inte kan dra in alla bidrag. Det sjukaste av allt är ändå hetsen MOT systemet när det största problemet är alla leachers. Någon måste seeda.

Jo det är ju klart.

Hur många det är som fuskar eller inte förtjänar bidrag har jag inte koll på. Kanske främst för att jag inte vet vad jag anser vara att "förtjäna" bidrag.

hurril
2013-02-15, 17:20
Jo det är ju klart.

Hur många det är som fuskar eller inte förtjänar bidrag har jag inte koll på. Kanske främst för att jag inte vet vad jag anser vara att "förtjäna" bidrag.

Det handlar mindre tycker jag om huruvida man skickar x eller y antal jobbansökningar per dag och mer om man söker jobb som finns. Du kanske inte vill stå på donken men vad fan ska du göra istället? Varför ska en sjuk person få mindre pengar för att du ogillar att flippa burgare - den sjuke har inget val! En jävligt egoistisk människosyn.

en stor stark
2013-02-15, 17:24
Det handlar mindre tycker jag om huruvida man skickar x eller y antal jobbansökningar per dag och mer om man söker jobb som finns. Du kanske inte vill stå på donken men vad fan ska du göra istället? Varför ska en sjuk person få mindre pengar för att du ogillar att flippa burgare - den sjuke har inget val! En jävligt egoistisk människosyn.

Jo visst, fast det beror ju på en hel del saker. Hur länge man har sökt jobb, hur det ser ut senare, vad man har för erfarenhet etc.
Jag tycker gott man kan ha krav (som är rimliga), på vilket sorts jobb man ska söka. Inser man sen att man inte kommer få något sånt jobb, så bör man sänka sina krav. Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste ta de absolut sämsta jobben direkt man blir arbetslös.

The_RobRoy
2013-02-15, 17:27
Det handlar mindre tycker jag om huruvida man skickar x eller y antal jobbansökningar per dag och mer om man söker jobb som finns. Du kanske inte vill stå på donken men vad fan ska du göra istället? Varför ska en sjuk person få mindre pengar för att du ogillar att flippa burgare - den sjuke har inget val! En jävligt egoistisk människosyn.

Fast nu börjar du sparka in lite öppna dörrar hurril. Hade alla tänkt så som du nu beskriver hade vi helt klart haft en riktigt tiger-ekonomi och knappast de problem vi har idag. Det tänk som fungerar i en familj köper inte människor när det gäller något så diffust som att någon man aldrig träffat drabbas lite extra.

hurril
2013-02-15, 17:27
Jo visst, fast det beror ju på en hel del saker. Hur länge man har sökt jobb, hur det ser ut senare, vad man har för erfarenhet etc.
Jag tycker gott man kan ha krav (som är rimliga), på vilket sorts jobb man ska söka. Inser man sen att man inte kommer få något sånt jobb, så bör man sänka sina krav. Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste ta de absolut sämsta jobben direkt man blir arbetslös.

Nej det tycker inte jag heller. Däremot kommer det an på en själv att sortera sina egna pärmar. Att staten inte vill spränga sparbössan för just Benke är inte för att staten är ond, har en dålig människosyn eller är borgare, höger, rasister, etc utan för att pengarna inte räcker till alla. Något man bör läsa en gång till om man sover till vänster om Ohly.

Fast nu börjar du sparka in lite öppna dörrar hurril. Hade alla tänkt så som du nu beskriver hade vi helt klart haft en riktigt tiger-ekonomi och knappast de problem vi har idag. Det tänk som fungerar i en familj köper inte människor när det gäller något så diffust som att någon man aldrig träffat drabbas lite extra.

Tycker du verkligen att de dörrarna är öppna?

en stor stark
2013-02-15, 17:32
Nej det tycker inte jag heller. Däremot kommer det an på en själv att sortera sina egna pärmar. Att staten inte vill spränga sparbössan för just Benke är inte för att staten är ond, har en dålig människosyn eller är borgare, höger, rasister, etc utan för att pengarna inte räcker till alla. Något man bör läsa en gång till om man sover till vänster om Ohly.



Tycker du verkligen att de dörrarna är öppna?

Jo jag håller med. Folk som inte förtjänar bidragen ska inte ha bidragen. Är man direkt ute ur gymnasiet får man kanske inse att risken är relativt stor att man får ta någon sorts donkenjobb. Eller andra, lite mindre bra jobb.

Fast det känns som att vi argumenterar för samma sak? De som inte ska ha bidrag bör inte få det, så att bidragen räcker till de som ska ha bidrag.

Jag tror dock vi kanske har olika syn på när man förtjänar bidragen.

hurril
2013-02-15, 17:34
Jo jag håller med. Folk som inte förtjänar bidragen ska inte ha bidragen. Är man direkt ute ur gymnasiet får man kanske inse att risken är relativt stor att man får ta någon sorts donkenjobb. Eller andra, lite mindre bra jobb.

Fast det känns som att vi argumenterar för samma sak? De som inte ska ha bidrag bör inte få det, så att bidragen räcker till de som ska ha bidrag.

Jag tror dock vi kanske har olika syn på när man förtjänar bidragen.

Ja vi verkar rätt överens. Var tror du vi skiljer oss åt mer specifikt?

The_RobRoy
2013-02-15, 17:37
Tycker du verkligen att de dörrarna är öppna?

I den meningen att det är uppenbart att människor inte tänker så som du (och jag) önskar att folk skulle resonera.

en stor stark
2013-02-15, 17:37
Ja vi verkar rätt överens. Var tror du vi skiljer oss åt mer specifikt?

Kanske längden som är okej att hålla i sina krav innan man sänker dem, inte för att jag har några extrema åsikter där.

Jag är mest emot att behandla de arbetslösa som en homogen grupp. Alla är inte lata och bortskämda, jag tror nog att många inte är det. Fast vi har nog även rätt många som är det.

Känns mest som att det, inte minst här, är en ganska vinklad debatt. Åt antingen ena eller andra hållet. Antingen är de lata jävlar eller änglar med cancer.

hurril
2013-02-15, 17:44
I den meningen att det är uppenbart att människor inte tänker så som du (och jag) önskar att folk skulle resonera.

Jag förstår att jag inte behöver övertyga dig men se dig om i tråden. Full av folk som tror att det är hos arbetsgivare makten ligger, att företag är något annat än de som jobbar och driver dem och att staten rimligen borde finnas för oss medborgare och inte för... annat?

Kanske längden som är okej att hålla i sina krav innan man sänker dem, inte för att jag har några extrema åsikter där.

Jag är mest emot att behandla de arbetslösa som en homogen grupp. Alla är inte lata och bortskämda, jag tror nog att många inte är det. Fast vi har nog även rätt många som är det.

Känns mest som att det, inte minst här, är en ganska vinklad debatt. Åt antingen ena eller andra hållet. Antingen är de lata jävlar eller änglar med cancer.

Jag tycker helt enkelt att allt för många externaliserar sina omständigheter och låter sig odla illusioner om särskilt okränkbara rättigheter. Som om du kan förvänta dig att ha fem glassjobb att välja mellan om du bor i Södra Ytterpruttmåla. Och givetvis flytt du int, osv.

en stor stark
2013-02-15, 17:52
Jag tycker helt enkelt att allt för många externaliserar sina omständigheter och låter sig odla illusioner om särskilt okränkbara rättigheter. Som om du kan förvänta dig att ha fem glassjobb att välja mellan om du bor i Södra Ytterpruttmåla. Och givetvis flytt du int, osv.

Kanske det, fast hur många det är vet jag inte. Jag är t.ex. nyligen arbetslös, och jag vet att jag inte har världens utbildning än och att jag är ung så jag har inte särskilt mycket erfarenhet.

Jag tänker ändå inte ta ett jobb på McDonaldsjobb det första jag gör, fast jag är mycket medveten om att det är en relativt stor chans att jag kommer få sänka mina krav till det snart.

Men att ha några krav är inte dåligt tycker jag, bara man inser att man inte kan hålla kvar vid dessa kraven allt för länge. Man måste vara villig att kompromissa till slut.

Men tror jag nog inte det är ovanligt att man blir behandlad onödigt dåligt på donkenjobb för att man är så utbytbar.

Jag kommer nog söka jobb i 1-2 månader till innan jag sänker mig till McDonalds-kategorin. Och jag tycker ju såklart att jag förtjänar bidrag ^^.

hurril
2013-02-15, 17:56
Kanske det, fast hur många det är vet jag inte. Jag är t.ex. nyligen arbetslös, och jag vet att jag inte har världens utbildning än och att jag är ung så jag har inte särskilt mycket erfarenhet.

Jag tänker ändå inte ta ett jobb på McDonaldsjobb det första jag gör, fast jag är mycket medveten om att det är en relativt stor chans att jag kommer få sänka mina krav till det snart.

Men att ha några krav är inte dåligt tycker jag, bara man inser att man inte kan hålla kvar vid dessa kraven allt för länge. Man måste vara villig att kompromissa till slut.

Men tror jag nog inte det är ovanligt att man blir behandlad onödigt dåligt på donkenjobb för att man är så utbytbar.

Jag kommer nog söka jobb i 1-2 månader till innan jag sänker mig till McDonalds-kategorin.

Varför kan du inte söka jobb i 1-2 månader samtidigt som du jobbar på donken, lär dig köra en kassa och serva människor? Du har inga pengar, hur kan det vara under din värdighet?

en stor stark
2013-02-15, 18:06
Varför kan du inte söka jobb i 1-2 månader samtidigt som du jobbar på donken, lär dig köra en kassa och serva människor? Du har inga pengar, hur kan det vara under din värdighet?

Jag kan redan detta, har gjort det och vill nu komma över det. Men det är inte så att jag söker några orimliga jobb. Jag söker redan jobb som är under mer eller mindre alla andra jobb jag har haft innan.

Men jag tycker inte jag ska behöva sänka mig så mycket till Donken, då det är ett jobb jag verkligen inte skulle trivas på, eller lära mig något på.

Eller rättare sagt jag kommer nog söka Donkenjobb i någon grad, men den största energin kommer jag lägga på att söka till andra, bättre jobb.

Det tycker inte jag gör mig till en lat jävel. Kanske gör det mig till naiv, men många här skulle ju se mig som en lat jävel.
Tycker därför vi kan undvika att prata om mig, vet inte varför jag tog upp det ;).

hurril
2013-02-15, 18:10
Jag kan redan detta, har gjort det och vill nu komma över det. Men det är inte så att jag söker några orimliga jobb. Jag söker redan jobb som är under mer eller mindre alla andra jobb jag har haft innan.

Men jag tycker inte jag ska behöva sänka mig så mycket till Donken, då det är ett jobb jag verkligen inte skulle trivas på, eller lära mig något på.

Eller rättare sagt jag kommer nog söka Donkenjobb i någon grad, men den största energin kommer jag lägga på att söka till andra bättre jobb.

Min poäng var egentligen inte att nagelfara just precis din person utan det är mer en stilla undran över hur andra resonerar. Att gå hemma och vänta in Jobbet(tm) - det är inte vad A-kassan bör vara till för. Alla utvecklas inte på Donken men samma människor gör det _definitivt_ inte heller hemifrån så det argument är ganska svagt. Det handlar inte om något sådant över huvud taget utan om att man inte tycker att alla jobb är alternativ utan bara vissa av dem - de som lyfter mitt liv, tar mig framåt och förgyller min tillvaro. Alltid. Perspektivet är att A-kassan ger dig möjligheten att välja eftersom du inte behöver tänka på att andra kanske behöver dina medel mycket bättre. Dina behov är inte så stora som du gör gällande och du borde skämmas på det jobbiga viset! (Inte menat till dig, en stor stark.)

en stor stark
2013-02-15, 18:15
Min poäng var egentligen inte att nagelfara just precis din person utan det är mer en stilla undran över hur andra resonerar. Att gå hemma och vänta in Jobbet(tm) - det är inte vad A-kassan bör vara till för. Alla utvecklas inte på Donken men samma människor gör det _definitivt_ inte heller hemifrån så det argument är ganska svagt. Det handlar inte om något sådant över huvud taget utan om att man inte tycker att alla jobb är alternativ utan bara vissa av dem - de som lyfter mitt liv, tar mig framåt och förgyller min tillvaro. Alltid. Perspektivet är att A-kassan ger dig möjligheten att välja eftersom du inte behöver tänka på att andra kanske behöver dina medel mycket bättre. Dina behov är inte så stora som du gör gällande och du borde skämmas på det jobbiga viset! (Inte menat till dig, en stor stark.)

Jo visst. Jobbet jag får behöver inte vara ett bra jobb. Eller ta mig framåt på något särskilt sätt. Jag förväntar mig inga mirakel. Bara en chans att få slippa Donken, som enligt mig är ett dåligt jobb och behandlar sina anställda (inte alla såklart, jag generaliserar) rätt dåligt. Själv söker jag dock till alla andra sorters restaurangjobb, som jag tycker har högre status än Donken.

För övrigt får inte just jag A-kassa. Men visst du har en poäng. Vad är lösningen på detta tycker du då? Ska t.ex. arbetsförmedlingen vara hårdare med att dra in bidrag ifall de känner att personen i fråga har för höga krav?

Olegh
2013-02-15, 18:20
Just prestige föreställer jag mig inte som ett stort problem. Däremot så finns det säkert en stor ovilja att flytta dit jobb finns, något som säkert hjälper till att höja konkurrensen för skitjobb i större städer.

Ett problem med ett prestigelöst jobbsökande är ju att de som helt saknar kvalifikationer hamnar i en rävsax, då det helt enkelt inte finns tillräckligt med sådana tjänster.

Ignatius72
2013-02-15, 18:28
Jag kan redan detta, har gjort det och vill nu komma över det. Men det är inte så att jag söker några orimliga jobb. Jag söker redan jobb som är under mer eller mindre alla andra jobb jag har haft innan.

Men jag tycker inte jag ska behöva sänka mig så mycket till Donken, då det är ett jobb jag verkligen inte skulle trivas på, eller lära mig något på.

Eller rättare sagt jag kommer nog söka Donkenjobb i någon grad, men den största energin kommer jag lägga på att söka till andra, bättre jobb.

Det tycker inte jag gör mig till en lat jävel. Kanske gör det mig till naiv, men många här skulle ju se mig som en lat jävel.
Tycker därför vi kan undvika att prata om mig, vet inte varför jag tog upp det ;).

Du ska naturligtvis undvika donken om du inte gillar det, tycker du redan kan det osv. Men vad jag retar mig på är folk som tycker att JAG och andra som betalar in skatt så försörja dig/er. Eller någon kulturkofta som tycker att just hennes/hans fritidsintresse ska betalas av skattekollektivet. När jag ändå är igång så retar jag mig på idrottsstjärnor som måste flytta till Monaco för att deras yrkeskarriär är så kort att de måste gå i pension vid 28. Det finns väl för bövelen inget som hindrar dem att jobba efter denna mogna ålder?
Filmjölk och andra ligister hyllar dock alla från Stenmark till Kamprad trots att de borde räknas som skattesmitare. Det är skillnad på folk och folk.

en stor stark
2013-02-15, 18:34
Du ska naturligtvis undvika donken om du inte gillar det, tycker du redan kan det osv. Men vad jag retar mig på är folk som tycker att JAG och andra som betalar in skatt så försörja dig/er. Eller någon kulturkofta som tycker att just hennes/hans fritidsintresse ska betalas av skattekollektivet. När jag ändå är igång så retar jag mig på idrottsstjärnor som måste flytta till Monaco för att deras yrkeskarriär är så kort att de måste gå i pension vid 28. Det finns väl för bövelen inget som hindrar dem att jobba efter denna mogna ålder?
Filmjölk och andra ligister hyllar dock alla från Stenmark till Kamprad trots att de borde räknas som skattesmitare. Det är skillnad på folk och folk.

Såklart. Det finns många dumma åsikter där ute. Bidraget är ju till för att man ska klara sig under tiden man letar efter ett nytt jobb (väl?). Under den tiden ska man också leta efter jobb, och också rimliga jobb. Men jag tycker inte man ska behöva sänka sina krav för mycket. Som jag tycker det skulle vara för mig och donken. I alla fall för tillfället.

stahlberg
2013-02-15, 18:54
FALL 1. En 53-årig man i ett litet norrländskt samhälle har arbetat 30 år i ett lokalt företag. Företaget läggs ner och han blir arbetslös. Antalet möjliga arvetsplatser på orten är litet, mannens yrkeskunskaper är mycket snäva och han är oattraktiv på arbetsmarknade för att han är så gammal. Jag vet inte hur läget är i Sverige, men enligt finska regler skulle denne mans arbetsgivare i 30 år ha betalt in en liten arbetslöshetsförsäkring varje månad för denne man. Han har betalt skatt i 30 år. Han kan få jobb ifall han flyttar till en annan ort 50 mil bort, men hela hans liv finns i det lilla norrländska samhället.

FALL 2. En stor stark går ut grundskolan, skaffar ingen vidare utbildning. Jobb finns, t.ex på McDonalds, men en stor stark vill inte ta vilket jobb som helst, utan lyfter bidrag tills ett bra jobbtillfälle yppar sig.

Jag hör till den grupp som anser att mannen i fall 1 har betydligt större rätt till bidrag än den stora starka i fall 2. Eller möjligen kunde personen i fall 2 få bidrag i två månader och därmed få tid att söka efter arbete på heltid, innan alla bidrag helt skulle tas bort.

Ett problem ifråga om arbetslöshetsbidrag är säkert just det faktum, att de arbetslösa är en mycket heterogen grupp, som måste behandlas som homogen (eller i bästa fall som flera mindre homogena grupper).

en stor stark
2013-02-15, 18:58
FALL 1. En 53-årig man i ett litet norrländskt samhälle har arbetat 30 år i ett lokalt företag. Företaget läggs ner och han blir arbetslös. Antalet möjliga arvetsplatser på orten är litet, mannens yrkeskunskaper är mycket snäva och han är oattraktiv på arbetsmarknade för att han är så gammal. Jag vet inte hur läget är i Sverige, men enligt finska regler skulle denne mans arbetsgivare i 30 år ha betalt in en liten arbetslöshetsförsäkring varje månad för denne man. Han har betalt skatt i 30 år. Han kan få jobb ifall han flyttar till en annan ort 50 mil bort, men hela hans liv finns i det lilla norrländska samhället.

FALL 2. En stor stark går ut grundskolan, skaffar ingen vidare utbildning. Jobb finns, t.ex på McDonalds, men en stor stark vill inte ta vilket jobb som helst, utan lyfter bidrag tills ett bra jobbtillfälle yppar sig.

Jag hör till den grupp som anser att mannen i fall 1 har betydligt större rätt till bidrag än den stora starka i fall 2. Eller möjligen kunde personen i fall 2 få bidrag i två månader och därmed få tid att söka efter arbete på heltid, innan alla bidrag helt skulle tas bort.

Ett problem ifråga om arbetslöshetsbidrag är säkert just det faktum, att de arbetslösa är en mycket heterogen grupp, som måste behandlas som homogen (eller i bästa fall som flera mindre homogena grupper).

Använd gärna inte mitt namn om du inte vet hur min situation ser ut. Nämligen inte så som du beskrev den.

filmjölk
2013-02-15, 19:02
Filmjölk och andra ligister hyllar dock alla från Stenmark till Kamprad trots att de borde räknas som skattesmitare. Det är skillnad på folk och folk.

wtf?

stahlberg
2013-02-15, 19:28
en stor stark : Jag tvivlar på att du heter en stor stark i verkligheten. Meningen med att använda ditt nick här var tudelad. Dels ville jag hänvisa till dig, att du väntar med att välja ett jobb tilld su får ett som är tillräckligt intressant - det är det du opponerar dig emot. Men dels använde jag din pesudonym rent allmänt, i det ena fallet "en 53-årig man" och i det andra fallet "en stor stark", som jag lite senare i texten hänvisar till som "personen i fall 2".

Detta gjorde jag medvetet. Dvs jag drog en medveten parallell mellan dig, signaturen en stor stark på kolozzeum och min exempelperson "en stor stark". Jag drog parallellen för att du har åtminstone det gemensamt med min exempelfigur att du inte tar första bästa jobb. Däremot ville jag för säkerhets skull gardera mig genom att använda min benämning också allmänt, ifall du trots allt skulle utgöra någon form av undantag.

Nu hävdar du att det är just på det sistnämnda sättet, så jag tar gärna tillbaka och kallar min exempelperson "en 19-årig man". Då blir det ungefär såhär : "En 19-årig man, stor stark och frisk, går ut grundskolan,...". Och vips har denna 19-årige man absolut ingenting med dig - en stor stark på Kolozzeum - att göra.

Det är förstås klart att man lätt drar förhastade slutsatser då du beskriver din situation, eftersom du inte nämner några som helst orsaker till att du inte tar vilket jobb som helst, men det är en helt annan fråga.

en stor stark
2013-02-15, 19:33
en stor stark : Jag tvivlar på att du heter en stor stark i verkligheten. Meningen med att använda ditt nick här var tudelad. Dels ville jag hänvisa till dig, att du väntar med att välja ett jobb tilld su får ett som är tillräckligt intressant - det är det du opponerar dig emot. Men dels använde jag din pesudonym rent allmänt, i det ena fallet "en 53-årig man" och i det andra fallet "en stor stark", som jag lite senare i texten hänvisar till som "personen i fall 2".

Detta gjorde jag medvetet. Dvs jag drog en medveten parallell mellan dig, signaturen en stor stark på kolozzeum och min exempelperson "en stor stark". Jag drog parallellen för att du har åtminstone det gemensamt med min exempelfigur att du inte tar första bästa jobb. Däremot ville jag för säkerhets skull gardera mig genom att använda min benämning också allmänt, ifall du trots allt skulle utgöra någon form av undantag.

Nu hävdar du att det är just på det sistnämnda sättet, så jag tar gärna tillbaka och kallar min exempelperson "en 19-årig man". Då blir det ungefär såhär : "En 19-årig man, stor stark och frisk, går ut grundskolan,...". Och vips har denna 19-årige man absolut ingenting med dig - en stor stark på Kolozzeum - att göra.

Det är förstås klart att man lätt drar förhastade slutsatser då du beskriver din situation, eftersom du inte nämner några som helst orsaker till att du inte tar vilket jobb som helst, men det är en helt annan fråga.

Precis, skriv på sättet som inte nämner mig. Så behöver du inte göra onödiga antaganden på information du inte har. Är varken 19 eller lyfter bidrag till ett "bra" jobbtillfälle yttrar sig, har inget emot ett mindre bra jobb. Så för att det inte ska bli några missförstånd att du menar mig, eller mitt namn på kolo, så kan du göra på det enkla sättet som utesluter mig helt.

Så sluta gärna använda mitt namn om du inte 1. Har korrekt information, vilket du inte har, eftersom jag inte har gett ut all information eller 2. Skriver att du inte menar mig. På så sätt som Hurril gjorde innan.

Detta gör att folk inte kommer tro saker om mig i framtida debatter och komma med "men du då!".

Olegh
2013-02-15, 19:41
Precis, skriv på sättet som inte nämner mig. Så behöver du inte göra onödiga antaganden på information du inte har. Är varken 19 eller lyfter bidrag till ett "bra" jobbtillfälle yttrar sig, har inget emot ett mindre bra jobb. Så för att det inte ska bli några missförstånd att du menar mig, eller mitt namn på kolo, så kan du göra på det enkla sättet som utesluter mig helt.

Så sluta gärna använda mitt namn om du inte 1. Har korrekt information, vilket du inte har, eftersom jag inte har gett ut all information eller 2. Skriver att du inte menar mig. På så sätt som Hurril gjorde innan.

Detta gör att folk inte kommer tro saker om mig i framtida debatter och komma med "men du då!".

Inte då. Men detta snarstuckna beteende är dig icke till gagn. :)

en stor stark
2013-02-15, 19:46
Inte då. Men detta snarstuckna beteende är dig icke till gagn. :)

Tyckte väl inte det var för mycket begärt att inte använda mitt namn när man förklarar något som inte representerar mig?
Det är lätt att det blir missförstånd då, och är något som man vanligt ser tycker jag. Är ju inte som att det blir svårare att inte använda mitt namn.

stahlberg
2013-02-15, 19:50
På det viset förenar jag mig med hurril att det inte heller är min mening att nagelfara just dig som person, och inte heller någon annan på individnivå. Varje fall skiljer sig från andra fall. Rent allmänt duger ditt nick dock alldeles utmärkt till att ge en liten känga till gruppen "stora starka som inte tar vilket jobb som helst" rent allmänt. Men, som jag redan sagt, uttrycket "en 19-årig man, stor och stark,..." duger också alldeles utmärkt - och då behöver du, precis som du själv sagt, inte i onödan känna dig utpekad.

Du har förstås inte lämnat ut några specifika detaljer, och det är därför omöjligt att uttala sig om din situation. De detaljer du har lämnat ut ger dock inte vid handen att du skulle vara särskilt lämpad som bidragstagare. Så när det gäller "framtida debatter" (som du uttrycker det) inbjuder nog dina egna inlägg lika stor orsak som mina för somliga att säga "Men du då".

en stor stark
2013-02-15, 19:54
På det viset förenar jag mig med hurril att det inte heller är min mening att nagelfara just dig som person, och inte heller någon annan på individnivå. Varje fall skiljer sig från andra fall. Rent allmänt duger ditt nick dock alldeles utmärkt till att ge en liten känga till gruppen "stora starka som inte tar vilket jobb som helst" rent allmänt. Men, som jag redan sagt, uttrycket "en 19-årig man, stor och stark,..." duger också alldeles utmärkt - och då behöver du, precis som du själv sagt, inte i onödan känna dig utpekad.

Du har förstås inte lämnat ut några specifika detaljer, och det är därför omöjligt att uttala sig om din situation. De detaljer du har lämnat ut ger dock inte vid handen att du skulle vara särskilt lämpad som bidragstagare. Så när det gäller "framtida debatter" (som du uttrycker det) inbjuder nog dina egna inlägg lika stor orsak som mina för somliga att säga "Men du då".

Min poäng är dock att när jag säger saker om mig själv, så kan jag utveckla vidare om det skulle behövas.
Jag tycker personligen att jag är välförtjänt av bidrag, men det behöver vi inte gå in på.
Min poäng är också att eftersom du inte har särskilt mycket information att gå på, så blir det konstigt om du ska någon sats slutsats, eller använda mig som exempel. Inte utan att skriva något i stil med "säger inte att det var såhär i just ditt fall", som hurril gjorde.

stahlberg
2013-02-15, 19:58
Jag har däremot efter detta vid två tillfällen - och nu är det tre - nämnt att jag inte kan ha någon åsikt om just ditt privata fall, även om jag tycker att unga arbetsföra män rent allmänt är sämst lämpade som bidragstagare. Men för att upprepa mig, just om ditt specifika fall kan jag inte uttala mig (sagt fyra gånger).

en stor stark
2013-02-15, 20:00
Jag har däremot efter detta vid två tillfällen - och nu är det tre - nämnt att jag inte kan ha någon åsikt om just ditt privata fall, även om jag tycker att unga arbetsföra män rent allmänt är sämst lämpade som bidragstagare. Men för att upprepa mig, just om ditt specifika fall kan jag inte uttala mig (sagt fyra gånger).

Men det kan uppfattas så. Särskilt om jag inte skulle påpekat det.

stahlberg
2013-02-15, 20:08
Visst kan det, det var det som var meningen från början : att mitt uttalande till hälften skulle syfta på dig och till hälften på gruppen unga män rent allmänt. Detta skrevs i provokativt syfte (vilket lyckades utmärkt). Efter detta har du påstått att mitt uttalande inte kan gälla just ditt fall, detta har jag (självklart) godkänt, och fem gånger framhållit att jag inte har möjlighet att komma med en åsikt i just ditt fall.

Denna ordväxling belyser ganska bra vad jag sa tidigare, nämligen att ett problem med arbetslöshetsbidrag är att gruppen arbetslösa är ytterst heterogen, men av beslutsfattarna måste uppfattas som homogen. Eller i bästa fall som flera mindre homogena grupper (av vilka två kunde vara 1)"gruppen 53-åriga män i norra Norrland" och en annan 2)"gruppen unga vuxna fiska starka män utan högre utbildning"). Dessa två grupper måste betraktas som homogena. Detta innebär, att fastän man kan betrakta grupp 1 som bättre lämpad för bidrag kan enskilda medlemmar ur grupp 2 mycket väl vara mer berättigade till bidrag än många medlemmar ur grupp 2, på individnivå.

stahlberg
2013-02-15, 20:10
Ska här tillägga att det enda som rör Kolozzeums en stor stark i mitt förra inlägg är mitt påstående att jag inte kan bedöma en stor starks situation och därmed inte kan uttala mig om den. Just i hans fall har jag ingen möjlighet att anse vare sig att han skulle vara berättigad till bidrag än att han inte skulle vara det.

en stor stark
2013-02-15, 20:16
Visst kan det, det var det som var meningen från början : att mitt uttalande till hälften skulle syfta på dig och till hälften på gruppen unga män rent allmänt. Detta skrevs i provokativt syfte (vilket lyckades utmärkt). Efter detta har du påstått att mitt uttalande inte kan gälla just ditt fall, detta har jag (självklart) godkänt, och fem gånger framhållit att jag inte har möjlighet att komma med en åsikt i just ditt fall.

Denna ordväxling belyser ganska bra vad jag sa tidigare, nämligen att ett problem med arbetslöshetsbidrag är att gruppen arbetslösa är ytterst heterogen, men av beslutsfattarna måste uppfattas som homogen. Eller i bästa fall som flera mindre homogena grupper (av vilka två kunde vara 1)"gruppen 53-åriga män i norra Norrland" och en annan 2)"gruppen unga vuxna fiska starka män utan högre utbildning"). Dessa två grupper måste betraktas som homogena. Detta innebär, att fastän man kan betrakta grupp 1 som bättre lämpad för bidrag kan enskilda medlemmar ur grupp 2 mycket väl vara mer berättigade till bidrag än många medlemmar ur grupp 2, på individnivå.

Fast det var mot ditt första inlägg jag hade något att säga om, där du inte skilde på vad som var menat till mig och vad som inte var det. Jag säger dock ändå inte att jag skulle vara bättre lämpad än just den äldre mannen.

Det jag hade något emot var ditt första inlägg, där du inte skilde på mig och vad du hittade på om din karaktär med mitt namn. Som du nu gjort 5 gånger, men som du inte skulle gjort ifall jag inte sa något om det.

På ett forum där det sker en oehörd mängd missförstånd ibland, medvetna samt omedvetna, är det bra att vara tydlig och övertydlig.

stahlberg
2013-02-15, 20:20
Som jag sa var det medvetet och provokativt (och lyckat!). Du kunde välja mellan att låta det stå kvar och att opponera dig (vilket du gjorde). När du opponerade dig tvingade du mig backa, vilket jag gjorde.

För säkerhets skull upplyser jag alla kolozzeums medlemmar om att jag inte anser att Kolozzeums en stor stark ska vara berättigad till bidrag för arbetslösa. Men jag anser inte heller att han inte är berättigad till bidrag. Jag anser nämligen ingenting om just hans specifika fall.

mattepatte
2013-02-15, 20:26
Kanske det, fast hur många det är vet jag inte. Jag är t.ex. nyligen arbetslös, och jag vet att jag inte har världens utbildning än och att jag är ung så jag har inte särskilt mycket erfarenhet.

Jag tänker ändå inte ta ett jobb på McDonaldsjobb det första jag gör, fast jag är mycket medveten om att det är en relativt stor chans att jag kommer få sänka mina krav till det snart.

Men att ha några krav är inte dåligt tycker jag, bara man inser att man inte kan hålla kvar vid dessa kraven allt för länge. Man måste vara villig att kompromissa till slut.

Men tror jag nog inte det är ovanligt att man blir behandlad onödigt dåligt på donkenjobb för att man är så utbytbar.

Jag kommer nog söka jobb i 1-2 månader till innan jag sänker mig till McDonalds-kategorin. Och jag tycker ju såklart att jag förtjänar bidrag ^^.

Lycka till med ditt framtida McDonalds jobb! När jag sökte jobb på McDonalds för några år sedan så var vi 258 stycken som konkurrerade om samma jobb.
Grupp intervjuer med cirka 20 personer i varje intervju.

Detta är inte riktat mot dig, men jag blir redigt jävla förbannad när folk säger "folk tar inte skit jobben som finns".
Jag vill se de söka 50 skitjobb och bli nekad varenda ett. Var är självförtroendet efter det?
Man kanske hade "tagit" skit jobbet om det inte var så jävla svårt, jag tror situationen hade sett jävligt annorlunda ut också om man kunde hoppa mellan olika skitjobb.
Men när man söker skitjobb dag ut och dag in, och man vet hur svårt det blir att hoppa till nästa skitjobb så sugs motivationen ur en ganska rejält.

Jag skyller på samhället inte på individerna!

Nu när jag är lite äldre så har jag lärt mig att hitta skitjobb ännu bättre, men när man var ung och knappt kunde få jobb som golvmoppare, visste inget om något och inga kontakter, då känns det väldigt tråkigt när man får höra att man "inte tar skitjobben".

en stor stark
2013-02-15, 20:26
Som jag sa var det medvetet och provokativt (och lyckat!). Du kunde välja mellan att låta det stå kvar och att opponera dig (vilket du gjorde). När du opponerade dig tvingade du mig backa, vilket jag gjorde.

För säkerhets skull upplyser jag alla kolozzeums medlemmar om att jag inte anser att Kolozzeums en stor stark ska vara berättigad till bidrag för arbetslösa. Men jag anser inte heller att han inte är berättigad till bidrag. Jag anser nämligen ingenting om just hans specifika fall.

Jag vet att du har backat, jag har inte skrivit något annat. Jag har som sagt inte haft något emot något annat inlägg än ditt första. Det har jag ju sagt..
Dessa andra inlägg är varför jag hade något emot ditt första inlägg.

Tack för att du förtydligar ditt första otydliga inlägg om mig (eller som tydligen inte var om mig).

stahlberg
2013-02-15, 20:42
Inlägget handlade definitivt inte om dig, även om jag delvis syftade på dig. Det jag förtydligat är inte heller mitt första inlägg utan det faktum att jag inte kan uttala mig eller ha en åsikt om just din speciella situation.

Själv var jag ung i rättan tid, verkar det. För när jag var ung ringde jag upp arbetsgivaren och sa : "Jag vill gärna komma på jobb", varvid arbetsgivaren svarade : "När vill du komma? Har du några önskemål om vad du vill göra?". Och så var det klart.

Jag anser inte heller att någon ska behöva ta ett skitjobb eller ett jobb han eller hon inte vill ta. Det som borde diskuteras mera är frågan vilka som är berättigade till samhälleliga bidrag. Men det är en knivig fråga.

FALL 3. Unge mannen A har ingen utbildning utöver grundskolan. Han har sökt 280 s.k skitjobb och blivit nobbad på alla ställen. Hans självkänsla är i botten och han har svårt att tro att han överhuvudtaget ska få ett jobb, även om han är villig att ta vilket skitjobb som helst. Är han berättigad till bidrag eller ej?

mattepatte : Du skyller på samhället. Vad ska de samhälleliga beslutsfattarna göra för att förbättra situationen?

en stor stark
2013-02-15, 20:47
Inlägget handlade definitivt inte om dig, även om jag delvis syftade på dig. Det jag förtydligat är inte heller mitt första inlägg utan det faktum att jag inte kan uttala mig eller ha en åsikt om just din speciella situation.

Själv var jag ung i rättan tid, verkar det. För när jag var ung ringde jag upp arbetsgivaren och sa : "Jag vill gärna komma på jobb", varvid arbetsgivaren svarade : "När vill du komma? Har du några önskemål om vad du vill göra?". Och så var det klart.

Jag anser inte heller att någon ska behöva ta ett skitjobb eller ett jobb han eller hon inte vill ta. Det som borde diskuteras mera är frågan vilka som är berättigade till samhälleliga bidrag. Men det är en knivig fråga.

FALL 3. Unge mannen A har ingen utbildning utöver grundskolan. Han har sökt 280 s.k skitjobb och blivit nobbad på alla ställen. Hans självkänsla är i botten och han har svårt att tro att han överhuvudtaget ska få ett jobb, även om han är villig att ta vilket skitjobb som helst. Är han berättigad till bidrag eller ej?

mattepatte : Du skyller på samhället. Vad ska de samhälleliga beslutsfattarna göra för att förbättra situationen?

När var det då? Mina föräldrar hade det även väldigt lätt att få jobb och de var inte särskilt utbildade. Men på den tiden var det lättare att få jobb (enligt dem). Nu finns det ju många unga som tävlar om jobben. Min erfarenhet är att det verkligen inte är så, då jag själv sökt många jobb sen jag blev arbetslös (eller visste att jag inte skulle få komma tillbaka till mitt jobb) och jag får rätt sällan svar. Var iofs nyligen jag fick reda på att jag inte fick komma tillbaka så den totala mängden blir inte jättehög, men rätt hög ändå.

Fall 3: Ja det tycker jag nog, om han inte kan få jobb (när han faktiskt försöker) och inte har några pengar (jag antar att han inte hade några pengar) så kommer han ju inte klara sig länge utan bidrag.

ChrisRiddick
2013-02-15, 20:54
ta det från en som på ca 80 sökta jobb äntligen fått ETT JÄVLA svar. nej vi är inte lata.

en del av oss har valt fel bransch(industri)

än värre är att svaret kom från en gammal chef som visste i förväg att jag är Duktigt på det jag gör.
Hade han inte haft mig som anställd tidigare hade man väl fått skicka ut 80 ansökningar till innan man ens fått ett sketet vikariat på nån halv-ärlig bilskrot i mörkaste småland som säljer stulna fälgar på bakgården.

Industribranschen i sverige just nu är helt åt helvete.

EDIT: sen har jag betalt facket i många år för att jag ska kunna ha a-kassa när jag inte har jobb. så jag skäms då inte. har betalt för mig.

mattepatte
2013-02-15, 20:58
mattepatte : Du skyller på samhället. Vad ska de samhälleliga beslutsfattarna göra för att förbättra situationen?

Om jag visste det, nobelpriset till mig?

stahlberg
2013-02-15, 21:52
Jag var ung på 1970-talet samt lite in på 1980-talet. Enligt vad jag man minnas var det betydligt lättare att få jobb då. (Inte för att jag någonsin personligen haft större problem att få jobb, men rent allmänt)

mattepatte : Absolut. Men vart jag ville komma med min fråga var egentligen att det är fråga om ett oerhört komplicerat problem, som det inte är lätt att hitta lösningar till.

Det är inte säkert att industribranschen har ett helvete, även om det förstås finns företag som går dåligt. Det är mer den numera rådande inställningen att arbetskraften ska få kosta så lite som möjligt som gör situationen på arbetsmarknaden svår. (Se för övrigt mina off-topicinlägg i tråden om bidragsgivande)

Denna form av spariver genomsyrar för övrigt hela samhället. Också staten och kommunerna måste tydligen sträva till att gå med vinst. Detta är helt ofattbart.

Mycket av planeringen är dessutom oerhört kortsiktig. Åtminstone här i Finland har vi många exempel på hur man rustar upp sjukhusbyggnader för mångmiljonbelopp, för att sedan - just innan upprustningen är klar eller just efter detta - stänga hela rubbet.

En gång besökte jag en grundskola och var inne i deras gymnastiksal. Jag uppmärksammade en märklig målad linje på väggen. Jag frågade : "Vad är detdär?". Förklaringen jag fick var den, att salen egentligen skulle ha blivit större, pga detta blev en del av det planerade golvet vägg, och linjen som fanns där skulle egentligen ha funnits på golvet, som linje till en spelplan. Mycket av den kommunala planeringen är dels kortsiktig dels huvudlös.

stahlberg
2013-02-15, 22:07
Inte för att det säkert hjälper dagens ungdomar, men sedan jag blev lite äldre har jag alltid sökt jobb på ungeär följande sätt.

Jag ser t.ex en annons. Därefter ringer jag upp och försöker få tag i den person som besluter (eller den viktigaste personen). Om jag kan skicka in ansökan via internet? Jovisst, men jag har en ganska lång och brokig arbetserfarenhet. CV? Jovisst, om det behövs, men den måste nog förklaras och kommenteras. Kan jag komma och hälsa på och lite bekanta mig med arbetsplatsen ifråga? Så går jag dit och säljer mig så gott det går. Och oftast går det bra.

(Iof har jag inte sökt jobb nu på ett antal år. Jag har blivit så gammal så jag är inte så ombytlig mera. Mitt nuvarande arbete gör jag för ett företag som jag själv chefar för, men med två utomstående företag som uppdragsgivare. Den ena fick jag gratis, vi lämnade bort en värdelös mellanhand genom att - 100 % lagligt, det är jag stolt över - kringgå en klausul om konkurrensförbud och den andra ringde jag upp själv och erbjöd mina tjänster. Men perosnliga möten är att föredra framför internetansökningar, åtminstone enligt min erfarenhet)

mycketbrännvin
2013-02-15, 22:10
Sjuk konkurrans t.o.m på skitjobben. På farsans arbetsplats sökte dom en person till kundbetjäningskassan, ett skitjobb med skitlön och fanns massor av högutbildat folk som sökte, så ser det ganska långt ut på arbetmarknaden.I Finland så tar vi in folk att göra skitjobb (städare osv) undrar inte varför alls, jag har själv gjort en massa skitjobb i mitt liv, även nu och om jag fick sparken så skulle jag inte ens söka jobb som ger sämre betalt.

stahlberg
2013-02-15, 22:27
Det är inte säkert att det är till fördel för en arbetsgivare att anställa arbetstagare som är mycket överkvalificerade för det arbete de anställs för. För det första är säkert sådana arbetstagare mera missnöjda än andra med jobbet, för det andra tar de första bästa chans att söka ett bättre jobb och för det tredje är det inte alls säkert att en akademiker är t.ex den bästa städaren.

Min personliga åsikt är iof den att pappersmeriter säger långtifrån sanningen. Men det är en annan femma.

Arbetsmarknaden också i Finland blir nog gradvis allt hårdare. Också i Finland är det många som söker t.ex McDonaldsjobb, konkurrensen om sådana arbeten är hård och omsättningen på personal är stor. altt mera pappersmeriter krävs också för okvalificerat arbete.

Känner en äldre dam, som arbetade som städare - ja, ja lokalvårdare - på sjukhus ( i Finland). Hon hade arbetat med detta i ca 40 år och hade ett par år kvar till pensioneringen. Helt plöstligt fick arbetsgivaren för sig att samtliga lokalvårdare behövde utbildas, så denna dam - som alltså städat på sjukhus i 40 år - tvingades gå en läroavtalsutbildning för att lära sig sitt yrke. Därefter gick hon i pension. Arbetsgivaren bekostade utbildningen för samtliga lokalvårdare. Några år senare stängdes största delen av sjukhuset, och bara en bråkdel av dem som utbildats fick behålla sina arbetsplatser.

Hemi
2013-02-15, 22:35
När var det då? ...

Fram tills slutet av -80 talet var det i Sverige, löjligt lätt att få jobb. För alla, även invandrare. Fanns en arbetsförmedling på Drottninggatan som kalladas för "snabbarbetsförmedlingen" som var en avlång lokal där man gick in och et gäng satt och skrev ut såna rullar med halva A4 och hål på utsidan med jobb. Man fick säga "stopp" själv och man kunde garanterat ha jobb inom ett par veckor i alla fall. Kanske inte varaktigt på papper men det var sån omsättning att kämpade man på och skötte sig bra fick man vanligtvis stanna. Speciellt byggbranschen och många lager var det högtryck i, fast det föll under krisen sen i början på 90 talet. Även sådan jobb som grafisk formgivning och media hade inte blicit hippa jobb än utan besates av rätt så torra typer för det mesta. Lol, lite skildnad på 80 och 90 tal där.

Hemi
2013-02-15, 22:43
Kan tänka mig att det var en svacka i och med bensinkrisen i mitten på 70 talet då alla hade byggt snygga villor av timmer över hela landet med källare och en stor oljetank för värmen. I nordamerika var det rätt så stressigt ett tag. Fast det byggdes ju och utvecklades en hel del dagis och andra fritidsaktiviteter i stället. 70-talet, sista tiden man var ute och lekte på gatan brukar man säga.

Rataxes
2013-02-15, 23:09
Tycker det är djupt perverst den uppfattning vi har att det är viktigare att man arbetar än vad man arbetar med. Folk snackar om att arbetslösa inte har rätt till andras produktivitet, men vad för produktivitet bidrar någon som jobbar inom telemarketing eller reklam med? Personligen ser jag hellre att någon får pengar för att sitta hemma och lira World of Warcraft än för att spendera halva dagen med att ringa upp folk och försöka pracka på dem mobilabonnemang. Den förstnämnda slösar åtminstone inte bort andra människors tid och energi.

Som jag ser det är allt moraliserande över arbetslöshet väldigt dåligt eftersom det stjäl fokus från det mycket allvarligare problemet att en allt större andel av befolkningen idag är sysselsatta med "arbeten" som inte bidrar med någon som helst samhällsnytta och ofta tvärtom bara är rent skadliga (ie telefonförsäljare). Kan vi inte diskutera hur jäkla sjukt det är att folk legitimt kan få betalt för att sitta med en telefon och jävlas med totala främlingar 8 timmar om dagen istället?

Kanske om vi kunde skifta vårt moraliserande över arbetslöshet till moraliserande över värdelösa arbeten, så skulle det premiera ökad status för arbeten som har något faktiskt värde och göra det lättare för folk att välja sysselsättningar som faktiskt behövs, som hantverkare, sjuksköterskor, lärare och städare?

Tolkia
2013-02-15, 23:11
Kanske om vi kunde skifta vårt moraliserande över arbetslöshet till moraliserande över värdelösa arbeten, så skulle det premiera ökad status för arbeten som har något faktiskt värde och göra det lättare för folk att välja sysselsättningar som faktiskt behövs, som hantverkare, sjuksköterskor, lärare och städare?
Det här känns lite ironiskt, dock, eftersom det ju redan förekommer en hel massa moraliserande över "värdelösa" arbeten från folk som tycker att de har "värdefullare" arbeten. Inte minst här, när det dyker upp trådar om högskola, jobbsökande etc. Lite mindre moraliserande över hela linjen, kanske.

stahlberg
2013-02-15, 23:37
Människor som säljer mobiltelefonabonnemang per telefon - eller i affär - är inte delaktiga i själva produktionen. Det räcker dock inte att producera en vara eller en tjänst, den måste säljas också. Det finns olika metoder att sälja en produkt, en av dem är försäljning via telefon (här i Finland är det numera förbjudet att sälja telefonabonnemang per telefon, men många andra produkter utbjuds). Telefonförsäljarna är alltså delaktiga i sina uppdragsgivares intäkter.

Människor som inte vill ha s.k marknadsföringssamtal kan veterligen registrera detta så att de inte blir uppringda. Det är trots allt helt säkert att telesäljare inte ringer för att provocera. Det lönar sig inte att försöka sälja en produkt till någon som inte alls vill ha den. Högst sannolikt finns en marknad för telesäljning, vore det inte lönande skulle företagen inte satsa pengar på den typen av försäljning.

Från samhällets synpunkt måste det anses mycket mera värdefullt om en människa arbetar som telefonförsäljare än sitter arbetslös: vederbörande 1) arbetar för sin lön och lyfter inte understöd, 2) betalar skatt på sina inkmster, 3) har (förhoppningsvis) bättre inkomster än en arbetslös och har därför större köpkraft samt 4) bidrar till att öka sin uppdragsgivares omsättning och kanske rörelsevinst, och ökar därför samhällets skatteintäkter. Det faktum att Rataxes irriterar sig över telesäljare har mycket liten samhällsekonomisk betydelse i jämförelse med allt detta.

Därmed naturligtvis inte sagt att människor mot sin vilja bör arbeta som telesäljare. Men om samtliga telesäljare skulle gå hem och spela på datorn och lyfta understöd istället vore det en ekonomisk katstrof.

Det är långtifrån säkert att statsfinanserna sköts på bästa möjliga sätt. Men det är tur att det inte är Rataxes som sköter dem.

HippSomHapp
2013-02-15, 23:39
ta det från en som på ca 80 sökta jobb äntligen fått ETT JÄVLA svar. nej vi är inte lata.

en del av oss har valt fel bransch(industri)

än värre är att svaret kom från en gammal chef som visste i förväg att jag är Duktigt på det jag gör.
Hade han inte haft mig som anställd tidigare hade man väl fått skicka ut 80 ansökningar till innan man ens fått ett sketet vikariat på nån halv-ärlig bilskrot i mörkaste småland som säljer stulna fälgar på bakgården.

Industribranschen i sverige just nu är helt åt helvete.

EDIT: sen har jag betalt facket i många år för att jag ska kunna ha a-kassa när jag inte har jobb. så jag skäms då inte. har betalt för mig.

Jag har som alla andra en massa åsikter om "hur det borde fungera". Jag har rätt så klart.

Mina erfarenheter när det gäller jobbsökande är dock "personligt möte" och/eller nätverk. Det gäller okvalificerat som kvalificerat arbete.

Skicka inte bara en ansökan på ett annonserat jobb. Ring en chef på lämplig avdelning, presentera dig och säg att du söker jobb. Ju mindre kvalificerat arbetet är desto mer lämpligt är det att gå dit och ta i hand.

Läs Niel Strauss och tänk chefer/företag istället för brudar.

PS. När jag ringde runt på annonser så inledde jag oftast med en kort presentation av mig själv och frågan: Tror du att jag är en lämplig kandidat?

Ofta fick man ett ärligt svar: Ja/Nej eller kanske för en annan position. Skicka in en ansökan så har vi dig i rullorna...

Gpajpen
2013-02-16, 00:04
Öh vad fan är det jag läser. Vart fan hamnar folk som jobbat i 4 fucking år på samma ställe, inte varit sjuka en enda dag, alltid jobbat över, blir uppsagda pga arbetsbrist sen tvingas överleva på 10,000/mån (6000 första månaden, karensdagar) i a-kassa för det inte finns nått jobb att få just nu som ens är i närheten av sitt tidigare yrke?

Det är så jävla lätt att vara kaxig när man har sitt på det torra men det kan hända precis vem som helst när som helst och det är ett vidrigt jävla sätt att se ner på dom som tvingas gå igenom den förnedrande skit som är arbetsförmedlingen (luftslottet kallar jag det).

Höj a-kassorna för i Helvete detta är så jävla sinnessjukt att det inte är sant.

Klyftorna mellan dom som haft turen att få ett jobb och kunna ha ett liv mellan dom som inte har turen med sig är det som måste minskas.

Arbetslöshet är en förbannelse, inte nått någon njuter av.

Gpajpen
2013-02-16, 00:06
Lata jävlar som har det för bra. För bra? Jesus fucking christ Snälla.

ChrisRiddick
2013-02-16, 00:09
Jag har som alla andra en massa åsikter om "hur det borde fungera". Jag har rätt så klart.

Mina erfarenheter när det gäller jobbsökande är dock "personligt möte" och/eller nätverk. Det gäller okvalificerat som kvalificerat arbete.

Skicka inte bara en ansökan på ett annonserat jobb. Ring en chef på lämplig avdelning, presentera dig och säg att du söker jobb. Ju mindre kvalificerat arbetet är desto mer lämpligt är det att gå dit och ta i hand.

Läs Niel Strauss och tänk chefer/företag istället för brudar.

PS. När jag ringde runt på annonser så inledde jag oftast med en kort presentation av mig själv och frågan: Tror du att jag är en lämplig kandidat?

Ofta fick man ett ärligt svar: Ja/Nej eller kanske för en annan position. Skicka in en ansökan så har vi dig i rullorna...

förhoppningsvis behöver jag inte bry mig om opti-sökande längre hehe:)
men visst du har rätt. men de blir en jävla massa telefonsamtal när man söker så mycket jobb;) har en telefonräkning att tänka på med:P

Rataxes
2013-02-16, 00:19
stahlberg, jag minns inte att jag har skrivit något om hur statsfinanserna ska skötas. Tråden handlar om uppfattningar och jag tycker det är något befängt att vi som samhälle värderar arbete högre än icke-arbete utan att ha någon diskussion om vad arbetet ska vara bra till. Är du bekant med Sisyphus? Vi lever i en kultur där arbete värderas för arbetets skull, oavsett om det så skulle bestå av att rulla en och samma sten upp för en kulle gång på gång på gång.

Du skrev ett väldigt långt försvarstal för telefonförsäljare men faktum kvarstår att de spenderar en stor del av sina produktiva och kreativa resurser med en aktivitet som väldigt få utomstående skulle anse bidrar med något värde till samhället. Jag tror väldigt få skulle ha något problem med att skaffa sig ett passande mobilabonnemang även i en värld helt utan telefonförsäljare.

Sen var meningen inte att starta en vad som säkerligen skulle bli en väldigt komplicerad diskussion om vilka arbeten som är värdefulla eller inte, jag jobbar själv inom medicinsk forskning och trots att jag tror detta ses som ett väl ansett yrke skulle man kunna ha en väldigt lång diskussion om huruvida min yrkesgrupp gör mer nytta än skada för samhället. Mer att detta är en fråga som inte ens får plats eftersom det är så tabu att ifrågasätta om det alltid är bättre att jobba än att inte jobba.

Ignatius72
2013-02-16, 09:51
Öh vad fan är det jag läser. Vart fan hamnar folk som jobbat i 4 fucking år på samma ställe, inte varit sjuka en enda dag, alltid jobbat över, blir uppsagda pga arbetsbrist sen tvingas överleva på 10,000/mån (6000 första månaden, karensdagar) i a-kassa för det inte finns nått jobb att få just nu som ens är i närheten av sitt tidigare yrke?


Är det meningen att man ska bli imponerad av 4 års arbete? Att man inte varit sjukskriven, jobbat extra och förmodar jag, fått extra betalt?

A-kassan borde ännu tydligare vara en omställningsförsäkring. Dvs de första 3 månaderna skulle den kunna vara riktigt hög för att sedan minskas. Även om man säger upp sig själv, kanske 3 månader och sedan slut. Nu blir man ju straffad om man säger upp sig från en dålig arbetsplats.
Nu är det ju inget jätteproblem, är man minsta lilla om sig och kring sig så ser man ju till att han en inkomstförsäkring. Så att man får 80% av sin verkliga lön

stahlberg
2013-02-16, 10:31
Rataxes : Som du säger har du inte skrivit något om hur statsfinanserna ska skötas. Men om man diskuterar vad ett arbete ska vara bra för är nog den eventuella samhällsekonomiska nyttan av ifrågavarande arbete en av de aspekter som måste beaktas.

Du säger att "väldigt få" skulle anse att en telesäljares arbete skulle bidra med något av värde till samhället. Du baserar detta på att människor kan skaffa sig mobilabonnemang utan att bli kontaktade av telesäljare. Det sistnämnda är sant. Men det som är ett faktum - trots detta - är inte att telesäljning inte skulle ha ett samhälleligt värde. Tvärtom framkommer i "försvarstalet" för telesäljare att yreksgruppen har positiv påverkan på samhällsekonomin.

Att vara medicinsk forskare är, precis som du säger, ett väl ansett yrke. Detta beror ingalunda på den direkta samhällsekonomiska nytta en medicinsk forskare gör, utan på det faktum att medicinsk forskning kan medverka till att människor lever längre och är friskare. Detta ger naturligtvis i slutändan ekonomisk nytta för samhället, plus att det bidrar till att människor får bättre livskvalitet (lever längre, mår bättre).

Vare sig telesäljning eller medicinsk forskning är nödvändiga yrkesdiscipliner - ytterst få sysselsättningar är det. Men bägge är från ekonomisk synvinkel värdefulla för samhället. Detta gäller alltså också telesäljning, vilket tydligt borde framgå ur "försvarstalet".

Vi har ett samhälle som är uppbyggt kring att majoriteten av människorna borde arbeta, därför att majoriteten av dem som inte arbetar lever på de arbetande. Största delen av de arbetsprestationer som görs är inte nödvändiga. Sannolikt är dock största delen åtminstone i någon mån nyttiga. Möjligen finns också helt onyttiga erbeten, som att rulla en sten upp och ner för en kulle. I någon mån värderas arbetet för arbetets skull, men för det mesta är arbeten ekonomiskt nyttiga för samhället.

En annan sak är naturligtvis att man kunde tänka sig helt andra typer av samhällen, där människors sysselsättning skulle värderas på ett helt annat sätt. Men till detta krävs stora förändringar. Vi måste böja oss för fakta och inse, att vårt nuvarande samhälle ("det ekonomiska") bygger på att majoriteten av befolkningen arbetar och att det kräver en fullständig attitydsvängning för att skapa ett icke-ekonomiskt samhälle och förändra detta.

Sisyphus hör inte till min bekantskapskrets.

nicotin
2013-02-16, 10:51
jag kan se på mig själv..jag var skitlat när jag var arbetslös för några år sen, med 2 st inkomstförsäkringar som gjorde att jag fick ut 80% av min fulla lön så varför skulle jag söka jobb..jag njöt av livet dom 5 månaderna jag var a-lös..med förlusten av min dåvarande tjänstebil och förmåns beskattning på privata mil så hade jag gott om flis att resa för och njuta av livet..

MEN sen vart livet förbaskat tråkigt..efter 4 månader av resande och kuskande ( arbetsförmedlingen brydde sig knappt i mig ) så tog det mig exakt 3 v att få ett nytt jobb..

d1anny2
2013-02-16, 11:11
Jag var arbetslös ingenjör till och från under två år. Jobba emellanåt som lärare, byggde truckar på atlet, serverade ... Sökte minst hundra jobb som passa min utbildning. Noll respons. For till Oslo för att jobba i bar och efter ett halvår fick jag ingenjörsjobb.
Med andra ord, det är inte lätt att få jobb häri landet som "ungdom".

C.E.J.
2013-02-16, 16:24
tvingas överleva på 10,000/mån

Heh? Två tips: 1) lev inte över dina tillgångar, 2) lägg ner högborgerligt leverne. Hope this helps! :thumbup:

ed1234
2013-02-16, 16:42
Lata, bortskämda jävlar som borde skämmas? Då tänker jag först och främst på herr femtonårserfarenhet som är missnöjd(läs: ovillig att vissa intresse) med sitt jobb, sitter i fackets och LAS knä och gnäller, gnäller, gnäller, gnäller, gnäller och gnäller.

stahlberg
2013-02-16, 22:59
Ett problem är inställningen till arbete. d1anny2 beskriver sig själv - kanske omedvetet - som en person som sökte jobb, arbetade med sysslor han inte trivdes med, t.om flyttade utomlands och nu har ett arbete som motsvarar hans utbildning. Sådana människor lever sällan på bidrag.

Inställningen gentemot arbete har idag förskjutits så att ett betydligt mindre antal människor tänker som d1anny2, och allt flera människor vill ha lätta (eller intressanta) arbeten med goda inkomster om de alls ska idas jobba.

Om man delar in befolkningen i två grupper - 1) d1anny2-typen och 2) de som vill ha ett intressant och välbetalt jobb om de alls ska jobba - så har båda grupperna funnits längre. Men andelen i grupp 1) har minskat och andelen i grupp 2) har ökat.

Under efterkrigsstiden har man skapat det nordiska välfärdssamhället, vilket gett en högre levnadsstandard för de allra flesta (och ökad jämlikhet). Men vi har också fått "välfärdssamhällets barn", för vilka hög levnadsstandard är en självklarhet. En allts större del av dessa är omotiverade till att göra annat än meningsfullt, intressant, helst lätt funnet och välbetalt arbete. Eftersom skattebetalarna betalar har de också möjlighet att lyfta bidrag och låta bli att arbeta om de så vill.

Att jag som ung på 1970-talet skulle tänkt på alternativet att inte arbeta för att tjäna pengar var en omöjlighet. Jag tror de allra flesta tänkte så på 1950-, 1960- och 1970-talen (kanske också på 1980-talet).

Detta är inte riktat som kritik mot "välfärdssamhällets barn". Men blir de alltför många fungerar inte det ekonomiska system vi idag har i samhället. Däremot säger jag inte att deras tänkesätt nödvändigtvis är sämre än mitt, utan att det ekonomiska systemet måste göras om från grunden om de blir för många.

d1anny2
2013-02-17, 22:04
Tycker du (@stahlberg) har rätt i ditt resonemang. Delvis. Trots att det må vara riktigt, så är det bara en del av problematiken.

För det första så menar man att idag bara 40% av de arbeten som använder sig av outbildad arbetskraft finns kvar jämfört med (tror det var) 15 år sen. Var allas våran "Alfons" Reinfeldt som sade detta.

Sen är det de utbildade. Det är min erfarenhet, artiklar har bland annat förekommit i göteborgsposten, att svenska företag i stor utsträckning är ovilliga att ta in och lära upp färskt folk. Varför, frågar jag mig. Det är drygt, och väldigt frustrerande för nyutexaminerade. Man skall inte behöva flytta utomlands när där finns jobb i landet.

Kanske vore något med ett krav som innebar att om man är under 30 och gått arbetslös mer än ett år måste man gå lärling eller riktig utbildning. Inga jäkla ams-kurser. Dom ja gick var rätt kassa.

snelhest
2013-02-17, 22:06
Ja, arbetslösa är lata, bortskämda jävlar som borde skämmas.

d1anny2
2013-02-17, 22:26
Vad hände med medborgarlön?

Paperbasket
2013-02-18, 08:04
Kanske lite ot och ber om ursäkt för detta. Är arbetslös nu då jag åker runt i världen. Börjat söka jobb i Sverige igen men verkar som om sjukt många jobb som tidigare annonserats av företag nu annonseras av bemanningsföretag. Jag söker alla typer av jobb men undviker bemanningsföretag då jag arbetat år på sådana och vet hur illa behandlade många blir och vilken syn bemanningsföretag har på sin slit och släng personal.

Frågan: Inbillning eller har bemanningsföretagen börjat ta över jobb som finns?

Mental
2013-02-18, 08:59
Kanske lite ot och ber om ursäkt för detta. Är arbetslös nu då jag åker runt i världen. Börjat söka jobb i Sverige igen men verkar som om sjukt många jobb som tidigare annonserats av företag nu annonseras av bemanningsföretag. Jag söker alla typer av jobb men undviker bemanningsföretag då jag arbetat år på sådana och vet hur illa behandlade många blir och vilken syn bemanningsföretag har på sin slit och släng personal.

Frågan: Inbillning eller har bemanningsföretagen börjat ta över jobb som finns?

Vad det gäller okvalificerade jobb är de riktigt dominanta, speciellt mot större företag.

Lasses kiosk och grill kommer ju inte anlita Manpower, men volvo mfl gör det ju så klart. Vill man ha änklare kneg utan bemanningsföretag är det mindre företag man ska sikta på.