handdator

Visa fullständig version : Känna sig seg,trött,"borta"... dåliga kostvanor?


wcanka
2013-02-14, 11:39
Tjena kolo!

Har under kanske lite mer än 1 månads tid upplevt att jag känner mig seg,trött,"borta"...
Förut vet jag att jag alltid var taggad på o göra saker.. framför allt festa, prata med folk, dansa etc.
Yee allmänt bra "flow" helt enkelt. mådde bra :)


Numera är jag typ inte taggad på nånting alls, går till min praktik sen hem.. repeat.
börjar fundera på vad detta beror på.. Var på VC i veckan o kollade lite grejer, passade då på att fråga vad det kunde bero på.
Läkarn sa att det kan vara massor med anledningar, att man varit förkyld, äter dåligt, inbillningar bla bla bla.

Då jag vet att mitt största problem är kosten.. jag äter så jävla dåligt helt enkelt:
De flesta dagar ser ut såhär:

Frukost:
Kaffe/Te.

Lunch: Det som serveras i skolan eller på praktiken.

Ofta. godis,kaffe,energidryck... eller nånting när jag kommer hem från skolan.

Middag:
Det som mamma/pappa lagar, ofta jobbar de sent och jag äter typ ingen riktig middag för att jag är lat :em:

Typ såhär ser en dag ut och jag har då lite frågor:
Vinner man någonting på att sluta med kaffe/godis/chips/läsk osv osv.
Kan jag ha brist på nånting som gör att man känner sig allmänt "nere" ?
Sen hoppas jag på ordentlgt med kritik, för detta kan fan inte vara hälsosamt, å då har jag ändå ätit såhär under en längre tid :/

Mvh Wcanka

clavain
2013-02-14, 11:47
Nu kommer väl säkert renlevnadsmaffian och hänger mig men din diet, förutsatt att den inbergiper en del grönsaker/frukt borde inte utgöra något problem.

Saker som kan spela roll....
D och B-vitaminbrist kan ge nedstämdhetssymptom.

Överdrivet inttag av Zink och Magnesium kan ge likartade problem.

Funkar sömnen, sover du ordentligt?

Ulvamal
2013-02-14, 11:47
Ja du vinner på att skrota skräpmat. Mest troligen, åtminstone.
Du vinner definitivt på att ersätta skräp med vettig "nyttig mat".

Se även över sömnvanor, det är en stor faktor för välmående på sikt.

Sen är det årstiden. Din D-vitaminnivå kan vara låg. Exempelvis.


Du har inget att förlora på att fixa till dessa saker, det är win rakt av. Men. Som din läkare sa finns det massor av saker det kan vara - det är inte säkert att det löser ditt problem.

wcanka
2013-02-14, 11:59
Ja sen när jag äter såhär så hamnar jag ju på ett FETT underskott, gott ner massa sen jag slutade tänka så mkt på kosten :/
Nej nej, det behöver inte lösa mitt problem, men det är knappast negativt att ta tag i kosten ändå ;)
Tänker på om det finns nå livsmedel som är bra att äta på rutin?

Vad har ni för kostrutiner?

tjing
2013-02-14, 12:08
Jag hade skippat godis och socker-baserad energidryck på eftermiddagen. Sådant kan i alla fall få min energi att dippa efter en övergående kort pigghet.

Äter du någon multivitamin?

Ulvamal
2013-02-14, 12:15
Jag är gastronomins svar på byråkratbeige. Lagar kycklinggryta med bönor på söndagar. Kopiösa mängder. Fryser in sex dagars förbrukning. Kokar ris och grönsakrt till och käkar. Måndag till lördag. Mer ris på träningsdagar. Mindre ris på vilodagar.

Söndagar äter jag något som icke ens påminner om kyckling. Oftast ute. Alltid gott.

Jag vet att det låter aptrist, men för mig är det snarast en välsignelse. Har jag veckans mat i frysen så kan jag prioritera andra saker, och få loss tid. Vilket är rätt bra med tanke på tusen järn i elden...

wcanka
2013-02-14, 12:22
Jag hade skippat godis och socker-baserad energidryck på eftermiddagen. Sådant kan i alla fall få min energi att dippa efter en övergående kort pigghet.

Äter du någon multivitamin?

Jaa "Mitt Val - MAN" 2 om dagen (när jag kommer ihåg ) :em:

tjing
2013-02-14, 12:25
Jaa "Mitt Val - MAN" 2 om dagen (när jag kommer ihåg ) :em:

Då kommer mitt o-ortodoxa tips att prova att inte äta den en vecka och kolla om du känner någon skillnad. Multivitaminer kan vara lite sederande, beroende på innehåll.

Äter du omega-3 tillskott/mycket fet fisk? Vilka kosttillskott tar du?

wcanka
2013-02-14, 12:28
Då kommer mitt o-ortodoxa tips att prova att inte äta den en vecka och kolla om du känner någon skillnad. Multivitaminer kan vara lite sederande, beroende på innehåll.

Äter du omega-3 tillskott/mycket fet fisk? Vilka kosttillskott tar du?

Började med multivitamin just för att jag kände mig såhär, så tror inte det är felet :)

Nope, otroligt dåligt med fisk. Inga kostillskott just nu!

tjing
2013-02-14, 12:30
Började med multivitamin just för att jag kände mig såhär, så tror inte det är felet :)

Nope, otroligt dåligt med fisk. Inga kostillskott just nu!

Hmm, okej.

Har du så kallad "brain fog"? Om du inte förstår uttrycket så är det en beskrivning av när man känner sig lite yr, konstig, overklighetskänsla etc.

Hur är det med mjölkprodukter?

wcanka
2013-02-14, 12:37
Hmm, okej.

Har du så kallad "brain fog"? Om du inte förstår uttrycket så är det en beskrivning av när man känner sig lite yr, konstig, overklighetskänsla etc.

Hur är det med mjölkprodukter?

Exakt så brain fog beskriver det rätt bra.

Dricker mjölk då o då, inga stora mängder (förut drack jag otroligt mycket mjölk).

tjing
2013-02-14, 12:56
Ja du, svårt att säga vad det beror på. Doktorn har väl rätt helt enkelt; det kan bero på en mängd faktorer. Du kanske skulle testa att äta frukost?

Stressar du mycket? Och exakt hur mycket godis/kaffe äter/dricker du på eftermiddagen...?

wcanka
2013-02-14, 13:00
Ja du, svårt att säga vad det beror på. Doktorn har väl rätt helt enkelt; det kan bero på en mängd faktorer. Du kanske skulle testa att äta frukost?

Stressar du mycket? Och exakt hur mycket godis/kaffe äter/dricker du på eftermiddagen...?

Praktiserar just nu som servitör.
Så ja vissa dagar är det sjukt stressigt såklart.

Mja alltså det är inte så stora mängder, kaffe dricker jag väl 3-4 koppar vissa dar, minst 2 per dag skulle jag tippa på.. sen går jag gärna o köper en energidryck/nå godis på väg hem.
Är väl mer att större del av min kost består av skräp :)

tjing
2013-02-14, 13:19
Ja, ät mindre skräp pojk.

PunchSlap
2013-02-14, 17:37
Ät frukost och kvällsmat och ät mer grönsaker. Då behöver du inte krångla med något multivitamin.
Här är min frukost/kvällsmat som jag själv tycker är relativt bra:
- 2 st lingongrova med jordnötssmör, sill och medelhavsmix(eller någon av de andra grönsakspåsarna) på. Det är inte så äckligt som det låter.
- En skål med lättyoughurt med fullkornshavregryn i.
- Ett glas juice eller två.
Om du inte orkar så "mycket" kan du ta bort youghurten eller nåt. 2 st lingongrova borde ju inte vara några problem för en växande tonåring(om du nu är tonåring).

Till skolmaten lägger du till massor med grönsaker(ärtor, majs, rödbetor, allt ur växtriket), tycker du inte det är gott så får du lära dig att äta det, själv tycker jag det är svingott(speciellt om det är med dressing och grejer). Nu vet jag inte hur det är på din skola men på "min" finns det ett dugligt urval av grönsaker.
Undvik mättat fett(dra ner på det iallafall) som finns i mestadels kött, mjölk och kemiskt framställda produkter(t.ex. godis). De bättre fetterna finns i livsmedel ifrån växtriket(avocado, olivolja, m.m.). Dra också ner på raffinerade kolhydrater som finns i vitt ris(?) och pasta (om det inte är fullkornsversionerna).
Om du tar en STOR tallrik med mat på skolan(med grönsaker) så lär du inte vara hungrig på åtminstone 2-3 timmar, så passa på att dra ned på godiset då. Dra ned gradvis och sluta helt(helst) att småäta godis och energidryck tillslut.

wcanka
2013-02-14, 23:53
Damn.. shit just got serious :D

Sooft som fan att ni orkar ta er tid o svara ordentligt, uppskattas :thumbup:

Ska se vad jag kan göra, måste jobba på o börja äta MYCKET till en början i alla fall.. Zyzz skulle kallat mig för "skinny cunt" *cry*
184 lång, runt 70kg..

Var uppe på 78 ett tag när jag tränade som seriösast, om jag får tillbaka aptiten jag hade då, så ska det nog ordna sig.

:eating:

Sniggel
2013-02-15, 09:49
Det kan mycket väl vara så att du får i dig för lite näring eller något annat relaterat till kosten.

Själv upplever jag definitivt en skillnad i välmående om man jämför lagad mat och godis. Har jag 2 stabila mål om dagen kan resten vara godis så länge jag är regelbundet aktiv (Vi kan säga att godiset utgör hela 1/3 av energiintaget). Har jag ett stabilt mål om dagen, även om det är väldigt näringsrikt, och resten är godis, med i övrigt samma parametrar. Då kommer välmåendet att variera. Här verkar gränsen gå för mig där jag äter för dåligt.
Det kan funka en dag att fylla 2/3 av sitt energibehov med godis om jag ätit bra fram till den dagen (vilket ju förstås är väldigt mycket skräp). Men sen börjar man må sämre.

tjing
2013-02-15, 10:20
Ja, godis gör energinivåerna och humöret sämre överlag efter den första trevliga sockerkicken.

Tycker jag.

Färssen
2013-02-15, 16:58
Så en dag kan alltså se ut som så att du skippar frukost, äter skollunch, några koppar kaffe och godis på eftermiddan och sen skippar middagen ifall päronen inte kommer hem i tid?

Ät mer och bättre, omeldebums. Pallar du inte laga mat på kvällen så rör ihop typ keso, havregryn, fruktyoghurt, någon frukt, nötter etc och ät. Ät gärna några kokta ägg till det.

Dra ner på godiset och se ifall det har någon effekt på "dimmigheten". Ersätt sötsuget med någon sked jordnötssmör.

Om frukosten känns jobbig så pröva att stavmixa havregryn och mjölk och svep.

wcanka
2013-02-15, 17:37
Så en dag kan alltså se ut som så att du skippar frukost, äter skollunch, några koppar kaffe och godis på eftermiddan och sen skippar middagen ifall päronen inte kommer hem i tid?

Ät mer och bättre, omeldebums. Pallar du inte laga mat på kvällen så rör ihop typ keso, havregryn, fruktyoghurt, någon frukt, nötter etc och ät. Ät gärna några kokta ägg till det.

Dra ner på godiset och se ifall det har någon effekt på "dimmigheten". Ersätt sötsuget med någon sked jordnötssmör.

Om frukosten känns jobbig så pröva att stavmixa havregryn och mjölk och svep.

Hehe, sist jag mixade whey, mjölk,havregryn så typ svällde skiten i magen, vettefna hur bra det är hehe :D

Wzup2u
2013-02-15, 19:12
fest m.m och hitta på saker m.m du kanske har mognat och blivit äldre

wcanka
2013-02-15, 19:20
fest m.m och hitta på saker m.m du kanske har mognat och blivit äldre

nu hänge jag inte med alls :)

wcanka
2013-02-15, 19:22
Hmm, okej.

Har du så kallad "brain fog"? Om du inte förstår uttrycket så är det en beskrivning av när man känner sig lite yr, konstig, overklighetskänsla etc.

Hur är det med mjölkprodukter?

Läste lite om det här brain fog, fan.. verkar som att folk gått med detta i flera år.. i dont want that shit :o

tjing
2013-02-15, 19:31
Läs inte så mycket på internet. Jag har också haft en släng av det för några år sedan; ingen aning vart det kom ifrån men det höll i sig några månader. Säkert stress eller dylikt. Sedan plötsligt insåg jag att det var borta.

Tolkia
2013-02-15, 23:08
Hur mycket sover du per natt? Det brukar ju betyda en del för hur pigg man känner sig. Sedan har ju alla redan pekat ut the obvious, att ingen frukost, kanske lunch och ingen middag inte är det smartaste, men det tror jag att du kan räkna ut själv.

Diomedea exulans
2013-02-15, 23:31
Du kanske är missnöjd med livet i allmänhet? Har du en stimulerande fritid? Trivs du med de du umgås med?

Nebuchadnezzar
2013-02-16, 00:53
Hur mycket sover du per natt? Det brukar ju betyda en del för hur pigg man känner sig. Sedan har ju alla redan pekat ut the obvious, att ingen frukost, kanske lunch och ingen middag inte är det smartaste, men det tror jag att du kan räkna ut själv.

Jag säger som ovan, plus vintermörker och ungdom. Det brukar kunna svänga rätt friskt medan man går från barn till vuxen.

Duran
2013-02-16, 08:42
Hur mycket vätska får du vanligtvis i dig? Har du praktiserat länge eller blev du trött i samband med att du började?

clavain
2013-02-16, 16:49
Du vägde 78 och väger nu ca 70. Att gå på kaloriunderskott gör de allra flesta lite tröttare. Ät mer.

Doctor Snuggles
2013-02-16, 17:00
Kans också handla om en lättare depression/ångest. Om det inte funkar att äta mer så gå och besök en bra farbror doktor.