handdator

Visa fullständig version : Ser mina macros okej ut?


simonhaze
2013-02-14, 15:31
Hej,
slängde ihop en liten hemmaknackad kalkyl på hur en typisk dag kommer se ut rent matmässigt nu när jag börjar deffa.

Vore trevligt med lite feedback på hur jag räknat, om jag behöver mer/mindre av något eller dyl. Kcal-totten är beräknad på -500kcal under mitt behov räknat enligt MD Mifflin-metoden. Mina middagar är helt random men kommer landa inom spannet 900-1000kcal, andelen fett, protein och kolhydrater är svårare att planera där men med alla andra måltider planerade borde jag väl ändå vara någorlunda säker hoppas jag?

96287

frekar3
2013-02-14, 15:35
Vad är din längd och nuvarande vikt?

simonhaze
2013-02-14, 15:37
Vad är din längd och nuvarande vikt?

74kg, 178cm

frekar3
2013-02-14, 15:55
Nu säger jag absolut inte att du är fel ute.
Men jag tror att det är lite väl lågt kalorimässigt (men det kommer du att märka av).
I övrigt så anser jag att det skulle vara fördelaktigt att höja proteinet något, och samtidigt sänka fettet (för att uppnå samma kalorimängd).

simonhaze
2013-02-14, 16:00
Nu säger jag absolut inte att du är fel ute.
Men jag tror att det är lite väl lågt kalorimässigt (men det kommer du att märka av).
I övrigt så anser jag att det skulle vara fördelaktigt att höja proteinet något, och samtidigt sänka fettet (för att uppnå samma kalorimängd).

Okej, tack för input. Trodde 2g protein per kilo kroppsvikt var lite i överkant behovsmässigt men det är ju enkelt ordnat.

Tror även det kan vara vist att ta hälften av kolhydraterna från middagen till post-workout också.

frekar3
2013-02-14, 16:05
Precis. Omkring 2g/kg kroppsvikt är rekommenderat (ligger själv på 2,5g/kg kroppsvikt)
Annars så föredrar jag mycket kolhydrater, fungerar bättre då. Både dietmässigt och att jag presterar bättre på träning. Men där är vi nog alla olika, vissa fungerar bra på lågkolhydrat, andra mindre bra, jag själv - uselt :D