handdator

Visa fullständig version : En Spjutkastares resa till toppen!


Harlestedt
2013-02-14, 15:43
Harlestedt här! Arbetar som behandlingsassistent på heltid och är Gyminstruktör på Aquarena i Sollefteå. På min fritid så tränar jag och arbetar mig sakta framåt emot min dröm, att bli en spjutkastare av toppkvalité i Sverige!

Nu har jag tagit beslutet att även börja föra journal här på Kolozzeum så det gäller min träning. Jag är en tidigare SM-Medaljör i Spjutkastning men fick samma sommar lov att sluta träna p.g.a. en olycka som skapade obalans i bröstryggen/höften. Efter ungefär 5 års uppehåll ifrån all form av träning så bestämde jag mig för 1½ år sedan att satsa igen. Inte bara "för att" utan med små mål, stora mål och drömmar!

Jag har under 1½ års tid förändrats enormt, fysiskt och mentalt, jag har nyligen börjat blogga på http://fitnessguru.se/harlestedt där responsen har varit fantastisk! Dock så saknar jag ett forum för svenska friidrottare (Någon som känner till ett aktivt sådan, skriv gärna här då!)

Jag är 27 år gammal och väger 81~ish kg. Började min resa på 93kg! Redan där har det gjorts en stor förändring.

Hur började jag det hela då? Jo jag såg helt enkelt till att get down the basics, AGAIN. Första året spenderades med att bygga en bra grund igen. Att åter vänja kroppen vid fysisk aktivitet utanför min comfort zone. Det var hårt, svettigt och framförallt väldigt väldigt tungt i början.

I somras kastade jag 62.57m under träning, på tävling så hade det placerat mig på blyga 21:a plats i Svenska topplistan för spjut. Detta lyckades jag med utan att ha tränat någon styrketräning i överhuvud taget. Har bara använt min kropp, vintern 2012/2013 var planen att jag skulle in och verkligen bygga muskler. Spjut specifikt självklart. (http://fitnessguru.se/sites/default/files/blogg/Harlestedt/JavelinABC.jpg) Där ser ni de teoretiska resultaten man vill uppnå. Lyfter jag X KG i en övning ska jag enligt teorin klara av att kasta Y långt. Jag är väl medveten om att detta inte är definitiva saker att jämföra med, men det är något som verkligen visar vart ens styrkor och svagheter ligger! Jag har alltid legat 10-12m EFTER i mina fystester så just nu sitter jag bara och väntar på att sommaren ska komma. Tro hur långt jag når i sommar? ;)

I September gjorde jag fystesterna i den övre rutan på bilden jag länkade. Då såg det ut såhär;

Benböj - 125kg
Framsida benböj - Ej utförd.
Frivändning - 100kg
Ryck - 60kg
Pullover - 57,5kg
Bänkpress - 100kg
Stöt - 125kg

Jag genomförde nya tester i helgen som varit, 8-10 Februari och nya resultaten är för mig väldigt intressanta.

Benböj - 165kg
Framsida benböj - 140kg
Frivändning - 105kg
Ryck - 70kg
Pullover - 70kg
Bänkpress - 125kg

Som ni ser så är det knappa ökningar i Frivändning och Ryck, där är det först och främst tekniken som bromsar, men sedan så är det övningar jag börjar med nu för att jobba mig in i den explosiva träningen inför kast säsongen.
En rejäl ökning har gjorts i benböjen, vilket glädjer mig otroligt mycket! Perfekt kvitto på att träningen har gått åt rätt håll! Ben/bål är det viktigaste inom spjutkastningen så där ska man verkligen inte spara på krutet! Jag har tidigare klarat 130kg i bänkpressen, synd bara att jag missade den vikten i helgen *gah!*
Stöt hann jag inte genomföra då anläggningen jag tränade på stängde.

Jag hoppas detta kommer bli en intressant journal att följa. Frågor och funderingar diskuterar jag gärna! :)


Jag har en youtube kanal där jag försöker ladda upp så mycket som möjligt. Har nyligen införskaffat en bra kamera för att kunna filma i slow-motion också. Främst med tanke på att kunna undersöka kasttekniken då kastningen väl börjar!

https://www.youtube.com/Harlestedt

/ Härligstedt

LarsLasr
2013-02-14, 15:46
I somras kastade jag 62.57cm under träning,

Snyggt kast! :) :)

Fina benböj!

Harlestedt
2013-02-14, 15:52
Snyggt kast! :) :)

Fina benböj!

Missade att ett C hade smugit in där. Instant-editing DONE!

Harlestedt
2013-02-16, 13:21
I Fredags (15/2) gjorde jag mitt första explosiva benpass efter ett kortare träningsuppehåll. Även fast jag under vintern bara ha legat i tung styrketräning så kändes jag mig förvånansvärt explosiv i benen, kittlar redan i fantasin med tanken om HUR explosiv jag då kommer vara till sommaren och då spjutkastningen sätter igång!

Efter uppvärmning och framförallt töjning för ländrygg/höftböj så börjades det med parallela squats.

5x4 med 10kg ökning per set.
3 x 4 120kg
1 x 4 130kg
1 x 4 140kg

Gick sedan vidare med Half-Squats och fortsatte med 10kg ökningarna
1 x 4 150kg
1 x 4 160kg (Kändes fortfarande oförskämt bra! Svetten sprutade och pulsen slog nog hastigetsrekord)

Sänker till 2 reps för att behålla maximal fart;
1 x 2 170kg
1 x 2 180kg
1 x 2 200kg

I andra reppen på 200kg kändes det verkligen i benen. Styrkan fanns men inte explosiviteten. Jag nöjde mig där, gick vidare till pullovers med "brygga".

Istället för att arbeta med armbågarna i en halv cirkel så hämtar jag så långt ner bakom huvudet som möjligt och imiterar ett liggande inkast. Upp på raka armar d.v.s! Detta är en av basövningarna inom spjutkastning.

3x5 47,5kg
2x5 42,5kg
1x3 37,5kg.

Sänker vikterna här för att behålla farten i lyften. Även det kändes bra, lite ovan övning då man går upp i brygga men den balansen kommer så småningom också!

Harlestedt
2013-02-16, 18:54
Började med ett nytt bålprogram som är gjort utan medicinboll och endast med kroppen. Allt för att hitta kontrol i den lägre magmuskulaturen och samtidigt kontrollera så att ländryggen inte tar emot någon vikt/stress alls!

Nu i efterhand så är jag väldigt nöjd med passet, jag misstänker att morgondagen kommer bjuda på en hemsk träningsvärk. Kanon!

Passet såg ut som följande;

Hanging wipers 3 x 10

Leg/Hip raises 3 x 10

V-sit 3 x 30s

(Ingen aning vad jag ska kalla sista övningen) 3 x 10

Här finns den videon (http://www.youtube.com/watch?v=PPOqlZRVy0A)

Kunde dock inte fullfölja de 2 sista övningar pga tidsbrist. Varken jag eller mina träningskamrater hade någon tidsuppfattning alls! Här nedan har ni en video hur det ser ut, jag förväntar mig en rejäl förbättring ju längre vi kommer in i programmet !



Det här passet är ett av 2 bålpass som kommer in i nya träningsperioden nu. Har lite finslipningar att göra på de övningar jag har i åtanke. Även det passet kommer filmas och läggas upp här.

Har varit lite segt den här veckan, har inte varit kry i kroppen alls och jag har sovit som en GRIS. Kroppen verkligen krävde att jag låg i sängen Måndag till Onsdag kväll. Behövligt! Viktigt att lyssna på kroppen Johan, mycket viktigt!