handdator

Visa fullständig version : För mycket fett?!


rulleretard
2013-02-14, 14:44
Hej!
Har gymmat i ca 2 månader nu. Tränar 3 dagar i veckan och vill som många andra öka i vikt och få mer muskelmassa. Försöker att äta mycket och inte för mycket socker och onyttigheter. Har med diverse appar och liknande försökt att se mitt intag per dag, protein, fett kolhydrater o.s.v. Ett exempel på mitt intag (ser nästintill liknande ut varje dag) är:

Totalt kaloriintag: runt 2700-3000 (står att jag bör ligga på runt 3100 men tycker det är skitsvårt att få i sig tillräckligt)
Protein: runt 160 g
Kolhydrater: runt 250 g
Fett: runt 135 g?!

Känns som jag får i mig alldeles för mycket fett och jag förstår inte riktigt hur det går ihop.

Har ett stillasittande jobb, försöker äta 6 mål om dagen. Kan se ut ungefär såhär:
Frukost: 3-4 dl lättyoghurt med musli
Mellanmål: 2 knäckebrödsskivor med ost, en liten näve nötter, typ mandel
Lunch: 1 kycklingfile med ris, sås gjord på lätt creme fraiche och kokt broccoli
Mellanmål: 3-4 dl lättyoghurt med musli
Middag: ungefär som lunchen
Kvällsmål: smoothie med lättyoghurt, banan, kiwi, blåbär/hallon.

Vet med mig att jag käkar mycket yoghurt, men det är lättyoghurt med 0,4 % fett. Nötter innehåller ju mycket fett också...
Men känns bara skumt att jag får i mig så mycket fett och kanske lite lite kolhydrater?! Och för lite kalorier rent allmänt...

Är 187 lång och väger 85

RobinEH
2013-02-14, 18:01
Vilket sätt har du räknat ut detta på? Är du säker på att du har beräknat ditt intag utifrån de livsmedel du använder? Felaktiga näringsvärden förekommer på diverse appar och siter.
Personligen tycker jag att du ser ut att äta mycket mindre fett än vad du fått fram. Jag brukar konsumera kring 150-170g fett per dag. Men då äter jag majonnäs, smör, grädde, ost, karre, makrill, lax etc.

Sheogorath
2013-02-14, 18:23
Jag kommer knappt upp i 135 gram fett även om jag äter pizza, glass och chips på en och samma dag. Du har fel näringsvärden eller så har du räknat fel.

rulleretard
2013-02-14, 19:08
Kollade igenom näringsvärdena noggrannare i appen (shape up), såg då att den tyckte att 120g musli innehöll 37g fett haha! :smash: Vilket borde vara närmare typ 6-7g. Får ta och räkna ut manuellt istället!

Nebuchadnezzar
2013-02-14, 21:02
Jag kommer knappt upp i 135 gram fett även om jag äter pizza, glass och chips på en och samma dag. Du har fel näringsvärden eller så har du räknat fel.

Lär dig flotta för fan. :D

Men ja det verkar fel.

Tisu
2013-02-15, 09:15
Kollade igenom näringsvärdena noggrannare i appen (shape up), såg då att den tyckte att 120g musli innehöll 37g fett haha! :smash: Vilket borde vara närmare typ 6-7g. Får ta och räkna ut manuellt istället!

Mycket nötter i Müslin?